Tråden för iberiska hästar (PRE, Lusitano, Hispano Arab osv)

Duktig! Brorsan tycker att vatten är helt opålitligt, han gillar inte vattenpölar! Jag funderar på att ta med honom till havet, han kommer bli djupt chockad tror jag...
Min gillar inte vattenpölar heller, eller lera! Och det var bara för matte gick i vattnet först som hon gick i. Annars hade hon vägrat. Sen i vattnet var det mest skräckblandat förtjusning 😂 roligt att plaska tyckte hon dock!

Min gillar inte vattenpölar heller, eller lera! Och det var bara för matte gick i vattnet först som hon gick i. Annars hade hon vägrat. Sen i vattnet var det mest skräckblandat förtjusning 😂 roligt att plaska tyckte hon dock!
Vi får inte rida på stranden när vattnet är tillräckligt varmt för matte att gå i :D

Du får inte skriva sådana inlägg utan bild på hästen!!! 😁
1000012321.webp

Mer info och filmer finns här: https://www.kajsasblogg.se/lusitano/valkommen-till-familjen-polo-b/

Mycket vacker häst!

Vad menas med att hästen inte är van vid eltråd? Är de inte ute annat än i paddock?

/förlåt okunnig fråga :crazy:
Det vanligaste i Portugal är att hingstarna går ute i stora hagar med andra unghästar tills de är tre. Sen står de på stall och rids in, och de flesta går inte i hagar då. Det har de senaste åren blivit fler ställen där hästarna får gå ut, men det är fortfarande inte standard. Det har också blivit vanligare att man kastrerar hingstarna, men fortfarande är majoriteten av hästar av hankön hingstar. Många stall ligger inne i byar där det finns mycket begränsat med mark. Det är inte heller lika vanligt med elstaket - här i Sverige är ju det standard men det är inte alls lika dominerande i andra länder. Så man kan inte räkna med att en iberisk import är van vid elstaket.

Nu är min häst i Portugal valack sedan en vecka - och jag får rapporter om att han läker fint. Om en dryg vecka får han flytta till ett annat stall där han kommer ridas tills han åker till Sverige. Min lusitano här hemma går allt längre rehabpromenader, och i mitten av februari har vi återbesök hos veterinären. Själv lånade jag makens lus lördag och söndag och fick ett par fina uteritter i dimman. Det är ändå tur att vi har gott om lusitanos så jag inte blir helt utan.

Uppdaterar här lite längre. Va iväg på kliniken med min tjej idag och göra en veterinär besiktning/koll. Jag är ju lite nojjig och ville vara säker på det inte fanns något att oroa sig för (hälta mm). Men dom tyckte hon var super fin och rörde sig väldigt trevligt. Fick även beröm på hennes form på lina och veterinär sa "hon rör sig i linan som vi gärna ville se fler hästar använda kroppen" :) då dom oftast springer runt med huvedet i molnen och sänkt rygg. Hon tyckte inte heller hon blir framtung även när hon stretchar, vilket jag tar som ett bra kvitto på jag ändå gör rätt och något jag kunnat oroa mig för då men inte vill dom skall hänga framåt och på bogen.

Donna fick massor med beröm och alla runt tycker hon är så fin och trevlig, och matte kan ju bara hålla med. Det var samma veterinär på HKF som vi har varit hos innan, och hon tycker även jag skall fortsätta samarbetet med den Kiro som jag använder 🙌 så det kändes väldigt skönt.

Min häst är ju även barfota och dom tyckte även hon rörte sig väldigt bra på hårt underlag 👌

Så väldigt nöjd matte idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka