Billigare diesel till svenska folket

Ja vem vet. Vi är snart uppe igen.
Ja så var det ju förra gången, hade själv tänkt tanka idag då min tank börjar bli tom nu efter att ha varit här nere i ca 2v

Och innan någon skriker miljöbov, så har jag inte tankat sen jag körde hemmifrån mao 35 mil norr ut.
 
Ja så var det ju förra gången, hade själv tänkt tanka idag då min tank börjar bli tom nu efter att ha varit här nere i ca 2v

Och innan någon skriker miljöbov, så har jag inte tankat sen jag körde hemmifrån mao 35 mil norr ut.
Måste tanka nu med. Har inte märkt någon särskild rusning vid grannmacken.
 
Fast om man tittar på elförbrukningen så har den ökat jämfört med förra året.

Det är en trevlig tanke att folk kommer använda något mindre ju billigare det blir, men all data pekar på att det är tvärtom.

Den relevanta är väl hur den ser ut jämfört med året innan? Att jämföra med ett extremår är kanske inte det mest talande. Sen sägs vedeldning vara väldigt illa för miljön, den ökade ju markant förra vintern.
 
Definitionsfråga. Hur eller hur så är det inga vuxna på bussen, utan det är som i USA - buss är bara för dem som inte har råd med bil, eller är för unga för körkort.

I såna här trådar får man ibland intrycket att på landet, där vill man inte ändra livsstil en millimeter för att hjälpa klimatet. Det kan de i städerna göra.

Och jag får känslan av att de i stan tror att det bara är att ta tunnelbanan istället för bilen när man bor på landet 😅 Eller nattbussen hem efter jobbet om man slutar sent.
 
Och jag får känslan av att de i stan tror att det bara är att ta tunnelbanan istället för bilen när man bor på landet 😅 Eller nattbussen hem efter jobbet om man slutar sent.
Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.

Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?
 
Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.

Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?
Som sagt min fritid är för dyr för att slösa på busstider. En bekant sa en gång hon behövde minsann inte egen bil gör hon hade kommit på att hon kunde gå till jobbet. Jodå typ 200 meter till jobbet. Men vi behöver bilen till mycket annat fritidsaktiviteter också.
 
Och jag får känslan av att de i stan tror att det bara är att ta tunnelbanan istället för bilen när man bor på landet 😅 Eller nattbussen hem efter jobbet om man slutar sent.
Här går en buss på morgonen och en på eftermiddagen, åt vardera håll.

Ingen av dem är ens i närheten av att funka med mina arbetstider och ska någon efter den här vägsträckan ta bussen för att handla, så får de spendera hela dan på mataffären i väntan på att ta bussen hem.

Skitpraktiskt, verkligen 🤦‍♀️

Vad vissa folk här verkar vilja ska ske är att centralisera befolkningen så att vi alla som behöver bil också kan ta pendeln, hoppa på bussar som går var 10'e minut dygnrt runt eller fröjdas över att vi då har mil efter mil av vältrafikerade cykelbanor och givetvis då väljer cykel som transportmedel eftersom det kostar typ gratis.
Ens egna tid är ju inget värt mot fröjden det ger i själen när man kan cykla 3 mil enkel resa för att handla :up:
 
Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.

Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?
Min uppfattning är att landsortsbor generellt inte alls är ovilliga att förändra för klimatets skull.
Personligen tar jag ofta bussen till jobbet TROTS att jag ändå måste ta bilen till busshållplatsen, parkera den utan motorvärmare mitt i vintern och utan att tjäna nämnvärt ekonomiskt på det, men jag har möjlighet att styra mina arbetstider och kan dessutom jobba på bussen.

Men sett ur ett socioekonomiskt perspektiv är det sannolikt många "landsortsbor" som inte har möjlighet att anpassa sina arbetstider, eller jobba på bussen.

Utöver det försöker jag vara sparsam med bilresor generellt. Jobbar mycket hemifrån för att slippa resor, försöker begränsa elkonsumtionen, etc. Precis som de flesta vettiga människor, oavsett bostadsort, försöker göra antar jag.
 
Jag har 45 minuter till 2 timmar enkel resa till jobbet med min bensinbil. Med kommunalt 0 minuter då jag skulle behöva säga upp mig då kommunala medel ej finns här.
Kommer inte jag och mina kollegor till jobbet får många säga upp sig för då går inga tåg.
 
Den typen av cykelvägar byggs oftast för att man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen, antingen genom att det är förenat med livsfara att göra det eller att det helt enkelt är förbjudet. Sen används de mer än man tror och i jämförelse med en väg för bilar och lastbilar kostar en cykelväg en bråkdel att anlägga.

Och sen att försöka hitta nedsättande ord om de som cyklar, vad är det för trist attityd? Är det något som behövs är det att fler ställer bilen och tar cykeln istället. Du borde själv testa det tycker jag :)
Så du brukar cykla 2-3-4 mil enkel väg dagligen? Vinter som sommar? Brukar du veckohandla också och ta lasten till barnfamiljen med 2 barn på cykeln också?

Tror du verkligen på dig själv att vanliga människor skulle kunna lägga tiden, risk och obehag på att cykla sådana distanser istället för att åka kollektivt året runt?
Varför finns då inte cyklisterna där när kommunen räknar trafikflödet? Det är verkligen icke existerande, med något tiotal cyklister under vår sommar och i praktiken noll under höst-vinter

Jag vill inte kalla det nedsättande att kalla dem som träningscyklar i grupp för memils, eller att använda begreppet "utflyktscyklister" om just folk som tar en längre cykelutflykt vid vackert väder, eller är på cykelsemester. Det är väl trevligt med cykelutflykter eller?

Jag bor på landsorten. Det är inte så att "man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen", utan det finns alltid en alternativ väg parallellt, kanske något kurvigare, kanske delvis grusväg men det finns alltid väg.

Det är inte heller så att det finns något större utbud av vare sig destinationer eller boende (samhällen) längs de där 2-3-4 milen eller mer, utan det handlar om till större vägar parallella cykelbanor mellan t.ex. en stad och dess grannstad 2-3-4 mil bort.

Det kan vara annorlunda i större städer, med de vägsystem som finns där, där kan möjliga cykelvägar försvinna helt när man bygger om vägarna.

Någon osmidigt tänkande fattade ett beslut om att alla större vägar i Sverige måste flankeras av en cykelbana med asfalt, som dessutom måste snöröjas och halkbekämpas, samtidigt som kollektivtrafiken i mindre befolkade områden läggs ner helt i brist på pengar, för att ett fåtal ska tära på våra gemensamma finanser för att de inte gitter cykla på grusväg eller ens titta på en karta för att ta reda på en lämplig cykelväg.

De riktigt vettiga cykeldistanserna på ett antal kilometer är de som behöver rustats upp och göras säkra.
Inte att bygga svindyra cykelbanor som ingen använder, som leder till nedrustning av kollektivtrafiken p.g.a. penningbrist i systemet.
 
Jag fortsätter min tankegång. Hur många av elbilsägarna på Buke flyger på semester? Och hur många av dieselägarna?
Dieselägare här 🙋🏻‍♀️
Flyger i regel inte på semestern.

Bor ca 1 mil från jobbet. 8km in till stan. Hade gärna haft en cykelbana in till stan. Vi bor ganska nära ett samhälle, så tror inte det bara skulle vara jag som cyklade.
Då hade jag kostat på mig en elcykel igen. Hade förmodligen inte cyklat året runt till jobbet och kanske inte alla dagar, men säkert 2-3 dagat per vecka i alla fall.
 
Så du brukar cykla 2-3-4 mil enkel väg dagligen? Vinter som sommar? Brukar du veckohandla också och ta lasten till barnfamiljen med 2 barn på cykeln också?

Tror du verkligen på dig själv att vanliga människor skulle kunna lägga tiden, risk och obehag på att cykla sådana distanser istället för att åka kollektivt året runt?
Varför finns då inte cyklisterna där när kommunen räknar trafikflödet? Det är verkligen icke existerande, med något tiotal cyklister under vår sommar och i praktiken noll under höst-vinter

Jag vill inte kalla det nedsättande att kalla dem som träningscyklar i grupp för memils, eller att använda begreppet "utflyktscyklister" om just folk som tar en längre cykelutflykt vid vackert väder, eller är på cykelsemester. Det är väl trevligt med cykelutflykter eller?

Jag bor på landsorten. Det är inte så att "man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen", utan det finns alltid en alternativ väg parallellt, kanske något kurvigare, kanske delvis grusväg men det finns alltid väg.

Det är inte heller så att det finns något större utbud av vare sig destinationer eller boende (samhällen) längs de där 2-3-4 milen eller mer, utan det handlar om till större vägar parallella cykelbanor mellan t.ex. en stad och dess grannstad 2-3-4 mil bort.

Det kan vara annorlunda i större städer, med de vägsystem som finns där, där kan möjliga cykelvägar försvinna helt när man bygger om vägarna.

Någon osmidigt tänkande fattade ett beslut om att alla större vägar i Sverige måste flankeras av en cykelbana med asfalt, som dessutom måste snöröjas och halkbekämpas, samtidigt som kollektivtrafiken i mindre befolkade områden läggs ner helt i brist på pengar, för att ett fåtal ska tära på våra gemensamma finanser för att de inte gitter cykla på grusväg eller ens titta på en karta för att ta reda på en lämplig cykelväg.

De riktigt vettiga cykeldistanserna på ett antal kilometer är de som behöver rustats upp och göras säkra.
Inte att bygga svindyra cykelbanor som ingen använder, som leder till nedrustning av kollektivtrafiken p.g.a. penningbrist i systemet.
Memils används i nedsättande betydelse. Sen är det inte sant att alla större vägar har parallella cykelbanor, snarare regel att man mer eller mindre helt struntar i cyklisterna så att det inte längre är möjligt att alls cykla mellan vissa platser utan långa omvägar när vägar byggs om för att göras säkrare och kunna ta mer trafik. Inte heller är det sant att alla cykelvägar snöröjs och halkbekämpas, på landsbygden snarare regel att det inte görs, åtminstone i södra Sverige.

Jag cyklar året runt, om väglaget är rimligt blir det snarare fler än färre mil under vinter. Och jag är inte den enda precis.

På en punkt kan jag hålla med och det är att en del av de åtgärder som görs är onödiga eller till och med kontraproduktiva och de som beslutar och planlägger borde ta in kunskap från de som verkligen cyklar om vad och var de behöver förbättra.

Jag pendlar inte och cyklar inte dagligen men cyklar en del lite längre turer så per år blir det ganska många mil ändå.
 
Dieselägare här 🙋🏻‍♀️
Flyger i regel inte på semestern.

Bor ca 1 mil från jobbet. 8km in till stan. Hade gärna haft en cykelbana in till stan. Vi bor ganska nära ett samhälle, så tror inte det bara skulle vara jag som cyklade.
Då hade jag kostat på mig en elcykel igen. Hade förmodligen inte cyklat året runt till jobbet och kanske inte alla dagar, men säkert 2-3 dagat per vecka i alla fall.
Jag har inte elcykel men för den som pendlar är det nog suveränt. Med bra väg och en mil till arbetet tar det mindre än trettio minuter med elcykel och det lär inte vara mycket man förlorar i tid mot att ta bilen.
 
Hur många som kör bil gör det i hastighet ~20 hm/h som standard :confused:
Tar ju definitivt inte 30 minuter att köra en mil med bil, förutom kanske om det är blankis och man har halvdana däck.
Varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte påstått det du skriver.

Det tar kanske 10 - 15 min att köra med bil, men det beror mycket på väg och trafik, sen tillkommer en del extra som parkering och det varierar också mycket. Tidsvinsten är väl som mest en kvart ungefär och det tycker inte jag är särskilt mycket.
 
Jag kör mina 3 mil till jobbet på 25 min om jag har bråttom och det är bra väg. Min stora volvocombi drar 0.6 milen i snitt över året och jag har ingen möjlighet att åka kommunalt. Och jag har flugit en gång i mitt liv. Så jag ligger på plus. Miljömässigt alltså. Ekonomiskt så var min gasPassat billigast och snäll för miljön. Men den var för dyr att reparera till slut.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp