Billigare diesel till svenska folket

Finns ett sätt till att sänka priset på bilar.
Ta bort allt fluff fluff, Asien har kommit långt i att kunna tillverka billiga elbilar genom att tillverka enkla bilar.
Det är väl mest Kina som kommit långt med att tillverka billiga elbilar. Vi får väl ta i beaktande hur de behandlar sina arbetare i fabrikerna. Mineralerna i batterierna? Glöm inte bort hur kina har börjat blicka bort mot Afrika och allt mer tar grepp där för att få god försörjning av mineraler och metaller.
 
Tycker ju också att det är lite naivt att utgå ifrån att de som har det sämst ställt ekonomiskt skulle ha råd med bil överhuvudtaget, oavsett om de bor på ett ställe med dålig kollektivtrafik. De kommer aldrig gynnas av förslag om sänkta drivmedel eller elbilbonus - de skulle gynnas av bra och billig kollektivtrafik.
Klart dom gynnas. Annars skulle dom väl inte bo där det är dålig kollektivtrafik.
 
I Sverige har vi regler och lagar som minimerar miljöpåverkan inte som barnarbetare i Afrika som lever under fruktansvärda förhållanden och där miljön påverkas extremt mycket mer än någonsin i Sverige. Något som inte heller ska förglömmas är att regnskogarna i Västafrika, just där de förstörs katastrofalt pga gruvbrytning är minst lika viktiga i Amazonas. När vi bryter i Sverige måste vi stå för våra egna handlingar och ger svenskar incitament att ändra får livsstil på ett helt annat sätt än när vi skenheligt kan låtsas vara miljövänliga som idag.

Att sänka reduktionsplikten kommer att leda till större utsläpp i det långa loppet. Det tror jag alla är överens om.
Du svarade inte på varför du vill förstöra samernas renbetesland? Var vill du att samerna ska förpassas bara för att vi ska ha elbilar?
 
Det är ju verkligen så det funkar! Fattar inte varför det gnälldes om höga dieselpriser innan, om du nu resonerar så. Var folk inte nöjda med dieselpriserna så skulle de väl inte skaffat en sådan bil från första början...? Helt onödigt förslag detta!
1. För att diesel bilen drar mindre och har högre verkningsgrad.
2. Orättvist att bensinen skulle ha betydligt mindre reduktionsplikt än diesel därav gnället
 
Om jag säger då här då. Om den blir intressant och billig vill vi köpa den då? Eller ska vi avstå bara för att det är Ryssland som tillverkar den?
Jajamän, men viktigt att det är en enkel bil annars får det bli en Lada.
Finns ju inget annat att välja på om jag inte sätter mig in i hur det är att importera bil från Indien annars, ingen av dom Europeiska länderna erbjuder ju inte det jag vill ha.
 
Det är väl mest Kina som kommit långt med att tillverka billiga elbilar. Vi får väl ta i beaktande hur de behandlar sina arbetare i fabrikerna. Mineralerna i batterierna? Glöm inte bort hur kina har börjat blicka bort mot Afrika och allt mer tar grepp där för att få god försörjning av mineraler och metaller.
Är mer ett indiska märke jag tittat på, en Tata Tiago EV. Iofs dubbelt så dyr som billiga BAW från Kina men en BAW, nja även om 50 tusen plus import inte är mycket så nä tack.
 
Men nu är det ett ypperligt tillfälle för folk att visa på om att minska utsläppen är så himla viktigt. Nu finns billig diesel och HVO att välja på. Om dom som har bilar som klarar HVO istället tankar billig diesel ja då tycker ju folk att det inte är så viktigt längre med att sänka utsläppen. Hade man råd med HVO igår så har man det även i fortsättningen.

Min slutsats bli therfor att om HVO dör ut nu då är det inte så viktigt längre med tjatet om att sänka utsläppen. Eller rättare sagt det är inte lika roligt längre.
 
Du svarade inte på varför du vill förstöra samernas renbetesland? Var vill du att samerna ska förpassas bara för att vi ska ha elbilar?

Jag vill inte förstöra betesland, däremot finns det en balansgång i Sverige för att minimera renbeten och Sveriges behov av metaller för omställningen av samhället. Något som inte är möjligt när de bryts i andra länder där, som du påpekar, barnarbete är kutym.
 
@Smoothi varför brukar du säga saker i stil med "nu får vi ordning på Sverige"? Om du inte hade gynnats av den "dåliga ordningen" så hade du väl inte valt att bo här från första början??
Det var bra här från första början. Tanken med MP var god från början men tyvärr gick det överstyr och det skulle bara vara svårt att leva. Men efter många år fick Sverige ett alternativ som lovar att Sverige ska bli bra igen. Och då känns det fint. Så jag stannar ett tag till 🙂
 
Jag vill inte förstöra betesland, däremot finns det en balansgång i Sverige för att minimera renbeten och Sveriges behov av metaller för omställningen av samhället. Något som inte är möjligt när de bryts i andra länder där, som du påpekar, barnarbete är kutym.
Men den balansgången kan man väl sätta ur spel? Precis som man gjorde med tex Cementa
 
Men alltså. Skulle de som har det sämst ställt inte vara drabbade av höga bränslepriser menar du?
När man ville börja straffa över oss bilberoende på elbilar, var man så rungande överens om att elbilarna skulle sjunka markant i pris. Var är den prissänkningen? Och du tror alltså inte att staten, för att täcka upp för den förlorade inkomsten på bränsleskatten när fossilbilar fasas ut, hade höjt elskatten ändå?
Vi som inte kan köra elbilar pga priset på dom och brist på laddningsmöjligheter, vad tänker du att vi ska köra?

Självklart ska fossilbilar fasas ut, men man måste ju fixa alternativ också! Och det finns inte idag.
Väl talat!
Tycker det är provocerande att den här diskussionen ofta verkar förutsätta att det främst är typ pickup-åkarna i Stockholms innerstad som nu får det lattjo lajban när bränslepriserna sänks, och får ännu mindre incitament till att åka kollektivt eller skaffa elbil.

Sällan pratas det om exempelvis undersköterskan boende i Norrlands inland som inte har råd att låta barnen fortsätta på sina idrottsaktiviteter på grund av höga drivmedelskostnader. Sannolikt i allra högsta grad förekommande.


Miljö och klimat är tveklöst en av vår tids ödesfrågor, men när man ska vidta åtgärder behöver man också fundera lite över vilka som kastas under bussen och vad det får för konsekvenser. Ska piskan fram måste rimliga alternativ erbjudas.
 
Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för dieseln 😀. Jag har tankat för 17.60kr/liter 😁😁😁. Kändes bra

Känns underbart att få lite mer kvar i kontot i slutet av månaden. Har seriöst fått vända på ören sen dieselpriset började dra iväg för flera år sedan. Sjukaste var när jag tjänade på att bli förkyld eller magsjuk för att det var så dyrt att tanka och åka till jobbet. På något bakvänt sätt sparade jag 2000 kr på att ligga febrig i soffan en vecka i stället för att jobba.

Det är många entreprenörer här i trakten som har fått lägga ner senaste åren för att omkostnaderna har blivit för stora. Det har blivit svårare att förhandla till bra kontrakt samtidigt som allt blivit dyrare. Sambon sa när dieseln kostade 30 kr/l för några år sedan att fortsätter det så här måste de lägga ner. Sambon driver inte det företaget längre. Grannen lade ner sitt företag bland annat på grund av att det blev för kostsamt att driva i samband med hopplöst dåliga kontrakt. Det känns som att när bränslet blev dyrt lade det en stor blöt filt över möjligheterna till företagande i glesbygden. Kanske bönderna får det lättare nu också? Kanske de som funderat på att avveckla verksamheten blir kvar ett tag till?
 
Jag har full förståelse för att vissa jobb kräver privattransport, jag har redan sagt det. Det jag vänder mig emot är att den nuvarande regeringen sänker fossilbränslepriserna, vilket de som har jobb som kräver bil redan betalar, medan de höjer elpriserna vilket vi såg förra vintern slog extra hårt mot de mest socioekonomiskt utsatta hushållen.

Jag skulle hellre se att vissa yrken skulle ges bidrag för att hålla nere fossilbränslekostnaderna. Samt att elbilar skulle subventioneras. Så att fler skulle ha råd med dem.

Då är vi helt eniga där. Jag och många med mig kör inte fossilbil för att "det är så det alltid varit" utan för att vi inte har råd med annat. Och att då se till att vi får ännu mindre pengar över, är ganska kontraproduktivt.
Och jag tror inte att elpriserna skulle sjunka för att alla köpte elbilar, det ser jag ingen logik i alls. Och att vi skulle ha en helt förnybar el till 2035, tror jag inte heller. Inte utan stora investeringar, vilket medför högre elkostnader.
 
Jag är litet mer optimistisk än vad ni är.
Privata initiativ med solceller har lastat av elmarknaden så att elpriset har sjunkit för alla.
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2023/antalet-solcellsanlaggningar-fortsatter-att-oka/
Begagnade elbilar finns att köpa för under 100 000:-.
Man kan också trösta sig med att en begagnad bil med förbränningsmotor som man kör i några år till är ett bättre miljöval än att köpa en ny elbil.
https://www.fairshopping.se/kop-begagnat-och-hjalp-miljon/

Min egen insats för miljön är en alldeles för dyr solcellsanläggning. Jag köpte den när priset var som högst då jag var osäker på om det alls skulle gå att få tag på om kriget i Ukraina hade eskalerat. Min sambo gjorde också det.
Den privata vinsten blir inte så stor men samhällsvinsten blev desto större. Elpriset gick ner för alla och medförde färre konkurser och mindre kris i familjer med små marginaler. Välfärdssystemet klarade sig därför också bättre ekonomiskt, så att kommuner och regioner blev mindre ekonomiskt ansträngda. Statsfinanserna fick det också lättare.
Vi kör gamla bensinbilar i väntan på att elbilar skall komma ut på begagnatmarknaden. Planen är att kunna åka elbil mellan solcellsanläggningarna och därmed bli självförsörjande på bränsle till bil i varje fall under sommaren. Dock planerar vi att även skaffa oss ett litet vindkraftverk där vi bor, då det blåser nästan jämt här. Då är en elbil för att lagra den energin en bra ide.

Reduktionsplikten påverkar inte våra beslut eller planer alls. Det är för litet pengar om man jämför med egenproducerad ström.
 
Det jag vänder mig emot är att den nuvarande regeringen sänker fossilbränslepriserna, vilket de som har jobb som kräver bil redan betalar, medan de höjer elpriserna vilket vi såg förra vintern slog extra hårt mot de mest socioekonomiskt utsatta hushållen.
Hur menar du att den nuvarande regeringen var ansvarig för de höga elpriserna?

Vad jag vet så var det bristen på naturgas i främst Tyskland som drev upp priserna. Och den bristen berodde på att Ryssland startat ett krig i Ukraina. Någon sprängde Nord Stream och dessutom blev det ett embargo mot Ryssland.

Regeringen införde elprisstöd för att lindra effekterna.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 261
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp