Kanske skulle försöka ta med de fyra hästarna nästa gång!För att inte tala om minerna på passagerare när man kommer på bussen med 3 border collies och en 7-årig tjej. Det är inte särskilt populärt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske skulle försöka ta med de fyra hästarna nästa gång!För att inte tala om minerna på passagerare när man kommer på bussen med 3 border collies och en 7-årig tjej. Det är inte särskilt populärt.
Ja vem vet. Vi är snart uppe igen.I min hemby har dieseln tagit slut 2 ggr idag + en gång på 95,tror folk missat att "erbjudandet" inte bara gäller idag
Ja så var det ju förra gången, hade själv tänkt tanka idag då min tank börjar bli tom nu efter att ha varit här nere i ca 2vJa vem vet. Vi är snart uppe igen.
Måste tanka nu med. Har inte märkt någon särskild rusning vid grannmacken.Ja så var det ju förra gången, hade själv tänkt tanka idag då min tank börjar bli tom nu efter att ha varit här nere i ca 2v
Och innan någon skriker miljöbov, så har jag inte tankat sen jag körde hemmifrån mao 35 mil norr ut.
Fast om man tittar på elförbrukningen så har den ökat jämfört med förra året.
Det är en trevlig tanke att folk kommer använda något mindre ju billigare det blir, men all data pekar på att det är tvärtom.
Definitionsfråga. Hur eller hur så är det inga vuxna på bussen, utan det är som i USA - buss är bara för dem som inte har råd med bil, eller är för unga för körkort.
I såna här trådar får man ibland intrycket att på landet, där vill man inte ändra livsstil en millimeter för att hjälpa klimatet. Det kan de i städerna göra.
Jo precis nattbuss ja den går 10 på kvällen sambon slutar 11......Och jag får känslan av att de i stan tror att det bara är att ta tunnelbanan istället för bilen när man bor på landetEller nattbussen hem efter jobbet om man slutar sent.
Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.Och jag får känslan av att de i stan tror att det bara är att ta tunnelbanan istället för bilen när man bor på landetEller nattbussen hem efter jobbet om man slutar sent.
Som sagt min fritid är för dyr för att slösa på busstider. En bekant sa en gång hon behövde minsann inte egen bil gör hon hade kommit på att hon kunde gå till jobbet. Jodå typ 200 meter till jobbet. Men vi behöver bilen till mycket annat fritidsaktiviteter också.Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.
Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?
Här går en buss på morgonen och en på eftermiddagen, åt vardera håll.Och jag får känslan av att de i stan tror att det bara är att ta tunnelbanan istället för bilen när man bor på landetEller nattbussen hem efter jobbet om man slutar sent.
Min uppfattning är att landsortsbor generellt inte alls är ovilliga att förändra för klimatets skull.Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.
Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?
Så du brukar cykla 2-3-4 mil enkel väg dagligen? Vinter som sommar? Brukar du veckohandla också och ta lasten till barnfamiljen med 2 barn på cykeln också?Den typen av cykelvägar byggs oftast för att man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen, antingen genom att det är förenat med livsfara att göra det eller att det helt enkelt är förbjudet. Sen används de mer än man tror och i jämförelse med en väg för bilar och lastbilar kostar en cykelväg en bråkdel att anlägga.
Och sen att försöka hitta nedsättande ord om de som cyklar, vad är det för trist attityd? Är det något som behövs är det att fler ställer bilen och tar cykeln istället. Du borde själv testa det tycker jag![]()
Dieselägare härJag fortsätter min tankegång. Hur många av elbilsägarna på Buke flyger på semester? Och hur många av dieselägarna?
Memils används i nedsättande betydelse. Sen är det inte sant att alla större vägar har parallella cykelbanor, snarare regel att man mer eller mindre helt struntar i cyklisterna så att det inte längre är möjligt att alls cykla mellan vissa platser utan långa omvägar när vägar byggs om för att göras säkrare och kunna ta mer trafik. Inte heller är det sant att alla cykelvägar snöröjs och halkbekämpas, på landsbygden snarare regel att det inte görs, åtminstone i södra Sverige.Så du brukar cykla 2-3-4 mil enkel väg dagligen? Vinter som sommar? Brukar du veckohandla också och ta lasten till barnfamiljen med 2 barn på cykeln också?
Tror du verkligen på dig själv att vanliga människor skulle kunna lägga tiden, risk och obehag på att cykla sådana distanser istället för att åka kollektivt året runt?
Varför finns då inte cyklisterna där när kommunen räknar trafikflödet? Det är verkligen icke existerande, med något tiotal cyklister under vår sommar och i praktiken noll under höst-vinter
Jag vill inte kalla det nedsättande att kalla dem som träningscyklar i grupp för memils, eller att använda begreppet "utflyktscyklister" om just folk som tar en längre cykelutflykt vid vackert väder, eller är på cykelsemester. Det är väl trevligt med cykelutflykter eller?
Jag bor på landsorten. Det är inte så att "man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen", utan det finns alltid en alternativ väg parallellt, kanske något kurvigare, kanske delvis grusväg men det finns alltid väg.
Det är inte heller så att det finns något större utbud av vare sig destinationer eller boende (samhällen) längs de där 2-3-4 milen eller mer, utan det handlar om till större vägar parallella cykelbanor mellan t.ex. en stad och dess grannstad 2-3-4 mil bort.
Det kan vara annorlunda i större städer, med de vägsystem som finns där, där kan möjliga cykelvägar försvinna helt när man bygger om vägarna.
Någon osmidigt tänkande fattade ett beslut om att alla större vägar i Sverige måste flankeras av en cykelbana med asfalt, som dessutom måste snöröjas och halkbekämpas, samtidigt som kollektivtrafiken i mindre befolkade områden läggs ner helt i brist på pengar, för att ett fåtal ska tära på våra gemensamma finanser för att de inte gitter cykla på grusväg eller ens titta på en karta för att ta reda på en lämplig cykelväg.
De riktigt vettiga cykeldistanserna på ett antal kilometer är de som behöver rustats upp och göras säkra.
Inte att bygga svindyra cykelbanor som ingen använder, som leder till nedrustning av kollektivtrafiken p.g.a. penningbrist i systemet.
Jag har inte elcykel men för den som pendlar är det nog suveränt. Med bra väg och en mil till arbetet tar det mindre än trettio minuter med elcykel och det lär inte vara mycket man förlorar i tid mot att ta bilen.Dieselägare här
Flyger i regel inte på semestern.
Bor ca 1 mil från jobbet. 8km in till stan. Hade gärna haft en cykelbana in till stan. Vi bor ganska nära ett samhälle, så tror inte det bara skulle vara jag som cyklade.
Då hade jag kostat på mig en elcykel igen. Hade förmodligen inte cyklat året runt till jobbet och kanske inte alla dagar, men säkert 2-3 dagat per vecka i alla fall.
Med bra väg och en mil till arbetet tar det mindre än trettio minuter med elcykel och det lär inte vara mycket man förlorar i tid mot att ta bilen.
Varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte påstått det du skriver.Hur många som kör bil gör det i hastighet ~20 hm/h som standard
Tar ju definitivt inte 30 minuter att köra en mil med bil, förutom kanske om det är blankis och man har halvdana däck.