Bra familjehund

Sv: Bra familjehund

:o Hur kunde jag glömma! Det är ju den finaste av Bichonerna.

De är jättefina, grannen där jag bodde innan hade en. Men min Bichon tycker ju jag är finare :D

Tycker inte att Löwchen är större än Havanaiserna, men det kanske beror på att grannens Löwchen var i mediumstorlek och min Mirre är en maxad Havanais. Har dock inte kollat upp måttangivelserna enligt rasstandard.

Tillägg: Även om det är en ras som är känd för att vara barnvänlig måste det finnas intresserade och engagerade vuxna runt barnet. Så det hänger också på hur gammalt barnet är och vad du menar med "barnvänlig". Att hunden accepterar vad som helst? Bichoner är väldigt snälla men de är livliga hundar. Vår löwchen var en underbar barnhund och i det låg också att han gick undan eller sade ifrån om det blev för mycket.

Vad gäller åldern på barn så är det från nyfödd och uppåt 7 år. Engagerade vuxna finns i huset, två stycken och det är ju vi som har huvudansvaret. Vad jag menar med barnvänlig är att den inte ska skygga undan för skrikande barn eller barn i allmänhet, att den ska tåla att ett barn bara utan vidare kommer springandes till den och vill krama den, tåla att ha barn lekandes runt sig osv. Lynnet är ju ytterst viktigt på hunden, jag vet att det skiljer från individ till individ och att det finns rötägg i alla raser men det finns ju raser som är att föredra i barnsammanhang.

Borderterrier...
Ursprungligen grythundar men hur snälla som helst i familjesammanhang och är inte skälliga heller, allt fler har dessa som rena sällskapshundar numera. Pigg och alert och rolig för barn men kan lika gärna mysa i TV soffan. Snäll!

Läs mer om hundrasen här:

www.hundstunden.se/hundras/borderterrier

Borderterrier...
Ursprungligen grythundar men hur snälla som helst i familjesammanhang och är inte skälliga heller, allt fler har dessa som rena sällskapshundar numera. Pigg och alert och rolig för barn men kan lika gärna mysa i TV soffan. Snäll!

Läs mer om hundrasen här:

www.hundstunden.se/hundras/borderterrier

Fast de kräver väl en hel del mer än "inte så mycket motion"? Jag har ett gott öga till dem, men jag som ville ha en aktiv sällskapshund backade pga aktivitetsbehovet

Vad jag menar med barnvänlig är att den inte ska skygga undan för skrikande barn eller barn i allmänhet, att den ska tåla att ett barn bara utan vidare kommer springandes till den och vill krama den, tåla att ha barn lekandes runt sig osv. Lynnet är ju ytterst viktigt på hunden

Då tänker jag att bichonerna kanske inte är helt rätt för ditt behov eftersom de dels är ganska små, dels ganska reaktionssnabba och har integritet. Det känns som att du ska ha en väldigt tålmodig och lugn och kanske lite större hund. Staffordshire bullterrier? Bullmastiff? Golden? Labrador?

Eller en cavalier eller tibbe-spaniel som redan föreslagits.

Ja Golden har väll varit på tal men de är i grunden jakthundar och vad jag fått höra så kräver de en del motion. Jag vill gärna inte ha en till jakthund.

Hur är det med shettland sheepdog? är det en krävande hundras?

Senast ändrad av en moderator:

Lugna? Staffar? De staffar jag känt har varit vääääääääldigt energiska... Golden och labbe skulle jag inte heller påstå är vare sig speciellt lugna eller icke motionskrävande.

Staffen är en ganska energisk hund som kräver ganska mycket motion och stimulering, men de är väldigt tålmodiga och bra med barn!

Bichon-raserna, cavelier king Charles spaniel, Griffon-raserna, Malteser skulle jag vilja tipsa om, när jag läst dina önskemål :)

Har inte sheltie ett hyfsat aktiveringsbehov? Låter inte som att TS har några direkta planer på att aktivera hunden.

TS: Skrikande barn som springer rakt fram och slänger sig på hunden kan göra vilken hund som helst osäker, så det ligger ju även på barnen (eller rättare sagt föräldrarna) att lära barnen att umgås med hundar/djur.

TS: Skrikande barn som springer rakt fram och slänger sig på hunden kan göra vilken hund som helst osäker, så det ligger ju även på barnen (eller rättare sagt föräldrarna) att lära barnen att umgås med hundar/djur.

Jojo, det vet jag och mina ungar vet att man går för det mesta fram till hunden men jag drog det som exempel för det kan ju hända att ett barn springer fram till hunden och kramar den och nu menar jag inte kastar sina armar runt den utan snarare böjer sig ner framför den och kramar om, men det är just den där biten att ett barn kan springa fram till den jag tänkte mer på. Hunden ska tåla allt vad barn gäller så att säga.

Det jag tänkt i form av aktivering är lite promenader, kasta bollar på gården och kanske använda agility banan vi har på gården men inga sådana extrema aktiviteter som jag gör på nuvarande hundar.

Jag vill heller inte ha en ras som är överenergisk dvs jag vill inte ha en ras som har samma energi i sig som Border Collie, Husky, Tollare osv och inte heller en jakthund.

Hunden ska kunna aktiveras någorlunda men samtidigt också kunna nöja sig med att bara vara så att säga.

det kan ju hända att ett barn springer fram till hunden och kramar den och nu menar jag inte kastar sina armar runt den utan snarare böjer sig ner framför den och kramar om, men det är just den där biten att ett barn kan springa fram till den jag tänkte mer på. Hunden ska tåla allt vad barn gäller så att säga.

Det jag tänkt i form av aktivering är lite promenader, kasta bollar på gården och kanske använda agility banan vi har på gården men inga sådana extrema aktiviteter som jag gör på nuvarande hundar.

Jag vill heller inte ha en ras som är överenergisk

Jag har hunden du söker hemma.. men han finns bara i ett enda exemplar! Och han är inte till salu! Men man får låna honom ibland om man behöver bota hundrädda barn, t ex. :love:

Ingen hund tål allt barn hittar på. Barn ska vara hunduppfostrade.
Men jag föreslår att du tittar på större hundar. Små hundar kan lättare gå sönder och kan, med all rätt, lätt känna sig hotade av en hjord stimmiga barn.

Jag håller med, det går inte att finna en hundras som tolererar allt barn företar sig. Många småhundar inom sällskapsraserna har dessutom förvånansvärt låg retningströskel.

Även för hundens säkerhet kan det vara bra om den inte är för liten. Vad jag har förstått så har TS flera stora hundar redan. TS borde leta efter en inte allt för liten robust hundras som generellt sett har hög retningströskel.

Ni får ursäkta men jag reagerar starkt på två saker TS skriver nämligen:
1. "Hunden ska tåla allt vad barn gäller så att säga."

och

2. "Det jag tänkt i form av aktivering är lite promenader, kasta bollar på gården och kanske använda agility banan vi har på gården men inga sådana extrema aktiviteter som jag gör på nuvarande hundar."

Med dessa två uttalanden i fokus så säger jag bara: Låt era barn "leka" med de hundar ni har och skaffa INTE en hund bara till dem!

INGEN hund kan, bör eller skall tvingas acceptera allt vad barn hittar på!!
Speciellt inte när vi pratar om riktigt små barn.
Hundar är hundar och oavsett ras, så har de alla en gräns för hur mycket det accepterar i "felhantering" av barn - och vuxna.

Alla hundar behöver dessutom egentid och aktivering på ett vettigt vis - enligt mej. Ingen hund skall behöva "utlämnas" till barns välvilja/intresse/ointresse för att aktivera den och i värsta fall få nöja sej med att går runt lite i trädgården och - om den har tur - få en boll kastad till sej.

Om ni redan har flera hundar så bör väl någon av dem passa som "klapp och kram"-hund för era barn?!
Varför inte vänta tills barnen är lite äldre och VILL aktivera en hund - går på Bk, träna lite agillity, freestyle eller annat?

Nej, ingen hund skall skaffas som en "leksak" åt barn! Då finns det bättre alternativ i leksaksaffärerna för det ändamålet!

/Swat

:bow::bow::bow:

Majoriteten av mina få uppfödningar (cocker spaniels) bor i barnfamiljer och är verkligen familjehundar. Men i alla fall har minst en av de vuxna i familjen ett stort hundintresse och aktiverar hunden.

Jag har mer än en gång när jag träffat några av mina uppfödningar konstaterat att de generellt sett är väldigt bra med barn. Även om jag tycker att de har bra grundtemperament tror jag ändå att den absolut främsta orsaken är att hundarna inte blir "utsatta" för saker. De har vuxit upp med vettiga vuxna som styrt upp kontakten och givit en grundtrygghet. Sedan går flera av de större barnen (+10 år) numera egna kurser med familjens hund. Ett par av dem skulle jag utan att tveka nu kunna sälja en valp till om föräldrarna beslutade sig att X var mogen att ha en egen hund. Men det är något helt annat, även för uppfödare av rena sällskapsraser tror jag, än att sälja en hund som "tillhöra" en syskongrupp där den äldsta är runt sju år.

Med dessa två uttalanden i fokus så säger jag bara: Låt era barn "leka" med de hundar ni har och skaffa INTE en hund bara till dem!

Nej, ingen hund skall skaffas som en "leksak" åt barn! Då finns det bättre alternativ i leksaksaffärerna för det ändamålet!

/Swat

Barnen leker redan med de hundar vi har, alla utom tjänstehundarna då tre av dem inte bor hos oss och min schäfer är enligt dem den tråkigaste som finns. Och jag har inte tänkt skaffa hunden nu, det har jag inte sagt. Utan jag tänker mer i långa sikt när gamlingarna här hemma gått vidare. Jag spånar mest ideer just nu. Och jag har inte påstått att en hund är leksak, jag är inte född bakom flötet. ;)

Dessutom skrev jag att det är vi vuxna som har huvudansvaret men barnen får ju hjälpa till och träna hunden och aktivera den. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker fransk bulldog, cavalier king charles eller mops. Trevliga raser alla tre, men med rasbundna hälsoproblem som man måste se upp med. Jag har ju mops, som du kan se på användarbilden, och han är verkligen gudasnäll. Älskar barn och måste ibland skyddas från dem, för han förstår inte att skydda sig själv. Det är också en sällsynt tillgiven ras som älskar närhet och kel, vilket barn brukar uppskatta. Om man vill ha en kompis att krama och pussa, som faktiskt gillar det, så är mopsen inte fel. De brukar vara ganska lätta att uppfostra och inte överdrivet skälliga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 564
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka