Bockande unghäst

E

enanna

Hej! Nu är det så att jag har ett fyraårigt sto som på sistone lagt sig till med en trevlig liten ovana, nämligen att bocka. När hon inte vill gå framåt, när hon inte vill svänga, när hon blir irriterad, när hon vill gå fortare, när hon vill gå åt ett annat håll, you name it. Hela tiden. Vet (och equiterapeut) har kollat upp henne ordentligt och hon är frisk och hel och har inte ont. Jag vet inte var detta kommer ifrån. Nån sa att det kanske bara är en trotsålder men jag vet inte vad jag tror om det.

Någon som har nåt råd att ge mig? Hon reds in som treåring av mig och det har gått bra fram till nu. Hon har stått ett tag när det var som mest snö och när jag satte igång ridningen igen så började hon bocka. Hon vill bara tillbaka till stallet hela tiden, vill inte alls. Så.. Tips & råd någon?:confused:

Sv: Bockande unghäst

eftersom hon är kollad av vet. så skulle jag tro att det började p.g.a glädje/överskottsenergi och sen utvecklats till något hon tar till för att få sin vilja igenom. upp med huvudet och rid framåt. Ta ev. hjälp av någon på marken för att få igång henne och rid mkt i rätt så friskt tempo tills hon börjar lägga fasonerna på hyllan. Det är lättare för dem att bocka om det går sakta och om hon får chans att dra ned huvudet.

1. Det är en unghäst, trots kommer alltid! DRIV DRIV DRIV framåt, sätt upp någon som inte är rädd och låt henne explodera framåt om det behövs!

2. Vill hon tillbaka till stallet beror det förmodligen på osäkerhet tillsmmans med dig, du måste vara en mycket tydligare ledare, hör ihop med ovanstående!

3. Tömkör eller longera så att buset är ute ur kroppen och hon är lite trött när du sitter upp! (Men inte för trött så att det blir så att hon bockar för att hon inte orkar med!)

4. Hur har du låtit henne vila? Hon kanske behöver en paus för att mogna? Växtvärk är lika jobbigt för dom som för oss!

5. Vad har hon för hagar? Kan hon leka med andra hästar ordentligt?

Det är väl det jag kan komma på om hästen är genomkollad i kropp och tänder, min unghäst är också en riktigt pigg gummiboll! :love: Dessutom röd och sto! ;):devil::d

Senast ändrad:

Checka sadeln, kolla munnen? Har hon vargtänder (kvar)? Vilan, hur har den varit? Om hon är 100% så longera/tömkör och när hon börjar stå emot så bara driv på (som fasen om det behövs) då får hon bocka hur mycket hon vill (det är ingen som ramlar av och du kan fortsätta att driva, inte behöva fokusera på att sitta kvar). Träna gå i koppel med henne, stanna och se till att hon stannar, backa, följ med överallt. Så hon kopplar att du är ledaren och ingen hon ska trotsa eller inte lita på.

Fortsätt och rid! Det är ett ungsto och det är troligtvis trots, hon vill få sin vilja igenom.

Fashionistans råd är bra!

Du måste bli mer bestämd, tydligare och inte bry dig allt för mycket om vad hästen gör. dvs bestraffa inte för mycket, spänn dig inte, bli bara mer bestämd och stadig i sadeln spöet kan du använda om du är säker på att få rätt effekt (framåt och stopp på bockandet). En del ston/hästar blir bara argare och protesterar mer om man bestraffar dem. Beröm i massor när hästen gör rätt (som du vill).

Du rider framåt och ser till att du får DIN vilja igenom.

Var säker på att du inte kräver mer än vad hästen klarar av, alltså backa några steg med vad du kräver tills hon slutar protestera, sen kan du långsamt kräva mer och mer igen.

Låt henne jobba från första sekunden du sätter dig i sadel. Låt henne inte slappna av utan driv henne och jobba på små volter, varvbyten, åttor, serpentiner. Tycker för övrigt att det låter som helt normalt unghästbetende och itne som att något är fel

Låter som en helt vanlig unghäst som testar, men det är självklart ett beteende som måste bort. På spända unghästar eller såna som saknar bjudning skrittar jag aldrig utan börjar trava med en gång och sen gäller det att rida på framåt, ju fortare det går ju mindre kan de bocka. Så sitt upp börja trava och upp med huvudet, men utan att bli fast i handen och trava på framåt. Behövs det så använd spöt på bogen. Går hästen med huvudet högt kan den inte bocka. Om den bockar så tala om att det är fel, med röst eller på annat sätt. Jag gör så med mina att jag tar upp huvudet, säger nej och snurrar eller gör halt.

har också ett fuxsto på fem år som är inne i andra trotsen som ställer sig på bakbenen så fort hon måste jobba. har vilat över vintern och är fortfarande under igångsättning. förra sommaren på hoppträningarna så kunde hon bocka som en galning efter hinderna för att hon var så glad och hade mycket energi. ge dig INTE tänk bara framåt framåt. det är jätte viktigt att du vinner och inte hästen.. och så fort hon går framåt och uppför sig så beröm i massor. :)

KL

Låter som en normal unghäst! Jag hade skippat ridbanan/ridhuset och ridit ut. Rid i friskt tempo rakt fram till en början, det är hög tid att lägga grunden nu så att hon är framme för skänkeln. Unghästar som får gå och slappa till lite och inte riktigt lyssnar för framåtdrivande hjälper lägger sig ofta till med ovanor. Blir du osäker be om hjälp så att det inte håller i sig.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 597
Senast: tott
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka