Bra familjehund

Sv: Bra familjehund

*Delvis KL*
Är barnen små tycker jag att pyttehundar som chihuahua och PK går bort. De är faktiskt ganska bräckliga och även om man skall akta sin hund kan det väl vara bra att välja en ras som är lite mer "snubbeltålig" och som även tål om den - gud förbjude - skulle tappas ur en barnafamn.
Vill man ändå ha en hund som är liten kanske norwich eller norfolkterrier kan vara något?
Här vill jag dock klargöra att jag absolut inte tycker att en hund skall klara vad som helst från barnen, men man kan ju ha lite marginal så att säga.
Även "kusinerna" westie och cairn skulle kunna vara något men det beror på hur mycket aktivering det bjuds. Att bara leva familjeliv är nog lite väl tråkigt men bjuds det även lite lekar och agility så passar de nog bra.
Att "få vara med" på en barnfamiljs aktiviteter är inte att förakta ur aktiveringssynpunkt men då gäller det ju verkligen att hunden får vara med och inte sitta i bilen under fotbollsträningen tex.

Visserligen är ovanstående terriers men ganska milda sådana, de är oftast glada i folk och stabila mentalt. Kanske lite väl egensinniga ibland men jag tycker ärligt talat att det är ganska bra att min Leia (cairn) inte gör precis vad som helst som syskonbarnen säger till henne, hon har lite selektiv hörsel med mattes gillande.
Och jag förutsätter givetvis att det finns vuxna med som kan styra upp och lägga en bra grundfostran, se till att hunden blir vettigt omhändertagen och aktiverad mm.

Vill sedan ungarna köra lite agility, freestyle eller annat så brukar småterrierna glatt hänga med på det med även om de generellt inte har förutsättningarna för toppresultat.

Annars tycker jag med att bichonerna, fralla eller cavalier låter som bra alternativ :).

Vad gäller åldern på barn så är det från nyfödd och uppåt 7 år. Engagerade vuxna finns i huset, två stycken och det är ju vi som har huvudansvaret. Vad jag menar med barnvänlig är att den inte ska skygga undan för skrikande barn eller barn i allmänhet, att den ska tåla att ett barn bara utan vidare kommer springandes till den och vill krama den, tåla att ha barn lekandes runt sig osv. Lynnet är ju ytterst viktigt på hunden, jag vet att det skiljer från individ till individ och att det finns rötägg i alla raser men det finns ju raser som är att föredra i barnsammanhang.

Mmm CassyJo, jag har ju svarat och följt några av dina trådar nu. Det som slår mig är att du verkar ha ganska fullt upp med både djur och barn och diverse problem ang det ena och det andra. Du använder orden rädsla, skrämd och skeptisk ganska ofta, vilket får mig att undra hur stabil du som hundägare är?

Hur har det gått med schäfern? Har du fått nån ordning på den och hjälpt honom till det lugnare liv du vill att han ska ha? Eller "fastnar" han bland dom andra djuren och barnen och inte kan ges det han behöver? Du får gärna rätta mig om jag har fel, jag har inte läst alla dina trådar:)

Så, jag undrar varför du vill ha fler djur? Jag anser att man ska inte ta på sig mer än vad man klarar av eller har tid med. Att skaffa ett djur för barnens skull, nej det är inte bra alls.

Vad gäller åldern på barn så är det från nyfödd och uppåt 7 år. Engagerade vuxna finns i huset, två stycken och det är ju vi som har huvudansvaret. Vad jag menar med barnvänlig är att den inte ska skygga undan för skrikande barn eller barn i allmänhet, att den ska tåla att ett barn bara utan vidare kommer springandes till den och vill krama den, tåla att ha barn lekandes runt sig osv. Lynnet är ju ytterst viktigt på hunden, jag vet att det skiljer från individ till individ och att det finns rötägg i alla raser men det finns ju raser som är att föredra i barnsammanhang.
Ingen hund skall behöva utsättas för sådan behandling, om den nu inte är uppstoppad.
:devil:

Så, jag undrar varför du vill ha fler djur? Jag anser att man ska inte ta på sig mer än vad man klarar av eller har tid med. Att skaffa ett djur för barnens skull, nej det är inte bra alls.

Fast CassyJo skrev ju att det inte var tal om ny hund förrän de som är äldst nu har vandrat vidare, dvs. inte förrän om tidigast ca. 5-7 år (de äldsta är nu 6 respektive 7 år). Men jag håller annars med dig i sak.

Det känns som att du ska ha en väldigt tålmodig och lugn och kanske lite större hund. Staffordshire bullterrier?

:D

Lugn?
Blandat035.jpg

Blandat045.jpg

Sommar08130.jpg

Skämt åsido, jag tror faktiskt i detta fall att Staffen inte alls passar. Vår dam är visserligen en sällskapshund, men en sjujäkla aktiv sådan och kräver mer än vad TS vill erbjuda.

Jag hade inte kommit så långt i läsandet när jag svarade och detta med att skaffa ny hund senare kom i ett senare inlägg.

Ts, man behöver inte vara född bakom flötet för att låta barnen behandla djur som leksaker. Jag har en bekant som är veterinär (och ytterst intelligent) och hennes barn tillåts vara för jävliga mot den snällaste katten i världen därhemma. Att påtala detta är att tala för döva öron och jag har så ont av det att jag blir förbannad varje gång! :mad: Men det hjälper alltså inte att säga till varken barn eller vuxna. :mad:

Ibland har jag nästan lust att låta dom få träffa min katt. Då hade dom fått lära sig ett och annat och elak som jag blir i detta sammanhang, tror jag att det skulle kännas rätt gött att se en unge få sig ett ordentligt klös:devil:

Senast ändrad av en moderator:

jag tror faktiskt i detta fall att Staffen inte alls passar.

Jag vet att staffen är väldigt energisk, jag tänkte mer på att den har rykte om sig att vara väldigt tålmodig och bra med barn. Det var ju en "erkänt barnvänlig" ras som TS efterlyste och enligt min erfarenhet är småraserna oftast inte så bra i det avseendet.

Vi har en finsk lapphund:)
Hon är ett år drygt och fruktansvärt snäll,lättlärd och lugn.. Hon älskar att vara med ute, både korta och långa promenader, men hon kan mycket gärna bara ligga å slappa med!
hon älskar barn! Jag har 3 st finska lapphundar som grannar också och dom alla älskar barn och är väldigt mysiga:)
vi ska själva ha barn om ca 17 veckor å vi vet att våran lilla nanna kommer vara en perfekt stora syster:)

Hur är det med shettland sheepdog? är det en krävande hundras?

Shetland sheepdog blir tyvärr väldigt lätt nervösa och skälliga. Reserverade i grunden och passar inte alls ihop med små barn som helt plötsligt kanske vill krama dem. Skulle säkert aldrig bita, men helt klart skygga tillbaka och ta avstånd.

Så nej. Håller med tidigare talare om att ni nog ska kolla på en större hund. Små hundar blir lätt reserverade och ryggar tillbaka när barn är framfusiga, så gör t.ex. Inte en Labrador alls. Labbarna brukar tycka det mesta bara är roligt och vara väldigt bra tillsammans med barn.

Nu vet jag inte om en labbe är absolut bäst för er, men ett exempel iaf.

Jag hade inte kommit så långt i läsandet när jag svarade och detta med att skaffa ny hund senare kom i ett senare inlägg.

Ts, man behöver inte vara född bakom flötet för att låta barnen behandla djur som leksaker. Jag har en bekant som är veterinär (och ytterst intelligent) och hennes barn tillåts vara för jävliga mot den snällaste katten i världen därhemma. Att påtala detta är att tala för döva öron och jag har så ont av det att jag blir förbannad varje gång! :mad: Men det hjälper alltså inte att säga till varken barn eller vuxna. :mad:

Ibland har jag nästan lust att låta dom få träffa min katt. Då hade dom fått lära sig ett och annat och elak som jag blir i detta sammanhang, tror jag att det skulle kännas rätt gött att se en unge få sig ett ordentligt klös:devil:

:bow::bow:
När det kommer till hundar som fredar sig så avlivas de pga dålig mentalitet.
En sån här passar förmodligen bäst.

732.jpg

Kolla in grupp 5, "Spetsar och raser av urhundstyp". Vissa av dom är skälliga men många av dom är inte det. ;)
Själv skulle jag föreslå Japansk spets (vet dock inte hur tåliga dom är), Finsk lapphund eller någon liknande till er.
Gå in på SKK:s hemsida och kolla runt bland hundraserna. Det står noggrant och ganska mycket om varje ras och även "Bör tänka på - saker".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 564
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka