Boende i etta och med hund?

beauspirit

Trådstartare
Vad tycker ni om att bo i en mindre lägenhet, en etta, och ha hund?

Tycker ni det beror helt och hållet på övriga aktiviteter med hunden som görs under dagarna, eller skulle ni aldrig trots mkt aktivitet ha hund i en etta (säg max 40kvm)?

Nyfiken på era åsikter :)

Sv: Boende i etta och med hund?

2 hundar (Schäfer och Rottweiler), 35 kvm. Så bor vi och det säger väl allt om vad jag tycker.

Jag har en två och en halva på 58 kvadrat.
Det är ju bara 18 kvadrat större och jag har två stora hundar.
Av bruksras kanske jag ska tillägga.

Tycker inte alls att det är ett problem!

Aktivering sker ute (utom lite hjärngympa och inlärning av nya saker som blir inne ibland.)

Mina killar är super coola inne, och massa temmpo ute.
Ibland ligger dom lite lugnt inne och lattjar med nån tuggleksak, men som sagt, de får mer än tillräckligt.

Jag skulle utan problem kunna flytta till en mindre lägenhet med dom.
Tycker inte att storleken på lägenheten spelar så stor roll så länge hunden får det den behöver i form av aktivering.

Den ska ju i alla fall inte motionera inomhus.

Rottweiler och tibetansk terrier på 25kvm. Har bott på 130 kvm och den enda skillnaden var att man dammsög mindre.

2 hundar, en schäfer och en terrier på 42 kvadratmeter säger nog vad jag tycker om den saken också :D

Låter TRE hundar och två katter på ca 40kvm tala för vad jag tycker.

Håller med escodobe att det enda som det blir mer av är man bor på mindre yta är städnigen.

Äh, 2 hundar på 55 och av dem så går ju badrummet och
sovrummet bort (som är på 15-20 kvadrat:D), så det är väl kanske 30 som de är på och det är inga problem... Man snubblar ju ibland:angel:

Tack för era svar! :)

Jag och sambo bor i lägenhet om 30 kvm med sovalkov sen sitter vardagsrum och kök ihop så det är öppen och bra planlösning.

Är sugna på att skaffa en hund, modell mindre. Nämnt detta tidigare för en av föräldrarna som säger "Nej inte när du bor så litet..:"

Jag saknar hund, då jag tidigare bott hemma med familjens Schäfer/newfoundland-tik.

Jag har ju häst och är i stallet några timmar om dagen, tanken är ju att hunden kommer följa med dit samt så blir det mkt promenader i området hemma, och jag är sugen på att gå olika kurser etc.

Har precis fått jobb 500 meter hemifrån och kommer att arbeta 10-17, med möjlighet att gå hem och rasta på lunchen. Sambo pluggar och slutar allt mellan 12-17 på dagarna.

För mig känns det som om det skulle funka :), men det är för mig lägenheten som tagit emot, efter mammas ord.

Känns skönt att höra några andras åsikter och att många verkar tom ha flera hundar på liten yta :D

Boytan tycker inte jag spelar någon som helst roll, motion och den huvudsakliga aktiveringen ska ju ändå ske ute. Inne ska det vara lugnt och harmoniskt, upplever ofta att det kan vara en FÖRDEL att ha hunden på en mindre yta inne, ofta tenderar det att bli en stressad vandring efter husse/matte om man har ett stort hus. På en mindre yta har hunden mer "koll" på var husse/matte är. Så enligt mej så är en mindre boyta absolut inget negativt.

För hundens del så spelar det knappast någon roll var man bor sålänge den får det den behöver. Dock måste jag säga att jag för ett år bodde i en etta med två rottor + sambo och...jag LED! (visserligen till stor del för att jag bor på landet och hundarna blir hiskeligt skitiga varje dag = ingenstans att låta dem torka i en 1:a)

Flyttade sedan till 7rok...alldeles lagom! :D

Bor i en etta på 48 kvm med två cocker spaniels. Det är inga problem. Vi är ju aktiva utomhus. Här inne vilar hundarna mest. Visst gör jag viss träning här med, men det är ju inte meningen att de ska motionera här och plats för sina korgar m.m. har de.

Hade dessutom en valpkull i min lägenhet i somras. Det funkade bra. När valparna blev stora nog gjorde jag om uteplatsen till en hage. Där kunde valparna vara hela dagarna (jag jobbade hemma). På nätterna hade de en hage i köket. Den kände jag kunde varit lite större (valparna var åtta st), men jag kompenserade med mer utevistelse (ca 7-23). Valparna kunde naturligtvis gå in genom dörren till uteplatsen när de ville.

Dock skulle jag inte ha valpar vintertid i min lägenhet. Det känns som om jag behöver tillgång till uteplatsen för att de ska få röra sig ordentligt.

Låter som att det skulle fungera utmärkt! :D (har ju bott i en friggebod med 2 50kgs hundar + katt i två månader :laugh:)

jo att bo så litet är väl inget jag föredrar egentligen ;) jag längtar ut på landet igen (senast bott på föräldrarnas hästgård...)

trivs bra i lägenheten som är helt nybyggd, fräsch och mysig men vi söker större ettor/tvåor då och då runt 35-45 kvm. (mer har vi inte råd med här..)
så vi får hoppas att vi kan få flytta till ngt större om ett tag.

ojoj en valpkull också :laugh:!
men vilken tur att du hade uteplats iallafall.. skönt med så många exempel från er :)! det verkar ju funka bra med liten lägenhet och hund :)

Man aktiverar ju hunden utomhus, så bara alla har liggplats känns det inte som om lägenhetsytan spelar någon roll.

Har bott i ett år med en saluki (60cm i mankhöjd) i studentrum på ca 10kvm... Det fungerade finfint! (fast, det är skönare nu när jag har lägenhet på 36kvm. Visserligen har jag då 2 hundar lite då och då, men det är ändå lagom stort :p)

Jag bodde med mina två nakenhundar i en etta på 36 kvm, fungerade utmärkt under de 2 år jag bodde där i allafall ;)

Jag har bott på både 73 och 25 kvm med hund, bor nu på 45, hon ligger ju bara i soffan i alla fall så inte spelar det någon roll hur stor resten av lägenheten är. Då har katterna mer utrymmeskrav än hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 912
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 881
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 220
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 215
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka