Billigare diesel till svenska folket

Jättemånga faktiskt.
I alla fall där trafiken på vägarna är så tät att körbanan för bilar inte är ett säkert alternativ.

Cykelvägarna mellan Nyköping och Oxelösund är vältrafikerad.
Liksom mellan Märsta och Upplands Väsby.
I Knivsta så önskar sig invånarna cykelbana in till Uppsala för säker pendling.

När cykeln blir ett säkrare alternativ så är det många fler som cyklar.
Och de lata köper elcykel.
Här är körbanan för bilar inte ett säkert alternativ trots extremt lite trafik (smal grusväg och asfaltsväg i 70 som vare sig sköts eller röjs pga väl avvägd låg prioritet). Om det skulle anläggas cykelväg och alla skulle börja cykla, skulle det ändå nästan aldrig vara någon på vägen som cyklar. En extremt ineffektiv investering.

Alltså, cykelväg är väldigt bra där det finns människor i tillräcklig plural och avstånden är tillräckligt korta. Gärna ihop med bra cykelparkeringar vid anslutning till kollektivtrafik .
 
En på jobbet kan sitta och yla -man måste tänka på miljön bla bla återvinningen bla bla. Jo men det gör jag sa jag en gång. Jag flyger inte tre gånger om året. Under mina 46 år har jag flyget tor Turkiet 1 gång.
Jag tror på inrikes elflyg som en bra framtid för resor.
Det nöter inte så mycket asfalt.
 
Definitionsfråga. Hur eller hur så är det inga vuxna på bussen, utan det är som i USA - buss är bara för dem som inte har råd med bil, eller är för unga för körkort.

I såna här trådar får man ibland intrycket att på landet, där vill man inte ändra livsstil en millimeter för att hjälpa klimatet. Det kan de i städerna göra.
Attityden kring bilen måste ändras om det skall gå att få människor att överge den.
Bilen är en statussymbol.
Och åsikten är att bara "loosers" åker kollektivtrafik.
När jag körde buss i Märsta så roade sig unga pojkar med att jaga bussen och åka om den så många gånger som möjligt för att imponera på flickorna som åkte hem från skolan i bussen.
De ville ta med den på en "trevlig biltur".

Åka bil är som en hobby och när man ser det så, så måste den jämföras med hästar och annan motorsport t.ex. enduro eller F1.
 
Jag kollade upp bussförbindelsen här nu. Då vi faktiskt har buss som går utanför.
40kr enkelresa. Dygnsbiljett 80kr. Månadskort 825kr.

Det blir billigare för mig att ta bilen. I alla fall så sparar jag inte tillräckligt för att motivera mig själv att behöva anpassa mig efter en buss i stället för att kunna åka när jag vill.
 
Fast piska är mycket effektivare. Förra vintern när elen var dyr var elförbrukningen rekordlåg. Ur klimatsynpunkt borde vi fortsätta med det, men det gör vi inte. Så fort vi har råd så brassar vi el igen.
Jag och min sambo har investerat i solel och kommer att producera fossilfri el som motsvarar ungefär 2/3 av vår förbrukning.
Det upphör ju inte för att elpriset sjunker.
 
Vi har förövrigt några elbussar på jobbet. Man måste ha dieselvärmare i elbussar för att de ska kunna ha en behaglig värme i kupén. Trots det, är de helt klart de kallaste av våra bussar att köra.
Det går ju att använda Biodiesel där för att bli helt fossilfri.
Jag upplevde dock BYD bussarna som varma och sköna på vintern och svala och sköna från AC på sommaren.

Om man då ser till att fylla på med diesel till värmen förstås.
När jag första gången bad att få elbussen påfylld med diesel så blev jag idiotförklarad av trafikledning.
Då blir det ju litet knepigt med värmen.
 
I min hemby har dieseln tagit slut 2 ggr idag + en gång på 95,tror folk missat att "erbjudandet" inte bara gäller idag
Äsch,de har väntat med att tanka och kört tomt i alla bilar.
Om vi skulle göra så, med traktorerna inräknade, så skulle det bli 240 liter bensin och 100 liter diesel på ett bräde
Det blir en del...
 
Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.

Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?
Jag har skaffat solceller och planerar på att köpa elbil nästa gång.

Just nu så är det mest miljövänligt att köra slut på våra gamla begagnade bilar.
Vi skall behålla den bil som snart blir veteranbil, då den fungerar att köra på E85 och är 4hjulsdriven med stor motor för att dra släp.
Vi bor långt bortom kollektivtrafiken även om vi bor centralt till i landet.
 
Men handen på hjärtat.
Hur miljövänligt är hästintresse egentligen?
Beror nog rätt mycket på hur man har hästarna. Eftersom jag har islandshästar så finns det en teoretisk möjlighet till åretrunt-bete, och då skulle det ju bli väldigt liten miljöpåverkan. Så som vi har dem nu, med odlat hö halva året, spånströ i boxarna och diverse transporter till träning o tävling är det såklart inte så miljövänligt. Men att ge upp hästarna är inget jag är beredd att göra. Anpassa hästhållningen och minska transporterna - ja. Helt sluta med hästar - nej.
 
Personligen tar jag ofta bussen till jobbet TROTS att jag ändå måste ta bilen till busshållplatsen, parkera den utan motorvärmare mitt i vintern och utan att tjäna nämnvärt ekonomiskt på det, men jag har möjlighet att styra mina arbetstider och kan dessutom jobba på bussen.
Jag har ingen möjlighet att parkera någon bil vid busshållplatsen.
Det finns ingenstans att ställa den alls. (Även om vissa busparkerar på otillåten mark.)
Bättre infartsparkeringar vid kollektivtrafiken skulle drastiskt minska det totala bilåkandet.
Många bilar är eller går att utrusta med värmare som kan fjärrstyras.
 
Jag har ingen möjlighet att parkera någon bil vid busshållplatsen.
Det finns ingenstans att ställa den alls. (Även om vissa busparkerar på otillåten mark.)
Bättre infartsparkeringar vid kollektivtrafiken skulle drastiskt minska det totala bilåkandet.
Många bilar är eller går att utrusta med värmare som kan fjärrstyras.
cykla till bussen :up:
 
Jag vill inte kalla det nedsättande att kalla dem som träningscyklar i grupp för memils, eller att använda begreppet "utflyktscyklister" om just folk som tar en längre cykelutflykt vid vackert väder, eller är på cykelsemester. Det är väl trevligt med cykelutflykter eller?
Men det finns ju ett stort miljömässigt värde i att människor gör sina utflykter på cykel i stället för i bil.
För att inte tänka på hälsovinsterna med motionen som det ger.

Och att människor cyklar i stället för att köra t.ex. enduro eller motorcross eller för den del kör runt sina hästar på olika tävlingar
 
Exempel: Cykelväg längs väg 55/57 mellan Katrineholm och Flen. Cykelväg längs väg 51 mellan Finspång och Norrköping.
Men just där så är det ju kulturellt.
Ingen skulle nedlåta sig till att cykla.

Bilkulturen är så oerhört stark på vissa platser.
I Bettna, Vrena och Stigtomta (väg 52 Katrineholm - Nyköping) så cyklar man inte.
Från 15 års ålder så är det motordrivet med tak, värme och musikanläggning som gäller.
 
Här är körbanan för bilar inte ett säkert alternativ trots extremt lite trafik (smal grusväg och asfaltsväg i 70 som vare sig sköts eller röjs pga väl avvägd låg prioritet).
Den täta trafiken var en del av orsaken till ökat cyklande.

För att en cykelbana skall vara meningsfull att anlägga så måste det ju finnas ett trafikunderlag med potentiella cyklister.
Som t.ex. en tätort, skola eller arbetsplats i vardera änden.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 275
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp