Har någon ens varit i närheten av att förespråka att statens intressen i fråga om publicering skulle vara en faktor?Vad man än tycker om AB bristfälliga underlag och click bate, så bara den minsta fläkt av att pressen i en demokrati inte ska få skriva pga statens intresse ger mig kalla kårar och kommunist/diktatur vibbar. En av de absolut viktigaste principer vi har är frihet att uttrycka sig, pressens absoluta frihet att få skriva vad de vill, något som högerextremist ´pressen har gjort de senaste åren. Att media i vissa kretsar går i Putins och Kinas ledkoppel är uppenbart och mot Sveriges intressen. Men det måste de få göra.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Jag ser bara ifrågasättanden på dels pressetiska grunder, dels utifrån ett allmänt samhällsperspektiv vad olika typer av publicering kan ha för inverkan i det större perspektivet.
Jag kan också gå i döden för yttrandefriheten. Men det står inte alls i motsättning till att jag lika starkt hävdar att den som kan sprida publikationer med stort inflytande inte kan friskriva sig från ansvar för hur de använder den makten.
Det senare är något som är lika viktigt att föra en kontinuerlig diskussion om i en demokrati som bevarandet av yttrandefriheten.