Billigare diesel till svenska folket

Jag skulle inte ens kalla det för glesbygd när det är så täta avgångar. 😂
Definitionsfråga. Hur eller hur så är det inga vuxna på bussen, utan det är som i USA - buss är bara för dem som inte har råd med bil, eller är för unga för körkort.

I såna här trådar får man ibland intrycket att på landet, där vill man inte ändra livsstil en millimeter för att hjälpa klimatet. Det kan de i städerna göra.
 
Min personliga teori är att folk helst inte vill ha bra kollektivtrafik eftersom de då med gott samvete kan köra bil :) så du har en poäng där med tomma bussar. Men det är ju därför det är lite trist att det är dyrare med en resa med buss än med bil in till stan, om du ändå redan har bilen på uppfarten.
Jag har lite drygt två mil till mataffären och det kostar tur och retur 96 kr med buss, med min bil blir bränslekostnaden 40 kr plus kanske 10 kr i övriga rörliga kostnader, alltså halva priset om jag kör själv jämfört med att åka kollektivt plus att jag slipper ta mig till busshållplatsen någon km bort. Cykel kostar ungefär 4 kr i slitage, sen tillkommer förstås att det går åt mer mat men det tar jag inte med i uträkningen :).

Köra bil tar runt 30 min enkel resa, buss 45 min plus kanske 12 min väntetid och färd till hållplats. Cykel tar mellan 40-70 min beroende på vind.. Inga jätteskillnader alltså.

Så valet är ju givet bara utifrån de här parametrarna - cykel. Sen tillkommer annat positivt, som att det är långt roligare att cykla.
 
Jag tror mer på morot än piska i det här fallet. Gör man all kollektivtrafik gratis så kommer fler åka kollektivt. Man kommer vara beredd att krångla lite mer, att det tar lite längre tid osv för att det är gratis. Som det är nu så finns det flera anledningar till att jag föredrar bilen. Enda fördelen med kollektivtrafiken är just miljöfaktorn. Anledningarna till att jag tar bilen nedan

  1. Det tar kortare tid.
  2. Det är smidigare, jag börjar från där jag bor och kommer fram dit jag ska. Inga byten.
  3. Jag bestämmer själv exakt när jag ska åka.
  4. Det är billigare att ta bilen än att åka kollektivt, framförallt om man är flera personer, även när dieseln var dyrare.
  5. Smittskyddsskäl för mig som är känslig för infektioner.

 
Jag tror mer på morot än piska i det här fallet. Gör man all kollektivtrafik gratis så kommer fler åka kollektivt. Man kommer vara beredd att krångla lite mer, att det tar lite längre tid osv för att det är gratis. Som det är nu så finns det flera anledningar till att jag föredrar bilen. Enda fördelen med kollektivtrafiken är just miljöfaktorn. Anledningarna till att jag tar bilen nedan

  1. Det tar kortare tid.
  2. Det är smidigare, jag börjar från där jag bor och kommer fram dit jag ska. Inga byten.
  3. Jag bestämmer själv exakt när jag ska åka.
  4. Det är billigare att ta bilen än att åka kollektivt, framförallt om man är flera personer, även när dieseln var dyrare.
  5. Smittskyddsskäl för mig som är känslig för infektioner.
En annan anledning att ta bilen istället för att åka kollektivt är ju att man behöver transportera mer än bara sig själv... Jag har en dieselbil, en pickup, och bor på gård, så jag använder ju min bil till tusen andra saker än att transportera mig själv från punkt A till punkt B. Hämta ved i skogen. Hämta hö hos bonden. Hämta strö på en annan gård. Åka på träning med hästarna. Åka på tävling med hästarna. Köpa foder. Köpa diverse annat som behövs på en gård.
 
En annan anledning att ta bilen istället för att åka kollektivt är ju att man behöver transportera mer än bara sig själv... Jag har en dieselbil, en pickup, och bor på gård, så jag använder ju min bil till tusen andra saker än att transportera mig själv från punkt A till punkt B. Hämta ved i skogen. Hämta hö hos bonden. Hämta strö på en annan gård. Åka på träning med hästarna. Åka på tävling med hästarna. Köpa foder. Köpa diverse annat som behövs på en gård.
Ja gud, det tänkte jag inte ens på. Jag har "alltid" haft bil, så jag har aldrig handlat och försökt bära med mig det på bussen.
 
Alltså jag tänker också att det är dåligt att ett land i teknikens framkant lägger sig på EU:s lägstanivå och ställer sig sist i kön för att absolut inte leda oss framåt.

Men, kollektivtrafik kommer aldrig att vara lösningen för ganska många. Det i sig skulle innebära större utsläpp än att det kvarstår 10% medborgare som behöver en billiknande transport (dvs egenframförd liten farkost), även om den också behöver göras effektivare. Hela konceptet kollektivtrafik baserar sig på att man kan samla ihop fler än en persons transportbehov och bor det ingen alls i närheten är det inte ens teoretisk möjligt.

Jag vet inte riktigt hur man ska lyckas få till en politik som sätter press på dem som faktiskt har alternativ, men låter andra som inte har det, leva utan extrema transportkostnader. För det är just det som skulle behövas, att alla de som har eller kan ordnas alternativ genom satsningar använder bil mycket mindre.

Inte att det börjar rulla ännu fler nästan tomma bussar ute på landsbygd och glesbygd.

I morse när jag åkte buss så var det fler än nånsin som åkte; säkert 5 personer i den stora fina bussen. Ofta är man ensam med chauffören.
Ja, största andelen av befolkningen i Sverige bor ju i städer och i bebyggelse nära städer. Dvs 88% av befolkningen. Om de 88% använde mer kollektivtrafik och cykel så skulle ju de övriga 12% sannolikt kunna köra rent av med bensin även i framtiden. Men det händer ju inte, eftersom vi inte vill. Om folk bara kunde tänka sig sluta köra 5 km till jobbet eller rent av sluta köra SUV skulle det ju också räcka en bit. Eller bara cykla två dagar i veckan på sommaren.

Har för mig att Sverige riskerar betala ganska stora böter till EU för den här sänkningen av reduktionsplikten, men är lite osäker på om vi lyckades undvika det. (iofs är jag inte jätteemot sänkningen av reduktionsplikten om det innebär att vi använder mindre kalhyggesprodukter i bensin.)

Pinsamt att bo i sämsta landet i EU :(
 
Jag skulle svänga vänster på en ganska trafikerad väg och det var en lång kö efter att järnvägsbommarna varit nere så det var bara att stå och vänta på en lucka men under tiden roade jag mig att räkna hur många som var ensamma i bilarna - mer än 9 av 10 bilar hade inga passagerare. Så potentialen att med enkla medel minska såväl trafik som utsläpp är enorm. Hade viljan funnits hade det gått att göra på nolltid men den finns inte.



.
Ja och lika många cyklister ser ut att vara nästan inga alls, för de är så små till ytan. Det är kanske därför de ses som så meningslösa och oviktiga individer?

En lång kö bilar är ju typ 7 stycken. 7 cyklister syns nästan inte.
 
Senast ändrad:
Jag har lite drygt två mil till mataffären och det kostar tur och retur 96 kr med buss, med min bil blir bränslekostnaden 40 kr plus kanske 10 kr i övriga rörliga kostnader, alltså halva priset om jag kör själv jämfört med att åka kollektivt plus att jag slipper ta mig till busshållplatsen någon km bort. Cykel kostar ungefär 4 kr i slitage, sen tillkommer förstås att det går åt mer mat men det tar jag inte med i uträkningen :).

Köra bil tar runt 30 min enkel resa, buss 45 min plus kanske 12 min väntetid och färd till hållplats. Cykel tar mellan 40-70 min beroende på vind.. Inga jätteskillnader alltså.

Så valet är ju givet bara utifrån de här parametrarna - cykel. Sen tillkommer annat positivt, som att det är långt roligare att cykla.
Ja cykel bil och buss är väldigt nära i tidsåtgång på runt milen i tätort.

Jag har en värre, dock där bilen tyvärr ligger bra till, på en enkel resa till jobbet 6 mil bort tur och retur, kostar bil ca 150 kr (lite gammal siffra men nog aktuell igen nu). Det tar ca 50 min en bra dag 1h 20 en dålig.

Enkelbiljett tåg plus kollektivtrafik ca 300 kr. Tar 1h 20 en bra dag.

Cykel tar en dag ca.

Gissa vem som åker bil om det är enstaka turer och bara tar tåg med månadskort?

Höjer en halv och tar med man och barn till museum en helg. 600 kr själv + man och ngn 100 för barnet. 700 kr mot 150 kr.

(månadskort mot att åka bil varje dag är däremot en helt annan sak, slitaget på bilen är oerhört och dyrt. Men släng in värdelösa tåg i ekvationen så...)
 
Senast ändrad:
Det är en hel del om det bara finns möjlighet, det finns cykelräknare på vissa platser där man ser hur många som passerar per dag och det är fler än man tror och några mil är knappt någon sträcka alls sen man väl vant sig.

Men attityden hos en del bilister är ett stort problem, många landsvägar är det numera rent livsfarligt att ge sig ut på. Jag cyklar en hel del och bara under det senaste året har det hänt tre gånger att bilar med berått mod kör rakt mot mig, två gånger bilar som kört om en annan bil på en smal väg trots att jag kommer från andra hållet och där jag fått köra ned i diket för att inte bli ihjälkörd och en gång en bilist som tyckte han hade rätt som gasade rakt mot mig i en korsning och som hade kört över mig om jag inte i sista sekund hunnit väja undan. Sen har det varit ett antal obehagliga incidenter med folk som kört om för nära och för fort och även mötande på smala vägar. Och då väljer jag ändå vägar med stor omsorg just för att minska riskerna.

Och det här har ändrats till det sämre över tid, jag vet de som lagt mer eller mindre lagt ned utomhuscyklingen av den här anledning och istället ´cyklar inomhus. Så långt har inte jag tagit det men det borde införas lagregler bl.a. för hur nära man får köra om och i vilken hastighet och mycket strängare straff i kombination med bättre utbildning.

Allmänt är vi i Sverige jämfört med en del andra länder som Holland, dåliga på att cykla och även här finns en mycket stor potential.
Vänner som cyklar mycket säger att bilister terroriserar dem genom att använda spolarvätska när de kör förbi för att blöta ned dem. Alltså folk som uppenbarligen försöker ta sig någonstans, inte är ute och tränar.

(men bilister har väl också touchat med backspeglarna på både hästar och cyklister)
 
Jag tror mer på morot än piska i det här fallet. Gör man all kollektivtrafik gratis så kommer fler åka kollektivt. Man kommer vara beredd att krångla lite mer, att det tar lite längre tid osv för att det är gratis. Som det är nu så finns det flera anledningar till att jag föredrar bilen. Enda fördelen med kollektivtrafiken är just miljöfaktorn. Anledningarna till att jag tar bilen nedan

  1. Det tar kortare tid.
  2. Det är smidigare, jag börjar från där jag bor och kommer fram dit jag ska. Inga byten.
  3. Jag bestämmer själv exakt när jag ska åka.
  4. Det är billigare att ta bilen än att åka kollektivt, framförallt om man är flera personer, även när dieseln var dyrare.
  5. Smittskyddsskäl för mig som är känslig för infektioner.
Gratis tenderar tyvärr vara kontraproduktivt tydligen. Jag önskar billig kollektivtrafik. Men att man betalar för den. Dvs billigare än att ta bilen in till stan + parkering, eller i alla fall inte dyrare.
 
Ja cykel bil och buss är väldigt nära i tidsåtgång på runt milen i tätort.

Jag har en värre, dock där bilen tyvärr ligger bra till, på en enkel resa till jobbet 6 mil bort tur och retur, kostar bil ca 150 kr (lite gammal siffra men nog aktuell igen nu). Det tar ca 50 min en bra dag 1h 20 en dålig.

Enkelbiljett tåg plus kollektivtrafik ca 300 kr. Tar 1h 20 en bra dag.

Cykel tar en dag ca.

Gissa vem som åker bil om det är enstaka turer och bara tar tåg med månadskort?

Höjer en halv och tar med man och barn till museum en helg. 600 kr själv + man och ngn 100 för barnet. 700 kr mot 150 kr.

(månadskort mot att åka bil varje dag är däremot en helt annan sak, slitaget på bilen är oerhört och dyrt. Men släng in värdelösa tåg i ekvationen så...)
Själv bor jag i en kommun som det var prat om inte skulle få göra reseavdrag och jobbat i en annan kommun där det skulle gälla samma (som senare ändrades).
ToR med bil 40 min med kollektivtrafik 3h och 20 min.
 
Gratis tenderar tyvärr vara kontraproduktivt tydligen. Jag önskar billig kollektivtrafik. Men att man betalar för den. Dvs billigare än att ta bilen in till stan + parkering, eller i alla fall inte dyrare.
Jaså? Varför då?

För att det ska vara värt att det tar den dubbla tiden behöver det vara ordentligt mycket billigare tror jag. För det är ofta typ så stor skillnad vi pratar om. Dessutom kanske längre att gå.

Och med pris - har man elbil så är det ju väldigt billigt att åka, framförallt sommartid om man har solpaneler. Så kollektivtrafiken får vara bra billig om man ska tjäna något på det då.
 
Jag tror mer på morot än piska i det här fallet. Gör man all kollektivtrafik gratis så kommer fler åka kollektivt. Man kommer vara beredd att krångla lite mer, att det tar lite längre tid osv för att det är gratis. Som det är nu så finns det flera anledningar till att jag föredrar bilen. Enda fördelen med kollektivtrafiken är just miljöfaktorn. Anledningarna till att jag tar bilen nedan

  1. Det tar kortare tid.
  2. Det är smidigare, jag börjar från där jag bor och kommer fram dit jag ska. Inga byten.
  3. Jag bestämmer själv exakt när jag ska åka.
  4. Det är billigare att ta bilen än att åka kollektivt, framförallt om man är flera personer, även när dieseln var dyrare.
  5. Smittskyddsskäl för mig som är känslig för infektioner.
Fast piska är mycket effektivare. Förra vintern när elen var dyr var elförbrukningen rekordlåg. Ur klimatsynpunkt borde vi fortsätta med det, men det gör vi inte. Så fort vi har råd så brassar vi el igen.
 
Fast piska är mycket effektivare. Förra vintern när elen var dyr var elförbrukningen rekordlåg. Ur klimatsynpunkt borde vi fortsätta med det, men det gör vi inte. Så fort vi har råd så brassar vi el igen.
Jag är inte så säker på att det var så bra faktiskt, många hus som inte tålde att temperaturerna drogs ner som det gjordes med vattenskador och mögel som följd.
 
Själv bor jag i en kommun som det var prat om inte skulle få göra reseavdrag och jobbat i en annan kommun där det skulle gälla samma (som senare ändrades).
ToR med bil 40 min med kollektivtrafik 3h och 20 min.
Där hade ju varit nice med cykelväg mellan kan man tycka, i alla fall trevlig vår o höst.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 266
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp