Biten av en hund...

S

ShrimpMama

på mitt jobb i onsdags.
Jag praktiserar på ett hunddagis för er som undrar.

Det som gör mig så förbannad är att hon som äger hunddagiset reagerade med att, du vet hur hunden är.

Saken är den att det är hennes hund, så hon som ägare har ansvar för sin hund.

Nu till hur det gick till.

Hon som äger hundagiset har sina två hundar i ett rum och i det rummet hänger man in vissa koppel.

Jag hade precis kommit in efter en promenad med några hundar, så jag öppnade grinden in till rummet där hennes hund ligger...ska hänga in koppel.
Medan jag gjorde det kikade en av hundarna in och från ingenstans flyger den andra hunden upp och rusar fram för att få tag på den andra hunden, jag står i vägen och känner hur hon biter tag i mitt ben, jag skriker till och ägaren tittar upp.

Hon gör inte direkt något för att få bort hunden och hennes kommentar var som sagt var efteråt säger hon att du vet hur hunden är, precis som om det var mitt fel...

Ja ja nu har jag otroligt ont och såret ser inte fint ut...

Hur tycker ni att jag ska göra...en kompis till mig tycker att jag ska stämma henne, andra tycker inte det...jag vet inte hur jag vill göra själv...

Sv: Biten av en hund...

Hmm... Jag fattade inte riktigt... Skulle hunden bita den andra hunden men bet dig istället?

stämma ? du stämmer väl inte någon för att en hund råkat bita dig?

Däremot bär din arbetsgivare se över lämpligheten att ha sin hund på en plats där den 1) kan råka bita personalen 2) kan råka bita andra hundar.

Det låter inte lämpligt att ha den inom verksamheten om olyckan är framme så lätt.

Föreslå flytt av kopplen osv.

jaa hon skulle flyga på den andra hunden, men jag stod i vägen så hon fick tag på mitt ben tyvärr

nej jag känner så, men hon har gjort utfall och gått på andra hundar förut, hon är en sådan hund som sätter revir inomhus, och vaktar mat och så...och tyvärr eftersom att det är hennes hund så måste alla andra hundar flytta på sig

jaa hon skulle flyga på den andra hunden, men jag stod i vägen så hon fick tag på mitt ben tyvärr

Då handlar det ju om en olycka. Även om jag ställer mig frågande till att ha en sådan hund på ett hunddagis i första taget. Men hunden hade inte för avsikt att bita dig det säger du ju själv.

skulle du stämma en hästägare vars häst var hög i rang och slogs med dom flesta för att säkerställa den?

Skulle du stämma hästägaren för att du råkat komma imellan denna häst och en annan?

nej jag känner så, men hon har gjort utfall och gått på andra hundar förut, hon är en sådan hund som sätter revir inomhus, och vaktar mat och så...och tyvärr eftersom att det är hennes hund så måste alla andra hundar flytta på sig

Låter ju direkt olämpligt att ha henne där då. Ägarna som lämnar sina hundar dit vill ju att de ska trivas och må bra där, tror inte det inräknar en agressiv hund som kan flyga på en annan när som-

Till er alla, det är inte jag som har sagt att jag ska stämma hundägaren, utan några av mina kompisar tycker det...

Nej haha jag blir bara arg att hon inte tar reda på hur illa det har gått innan hon får ur sig sådan kommentar...

Men nej jag känner inte för att stämma hunden, det enda jag egentligen vill är att om hon tar in flera praktikanter i framtiden så borde hon nog se till att ha mera koll på sin egen hund..

Bli biten av en hund när man jobbar där, är som att bli biten av en häst när du jobbar i ett stall. Du får väl förklara för henne att du inte tycker det är säkert att ha hunden/koppel där? Alternativt får du låta bli att släppa in dom andra hundarna. Det var ju bara en olycka..

Dina kompisar har sett för mycket amerikansk film.

Bli biten av en hund när man jobbar där, är som att bli biten av en häst när du jobbar i ett stall. Du får väl förklara för henne att du inte tycker det är säkert att ha hunden/koppel där? Alternativt får du låta bli att släppa in dom andra hundarna. Det var ju bara en olycka..

Dina kompisar har sett för mycket amerikansk film.

haha kanske lite ;) men jag tror nog mer att hon tänker på, händer det mig och jag klarade mig ifrån att bli jätte skadad så kanske hunden nästa gång skadar någon mer, men jag säger hellre mig än att hunden fick tag på den andra, hade hon fått det hade hon slitit henne itu...

En hundägare ansvarar ju strikt för sin hund så du kan med framgång yrka på ersättning för de kostnader skadan åsamkat dig såsom sjukvårdskostnader, förstörda kläder, utebliven inkomst om du inte kunnat jobba (samt om man ska vara petig ev. ersättning för sveda och värk m m). Hundägarens förklaring till olyckan är helt irrelevant i sammanhanget och påverkar inte din rätt till ersättning.

Hundägare har ju strikt ansvar över sina hundar, så blir du biten av en hund på gatan så visst kan du polisanmäla, hunden blir utredd (oftast avlivad om den biter andra människor) och du kan få ut skadestånd.

Men nu skedde det ju på ett utrymme där du visste att hunden var. Jag tror inte att du skulle komma någonstans med en stämning såvida inte säkerheten på arbetsplatsen är bristfällig, vilket det kanske kan ses vara på detta ställe om man tvingas gå in i ett utrymme där alla vet att hunden vaktar.

(shit, som blivande jurist borde jag verkligen kunna det här bättre än jag gör, men jag orkar inte sätta mig och bläddra i lagboken, jag har ju sommarlov. :p)

Jag tycker att du ska förklara för henne hur du känner det, föreslå att ni arrangerar om så att varken ni i personalen eller andra hundar behöver känna obehag. Om du inte blir bemött på ett trevligt sätt skulle jag fundera på att byta jobb, och skulle det hända igen (att den biter en människa avsiktligt, som jag förstod det nu var det ett misstag?) skulle jag överväga att polisanmäla.

Nej jag vet, doktorn sa att jag inte ska anstränga benet på några dagar, så på tisdag ska jag träffa henne med min handläggare som gav mig praktiken, ska ta med mig betalningen för sjukhuset och lämna det till henne

Snitsig hade bättre koll på mig än det där (shit vad man glömmer fort), så lyssna på det rådet vad gäller ersättning. :p Ersättning för sveda och verk är dock ganska långsökt, det är inte som i usa att man får stora belopp bara för att det har skapat lite obehag.

Hundägare har ju strikt ansvar över sina hundar, så blir du biten av en hund på gatan så visst kan du polisanmäla, hunden blir utredd (oftast avlivad om den biter andra människor) och du kan få ut skadestånd.

Men nu skedde det ju på ett utrymme där du visste att hunden var. Jag tror inte att du skulle komma någonstans med en stämning såvida inte säkerheten på arbetsplatsen är bristfällig, vilket det kanske kan ses vara på detta ställe om man tvingas gå in i ett utrymme där alla vet att hunden vaktar.

(shit, som blivande jurist borde jag verkligen kunna det här bättre än jag gör, men jag orkar inte sätta mig och bläddra i lagboken, jag har ju sommarlov. :p)

Jag tycker att du ska förklara för henne hur du känner det, föreslå att ni arrangerar om så att varken ni i personalen eller andra hundar behöver känna obehag. Om du inte blir bemött på ett trevligt sätt skulle jag fundera på att byta jobb, och skulle det hända igen (att den biter en människa avsiktligt, som jag förstod det nu var det ett misstag?) skulle jag överväga att polisanmäla.

Nej som jag säger jag tänker inte stämma henne eller polisanmäla hunden och jag tänker inte stanna kvar på praktiken heller, har hittat en annan praktikplats så det är lugnt för mig, men jag vill ändå avsluta den här praktiken på ett bra sätt, se till att vi inte skiljs åt som osams

Problemet ligger väl i att du inte hade koll på den hunden som lyckades kika i in rummet. Du briste i din uppsikt och det är väl inte din arbetsgivares fel?

Såvida det inte vart okay att du tog in andra hundar i det rummet?

Jag håller faktiskt med här..
Du briste i din tillsyn av dem andra hundarna, eftersom att en hund tydligen var påväg in i rummet.
Men för det är det naturligtvis olyckligt att du blev biten.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 468
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka