Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Sv: Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Men bestäm dig för att inte bli sjösjuk då, (nästan) allt går att lösa genom att ge sig fan på att "nä nu räcker det, här är det JAG som bestämmer och jag ska ha kul så dra nånstans, åksjuka-sjösjuka". :devil:

Jag blev också lätt åksjuk och sjösjuk, sen började jag jobba på sjön en del och bodde 3 hela somrar i en 6-meters kabinbåt granne med Waxholmsbolagets vältrafikerade brygga. Sjösjuk? Näver bäver, jag hade bestämt mig för att det inte var lönt för sjösjukan att hälsa på. ;)

Seriöst? Man bestämmer inte riktigt själv över om man blir sjösjuk eller inte. Jag hoppas du inte var seriös där.

Åh jag och min karl bodde i husbil i drygt ett år, i Usa, och det var underbart!! enda nackdelen var att vår husbil var stooor, eftersom vi skulle bo och arbeta i den. Det var lite som att släpa runt på en strandad val, bara att hitta bensinstationer där den rymdes var ett projekt som krävde planering. Annars var det toppen och jag villvillvill ha en igen - helst en med sovslaf ovanför förarhytten! Där sover man ljuvligt när regnet smattrar mot taket.......

Vet inte om jag vågar ta tabletter. Jag är så känslig så har dom någon biverkning så får jag den garanterat.

Jag åt en sort som heter Dramamine för ett par veckor sen, för att överleva nio dagar av bergochdalbanor. Det var som ett mirakel, jag kunde åka allt utan att må det minsta illa och ett piller räckte hela dan - utan dåsighet alls!!

Varför skulle du inte överleva i en husbil?
Det är ju inte värre än att åka ned i bil.

Nu tror jag vi alla är olika. Jag skulle nog överleva i en husbil i en vecka - men knappt. Inte någon njutning av resan alls.

Det är milsvid skillnad på att bo i husbil/husvagn mot att bila ned, ta in på hotell och allt vad det innebär. En del föredrar starkt det ena framför det andra.

Internet klarar man sig bra utan.

Vad ska jag skriva då för att det ska se ut som att jag är superglad över att åka? Ha tusen smileysar med i texten?
Jag ÄR glad över resan. Jag behöver inte följa med om jag inte vill. Det är ingen som tvingar mig.
Jag är ingen som skriver tex;

Vi ska på husbilssemester till Tyskland om en månad :)
Ser jättemycket fram emot det men har aldrig ens varit inne i en husbil tidigare. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vore supersnällt :)
Är det något jag bör tänka på?
Sedan ska vi åka långfärja i åtta timmar och jag blir alltid så sjösjuk :(
Är det någon som har tips på om det finns något som kan hjälpa emot det? :)
Tips på vad man kan hitta på medans man sitter och åker? Tyvärr så kommer jag inte ha tillgång till internet :(

Är det så jag måste skriva för att det ska synas att jag ser fram emot resan?
Det är liksom inte jag som skrivit den där texten. Jag skriver inte så. Känns bara fejkat på något vis.

Jag åt en sort som heter Dramamine för ett par veckor sen, för att överleva nio dagar av bergochdalbanor. Det var som ett mirakel, jag kunde åka allt utan att må det minsta illa och ett piller räckte hela dan - utan dåsighet alls!!

Åkte du bergochdalbanor nio dagar i sträck?! Jag vågar inte ens åka den för små barn på Liseberg :p
Jag åker typ sagoslottet och går i spegelhuset, där går min gräns :D

Hade aldrig fixat ett år i en husbil så det var bra gjort av er :)

Men nu blir det ju lite fånigt..

Rubriken till tråden är en fråga om huruvida det går att överleva en vecka i husbil. I första inlägget beskriver du att din man har valt husbilen istället för hotell på eget bevåg. Du skriver även att du lär dö av åksjuka av färjeresan samt är ledsen över att behöva vara utan internet en vecka.

Det är väl inte jättekonstigt om folk får intrycket att du inte alls har lust att åka?

Åkte du bergochdalbanor nio dagar i sträck?! Jag vågar inte ens åka den för små barn på Liseberg :p
Jag åker typ sagoslottet och går i spegelhuset, där går min gräns :D

Hade aldrig fixat ett år i en husbil så det var bra gjort av er :)

:D Ja, har man en bergochdalbaneentusiast i familjen har man inte så många val. Jag äskar dem jag med men blir åksjuk på äldre dar. Dramamine var rena mirakeldrogen!

Vad ska jag skriva då för att det ska se ut som att jag är superglad över att åka? Ha tusen smileysar med i texten?
Jag ÄR glad över resan. Jag behöver inte följa med om jag inte vill. Det är ingen som tvingar mig.
Jag är ingen som skriver tex;

Vi ska på husbilssemester till Tyskland om en månad :)
Ser jättemycket fram emot det men har aldrig ens varit inne i en husbil tidigare. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vore supersnällt :)
Är det något jag bör tänka på?
Sedan ska vi åka långfärja i åtta timmar och jag blir alltid så sjösjuk :(
Är det någon som har tips på om det finns något som kan hjälpa emot det? :)
Tips på vad man kan hitta på medans man sitter och åker? Tyvärr så kommer jag inte ha tillgång till internet :(

Är det så jag måste skriva för att det ska synas att jag ser fram emot resan?
Det är liksom inte jag som skrivit den där texten. Jag skriver inte så. Känns bara fejkat på något vis.

Man behöver ju inte överdriva åt något håll.
JAG tolkar din rubrik ungefär såhär för att förstärka känslan med smilysar:

Bo i husbil? O_o:crazy::eek: Går det att överleva en vecka? :eek::wtf::nailbiting:

Jag får inte känslan att du försöker förmedla något positivt, utan tolkar "allt" som att det är negativt och jobbigt.

Sen om det är så du faktiskt menar eller ej, det vet ju bara du.
Men det verkar ju som att vi är åtminstone två då som mer eller mindre ofta feltolkar dina inlägg.

Istället hade du kunnat skriva tex "Vi ska åka till Tyskland på husbilssemester en vecka. Jag har aldrig bott i husbil, hur är det att semestra på det viset? Något speciellt som underlättar resan som är värt att tänka på?"

Jag är själv kass på att uttrycka mig, men jag jobbar på att lyckas förmedla det jag menar.
Vilket inte alltid är helt lätt i skrift eftersom man inte ser kroppsspråk och tonfall.

Varför envisas ni med att ta den långa färjan om du nu blir så åksjuk när det finns andra alternativ?
Sen är det faktiskt bevisat att psyket påverkar hur bra/dåligt man mår. Så "vill" man må dåligt kan man faktiskt må mycket sämre än vad man behöver göra.
Din inställning gör inte att du mår bättre, bara sämre.

Senast ändrad:

Men nu blir det ju lite fånigt..

Rubriken till tråden är en fråga om huruvida det går att överleva en vecka i husbil. I första inlägget beskriver du att din man har valt husbilen istället för hotell på eget bevåg. Du skriver även att du lär dö av åksjuka av färjeresan samt är ledsen över att behöva vara utan internet en vecka.

Det är väl inte jättekonstigt om folk får intrycket att du inte alls har lust att åka?

Jag ser inget negativt i det?
Jag frågar om det går att överleva en vecka i en husbil ja?
Var skriver jag att det är negativt att han valde husbilen?
Ska hela historien fram så frågade han vad jag ville och jag svarade att vilket som funkar för mig. Så därför skrev jag att han valde husbilen, för så är det ju.
Hade jag sagt att jag absolut ville bo på hotell hade jag fått det.
Ja, jag lär "dö" av sjösjuka. Det är fakta. Och ja, det blir trist utan internet i en vecka.

Jag antar jag skriver som en jävla kratta som gör att folk missuppfattar mig hela tiden. Men det är inte första gången jag hör det.

Ja. Ni tolkar helt fel men det är lugnt, jag är van vid det här laget. Allt jag skriver verkar ha en sur underton.

Det är mina svärföräldrar som vill ta färjan. Vi åker ju med dom så har inget val där på vägen ner. Svärfar ville inte köra genom Danmark.
På hemvägen kör vi själva och då blir det genom Danmark.

Vi var 6 vuxna personer som körde till Hamburg för ett par år sedan. Vi körde med en stooor husvagn + dragbil och en personbil. Vi hade även 10 hundar med oss. Vi övernattade alla i husvagnen i 2 nätter och det hade inte varit problem att göra det fler nätter. Man befinner sig ju inte i husvagnen/husbilen hela dygnet.

Varför åka färja 8 timmar? Det måste vara Trelleborg - Rostock ni har tänkt er då. När vi åkte så tog vi Öresundsbron, man kan även ta färjan Helsingborg/Helsingör 20 min. Sen körde vi genom hela Danmark, över både Lillabältbron o storabältbron. Detta blev billigare än att ta färjan Rödby/Puttgarden (45 min) eller Gedser/Rostock (1½ timme). Det är skitdyrt att åka färja med husbil/husvagn. Ska man till östra delen av Tyskland kan man ta färjan Trelleborg/Sassnitz som tar 4 tim.

Tillägg: Många campingar har gratis wifi. Kolla om det finns där ni ska bo.

Nej, men man bestämmer sin inställning runt det.

Men vadå? Ska jag ha en positiv inställning till sjösjuka? Skulle inte tro det :p
Har redan testat på det genom att gå på två båtjulbord. Det gick inte speciellt bra någon av gångerna, och då gjorde jag faktiskt ett andra försök.

:D Ja, har man en bergochdalbaneentusiast i familjen har man inte så många val. Jag äskar dem jag med men blir åksjuk på äldre dar. Dramamine var rena mirakeldrogen!

Nu ska vi ju till ett ställe typ Liseberg så jag får se om jag vågar åka något alls. När jag var liten åkte jag typ allt men sen blev jag feg någonstans på vägen.
Ska skriva upp den så får jag testa någon dag när jag inte är upptagen med något ifall jag får någon biverkning. Något måste jag ha. Det räcker med 10 minuter på en båt för att jag ska börja må illa. Får alltid sätta mig ner och koncentrera mig på att andas. Skitjobbigt :(

Men vadå? Ska jag ha en positiv inställning till sjösjuka? Skulle inte tro det :p
Har redan testat på det genom att gå på två båtjulbord. Det gick inte speciellt bra någon av gångerna, och då gjorde jag faktiskt ett andra försök.

Sjösjuka alt åksjuka är inte kul och. när jag väl börjat må illa brukar det hålla i sig resten av dagen. Jag vill, igen, rekommendera åksjukepiller. Min man åkte nattfärja till England en stormig färd med en färja utan köl (...) och åt sjösjukepiller. Han var den ende som med god aptit åt av middagsbuff'en :d medan övriga passagerare vinglade gröna och dubbelvikta med kräkpåsar i händerna...

Svärföräldrarna vill åka färjan, jag hade hellre valt Danmark med två mindre båtturer. Det är Trelleborg-Travemünde vi ska åka.

Svärfar betalar så han får skylla sig själv att det är dyrare, han valde båten själv ;)

Ja. Ni tolkar helt fel men det är lugnt, jag är van vid det här laget. Allt jag skriver verkar ha en sur underton.

Är det inte bättre att försöka tänka på hur du skriver då så du slipper bli missförstådd hela tiden?
För det måste vara jobbigt?
Det är ju ingen som vill missförstå dig.

Det är mina svärföräldrar som vill ta färjan. Vi åker ju med dom så har inget val där på vägen ner. Svärfar ville inte köra genom Danmark.
På hemvägen kör vi själva och då blir det genom Danmark.

Vet dina svärföräldrar om att du blir så dålig av färjan?
Låter ju jättekonstigt om de ska envisas med det om de vet att du blir jättesjuk?
Det är ju inte direkt något man brukar vilja utsätta sina nära och kära för om det inte är absolut nödvändigt.

Sjösjuka alt åksjuka är inte kul och. när jag väl börjat må illa brukar det hålla i sig resten av dagen. Jag vill, igen, rekommendera åksjukepiller. Min man åkte nattfärja till England en stormig färd med en färja utan köl (...) och åt sjösjukepiller. Han var den ende som med god aptit åt av middagsbuff'en :d medan övriga passagerare vinglade gröna och dubbelvikta med kräkpåsar i händerna...

Turligt nog mår jag bra 20 min efter att jag kommit av båten igen :)
Det är det där jäkla guppadet. Kunde båten bara vara stilla hade det varit lugnt, men det kanske är lite för mycket att begära :D

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?