Briar - men till vilka ston?

Sv: Briar - men till vilka ston?

De avkommor jag har sett (2 på nära håll) har haft bra temprament.
Dock väldigt olika och båda har varit väldigt lika sina mammor.

Den ena blev rätt grov (grov mamma) den andra är betydligt lättare (ädel mamma) så jag skulle nog inte lägga briar på tungt sto.

Överlag tycker jag de får hans inte fullt så vackra huvudform och blir gärna lite lågställda men de flesta jag har sett har en kanonfin mekanik och lyfter sig under ryttare.

+ att de får en hel del roliga vita tecken och en rätt beige färg.

Vårt Cortezsto ser mer ut som en hingst! Hon har väldigt mycket utstrålning o är helt underbar o rida. Ganska grov hals o kort rygg o med mankhöjd 164 cm. Vårt Okeanosföl är en långbent smäcker herre med ett väldigt vackert huvud o han kommer nog få en mankhöjd på 170+. Galoppen är helt super! Bilder på sto+föl finns på www.shavf.se under resultat fölchampionat.
Det är vårt första hästföl ( vi föder upp New Forest annars) så är det extra roligt eftersom det är Okeanos första kull efter att han blev godkänd för avel i Sverige. Temperamentet är också jättebra känns väldigt trygg o samarbetsvillig. Vi har betäckt om med Okeanos o väntar en ny bebis i april. Hoppas det blir ett stoföl denna gång!

Väldigt bra bakparti och perfekt temperament... Vad blir galet med bakpartiet på en del avkommor? Jag har inte studerat hingstarna så mycket så jag ska erkänna att jag är nyfiken. Briar ligger ju högt i blupen i alla katerorier. Benen ligger han högt i och det är positivt! Men temperamentet.. Kan man förvänta en svårhanterad avkomma, egensinnig, nervig.. På vilket sätt är de hysteriska? Arbetsnarkomaner? ;) Vill gärna höra mer!
Ulrika

Jag har som sagt fått kämpa väldigt mycket med min briarhäst eftersom hon lätt tappar kontrollen över sej själv. Hon är mycket bestämt och krånglar ofta till livet lite väl mycket så man måste vara MYCKET betstämd utan att få henne arg om du förstår vad jag menar.

Ibland på träningar har jag kommenterat detta som ett stoigt beteende men fått från svar från flera olika duktiga erfarna människor att det är så briars avkommor "är". Jag tror det också eftersom hon har varit väldigt opålitlig ända sedan hon var föl. Hon kan resa sej utan förvarning (har gått över flera gånger tex) skuttar hit och dit i ovana situationer osv osv. Det gör antagligen alla oerfarna hästar, men hon är så att säga lite mer extrem i allt hon gör.

Jag skulle inte vilja dra alla hans avkommor över samma kant, eftersom min hästs mor även hon är lite speciell i humöret så tror jag en del kommer från henne också. Ändå skulle jag vilja påstå att man nog får räkna med en väldigt massa jobb för att kunna utnyttja den fina dressyrhästen som ändå ofta finns i hans avkommor.

Vet att en känd ryttare red två briarhästar på 4-års test. Dom bockade och dummade sej med honom konstant inne på ridprovet. Så när han kom ut ropade han högt: "Aldig mer dess jääävla briarhästar". Men med lite humor och jävlar anamma tror jag man får en jättebra häst när man lärt sej leva med tokigheterna och kan bemästra dom!

En tränare nämnde att hans avkommor ofta är för stora. (kan hålla med om det). Och även ofta för "klen" bakdel i förhållande till den jättestora framdel som de ofta får. de flashiga frambenen lägger ju många märke till eftersom det ser snyggt ut. Men dessvärre menar han på att det kan vara svårt att påverka hästen till samling m.m. när inte bakdelen orkar bära upp!

Jag personligen tror det kan hända om man väljer ett sto som i sej redan är stort, och kanske även hon är liten bak med sort steg. Jag är ingene expert heller utan detta är bara vad jag hört av människor jag litar på.

Tror inte att det är något fel på Briar i sej, utan kanske att folk betäcker ett sto med jättegång med en hingst med jättegång och då blir det liksom för mycket att hantera!

Hoppas du fick lite svar iaf!:) (och att jag inte avskräckte dej helt.)

Jag har ett litet nätt sto som jag tror skulle passa ihop med Briar. Hon är av hoppstam och har bra gångarter - precis som Briar. Jag hoppas i så fall på en avkomma som är något grövre än mitt sto (ser ut som ett fullblod) och bra gång och bra hoppförmåga. Men jag får se hur jag gör till våren... man hinner ändra sig många gånger.

Vårt Cortezsto ser mer ut som en hingst! Hon har väldigt mycket utstrålning o är helt underbar o rida. Ganska grov hals o kort rygg o med mankhöjd 164 cm. Vårt Okeanosföl är en långbent smäcker herre med ett väldigt vackert huvud o han kommer nog få en mankhöjd på 170+. Galoppen är helt super! Bilder på sto+föl finns på www.shavf.se under resultat fölchampionat.
Det är vårt första hästföl ( vi föder upp New Forest annars) så är det extra roligt eftersom det är Okeanos första kull efter att han blev godkänd för avel i Sverige. Temperamentet är också jättebra känns väldigt trygg o samarbetsvillig. Vi har betäckt om med Okeanos o väntar en ny bebis i april. Hoppas det blir ett stoföl denna gång!

Han var jättefin! Grattis till ett extra välskapt föl :)
Ulrika

Tackar för det utförliga svaret! Jag lär mig mycket :).. Tycker det låter som intressanta hästar det där ;).. Har fått tydligare bild av hur stoet bör vara :)
Ulrika

Jag fick ett föl efter Briar -01 sålde han som 2 åring på hösten.ue:Royal-Conductor**- Marino554. Det blev en långbent snygg häst och han blev såld vidare till Västerås...finns kanske en bild som jag kan lägga in...

Jag har ett ballerinaföl efter Briar. Är lite intresserad om det är någon som hört om fler med samma problem?

Ballerinaföl och "tådansare" är andra benämningar på senkontraktur, dvs när ena eller båda böjsenorna krampar, drar ihop sig. Fölet eller hästen går och balanserar på tåspetsarna, i värsta fall på framsidan av kotan. Leder inte sällan till bockhov.

Uppkomsten är lite oklar men det kan bero på felläge i livmodern, ärftligt eller vara foderrelaterat.

Det kan uppkomma på ett par timmar men det kan ta månader att korrigera.

Mitt lilla pyre har vart sövd ett par gånger och haft 4 olika beslag på sina sina små fötter redan och är bara 3 månader. Nu verkas hon varje vecka för att vi sakta men säkert skall få ner hennes trakter och förhoppningsvis kommer hon att få normal hovform.

*Obs - till Bonde456 - tryckte lite fel*
Jag känner ett par Briar-hästar som är ganska knepiga i temperamentet. Jag hade nog varit försiktig med att korsa Briar-fullblod, det kan nog bli lite väl mycket spänningar eftersom Briar som bekant är ganska laddad. Jag tror det finns bättre kombinationer i så fall. Själv skulle jag - om det funker med stoets exteriör - testa Don Frederico, som rekommenderas just till den typen av ston. Superhögt idex. Såg ett hingstföl efter honom i somras som såldes till Flyinge, fantastisk gång! Och den fick han inte från modern. En lite äldare variant och han hade varit bruksprovsmaterial, definitivt.
Får man fråga vilket föl det var? Colorado kanske?

När märkte du det?
Hur gammal var fölungen alltså?

Hon var upprätad direkt när hon kom ut men det rättade till sig, men efter ca 10 dygn så stod hon på tåspetsarna och hon fick Tetracyklin vilket inte gav någon långvarig effekt, efter tredje behandlingen så plastades hennes tår för att få en hävstångseffekt, plasten lossnade så hon sövdes och fick plastskor som ser ut som tofflor med utstick i tån ocj så har det rullat på med olika beslag och smärtstillande medicin. Hon är drygt 14 veckor nu och kampen är inte över än.

Tack för ditt svar!
Nyfiken pga att jag har en född 19 juni som växte o blev åt det raka hållet i kotlederna, ffa höger vid 1 mån ålder. Lättade även i trakten ibland.
Pratade med Ultuna direkt när jag såg att det var på G, så hovis har plastat 2 varv nu. Har även bandagerat, stretchat o gett extra vitaminer och så.
Hoppas jag slipper oxytetracyklinet och att det ger sig ändå.

Får man fråga vilket föl det var? Colorado kanske?

En kvalificerad gissning - hoppas han ska gå bruks! :D

Efter att ha kollat en del på aktionsfilmer osv måste jag säga att jag gärna hade betäckt med Don F själv, om det inte hade varit frusen sperma. Han nedärver VÄLDIGT fina rörelser.

Jaa =) Han är så gudomlig! Vårtan kallade vi honom, för han hade en liten fölvårta första dagen. Han har en lillebror som inte är fyskam heller!

Jaa =) Han är så gudomlig! Vårtan kallade vi honom, för han hade en liten fölvårta första dagen. Han har en lillebror som inte är fyskam heller!

Aha, honom har jag inte sett. Vad är planen för hans del?

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka