Bonde söker fru 2015

Fast alltså, det är svårt att föra en vettig diskussion om programmet när det tydligen är okej för vissa att spåra ur och vara allmänt otrevliga/trista i såväl kommentarer om programmet som gentemot andra användare.

Jag kan förstår att det lätt spårar ur då och att kommentarer som är OT får mer likes än andra inlägg om själva programmet - för en tröttnar helt enkelt på stämningen som blir och då är det enklare att tramsa.

Sen, om du tycker att tråden spårar ut så är ett tips att rapportera inläggen till moderatorn alternativt tagga en i tråden (ex @LenaH ?) så får de ta sig en titt på tråden och rensa på OT/eller låsa den om det nu är alternativet - istället för att ta på sig en offerkofta och guilta folk till att skriva en viss typ av inlägg. Som det ofta skrivs - trådskaparen äger inte tråden och trådar utvecklas åt olika håll, men tycker en att det är helt galet så rapportera det..

Tack för din kommentar.

Det här är ju ett diskussionsforum om Bonde söker fru, och vad jag ville var att man försökte hålla sig till ämnet, eftersom jag ville diskutera programmet med er, vilket i stort har varit trevligt, men jag blev ganska irriterad och besviken när vissa av er nu hellre gick igång på att diskutera studier och intelligens.

Som jag har förstått det har man som trådskapare rätt att säga till när det börjar gå över styr, och något annat börjar diskuteras. Däremot har man inte makt att radera inlägg. Och alla har ju för övrigt rätt att säga sin åsikt. Men jag tycker att det är mer renhårigt att säga till direkt själv än att gå och "skvallra" för en moderator. Även om jag förstår och accepterar deras roll. Vad du menar med "offerkofta" i mitt agerande här, förstår jag inte riktigt. Offerkofta betyder som jag förstått det att man inte tar makten över sitt eget liv, låter sig styras, och därmed ser sig själv som ett offer. Jag kan bara säga, återigen, att jag blev irriterad.

Slutligen vill jag säga att det inte bara är ens "fel" att det spårar ur. Det är alltid fler än en som är med i den processen. Du menar att det, p g a stämningen som du blir trött på, är "enklare att tramsa", och lätt att själv glida in i den, och jag förstår vad du menar med detta, men om du gör detta är du själv med och göder den. Och så eskalerar det ännu mer.

Nu nog om detta, ser fram emot att diskutera mer nästa vecka!

Vad tror ni, kommer vi att få se ett Bonde-bröllop i år igen som produktionsbolaget sponsrar?

Jag tror nog inte att det blir något bröllop mellan de som dejtar i TV. Men vad hette han nu han från Småland, Anders??? Han kanske kommer att gifta sig. För övrigt synd att inte han och Olle kom med, tycker jag. För mig var de liksom lite intressantare än några av dem som är med nu ...

Fast det är inte beskrivandet av känslor som är problemet - det är liksom inställningen bakom.

För mig är det skillnad på att skriva "jag tycker det är tråkigt att så många väljer att OTa, så jag rapporterar det här till moderator" gentemot "ni är inte intresserade av trådens ämne". Alltså att lägga över fokus på andras beteende och liksom göra sig själv till ett offer för omständigheterna.

Jag förstår att @emli tycker tråden har tagit en trist vändning, det är inte det, men ÄR det på tok för mycket OT så är det bättre att rapportera än att guilta de som är OT.

Jaha, okej. Ja, som sagt, jag blev irriterad, och kände att ni inte var intresserade av att diskutera det som är trådens ämne. Om det är att spela offer eller inte vet jag inte. Det är möjligt att det är det. Men om vi ska diskutera det tycker jag att det är lika mycket offermentalitet att skylla på någon annan att det blir dålig stämning, när man själv är med och göder den.

Men nu, allvarligt, så hoppas jag att vi kan ha en trevligare ton mot varandra, och jag önskar dessutom alla en riktigt god natt!

Det var också det jag först tänkte på, som den hästtokiga dotter jag är så släpade jag med min allergiska mamma till stallet för att hjälpa pappa och mig att stapla hö när jag var 14 och hade min första ponny. :p Hon använde då ett munskydd.

Jag kom inte ens på tanken att det var av oartighet han inte erbjudit ett munskydd till den andra personen. :confused: Känns lite som att vissa bara vill hitta fel med honom.

Oavsett om han är höallergiker eller inte så är han förmodligen en av få som pratat känslor och kärlek halvt maskerad. Såg riktigt roligt ut.

Angående om det kommer bli bröllop på någon av gårdarna, jag tror inte det. Jag tror absolut att det kan bli stabila förhållanden för både Stefan och Daniel, men i och med att där även finns barn inblandade så tror jag inte inte någonting kommer stressas fram. Bröllop i framtiden, mycket möjligt, men inte i samband med tv/den här säsongen.

Pontus är helt enkelt för ung, och det är hans tjejer också. Skulle tippa på att det inte ens finns med på deras karta.

Marcus skulle nog kunna vara den som går snabbast fram, men jag tror tyvärr inte Marcus kommer hitta kärleken i de kandidater han har på sin gård. Tror som någon annan också var inne på att Marcus kan framstå som lite "desperat", och jag kan på sätt och vis förstå varför om han vill bilda familj och skaffa barn och känner att åren går. Men vet också av egen erfarenhet att det kan kännas lite avskräckande för den andra parten om man precis träffats.

Tycker för övrigt att det här "hetsandet" med giftermål och barn är en av de saker som blir jobbiga med Linda. I min värld är inget av det något som stressas fram eller kommer till genom påtryckning från någon annan än parterna själva.

Kan det vara så att han fick en rejäl självförtroendesänka på slottet? Jag menar, först kommer inte tre utav de han bjudit in ens till speeddejten och sen väljer även favoriten att hoppa av? Jag kan tänka mig att det kan sänka en rätt rejält, att man känner sig dissad. Kan förklara varför han gav upp

Kanske ett knäckt själförtroende, eller bara en bestämd känsla av att det inte är någon idé att gå vidare med de andra. Det var många i tråden som uttryckte förvåning över att han så snabbt kunde känna det, men jag själv känner rätt snabbt om det är vänskap eller även någon gnutta attraktion att bygga på i en ny relation. Och har jag väl fått känslor för någon så bleknar alla andra just då. Så om han redan vid speed-dejtingen fått mycket starkare känslor för en person och den dissar en så kan jag förstå att han hux-flux inte då bara ställer om till de andra. Ett tag senare, när de är hemma hos honom, så har det ju gått ett tag och den tidigare besvikelsen har lagt sig lite och det finns plats för att uppmärksamma andra.

Just eftersom jag vet hur jag funkar i kärleksrelationer så skulle jag inte söka till TV-program som innebär att jag dejtar många samtidigt :D

Det var också det jag först tänkte på, som den hästtokiga dotter jag är så släpade jag med min allergiska mamma till stallet för att hjälpa pappa och mig att stapla hö när jag var 14 och hade min första ponny. :p Hon använde då ett munskydd.

Jag kom inte ens på tanken att det var av oartighet han inte erbjudit ett munskydd till den andra personen. :confused: Känns lite som att vissa bara vill hitta fel med honom.

Min allra första reaktion var att "tänker han inte alls på tjejen?", sedan tänkte jag att det kan finnas en annan förklaring och jag har själv inte en aning om vad som är vanligt och inte i den situationen. Och insåg hur lätt det är för hjärnan att se det som den är inställd på att se :o

Så att klanka ner på andra människors utseende inför hela världen är "en rolig grej" för dig? Ett kvällsnöje. Det känns så empatilöst och tragiskt. Att själv må bra av att berätta för andra hur dåliga de är tyder i mina ögon på en person som själv känner sig väldigt "liten" och har en mycket dålig självkänsla innerst inne. Alternativt en grandios självbild, det finns de också.
Skulle du säga samma sak till tjejerna face to face också?

@Ploki skulle du säga samma sak som du skriver här till tjejerna face to face också? Och varför skulle ditt nöje i att klanka ner på andra människor stå högre än andra människors önskan om ett schysst och respektfullt bemötande?

Jag har ett önskemål, och det är att vi håller oss till att diskutera programmet och deltagarna, och inte hur många högskolepoäng eller magisterexamina vi har samlat på oss under högskolestudier.

Men med allt näthat som vi ser idag och en i vissa kretsar utbredd uppfattning om att det är helt okej att klanka ner på andra människor om det sker på internet, så ÄR det viktigt att markera att det inte är mer okej på internet än någon annanstans.

Jag har fått för mig att detta är sista säsongen, men vet inte om jag läst det någonstans eller om det bara är en känsla jag har fått själv. Är det någon som känner igen det?

Jag har fått för mig att detta är sista säsongen, men vet inte om jag läst det någonstans eller om det bara är en känsla jag har fått själv. Är det någon som känner igen det?

Jag har inte hört något om det, men jag tror det är tionde säsongen eller nått sånt, så jag hade ju inte blivit förvånad om de hade valt att avsluta. Särskilt om programmet håller på att balla ur. Nu är det väl egentligen bara det här med Marcus som varit totalt ut-freakat den här säsongen, förutom att det var flera av de ursprungliga åtta bönderna som inte ville vara med i tv, medan förra säsongen kändes väldigt mycket lekstuga.

Men med allt näthat som vi ser idag och en i vissa kretsar utbredd uppfattning om att det är helt okej att klanka ner på andra människor om det sker på internet, så ÄR det viktigt att markera att det inte är mer okej på internet än någon annanstans.

Lite som en spinoff på det ämnet. Alla trådar här på Bukefalos som på något sätt rör relationer, rör också andra människor. Människor som inte får en chans att försvara sig själva. Men skillnaden på i synnerhet den här tråden och många andra, oberoende om det är en tråd här på senior/ungdom eller om det är något av hästforumen, så beskrivs personerna i normalfall inte vid namn. Det är "min pojkvän"/"en kompis"/"grannen"/"stallägaren" för att bara nämna några. Lite beroende på hur anonym trådstartaren/den som skriver är på buke, så kanske det går att gissa sig till vem personen ifråga är ändå. Men det är ändå lite mer anonymt.

I den här tråden skrivs namnen ut, alla som ser programmet vet vilka vi menar. Nu känns det som att det enda vi kan göra är att ignorera de här påhoppen, för så länge vi bemöter dem kommer de fortsätta komma. Men jag kan inte tycka att det var fel att bemöta/protestera från början.

Jag har inte hört något om det, men jag tror det är tionde säsongen eller nått sånt, så jag hade ju inte blivit förvånad om de hade valt att avsluta. Särskilt om programmet håller på att balla ur. Nu är det väl egentligen bara det här med Marcus som varit totalt ut-freakat den här säsongen, förutom att det var flera av de ursprungliga åtta bönderna som inte ville vara med i tv, medan förra säsongen kändes väldigt mycket lekstuga.

Åh, det vore så väldigt tråkigt om det slutade sändas! Bonden är mitt bästa tv-program och det jag ser mest fram emot när det blir höst...

Jag har också läst att det skulle vara sista säsongen nu någonstans typ runt tiden för säsongens första program.

Åh, det vore så väldigt tråkigt om det slutade sändas! Bonden är mitt bästa tv-program och det jag ser mest fram emot när det blir höst...

Det är höstens höjdpunkt för mig också, så jag hoppas inte heller de slutar. Dock kan jag tycka att de bör gå tillbaka till att ha en mer spridd grupp, när alla är i ungefär samma ålder är det lite tråkigt. Men egentligen är det ju bara i år och förra året som varit tt så snävt urval.

@Ploki skulle du säga samma sak som du skriver här till tjejerna face to face också? Och varför skulle ditt nöje i att klanka ner på andra människor stå högre än andra människors önskan om ett schysst och respektfullt bemötande?

Nej, jag skulle inte säga samma sak till dem mellan fyra ögon.

Angående den andra frågan så skriver vi på ett forum. Det är ägarna med moderatorerna som förlängning som bestämmer reglerna för hur folk ska bete sig här. Om någon vill ha ett forum utan kritiska kommentarer så är det bara att skapa ett sådant. På Bukefalos håller vi oss till Bukefalos regler; mycket enkelt. Jag ser ingen anledning att ta hänsyn till regler som inte existerar här men som vissa användare anser borde gälla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Pontus Hugosson är en av åtta bönder i första vändan av TV4:s populära serie "Bonde söker fru" i år. ... Källa /...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: emli
·
Äldre Några här som såg säsongspremiären igår av Bonde söker fru? Vad tror ni om valet av tv-bönder? Någon som känner någon av bönderna eller...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
59 934
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar