Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst.
Håller både sto + hingst
båda hästarna fritt i hagen
håller stoet/hingsten lös
håller hingsten/stoet lös
Jag har 3 ston som ska betäckas, dom är 4,5 och 8 år o har aldrig tidigare fått föl. 4 åringen bruunstar nu för andra gången i år och 5 åringen har sin första brunst nu ( inne på 7:e dygnet)
Hingsten är väldigt hetsig och på och håller man stoet och leder honom fram så är det bara pang på efter att ha gått på bakbenen fram till stoet. Vi har testat betäcka både 4 åringen och 5 åringen på det viset men dom blir skrämda och vill absolut inte stå still.
Har en 2 års hingst som är lugnet själv som vi lett fram till bägge stona, dom ställer upp sig och brunstar rejält. Han hade fått hoppa på direkt utan protest om vi låtit honom göra det. Stona står som fastgjutna fast han biter dom i sidan o håller på. Bägge nästan sätter sig på arslet så tvivlar som sagt inte på att dom är i högbrunst.
Nu på eftermiddagen idag så testade vi att ha stoet lös i hagen nån timme först ensam och sen ledde vi in hingsten. Vi var 2 som höll i honom, en på varje sida.. vill vara säker på att ha koll på honom.
Vi började med 4 åringen som kom fram på en gång, och då kunde dom till o med nosa på varandra och hon ställde direkt upp sig men så fort han försöker hoppa upp så kom hon på att nej detta ville hon inte vara med om och kastade sig iväg. Sen en bit ifrån ställer hon upp sig och pissar. Vi gav upp även detta försök idag för att testa i morgon igen. Hingsten vart hursom helst mycket lugnare på detta viset och det känns som att det är schysstare mot stoet och det känns som att det är mindre risk för skador på hingsten. Om stoet inte vill vara med så sitter hon ju inte fast utan kan gå därifrån, för ett brunstigt sto som det är dags för borde väl stå still även då hon är lös. Sätter man däremot på språnglinor på stoet o håller i så inbillar iallafall jag mig att det kan gå illa om dom inte vill vara med.....
Hade en hingst för några år sen och den var fan så mycket lugnare vid betäckning, då kunde man leda fram till stoet och han stod o nosade ett tag och var väldigt försiktig. Det går ju tyvärr inte här.
Frågan är hur gör man enklast/säkrast???? någon som har något tips??? Kanske vore enkelt om man hade ett äldre sto som varit med förr men tyvärr har jag inte nåt sånt
Hingsten gör ju så att säga sitt jobb iallafall men stona verkar inte gilla att det blir pang på...
Jag har haft några hingstar som varit väldigt stökiga vid betäckning, ungefär som du beskriver din hingst. Dessa hingstar har varit gamla (18+) när de kommit till mig, den ene hade inte betäckt mycket och den andre hade enbart gått på fribetäckning. Att forstradem vid denna ålder var i princip lönslöst, så vi fick hitta andra lösningar.
Båda hingstarna var dessutom efter samma far, en hingst som jag red i slutet av 1980-talet och som också var väldigt stökig vid betäckning. Alla hingstarna har dock varit "änglar" under ryttare och vanlig hantering och tävlats av barn i högsta klasser i hoppning och fälttävlan.
Vi har gjort på detta sätt, och det är mina tips om du anser att han är värd att hålla i avel (det låter inte bra att han är lika hingstig och stökig hela tiden):
Teasa stoet
länge med hingsten som hon skall betäckas med. Teasa över en stabil vägg, tillräckligt hög för att hingsten inte skall hoppa över (- altenativt, håll hingsten "kopplad" så att han inte klättrar över boxväggen, men håll er ur vägen så att varken den som håller stoet eller hingsten kan riskera att komma mellan dem!!). Boxväggen bör däremot vara så låg så att hingsten kan få över huvud och hals, lägga huvudet på stoets kors och nosa/nypa henne i sidorna.
När stoet är riktigt redo, nästan då hon säger "kliv på då" (eller som du själv skriver, "sätter sig på arslet") så ta
mycket snabbt ut stoet, och se till att platsen där hon skall betäckas är
nära stalldörren så att betäckningen skall ske så snabbt som möjligt efter att hästarna "lämnat varann". Ta ut hingsten snabbt efter, och stoet är då beredd på betäckning - även om den blir häftig. Stoet måste vara helt klar innan teasning, ev tofflor, svanslinda etc måste vara på innan, det måste gå snabbt från att de lämnat varann, ffa för stoets skull, hon skall knappt hinna fatta att hon lämnat hingsten...
Om stoet är rädd för hingsten redan innan, se till att de lär känna varandra genom att de får stå i samma stall där de kan se varandra tydligt, och allra helst ha noskontakt.
När hingsten kommer fram till stoet vid betäckningen kan stoet kasta sig, det är en naturlig reaktion, det hade hon säkert gjort vad det än hade varit som hade kommit farande.
Betäck
alltid vid en rejäl bom, bommen skyddar både personen som håller stoet och stödjer dessutom stoet. De flesta ston går framåt när hingsten hoppar (och särskilt om han har bråttom) och då är det bra att hon har stöd ungefär vid övergången mellan bringan och halsen. Bommen skall inte heller vara för låg så att stoet går över den.
Vi binder
aldrig stoet vid betäckning, utan snurrar enbart grimskaften runt bommen. För att inte riskera att stoet kommer lös så har vi ibland haft två grimmor och två grimskaft på stoet (båda grimskaften snurrade runt bommen). Hingstarna betäcker
alltid med stigbett och nackrem eller duallygrimma och ett rejält ca 3,5-4 meter långt rep. Grimma - vardag, träns - arbete, stigbett eller duallygrimma - betäckning.
Jag vill inte använda språnglinor vid en sådan här betäckning, risken är när stoet flyttar sig mer eller mindre snabbt är att hon trampar över linan och får panik (det har hänt här). Är stoet riktigt redo skall hon inte slå, men passa då hingsten kliver av, jag har ofta varit med om att stoet lägger av en spark mot hingsten efter betäckningen, särskilt om han haft bråttom på.
Jag skulle aldrig våga ha stoet löst vid betäckning med en sådan här hingst, och ta ut honom bland lösa ston i en hage verkar i mina ögon livsfarligt... Jag anser inte heller att hingsten för vara lös. En av hingstarna jag haft släpptes lös på utomstående ston hos en annan hingsthållare och han skadade ett par ston rätt illa. Tänk alltid på säkerheten främst!
Lycka till och du kan höra av dig här i tråden eller direkt till mig om du har fler frågor.