Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Sv: Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Tänj på gränserna lite i taget och berika livet, du är bättre värd än att se svårigheter istället för möjligheter. Jag var nyss ute 3 timmar med kajaken i månskenet på havet och det var en UNDERBAR dyning efter dagens blåst. :love:

*kl*

Kan jag få gå i lära hos dig? :D vatten är min sista frontier, jag klarar verkligen inte vatten (att flyta på det eller hamna under, får panik).

Vanliga pronaxen värktabletter minskar både åksjuka och sjösjuka :) Dom dämpar illamående. Annat bra är att försöka äta salt, t.ex. chips. Jag blir grön i ansiktet av att se en båt på TV..

För övrigt så, husbil är lyx. För dom som vet hur en chrysler voyager familjebuss med sju säten från nittiotalet ser ut... Japp. Vi har semestrat sverige runt i en sån. Alltså verkligen i den. Fick plats en madrass när baksätena var utrivna, en micro och en klädpåse. Det var trångt, svettigt, luktade skumt och ändå en av dom bästa semestrarna vi gjort :D

Jodå, jag förstår hur du menar.

Men fattar ändå inte hur jag kan uppfattas så och det gör mig ledsen på riktigt när folk går runt och tycker en massa saker om mitt sätt att skriva när jag inte alls menar så som ni tolkar det.

*kl*

Kan jag få gå i lära hos dig? :D vatten är min sista frontier, jag klarar verkligen inte vatten (att flyta på det eller hamna under, får panik).
Du är jättevälkommen, då ska du både få paddla, hamna i fritt och öppet vatten där det är över 60 meter djupt iklädd torrdräkt och även testa på att andas under vattnet på grunt vatten, samt kanske åka lite fort också utanpå vattnet och jag garanterar att du kommer att lära dig gilla det, vara trygg i och med vattnet och överleva. Det sista är prio 1 och ett krav. :)

Att titta på horisonten fungerade för mig när jag var tvungen att åka till Utö med universitetet (synd bara att jag inte kom på det på resan ut dit :meh:).
Haha, dit ut brukar jag paddla som första stopp och träffa vänner som bor där, sen fortsätter jag ut till Huvudskär som ju är sista anhalten innan Finland-Ryssland och DÄR ute kan det blåsa och gå vågor som heter duga. :p

Jag har även åkt vattenskoter från insidan på Muskö till Utö, runt mellan öarna och sen tillbaks igen. :D

KL:
Du Matmissbrukaren skulle behöva ett par veckor hos mig och jag skulle bota både sjösjukan och allt annat, då skulle du få bo ute i terränglådan, paddla kajak, laga mat utomhus bland allt som kryper och krälar och sova antingen i tält eller under en tarp och göra mycket mer än detta. Kort sagt, möta dina demoner för sista gången och få dom att fly för livet. :devil:

Det kan man ha. Jag positivade bort min flygrädsla helt själv, min alldeles egen KBT.

Fast flygrädsla är ju en rädsla - medan sjösjuka beror på att hjärnan inte fattar att balanssinnet säger att allting rör sig trots att man sitter på "fast mark" - dvs en soffa på färjan.

Matmissbrukaren, jag vet inte hur man löser det på en sån färja som du ska åka med men jag undviker sjösjuka genom att aldrig släppa horisonten med blicken. Då fattar hjärnan vad som är fast plan och vad som är båten som far omkring.

Såhär förklarar netdoktor sjösjuka:

Hjärnan tar emot information från tre källor
När hjärnan ska avgöra vår balans tar den hjälp av tre olika informationskällor: ögonen , kroppen och balansorganen. Sedan jämför den alla intryck med en tidigare minnesbild i balansminnet, som används som referensram.

Intrycken stämmer inte
Om vi befinner oss på en båt i stark sjögång berättar kroppen att vi är på fast mark medan balansorganen säger att allting rör sig åt olika håll.

Värst i hytt
Befinner vi oss dessutom i en hytt lämnas signaler från synintrycken till hjärnan om att vare sig väggar eller golv rör sig trots att vi gungar fram och tillbaka.

Inga intryck stämmer med varandra och hjärnan blir helt förvirrad.

Tolkningskonflikt
Om det sedan inte finns en bild i balansminnet att jämföra med är förvirringen total. Sjösjuka är en tolkningskonflikt som ger förvirringssymtom i hjärnan.

Kräkcentrum
I hjärnan finns flera olika kärnor. Man tror att en av anledningarna till att vi kräks när vi är sjösjuka är att när hjärnan är stressad, kan informationen flöda över från balanskärnorna till kräkcentrum som ligger alldeles intill.

Och såhär säger de om att förebygga:

Drick gärna mycket, men inget vätskedrivande som kaffe och alkohol.
Var utvilad. Hjärnan behöver vara så alert som möjligt.

Ät en stadig måltid kvällen innan resan. Under resans gång är det bra att äta lite då och då för att hålla magen igång.

Oroa dig inte. Rädsla och ångest gör oss ännu lättare sjösjuka.

Titta mot horisonten eller mot vägen och undvik att röra huvudet för mycket.

Jag tolkar tråden som att du kanske inte tycker att själva resplanen är det bästa som hänt på länge men att själva resan kan bli trevlig. Visst att de positiva sakerna inte står med i första inlägget men är man ovan/orolig över något= därav skapar tråd känns inte det som så viktigt. Lite negativ tråd kanske men skulle någon säga samma saker i verkliga livet skulle jag inte höja ett ögonbryn.
- går det att överleva?! känns som något skämtsamt. Har inte lagt ner mycket tid på denna text om någon inte förstår men tänkte att du kanske vill veta att någon tolkar tråden mer som du :)

Du har tolkat allt rätt, och förklarat på ett sätt jag inte klarar av, så tack :)

Jag vill inte prata illa om dom men dom är mycket väl medvetna om att jag mår apa. Dom brukar skämta bort det.
Dom frågade hur det skulle gå för mig nu på båten men det hade jag inget svar på.
Jag kommer få frågan hur jag mår sen på båten hundra ggr ungefär.
Dom gör det inte för att vara elaka, utan för att det enligt dom är bästa resvägen.

Det där är inte att prata illa om någon. Det är krasst konstaterande att de inte bryr sig om att du blir sjuk :(
Att dessutom ha mage att skämta om det verkar helt empatilöst!
Det är möjligtvis den bästa vägen om du inte blivit sjuk, men nu blir du det och normalt folk hade valt bästa resvägen utifrån det :mad:

Jag blir sur på dem för din skull. De är taskiga.

Tack för tipsen!

Då hoppar jag över hytten och försöker hitta något bra ställe att sitta på så jag ser ut hela tiden.
Äter en stadig frukost innan vi går på båten så kanske jag inte behöver äta något alls på båten, eller bara något mindre.

Fast flygrädsla är ju en rädsla - medan sjösjuka beror på att hjärnan inte fattar att balanssinnet säger att allting rör sig trots att man sitter på "fast mark" - dvs en soffa på färjan.

Jag håller med om att åksjuka/sjösjuka är mindre åtkomligt för en själv än vad rädsla är. Men det finns en psykisk komponent i åksjuka, det blir lätt värre om man tänker på det i förväg och så. Jag har dock gott hopp om att tuggummin, Calma, funkar för TS. Enda biverkan verkar vara att tungan domnar lite.

Tack för tipsen!

Då hoppar jag över hytten och försöker hitta något bra ställe att sitta på så jag ser ut hela tiden.

Jag åker mycket båt/färja i Grekland och har varit på väg att bli sjösjuk EN gång, trots att jag åkt i rejäl sjögång. Men då gick jag ut och naglade fast blicken vid horisonten och fick det att gå över.

Ett annat tips på netdoktor är att försöka sova. Frågan är om du inte ska offra en vaknatt natten efter isåfall.

Jag håller med om att åksjuka/sjösjuka är mindre åtkomligt för en själv än vad rädsla är. Men det finns en psykisk komponent i åksjuka, det blir lätt värre om man tänker på det i förväg och så.

Japp, netdoktor säger ju just att att man inte ska oroa sig.

Det där är inte att prata illa om någon. Det är krasst konstaterande att de inte bryr sig om att du blir sjuk :(
Det är möjligtvis den bästa vägen om du inte blivit sjuk, men nu blir du det och normalt folk hade valt bästa resvägen utifrån det :mad:

Det är så dom vill åka så då hänger jag på. Men jag själv hade helst gärna åkt över Danmark och tagit dom två små båtturerna istället :)
Men det blir Danmark hem iaf :)

KL:
Du Matmissbrukaren skulle behöva ett par veckor hos mig och jag skulle bota både sjösjukan och allt annat, då skulle du få bo ute i terränglådan, paddla kajak, laga mat utomhus bland allt som kryper och krälar och sova antingen i tält eller under en tarp och göra mycket mer än detta. Kort sagt, möta dina demoner för sista gången och få dom att fly för livet. :devil:

Meh! Jag vill också vara med och ha kul ju! :mad: :D

Det är underhållningen som blir ett problem för mig. Jag måste göra något för jag kan inte bara sitta och glo. Så därför är internet bra för min del. Surfa runt och kolla massa saker. Läsa bloggar m.m.
Tysk tv är inte speciellt underhållande för någon som inte kan ett ord tyska.
Jag gör alltid någonting. Blir rastlös annars.

Du har inte provat någon form av handarbete? Sticka, virka eller brodera är sånt som är relativt enkelt att ha med sig och sysselsätter en länge. För mig är det räddningen på barnens alla aktiviteter, det finns en gräns för hur mycket innebandy träning man står ut med... ;)

Men ska man verkligen träna i, vad var det, tre veckor?? som en första grej utan skyddsnät och sina vanliga grejer (internet)- OCH med barnen?
Jag tycker det låtet mastigt.

Man ska absolut utsätta sig och öva och man kommer dit man ska.
men att gå från att vara sjösjuk till att segla på en vassbåt på öppet hav i tre veckor ... mjaaa ...

Är man frisk och balanserad i botten kan man pressa
sig hårdare. Har man psykiska issues så kanske man måste tänka ett varv till. Särskilt om barnen är med.

Jag håller på och "övar" mig på olika saker- igår gjorde jag det- och det blev to much.
Jag tycker TS resonerar klokt, Meeeeen!
Jag har en brasklapp;
om TS man nu tycker stt det här kan gå bra-
så kanske det säger mer än TS egen känsla/tro. :)

Instämmer :mad: har man blivit så dålig som TS på två båtresor tidigare är det faktiskt taskigt att planera så här och att skämta om det är så lågt att det finns inte. TS har visserligen sagt att hon inte behöver åka men ska det vara en familjegrej tycker jag att man gör det man kan för att alla ska trivas/må bra. Visst, lite måste man väl kompromissa men det gäller alla parter.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar