Briar - men till vilka ston?

Sv: Briar - men till vilka ston?

Jag har tänkt tanken både en o två gånger att kanske i framtiden lägga Briar på mitt ena xx-sto.

Hon rör sig nåt makalöst (ja jag är partisk men många andra håller med mig :angel: ) och är väldigt ridbar och har väldigt lätt för sig i dressyren, så småning om ska hon få starta lite dressyr också.
Hon är hyfsat liten 163cm och kort men inte super ädel utan lite mer massa, jag tror att Briar skulle komplettera henne rätt bra men jag är lite bekymrad över hans temprament?!

Mitt sto är fruktansvärt pigg och har nerverna utanpå kroppen och hon har ett bra tävlinghuvud med lagom mycket nerv anser jag men jag är rädd att det blir lite väl mycket av det goda med Briar på henne, risken är väl att man måste vara självmordsbenägen för att rida den ;)

Nåja detta behöver jag inte bekymra mig om än på ett par år för nu är hon dräktig och efter denna dräktighet så är det FT som gäller i ett par år innan det blir avelsboxen igen.

Hade ett briarsto som var XX där mamman var väldigt eh ja. knäpp. Detta lilla sto var väldigt tufft och testade som saaatan. Men det betyder ju inte att det blir så för dig.

Jag personligen hade nog valt en annan hingst i så fall. Det finns så många dressyrhingstar med supertemperament och som lämnar bra gångarter att man vid minsta misstanke om att få sämre temperament borde kunna hitta värdiga alternativ. Dessutom finns det ganska många avkommor till honom och skritten brukar inte bil den bästa.

Är hon korrekt i exteriören i övrigt?

Ja hon är korrekt, jag tycker hon är kanon i tempramentet, fruktansvärt mycket energi och arbetsvillja, pigg och framåt hela tiden men det får inte gå till överdrift! De få gånger hon "spårar ur" är hon mest okoncentrerad och okontaktbar men då hoppar jag bara av och börjar om nästa dag vilket går alldeles utmärkt.

Dock tror jag att om en avkomma får hennes huvud (känslig är hon) + en massa mer nerver så är jag rädd att avkomman blir helt bengalo :angel:

Nä det finns massa andra så det lär nog bli en av dom men jag är ju väldans förtjust i Magini och det är ju inte alla dressyrhingstar som är så välmeriterade som Briar heller :)

Dessutom så gillar jag att Briar är så allround, lämnar både hopp o dressyr hästar vilket ju gör han mera intressant men det känns ändå som en väldigt chansning att lägga honom på henne.
Min 4 åring skulle nog inte vara några problem däremot, henne kan mna nog lägga vilken knäpphingst som helst på för hon är nog den coolaste märr jag stött på :D

Märkte du att fölungen hade ont, eller ges smärtstillande alltid?

Ja hon är smärtpåverkad, blir hon trött så haltar hon ganska rejält, emellan varven vill hon inte belasta vä-benet och det är det som måste undvikas eftersom hon behöver trampa igenom och stretcha ut sina senor.
Höger ben ser relativt bra ut men det är vänster som spökar nu. Vi ska röntga henne och se hovbenets läge imorgon fm.

Passar Briar till ett sto med mycket egen vilja och temperament? Jag tror inte att det hade varit en bra kombo, men vad säger ni? Jag har hört att han bara passar lugna hästar med kanonsäker stam.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 526
Senast: Marty
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 668
Senast: maria_b
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 680
Senast: Kingsland89
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 370
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka