Du har aldrig funderat på att gå i terapi och få utlopp för dina svagare sidor där istället för att vara medvetet elak mot okända människor?Ja, världen blir tristare om folk går runt och är negativa mot varandra. Jag anser också liksom du att det är något eftersträvanvärt att agera schysst. Men är det möjligt att åstadkomma en sån värld med tanke på att människan har såväl goda som elaka egenskaper? Jag tror inte det och därför ser jag det som lämpligt att kanalisera sina elaka sidor kontinuerligt. Då det sker är det lämpligt att välja situationer där inte nära och kära hamnar i klistret. Inte heller personer i gruppen man stöter på regelbundet vare sig man gillar dem eller inte. Av den anledning ger jag mig varken på kollegor, vänner, familjemedlemmar eller Bukefalosmedlemmar för den delen heller.
Om jag stöter på någon på stan som jag misstänker att jag aldrig kommer att ha något utbyte med har jag svårt att vara trevlig och vänder ibland och blir extremt otrevlig om denne beter sig på ett sätt som jag inte finner lämpligt. Dessa individer blir offer för min kanalisering av elakhet precis som Pia och Alexandra blir i denna tråd.
Vad det ger dig? Rimligtvis behöver varken du eller de i din närmaste omgivning använda varandra som mål utan får en mer harmonisk vistelse tillsammans. Det är värre att gräla med sin man, sina kollegor och sina vänner än en anonym människa på stan som inte känner dig och som du aldrig kommer se igen.
För mig signalerar elakheter och hat en människa som inte klarar av att hantera sina känslor men det går att få hjälp för sådant om man vill få lite mer kontroll.
Inbilla dig åtminstone inte att du är någon rebell som protesterar mot samhällets normer. Du är en av miljoner andra bittra människor som tar ut sina negativa känslor över andra. Och särskilt när du klankar ner på kvinnor så är du inte någon unik rebell utan bara en i ett gigantiskt hav av män som tar sig den rätten att trycka ner kvinnor för att själva sova lite bättre på natten.
Det är verkligen skrämmande hur många som ser det som ok att hata okända kvinnor och grejen är att för dig kanske det inte gör något men den där kvinnan som är i offentlighetens ljus kanske utsätts för 1000 andra exemplar av dig varje dag. Vissa som uttrycker sig mycket grövre än vad du gör och alla med det gemensamt att ni tar er den rätten att vara elaka utan att bry sig om hennes rätt att bli respekterad. Du är en del, en liten del men fortfarande en del, av den vågen som kan få människor att må väldigt dåligt. Det är bekvämt för dig om du skiter i det men låtsas inte att det inte får konsekvenser bara för att du inte känner av de konsekvenserna själv. Tänk lite längre än näsan räcker tack.
Använd inte elakheter mot okända människor som din snuttefilt utan gå i terapi istället om du inte kan hantera dina känslor på ett konstruktivt sätt.
Nej till näthat.