Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, då kryssar jag den rutan med the Prime of Miss Jean Brodie av Muriel Spark. Den utspelar sig i en flickskola i Edinburgh på 1930-talet, med en karismatisk och minst sagt speciell lärarinna (Jean Brodie) i centrum. Hon väljer ut en grupp flickor hon ger extra uppmärksamhet till, både i och utanför skolan, och boken följer hur lärarinnan formar deras liv, och hur de i viss mån även formar hennes. Den hoppar lite fram och tillbaka i tiden, och Muriel Spark upprepar sig ganska mycket, alltså medvetet, som ett stilgrepp, i början störde jag mig lite på det, men sedan när jag lagt ifrån mig boken en längre tid var det en fördelJa det är väl också en typ av uniform
Helt ok! Självklart får en läsa om böckerHej!
Jag funderar på att vara med men... just nu läser jag "en bok om en bok" som jag även har läst några gånger förut. Får jag kryssa den ändå eller räknas det som någon typ av fusk?
Att läsa en bok som utspelar sig där en själv befinner sigMed risk för att verka korkad. Men ”Read on location”... vad menas med det?
Fråga på biblioteket eller i bokhandeln. Eller så kanske den boken får bli en överraskning.Nästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt!
Visa bifogad fil 24238
Förresten, hur ska man kunna välja en bok med ett oväntat/sorgligt slut? Jag brukar inte vilja veta slutet i förväg
Jag är sällan på bibblan eller bokhandel eftersom jag mest lyssnar på böcker men jag har 500:- att sätta sprätt på på Akademibokhandeln så jag får fråga där tänkte dock vänta tills bokreanFråga på biblioteket eller i bokhandeln. Eller så kanske den boken får bli en överraskning.
Nästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt!
Visa bifogad fil 24238
Förresten, hur ska man kunna välja en bok med ett oväntat/sorgligt slut? Jag brukar inte vilja veta slutet i förväg
Jag tänker att vissa böcker kanske en läser för att en bara vill läsa dem, och sen råkar de psssa in på ett klockrent sätt nån stansNästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt!
Visa bifogad fil 24238
Så var det just med Inuti huvudet för migJag tänker att vissa böcker kanske en läser för att en bara vill läsa dem, och sen råkar de psssa in på ett klockrent sätt nån stans