Textilåtervinning

Vad menar du det är ju ett EU direktiv, på vilket sätt är det naturvårdsverkets fel?
EU-direktiv som kommer till medlemsstaterna ska tas in lagstiftning och regelverk.

För att göra det, så görs en tolkning av EU-direktivet av de statliga myndighet som har ansvar för det aktuella området, och så skapar myndigheten detaljerna för det regelverk, baserat på EU-direktivet som vi som medlemsstat ska efterleva.

EU-direktiv är inte så utformade och detaljerade så att de kan, eller ens ska, användas direkt i medlemsstaterna. Direktiv ska anpassas till medlemsstatens övriga regelverk, men ändå uppfylla det direktivet påbjuder.

För exemplet "Textilinsamling" så står alltså medlemsstaten fritt att hitta på vilken sorts regler/insamlingsmetod som helst, som man anser kommer att uppfylla EU-direktivets mål.

EU består av rad medlemsländer, som var och en har sin egen lagstiftning, men där lagstiftningen till viss del efterlever regelverk från EU.

I Sverige gäller svenska lagar och regler, och vår lagstiftande församling är Riksdagen.
De som gör grovjobbet (eller vad man ska kalla det) för att ta fram lagar och regelverk av olika slag, är svenska myndigheter, normalt sker det uppdrag från Riksdagen.

Senast ändrad:
Alltså jag sitter inte här och påstår att det är någon slags universell utopisk lösning, och jag känner inte riktigt att jag är kunnig nog för att sitta och fabulera om framtiden med city-dödens problematik...

Precis, och det gör det svårt för mig då jag i dagsläget behöver ta mig åt håll med buss jag aldrig åker, eller be någon att köra mig någonstans med bil. Men, förhoppningsvis kommer det inte vara den enda lösningen :)
Är det att du inte får slänga dom i brännbart som gör det svårare för dig än idag? För i övrigt är det ju likadant som det varit hittills.

EU-direktiv som kommer till medlemsstaterna ska tas in lagstiftning och regelverk.

För att göra det, så görs en tolkning av EU-direktivet av de statliga myndighet som har ansvar för det aktuella området, och så skapar myndigheten detaljerna för det regelverk, baserat på EU-direktivet som vi som medlemsstat ska efterleva.

EU-direktiv är inte så utformade och detaljerade så att de kan, eller ens ska, användas direkt i medlemsstaterna. Direktiv ska anpassas till medlemsstatens övriga regelverk, men ändå uppfylla det direktivet påbjuder.

För exemplet "Textilinsamling" så står alltså medlemsstaten fritt att hitta på vilken sorts regler/insamlingsmetod som helst, som man anser kommer att uppfylla EU-direktivets mål.

EU består av rad medlemsländer, som var och en har sin egen lagstiftning, men där lagstiftningen till viss del efterlever regelverk från EU.

I Sverige gäller svenska lagar och regler, och vår lagstiftande församling är Riksdagen.
De som gör grovjobbet (eller vad man ska kalla det) för att ta fram lagar och regelverk av olika slag, är svenska myndigheter, normalt sker det uppdrag från Riksdagen.
Textilinsamling är inte ett EU direktiv det ett regeringsbeslut underskrivet av miljöministern.

Vad menar du det är ju ett EU direktiv, på vilket sätt är det naturvårdsverkets fel?
Det är en del i den Svenska tolkningen av EU:s avfallsdirektiv.

Man vill helt enkelt vara framme med något, innan det uppstår tjafs med Bryssel.

Och så vill Miljöministern ha något på sitt CV.

Så här står det i pressmeddelandet du själv länkade till:

"I somras föreslog EU-kommissionen en ändring av avfallsdirektivet som innebär att medlemsstaterna ska införa ett producentansvar för textilier, textilrelaterade produkter och skor. Detta förslag ska nu förhandlas inom unionen och när arbetet är färdigt kommer de nationella bestämmelserna behöva ses över på nytt.

Regeringens avser att i framtiden följa upp och utvärdera huruvida de regler som har beslutats idag bidrar till en ökad cirkulär textilhantering."

Det är en del i den Svenska tolkningen av EU:s avfallsdirektiv.

Man vill helt enkelt vara framme med något, innan det uppstår tjafs med Bryssel.

Och så vill Miljöministern ha något på sitt CV.

Så här står det i pressmeddelandet du själv länkade till:

"I somras föreslog EU-kommissionen en ändring av avfallsdirektivet som innebär att medlemsstaterna ska införa ett producentansvar för textilier, textilrelaterade produkter och skor. Detta förslag ska nu förhandlas inom unionen och när arbetet är färdigt kommer de nationella bestämmelserna behöva ses över på nytt.

Regeringens avser att i framtiden följa upp och utvärdera huruvida de regler som har beslutats idag bidrar till en ökad cirkulär textilhantering."

Det du beskriver där är ju att EU tittar på att ändra sina direktiv och att regeringen gjort en ändring som kan komma att ändras igen utifrån de nya direktiven som ännu inte är förhandlade och klara.

Är det att du inte får slänga dom i brännbart som gör det svårare för dig än idag? För i övrigt är det ju likadant som det varit hittills.
Problemet är väl egentligen inte att jag inte får slänga textil i brännbart för mig som individ, utan att jag har så få vettiga ställen att lämna in det på. Jag har sällan textilier att sälja vidare eller skänka till försäljning, att donera i de gröna boxarna som finns i området går bort då jag ej vill stötta den organisationen och ÅVC ligger illa till även om jag kan nå en med 20+ min buss åt ett håll jag aldrig åker.
Jag är som sagt nyfiken på hur det ser ut på andra ställen då det i min kommun i princip kräver bil för att besöka sju av åtta ÅVC i kommunen, och det är bara där man kan lämna till återvinning.

@Masqueradee Här i Oxelösund går komma åt båda två återvinningar med buss, dock inte stenkoll ser ut med textilåtervinning på ställen. Dessutom ligger stora återvinningscentralen helt ok gångavstånd från stan (än nämre för mig), och gångavstånd ifrån busshållplats.

Men är rena lyxen, vet t.ex där jag kommer ifrån, Skara så är står återvinningscentralen några km ifrån Skara, några km ifrån buss som knappt går (går skoltider). Däremot inte koll på alla återvinning där, vet i byn mamma bor i utanför Skara finns vid den lilla affären iallafall centralt (faktiskt gångavstånd från busshållplats).

Problemet är väl egentligen inte att jag inte får slänga textil i brännbart för mig som individ, utan att jag har så få vettiga ställen att lämna in det på. Jag har sällan textilier att sälja vidare eller skänka till försäljning, att donera i de gröna boxarna som finns i området går bort då jag ej vill stötta den organisationen och ÅVC ligger illa till även om jag kan nå en med 20+ min buss åt ett håll jag aldrig åker.
Jag är som sagt nyfiken på hur det ser ut på andra ställen då det i min kommun i princip kräver bil för att besöka sju av åtta ÅVC i kommunen, och det är bara där man kan lämna till återvinning.

Samma här. Det finns enda enda ÅVC i kommunen där man kommer kunna lämna in textilier. Den ligger långt ute i ett industriområde dit ingen kollektovtrafik går. Närmsta busshållplats är lite mer än 1 km bort. Det är det inte alla som klarar med skräpet som ska slängas.

Ekotipset lyfte igår en enligt mig viktig fråga i det här - kinakläderna. Allt fast fashion som köps och som är fulla av skadliga kemikalier. Jag vill inte att de återvinns och hamnar i möbler jag köper eller blir nya kläder :(

Ytterligare en aspekt som gör att det här känns mindre väl genomtänkt.

Vi får kanske ihop 7 kg på tre personer på ett år. Och då är ett kilo troligen mina utslitna jeans. Resten kläder bortom all räddning;
T-shirts, några sockar, underkläder. Så vem slänger våra 14-18 kg? Så trist att så mycket slängs.

Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera medborgare och tillhandahålla möjlighet till återvinning.
Min kommun har hitintills inte gjort någon större informationskampanj, utan efter någon stunds Googlande hittade jag att det endast kommer vara möjligt med textil återvinning på kommunens 8 stationer. För mig innebär det att jag har fem respektive sju kilometer till närmsta central, varav till den som ligger sju kilometer bort kan man inte åka kollektivt. Inte den smidigaste lösningen om man säger så... Den som ligger närmre är i ett område som jag aldrig besöker, så det tar emot att behöva åka till en sida av stan och betala 40 kr i bussavgift bara för att slänga textilier. Drömmen hade varit om jag hade kunnat gå till husen här i området, men med tanke på att jag bara haft plaståtervinning i ungefär 1.5 år så ska det bli spännande om de kan göra utrymme för någon textil insamling någonstans.

Hur ser det ut för er andra? Har informationen sett bra ut från kommunens håll, och kommer det vara någon mer eller mindre smidig lösning för insamling?

Tillägg: Jag är generellt positivt inställd till återvinning och jag delar upp allt här hemma (utom kompost, för det har jag så lite) utifrån vad jag har möjlighet att återvinna här hemma. Men jag är av inställningen till att ju lägre trösklar desto bättre när det gäller återvinning :)
Nej ingen information. Och jag hade precis beslutat mig för att aldrig mer lämna tillbaka ett plagg till HM eller i ngn textilåtervinning pga textilkatastrofprogrammen som kommit. Utan att tänka att brännbart är det enda rätta, att det går till energi eftersom det inte finns någon som lyckats finna en rimlig väg att återvinna gammal textil. Jag förstår inte varför man inte kan göra papper av den men.

Läste precis en artikel i dagens Sydsvenskan, där det står att den nya fina textilsorteringsmaskinen Siptex i Malmö knappt används eftersom klädbranschens intresse för återvunnen textil är för litet. Ingen vill ha de sorterade textilierna. Den enda återvinning som kan göras just nu är lågvärdig återvinning, dvs det blir trasor till industrin eller stoppning i bilinredning. Jättestrist att textiljättarna inte tar sitt ansvar och satsar på att använda den återvunna textilen i sin tillverkning.
Det är ju iofs utmärkt att använda återvunnet till sådant istället för nya produkter?

Tänker att om vi tar ansvaret att använda textilierna tills de är rejält använda så kan de absolut få gå till lågvärdig återvinning sedan.

Det är ju det som man lekte som liten siden, sammet, trasa, lump

Man hittar ju knappt kläder från ens rika personer från äldre tider. De användes tills de gick sönder och då syddes de om, sedan använde man de små bitarna som gick att använda och därefter var det trasor som användes som isolering och lump-som blev papper.

Och faktum är att det blir ju fantastiskt papper av tex bomullsfiber att rita och skriva fint på.

Jag kan förstå att de kanske inte vill göra nya kläder av alla fibrerna, de är trasiga och jag som har ngt ylletyg av återvunnet ylle hemma tycker det luktar kemiskt snarare än underbart av ull.

Så i den vanliga soppåsen som benämns som brännbart? Om man inte vill köra till åvc så kan man bara blöta ner textilen för att lagligt få slänga den i brännbart? Låter väldigt märkligt! Jag är helt för återvinning men det här känns inte genomtänkt.

Var slänger man trasiga kläder? Den vita blusen man spillt på och inte fått bort fläcken? Barnets byxor med trasiga knän?

Hela och rena kläder har man ju alltid kunnat lägga i insamlingar. Såna har vi väldigt nära. Det är ju det trasiga och smutsiga som inte går att rengöra som man behöver ett bättre ställe att slänga på än i brännbart!

Ja oljiga trasor skulle ju gå i brännbart skrev du?

Trasiga kläder till återvinningen av fiber (som skulle göras för att starta någonstans i någon ände)

Jeans med trasiga knän skulle jag laga och blusen skulle jag försöka skicka till kemtvätten. Annars kan man kanske brodera över fläckar, jag ska fundera över det framöver.

Hela och rena kläder ska väl fortfarande gå i insamlingen?

Sedan borde om allt detta i slutänden slår väl ut de kläder som är hela och rena och gick i insamlingen men som ingen vill ha kunna gå till återvinning istället för en strand i afrika.

Det är ju de stränderna jag fortfarande är orolig över, även om jag i grunden är positiv till återvinning. Men som någon skrev ovan, om de har regeln först för att få tag i materialet och sedna räkna ut hur man återanvänder det så är det ju i alla fall en tråd de drar i. Vore en bra industri för ett land att vara världsbäst på onekligen.

Tänker att om vi tar ansvaret att använda textilierna tills de är rejält använda så kan de absolut få gå till lågvärdig återvinning sedan.
Beror ju helt på vad det är för kvalitet och livslängd på dem. Både plaggen om sådant och det rena fibermaterialet.

En betydande del av problemet är väl att många produkter helt enkelt inte fungerar bra för ett långvarigt liv

Nu har jag iof bil och har regelbundet ärenden till i närheten av återvinningscentralen som ligger i kommunen jag arbetar i. Där ska jag egentligen inte slänga saker men i dagsläget kollar de som tur är inte var man bor...

Men skulle jag försöka ta mig kollektivt till min kommuns återvinningscentral så är det en bussresa på över en timme enkel resa till en stad jag aldrig har ärenden till och sen dessutom promenad på närmare fyra km från och till hållplatserna. Aldrig i livet att jag hade gjort det med ett kasse gamla strumpor. Så håller med att det inte verkar helt genomtänkt det här.

Beror ju helt på vad det är för kvalitet och livslängd på dem. Både plaggen om sådant och det rena fibermaterialet.

En betydande del av problemet är väl att många produkter helt enkelt inte fungerar bra för ett långvarigt liv
Om de fungerar för ett långvarigt liv och vi lagar dem så kan de gå till lågvärdig återvinning sedan.

Fina tweedplagg i ylle osv kan ju hålla i 40+ år av användning och sedan gå till vintage och fortsätta användas av någon.

Om de är så kass kvalitet att de helt enkelt inte fungerar för ett långvarigt liv så passar de ju alldeles utmärkt i lågvärdig återvinning snarare än att man gör nya textilier av fibrerna.

(Sedan tycker jag att även tex billiga t-shirts brukar hålla i många år.)

Om de fungerar för ett långvarigt liv och vi lagar dem så kan de gå till lågvärdig återvinning sedan.

Fina tweedplagg i ylle osv kan ju hålla i 40+ år av användning och sedan gå till vintage och fortsätta användas av någon.

Om de är så kass kvalitet att de helt enkelt inte fungerar för ett långvarigt liv så passar de ju alldeles utmärkt i lågvärdig återvinning snarare än att man gör nya textilier av fibrerna.

(Sedan tycker jag att även tex billiga t-shirts brukar hålla i många år.)
Ja, om vi faktiskt gick omkring i ylle av hög kvalitet, men det gör vi ju inte. så det blir stora mängder lågkvalitet med kort liv som går till lågvärdig återvinning...
Och det är ju inte hållbarhet - även om vi har en insamlingskedja för materialet.

Problemet är väl främst att den största majoriteten av kläderna inte går att återvinna pga folk som köper mängder från Shein och liknande, det är inte material som går att återvinna i de plaggen samt att kvalitén är så dålig att second hand nekar att ta emot plaggen. Det har ju redan nämnts i tråden att vissa ÅVC inte ens vill ha såna kläder i textilåtervinningen.

Jag slänger säkert mer än 7 kg per år, men det är ju pga att jag syr och det jag kastar är småbitar som inte går att göra nått med (bitar som är under 10x10 cm). Jag kastar en 125 liters sopsäck kanske varannan månad och det blir lite vikt. Klädmässigt kastar jag väldigt lite.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka