Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Sv: Bo i husbil? Går det överleva en vecka?

Kanske får bli något sånt. Läsa böcker funkar inte, då mår jag illa. Men tänkte se om jag kanske kan ladda ner något att titta på till plattan. Annars finns det lite spel på den som kanske kan funka en liten stund i taget. Barnen kommer sysselsätta sig med sina plattor och sen har vi såna där dvder man kan titta på i bilen så dom kollar väl på film med.

Vitsen med att åka utomlands är väl att se sig omkring? Jag skulle inte låta mina barn sitta och glo på en platta genom hela Tyskland.

Dom är 5 och 7 år gamla. Dom bryr sig inte om hur omgivningen ser ut. Den ena har dessutom funktionshinder som gör att det är för allas bästa om han får hålla sig sysselsatt.

Vitsen med att åka utomlands är väl att se sig omkring? Jag skulle inte låta mina barn sitta och glo på en platta genom hela Tyskland.

Autobahn i norra Tyskland är inte så roande. Speciellt inte som den ofta är kantad av bullerskydd. Utsikten från baksätet är heller inte alltid så bra.

Mina barn roades sig t ex med en kortlek (detta var före internet, läsplattor och liknande). När man som ambitiös mamma utbrast "Titta ut nu barn när vi åker över den stora floden Rhone/Po" eller något liknande, kunde man från baksätet höra: "Alla dina 8: or" :p

Annars så har talböcker på band(!) och CD varit bra. Astrid Lindgren (de där hon läser själv är fantastiska att lyssna på även för vuxna) och när de blev äldre Damernas detektivbyrå t ex.

...om min man hade velat att campa - vare sig det var i tält eller i husbil - så hade han fått åka själv! Nu är jag antagligen lite äldre än du men mitt svar är att jag har gjort min del av att bo på vandrarhem, sova på tåg, stränder, sunkiga hotell, campingplatser mm ... ' been there, done that!' Nu är det bra boenden, flyg och hyrbil som gäller! Så jag föredrar en dyrare resa med bättre komfort även om jag då kan resa mer sällan.

Om ni inte skaffar en sjukt stor husbil tror jag att det kommer att bli ganska trångt. Allt "finns" i husbilen men det är litet och gjort på kompromiss av nåt annat.
Har ni tur får ni fint väder och kan vara ute mycket.
Om ni däremot ska vara inne längre tider i husbilen, lär det bli en galen cirkus.
Med din goa inställning som grädde på moset kan detta nog bli en perfekt katastrof :D

Ja, jösses! TS ger ju intryck av att vara en medtvingad tonåring, snarare än mamman i en familj. Blir nog en underbar resa!

Och du är som vanligt så himla trevlig :)
Gå och dra något gammalt över dig, det verkar behövas.

Autobahn i norra Tyskland är inte så roande. Speciellt inte som den ofta är kantad av bullerskydd. Utsikten från baksätet är heller inte alltid så bra.

Mina barn roades sig t ex med en kortlek (detta var före internet, läsplattor och liknande). När man som ambitiös mamma utbrast "Titta ut nu barn när vi åker över den stora floden Rhone/Po" eller något liknande, kunde man från baksätet höra: "Alla dina 8: or" :p

Annars så har talböcker på band(!) och CD varit bra. Astrid Lindgren (de där hon läser själv är fantastiska att lyssna på även för vuxna) och när de blev äldre Damernas detektivbyrå t ex.

Men två kortlekar (en i reserv liksom) är ett oerhört måste när man är på resa!!! :D

/den som mycket väl vet vad som menas med "alla dina 8or" :D

Jag skulle inte tvinga mina barn att vara, i deras ögon, sysslolösa i bilen bara för att de ska lära sig och se och uppleva bilresan. Hellre att de är roade istället för uttråkade och gnälliga. Det ÄR ju faktisk inte så att alla gillar att åka bil och att se sig omkring.

Jag fattar verkligen inte varför du ska vara så jävla otrevlig i alla mina trådar för. Man kunde tro du har något personligt emot mig.
Var har jag skrivit att resan ska bli olidlig? Var har jag skrivit att jag hellre stannar hemma än bor i en husbil i en vecka? Var har jag skrivit att jag tror att resan blir katastrofal?

Jag frågade hur det är att bo i en husbil i en vecka. Jag frågade för att jag inte vet. Jag har aldrig gjort det förut. Ja, jag kommer sakna internet men det är inte hela världen. Jag har tagit till mig allt dom andra skrivit och inte nejat varenda förslag från dom. Jag har tacksamt tagit emot dom.
Du borde ändra din attityd mot mig tycker jag, för i mitt tycke är du alltid otrevlig mot mig.

Orkar man bo tillsammans på den lilla ytan i en vecka? Två vuxna och två barn.

Och långfärjan på typ åtta timmar. Jag lär ju dö av illamående.

Kan man överleva en vecka i en husbil?
Och utan internet i en hel vecka :(
Ja, det orkar nog de flesta. Visst - är husbilen ifråga nåt litet som en VW Multivan och barnen är två normalegocentriska tonåringar kanske det kan bli litet slitningar. Men med en fullstor husbil ser inte jag något problem alls.

Åtta timmar ser jag knappt som en lång färjeresa. Ett icke-problem. Ni står ut. :)

Internet... om det är viktigt så kan man skaffa ett tyskt kontantkort med mobilsurf, och dela ut internet från den mobilen. :)

Jag vet inte om denna husbilen räknas som stor eller liten men den såg inte liten ut iaf.

8 timmar på en färja är mycket om man är åksjuk :p

Jag vet inte om denna husbilen räknas som stor eller liten men den såg inte liten ut iaf.

8 timmar på en färja är mycket om man är åksjuk :p

Jag blir också åksjuk om jag så mycket som tittar på en båt och även om det är kavlugnt så tar jag inga risker utan tar åksjuketabletter. Det finns en sort som gravida ofta får ta mot graviditetsillamående och den har som biverkning att man kan bli lite dåsig men jag som är överkänslig mot allt känner inte av det. Postafen heter den http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=19540913000011 Du kan väl prova en gång när det inte gör något om du somnar i ett hörn? Hellre det än att du ska må dåligt för man är ju inte människa igen förren efter flera dagar om man har legat och spytt i åtta timmar.

Hoppas i övrigt att ni ska få en trevlig resa :)

Två tips på bra campingplatser för barn, båda ligger halvvägs genom Tyskland (med reservation för att det var några år sedan vi stannade där, campingarna finns i alla fall kvar enligt google maps):

Hannoverishes Münden (stavning? brukar förkortas Hann. Münden). Ligger strax norr om Kassel. Enkel liten camping på en ö i floden Fulda mitt i den lilla staden. Liten söt korsvirkesstad där man kan titta på vattnet, två floder möts och det finns ett litet "vattenfall". Vill minnas att det är en väldigt spartansk camping, dvs utmärkt om man har husbil. Frukost kan man äta på kondis i stan. 5 min gångavstånd (minnet kan svika - men nära var det).

Hanau: Ligger nära Frankfurt am M. Här födes bröderna Grimm. Campingen ligger vid Main nedanför staden. Finns ett slott som nerifrån verkligen ser ut som Törnrosas slott. Där ordnas stadspromenader för barn med sagotema. Grunda med lämpliga sagor så tycker barnen att det är spännande. Man kan äta frukost på campingen.

Genom denna del av Tyskland går från norr till söder en "sagoväg" med anknytning till framförallt bröderna Grimm. Har ni tid så gör avstickare från autobahn.

Men bestäm dig för att inte bli sjösjuk då, (nästan) allt går att lösa genom att ge sig fan på att "nä nu räcker det, här är det JAG som bestämmer och jag ska ha kul så dra nånstans, åksjuka-sjösjuka". :devil:

Jag blev också lätt åksjuk och sjösjuk, sen började jag jobba på sjön en del och bodde 3 hela somrar i en 6-meters kabinbåt granne med Waxholmsbolagets vältrafikerade brygga. Sjösjuk? Näver bäver, jag hade bestämt mig för att det inte var lönt för sjösjukan att hälsa på. ;)

Jag fattar verkligen inte varför du ska vara så jävla otrevlig i alla mina trådar för. Man kunde tro du har något personligt emot mig.
Var har jag skrivit att resan ska bli olidlig? Var har jag skrivit att jag hellre stannar hemma än bor i en husbil i en vecka? Var har jag skrivit att jag tror att resan blir katastrofal?

Jag frågade hur det är att bo i en husbil i en vecka. Jag frågade för att jag inte vet. Jag har aldrig gjort det förut. Ja, jag kommer sakna internet men det är inte hela världen. Jag har tagit till mig allt dom andra skrivit och inte nejat varenda förslag från dom. Jag har tacksamt tagit emot dom.
Du borde ändra din attityd mot mig tycker jag, för i mitt tycke är du alltid otrevlig mot mig.

Fast jag kan nog hålla med Petruska lite.
Jag får iaf ingen som helst känsla av att du ser fram emot resan med husbil utan det känns mer som att du bestämt dig för att det ska vara pest och pina.
Kanske tolkar vi dina inlägg fel, men det är iaf intrycket jag får.

Det är ju även så att psyket spelar stor roll i det hela, vill man inte så kommer det inte att bli bra heller.
Man måste liksom tro på att det ska bli bra.

Husbilssemestrar tycker iaf jag är trevligt, det behöver inte vara ett dugg sunkigt och jobbigt.
Har man en tillräckligt stor bil behöver man inte bädda hela tiden heller utan man bara går upp och sätter sig vid köksbordet om man vill.
Sängarna i husbilar/husvagnar brukar dessutom vara bekväma så man sover skönt.
Orkar/vill man inte laga egen frukost går det jätteenkelt att köpa färdig.
Samma sak med övriga måltider, man måste ju inte äta dem i husvagnen utan man kan gå på restaurang eller vad man nu vill och lösa den biten.
Men jag personligen tycker om att ha möjligheten att kunna göra egen mat.

Det finns andra alternativ. Man behöver inte ta en 8-timmarsfärja för att komma till Tyskland.

Det vet jag men det är inget jag styr över på vägen ner. På vägen hem kör vi troligtvis genom Danmark för då har vi inte följe.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar