Billigare diesel till svenska folket

Utfasningen skulle kunna skyndas på om vettiga alternativ fanns.

Vettiga alternativ finns redan, men de är för dyra för merparten av konsumenter. Att subventionera elbilar är därför det mest logiska alternativet. Något som den nuvarande regeringen slopade till fördel för att sänka fossilbränslepriserna.

Vettiga alternativ finns redan, men de är för dyra för merparten av konsumenter. Att subventionera elbilar är därför det mest logiska alternativet. Något som den nuvarande regeringen slopade till fördel för att sänka fossilbränslepriserna.
Varför ska vi barnarbete i gruvor bara för att vi ska ha metaller till elbilsbatterier för att minska klimatutsläppen

Varför ska vi barnarbete i gruvor bara för att vi ska ha metaller till elbilsbatterier för att minska klimatutsläppen

Lustigt nog har vi alternativ till barnarbete genom att bryta dessa metaller i Sverige. Men eftersom svenskar är så klimatmedvetna så förbjuder och hotar vi de som vill bryta den metall vi sedan använder. Fråga @athena_arabians

Dessutom gäller inte garantierna hos vissa märken om man kör på HVO. HVO är rent skadligt för vissa motorer
Det är mest lagrinsgsegenskaperna för bränslet som direkt försämras av biodrivmedel. Det drar lättare åt sig vatten vilket bland annat gör att det kan börja växa mikroorganismer täpper igen filter och annat på ett otrevligt sätt. Smörjegenskaperna påverkar man oftast genom att hälla i olika additiv så det går att göra någonting åt relativt enkelt.

Vi har förövrigt några elbussar på jobbet. Man måste ha dieselvärmare i elbussar för att de ska kunna ha en behaglig värme i kupén. Trots det, är de helt klart de kallaste av våra bussar att köra.

Subventionen fungerade sådär. Samma elbil var 70 000 kr dyrare i Sverige jämfört med Finland som inte hade nån bonus. Nu försöker ju EU med Tyskland och Frankrike i spetsen stoppa billiga kinesiska elbilar pga de konkurrerar ut dyrare europeiska. Kina subventionerar elbilstillverkarna att pumpa ut billiga bilar i Europa för att ha ihjäl europeiska märken. Allt är en jäkla shit-show. Elbilar är för dyra för gemene man och det tjatas hela tiden om nästa ”folkelbilen” som aldrig verkar komma.

Verkar inte så. Men importerade elbilar har ju inte metaller ifrån Sverige. Dessutom volvo cars...

https://www.realtid.se/telegram/tes...-som-bryts-av-barn-pa-madagaskar-aftonbladet/

Så lösningen är att fortsätta med fossilbränslen istället för att reglera och förbjuda barnarbete? Att barnarbete används för att bryta tungmetaller som sedan används inte bara för elbilar och liknande utan även annan konsumism?

Sverige måste förbjuda barnarbete och ffa se till att de metaller som krävs i största möjliga mån utvinns i Sverige. Och ja, det innebär att vissa områden kommer att behövas för brytningen.

Så lösningen är att fortsätta med fossilbränslen istället för att reglera och förbjuda barnarbete? Att barnarbete används för att bryta tungmetaller som sedan används inte bara för elbilar och liknande utan även annan konsumism?

Sverige måste förbjuda barnarbete och ffa se till att de metaller som krävs i största möjliga mån utvinns i Sverige. Och ja, det innebär att vissa områden kommer att behövas för brytningen.
Varför vill du förstöra samernas renbetesland och lämna stora sår i en mycket sårbar miljö?

När elpriserna rusade i höjden förra året ökade försäljningen och installeringen av förnybara källor som sol, vind och vatten jämf med de som drevs av direktverkande el.

Och jo, jag vet att det är många som är beroende av bil av olika anledningar. Vad jag vänder mig emot är att de källor som förorenar och skapar mest utsläpp är de där priset sänks. Medan däremot något så basalt som att ha råd att värma upp sitt hem och laga mat blir dyrare och att de ökade kostnaderna faller oproportionerligt på de mest utsatta hushållen.
Och hur tror du vi som inte bor i stockholm tar oss till jobbet för att tjäna ihop till vårat basala behov?

Jag frågar igen. Varför har inte elbilarna sjunkit i värde som utlovats?
Undrar jag med. Asien har kommit längre än vi i att tillverka billigare elbilar så visst funderar det.
Till och med lilla Silence s04 kostar ju över 170 000, om man nu kan kalla det bli när det är 2 säten och en top hastigheten på 90km/h. Ska bli intressant att se vad elbilen som ska börja tillverkas i Ryssland är för något. Hoppas på något liknade Ladan i enkelhet.

Undrar jag med. Asien har kommit längre än vi i att tillverka billigare elbilar så visst funderar det.
Till och med lilla Silence s04 kostar ju över 170 000, om man nu kan kalla det bli när det är 2 säten och en top hastigheten på 90km/h. Ska bli intressant att se vad elbilen som ska börja tillverkas i Ryssland är för något. Hoppas på något liknade Ladan i enkelhet.
Vill vi köpa från Ryssland?

Varför vill du förstöra samernas renbetesland och lämna stora sår i en mycket sårbar miljö?

I Sverige har vi regler och lagar som minimerar miljöpåverkan inte som barnarbetare i Afrika som lever under fruktansvärda förhållanden och där miljön påverkas extremt mycket mer än någonsin i Sverige. Något som inte heller ska förglömmas är att regnskogarna i Västafrika, just där de förstörs katastrofalt pga gruvbrytning är minst lika viktiga i Amazonas. När vi bryter i Sverige måste vi stå för våra egna handlingar och ger svenskar incitament att ändra får livsstil på ett helt annat sätt än när vi skenheligt kan låtsas vara miljövänliga som idag.

Att sänka reduktionsplikten kommer att leda till större utsläpp i det långa loppet. Det tror jag alla är överens om.

Elcykel såklart, i ur och skur..

---

Personligen tycker jag att det är väldigt naivt att tro att alla förutom de på samhällets ekonomiska botten har råd att köpa elbil.
Dessutom skall elbilar öka behöver eltillverkning öka radikalt. Men ingen vill ha vindkraft kärnkraft eller solceller inärheten av sina bostäder.

Elcykel såklart, i ur och skur..

---

Personligen tycker jag att det är väldigt naivt att tro att alla förutom de på samhällets ekonomiska botten har råd att köpa elbil.
Tycker ju också att det är lite naivt att utgå ifrån att de som har det sämst ställt ekonomiskt skulle ha råd med bil överhuvudtaget, oavsett om de bor på ett ställe med dålig kollektivtrafik. De kommer aldrig gynnas av förslag om sänkta drivmedel eller elbilbonus - de skulle gynnas av bra och billig kollektivtrafik.

Finns ett sätt till att sänka priset på bilar.
Ta bort allt fluff fluff, Asien har kommit långt i att kunna tillverka billiga elbilar genom att tillverka enkla bilar.

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 261
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar