Billigare diesel till svenska folket

Men hur gjorde folk med barn innan var man hade bil då? Det har ju bott folk i Sverige mycket längre än vi haft personbilar.
Om jag tar min hembygd i Norrlands inland som exempel så fick barnen gå x mil till skolan, annars vara hemma och arbeta på gården eller skogen precis som föräldrarna.
Fritidsaktiviteter/skjuts till kompisar kan jag tänka mig inte behövdes i samma utsträckning då det var betydligt barntätare här på den tiden.

....det har ju också bott folk i Sverige mycket längre än vi haft el, importerad mat, internet, och uppvärmda hus, till exempel...
 
Men hur gjorde folk med barn innan var man hade bil då? Det har ju bott folk i Sverige mycket längre än vi haft personbilar.
Det var inte lika populärt att ha många olika aktiviteter och träningar i veckan "förr" tror jag.
Sedan tror jag barnen tog sig mer själva.

(insett tex att vi funderar på en ny sport, dit barn skjutsas. Trots att bussen går direkt ditåt och stannar 15 minuters gångväg från sporten. Och bussarna går vart 10 minut :( ändå skulle jag vara tvungen att börja med "skjutsa tjänst" (40 min rundtur ren körning) om barnet började. Istället för att bara skicka till bussen. För de andra skjutsar ju och de vill åka tillsammans. Dessutom cyklar barnet till en aktivitet ganska nära på 15 min, men det är kanske lite jobbigt att cykla efter träning. Om det gäller att byta buss tycker jag det är en annan sak.)
 
Om jag tar min hembygd i Norrlands inland som exempel så fick barnen gå x mil till skolan, annars vara hemma och arbeta på gården eller skogen precis som föräldrarna.
Fritidsaktiviteter/skjuts till kompisar kan jag tänka mig inte behövdes i samma utsträckning då det var betydligt barntätare här på den tiden.

....det har ju också bott folk i Sverige mycket längre än vi haft el, importerad mat, internet, och uppvärmda hus, till exempel...
Sedan kanske man inte gjorde fritidsaktiviteter på samma sätt då som idag tack vare bilen. Min syster hade gångavstånd till ridskolan 100 meter från stan. Vi har ridskolan i skogen med lastbils väg. Skytte och orientering är i skogen med.
 
Det var inte lika populärt att ha många olika aktiviteter och träningar i veckan "förr" tror jag.
Sedan tror jag barnen tog sig mer själva.

(insett tex att vi funderar på en ny sport, dit barn skjutsas. Trots att bussen går direkt ditåt och stannar 15 minuters gångväg från sporten. Och bussarna går vart 10 minut :( ändå skulle jag vara tvungen att börja med "skjutsa tjänst" (40 min rundtur ren körning) om barnet började. Istället för att bara skicka till bussen. För de andra skjutsar ju och de vill åka tillsammans.)
De kan inte åka kollektivt tillsammans då?

Min elvaåring åker kollektivt själv till en idrott. Det är 10 min promenad, tunnelbana 5 min, byte, väntan på annan tunnelbana som går var tionde minut, tunnelbana 15 min, 10 min promenad. Så jag tänker att det kanske lite är en kultur/vanesak också?
 
De kan inte åka kollektivt tillsammans då?

Min elvaåring åker kollektivt själv till en idrott. Det är 10 min promenad, tunnelbana 5 min, byte, väntan på annan tunnelbana som går var tionde minut, tunnelbana 15 min, 10 min promenad. Så jag tänker att det kanske lite är en kultur/vanesak också?
Självklart skulle de kunna det. Men det är tre barn som skjutsats i flera år. Och det är föräldrar som uppenbart gillar att ha det som hobby. Skulle lilla jag komma och förstöra allting? Känner inte föräldrarna och är inte en sådan där superförälderförälder som älskar att skjutsa barn (fixa presenter till lärare och allt sådant grejs) och föräldra mig så har inte så mycket föräldercred.

Har ju redan säkert betraktats som knasig för att mitt barn cyklade till sin tidigare aktivitet och sedan cyklade vidare till träningen. Varpå jag hämtade och slängde cykeln i bagaget eftersom de inte kunde plocka med den. Det är ändå en mil.
 
Vem betalar för att dessa tomma bussar ska trafikera genom alla byar flera gånger om dan?

Cykelbanor mellan orter käns som väldigt bortkastade pengar....
Säger kanske du? Men de som tex bor här och jobbar i orten två mil bort vill väldigt gärna ha cykelbana.

Min personliga teori är att folk helst inte vill ha bra kollektivtrafik eftersom de då med gott samvete kan köra bil :) så du har en poäng där med tomma bussar. Men det är ju därför det är lite trist att det är dyrare med en resa med buss än med bil in till stan, om du ändå redan har bilen på uppfarten.

Och vem betalar för all miljöförstöring och klimatuppvärmning som bilarna förser med?
(Bland annat barn på förskolegården dit föräldrarna skjutsar, med tex astma.)

https://tyngre.se/podd/hur-var-halsa-paverkas-av-luftfororeningar/
  • 00:09:43 Emilies väg mot att studera hur miljöföroreningar påverkar vår hälsa
  • 00:11:39 Specialisering på luftföroreningar och små barn
  • 00:17:17 Försök att uppskatta vilka effekter luftföroreningarna får på människors hälsa
  • 00:23:19 Var finns det mest luftföroreningar i vår vardag?
  • 00:25:09 Skillnaderna i effekt beroende på ålder
  • 00:29:04 Hur är halterna av luftföroreningar i Sverige?
  • 00:34:05 Det finns appar som kan berätta hur luftföroreningarna är just för stunden på vissa platser
  • 00:35:56 Varför kan människor få svårt att syresätta sig vid mycket luftföroreningar
  • 00:38:22 Hur kan man påverka luftföroreningarna inne i städer?
 
Senast ändrad:
Men pengarna hade ju kunnat satsas på kollektivtrafiken. Då skulle den sluta vara urkass. Dessutom kunde de satsa på cykelbanor mellan orter tex.

Alltså jag tänker också att det är dåligt att ett land i teknikens framkant lägger sig på EU:s lägstanivå och ställer sig sist i kön för att absolut inte leda oss framåt.

Men, kollektivtrafik kommer aldrig att vara lösningen för ganska många. Det i sig skulle innebära större utsläpp än att det kvarstår 10% medborgare som behöver en billiknande transport (dvs egenframförd liten farkost), även om den också behöver göras effektivare. Hela konceptet kollektivtrafik baserar sig på att man kan samla ihop fler än en persons transportbehov och bor det ingen alls i närheten är det inte ens teoretisk möjligt.

Jag vet inte riktigt hur man ska lyckas få till en politik som sätter press på dem som faktiskt har alternativ, men låter andra som inte har det, leva utan extrema transportkostnader. För det är just det som skulle behövas, att alla de som har eller kan ordnas alternativ genom satsningar använder bil mycket mindre.

Inte att det börjar rulla ännu fler nästan tomma bussar ute på landsbygd och glesbygd.

I morse när jag åkte buss så var det fler än nånsin som åkte; säkert 5 personer i den stora fina bussen. Ofta är man ensam med chauffören.
 
Kanske borde man få söka licens för att få äga en bil, där ens verkliga behov prövas? Eller söka drivmedelsskattesänkning efter behov? Men det blir ju en dyr kontrollapparat eftersom omständigheter är så olika och dessutom varierar kraftigt över tid* och lite svårt att hålla sig till EU-regler om en fri marknad.
 
Hur många kommer att cykla till grannstan/grannbyn x antal mil bort ToR tror du?

Ska staten satsa miljarder (om nya cykelbanor ska byggas över hela landet lär det kosta) ska det ju vara på något som på ett eller annat sätt lönar sig.
 
Jag skulle svänga vänster på en ganska trafikerad väg och det var en lång kö efter att järnvägsbommarna varit nere så det var bara att stå och vänta på en lucka men under tiden roade jag mig att räkna hur många som var ensamma i bilarna - mer än 9 av 10 bilar hade inga passagerare. Så potentialen att med enkla medel minska såväl trafik som utsläpp är enorm. Hade viljan funnits hade det gått att göra på nolltid men den finns inte.



.
 
Om staten inte stuckit huvudet i sanden sedan WWII hade det funnits en järnväg värd namnet här i landet där både gods och folk hade kunnat fraktats runt i hela Sverige tryggt och till vettiga kostnader. Om staten inte stuckit huvudet i sanden sedan WWII hade vägnätet fungerat som det skulle, istället för att reparera trasiga vägar sänks hastigheterna. Om staten inte stuckit huvudet i sanden sedan WWII hade vi haft ett underhållet och utbyggt elnät och en fungerande kraftproduktion i HELA landet.

Samtliga riksdagspartier bär skulden, även de senare bildade.
 
Jag skulle svänga vänster på en ganska trafikerad väg och det var en lång kö efter att järnvägsbommarna varit nere så det var bara att stå och vänta på en lucka men under tiden roade jag mig att räkna hur många som var ensamma i bilarna - mer än 9 av 10 bilar hade inga passagerare. Så potentialen att med enkla medel minska såväl trafik som utsläpp är enorm. Hade viljan funnits hade det gått att göra på nolltid men den finns inte.



.
Vad är de enkla medlen? Jag ser ett oerhört komplext samåkningssystem som en lösning, men enkelt är det inte.
 
Säger kanske du? Men de som tex bor här och jobbar i orten två mil bort vill väldigt gärna ha cykelbana.

Min personliga teori är att folk helst inte vill ha bra kollektivtrafik eftersom de då med gott samvete kan köra bil :) så du har en poäng där med tomma bussar. Men det är ju därför det är lite trist att det är dyrare med en resa med buss än med bil in till stan, om du ändå redan har bilen på uppfarten.

Och vem betalar för all miljöförstöring och klimatuppvärmning som bilarna förser med?
(Bland annat barn på förskolegården dit föräldrarna skjutsar, med tex astma.)

https://tyngre.se/podd/hur-var-halsa-paverkas-av-luftfororeningar/
Jag har ett hus i glesbygd. Det finns en buss, som går kanske sex-sju gånger per dag och inte alls på söndagar. Det jag noterat när jag åker den att jag i regel är den enda arbetsföra vuxna. Övriga är skolungdomar och pensionärer som har det enkelt ställt. Alla vuxna som har råd åker bil.
 
Hur många kommer att cykla till grannstan/grannbyn x antal mil bort ToR tror du?

Ska staten satsa miljarder (om nya cykelbanor ska byggas över hela landet lär det kosta) ska det ju vara på något som på ett eller annat sätt lönar sig.
Det är en hel del om det bara finns möjlighet, det finns cykelräknare på vissa platser där man ser hur många som passerar per dag och det är fler än man tror och några mil är knappt någon sträcka alls sen man väl vant sig.

Men attityden hos en del bilister är ett stort problem, många landsvägar är det numera rent livsfarligt att ge sig ut på. Jag cyklar en hel del och bara under det senaste året har det hänt tre gånger att bilar med berått mod kör rakt mot mig, två gånger bilar som kört om en annan bil på en smal väg trots att jag kommer från andra hållet och där jag fått köra ned i diket för att inte bli ihjälkörd och en gång en bilist som tyckte han hade rätt som gasade rakt mot mig i en korsning och som hade kört över mig om jag inte i sista sekund hunnit väja undan. Sen har det varit ett antal obehagliga incidenter med folk som kört om för nära och för fort och även mötande på smala vägar. Och då väljer jag ändå vägar med stor omsorg just för att minska riskerna.

Och det här har ändrats till det sämre över tid, jag vet de som lagt mer eller mindre lagt ned utomhuscyklingen av den här anledning och istället ´cyklar inomhus. Så långt har inte jag tagit det men det borde införas lagregler bl.a. för hur nära man får köra om och i vilken hastighet och mycket strängare straff i kombination med bättre utbildning.

Allmänt är vi i Sverige jämfört med en del andra länder som Holland, dåliga på att cykla och även här finns en mycket stor potential.
 
Senast ändrad:
Jag fortsätter min tankegång. Hur många av elbilsägarna på Buke flyger på semester? Och hur många av dieselägarna?
Jag har ingen bil alls och flög senast 2005 :D så jag är väl lite fel person att svara på det egentligen.

Men annars så kan man väl säga att om man valt att ha en elbil av ffa miljöskäl (och det är nog inte ens alla som har en enbart därför) utesluter inte att det ibland saknas en konsekvensanalys/miljötänk i andra frågor, som att flyga. Och tvärt om. Sedan är det väl bra att tänka på både och, efter sina förutsättningar.
 
Jag har ett hus i glesbygd. Det finns en buss, som går kanske sex-sju gånger per dag och inte alls på söndagar. Det jag noterat när jag åker den att jag i regel är den enda arbetsföra vuxna. Övriga är skolungdomar och pensionärer som har det enkelt ställt. Alla vuxna som har råd åker bil.
Jag skulle inte ens kalla det för glesbygd när det är så täta avgångar. 😂
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 264
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp