Den typen av cykelvägar byggs oftast för att man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen, antingen genom att det är förenat med livsfara att göra det eller att det helt enkelt är förbjudet. Sen används de mer än man tror och i jämförelse med en väg för bilar och lastbilar kostar en cykelväg en bråkdel att anlägga.
Och sen att försöka hitta nedsättande ord om de som cyklar, vad är det för trist attityd? Är det något som behövs är det att fler ställer bilen och tar cykeln istället. Du borde själv testa det tycker jag
Så du brukar cykla 2-3-4 mil enkel väg dagligen? Vinter som sommar? Brukar du veckohandla också och ta lasten till barnfamiljen med 2 barn på cykeln också?
Tror du verkligen på dig själv att vanliga människor skulle kunna lägga tiden, risk och obehag på att cykla sådana distanser istället för att åka kollektivt året runt?
Varför finns då inte cyklisterna där när kommunen räknar trafikflödet? Det är verkligen icke existerande, med något tiotal cyklister under vår sommar och i praktiken noll under höst-vinter
Jag vill inte kalla det nedsättande att kalla dem som träningscyklar i grupp för memils, eller att använda begreppet "utflyktscyklister" om just folk som tar en längre cykelutflykt vid vackert väder, eller är på cykelsemester. Det är väl trevligt med cykelutflykter eller?
Jag bor på landsorten. Det är inte så att "man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen", utan det finns alltid en alternativ väg parallellt, kanske något kurvigare, kanske delvis grusväg men det finns alltid väg.
Det är inte heller så att det finns något större utbud av vare sig destinationer eller boende (samhällen) längs de där 2-3-4 milen eller mer, utan det handlar om till större vägar parallella cykelbanor mellan t.ex. en stad och dess grannstad 2-3-4 mil bort.
Det kan vara annorlunda i större städer, med de vägsystem som finns där, där kan möjliga cykelvägar försvinna helt när man bygger om vägarna.
Någon osmidigt tänkande fattade ett beslut om att alla större vägar i Sverige måste flankeras av en cykelbana med asfalt, som dessutom måste snöröjas och halkbekämpas, samtidigt som kollektivtrafiken i mindre befolkade områden läggs ner helt i brist på pengar, för att ett fåtal ska tära på våra gemensamma finanser för att de inte gitter cykla på grusväg eller ens titta på en karta för att ta reda på en lämplig cykelväg.
De riktigt vettiga cykeldistanserna på ett antal kilometer är de som behöver rustats upp och göras säkra.
Inte att bygga svindyra cykelbanor som ingen använder, som leder till nedrustning av kollektivtrafiken p.g.a. penningbrist i systemet.