Billigare diesel till svenska folket

Hur menar du att den nuvarande regeringen var ansvarig för de höga elpriserna?

Vad jag vet så var det bristen på naturgas i främst Tyskland som drev upp priserna. Och den bristen berodde på att Ryssland startat ett krig i Ukraina. Någon sprängde Nord Stream och dessutom blev det ett embargo mot Ryssland.

Regeringen införde elprisstöd för att lindra effekterna.

Skulle tro att det är deras höjning av elskatten som åsyftas. Det andra är ju vare sig nuvarande eller förra regeringens fel.
 
Jag känner ingen som helst glädje över detta. Förstår inte hur man kan vara glad över någonting som i slutändan är negativt för miljön?
Vi borde istället titta på hur vi kan minska vårt bilberoende.
Lätt att säga för de som bor i stan och inte måste ha bil för att ta sig någonstans. Här är kollektivtrafiken verkligen urkass, så bil är ett måste.

Vi kommer absolut tjäna på det, även om vi inte kör mer än innan. Men det blir ändå några mil till och från jobb, grabbens träningar (för något sådant finns inte i den här jädra hålan ) osv osv.
Det går inte att undvika bil när man har barn.
 
Tack säger jag och nej jag kommer inte köra mer men måste ändå ta mig till och från jobbet som ligger nästan vid bussdepån men dit är det rent hopplöst att åka kollektivt.

Mitt resonemang är att ja, tids nog blir det en elbil men:
Skrota min bil bara för att köpa en ny (slit och släng samhälle) elbil känns inte rätt eller sälja den till någon annan som kommer köra den.
Kostnaden förutom den nya elbilen är även att installera en ladd station vilket jag har möjlighet till. Många har inte den möjligheten.

Pengarna jag "sparar" kommer åka in på ett sparkonto för framtida utgifter - tex en ny bil.
 
Diesel pump på en helt vanlig mack i Sverige - ja vi vet alla att den har en negativ miljöpåverkan.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1704184924973.webp
    FB_IMG_1704184924973.webp
    18,8 KB · Visningar: 86
Bensin 95 okt
Men hallå var det inte diesel som har högst miljöpåverkan och ska vara skadligast?
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1704184932736.webp
    FB_IMG_1704184932736.webp
    31,5 KB · Visningar: 85
Så lösningen är att fortsätta med fossilbränslen istället för att reglera och förbjuda barnarbete? Att barnarbete används för att bryta tungmetaller som sedan används inte bara för elbilar och liknande utan även annan konsumism?

Sverige måste förbjuda barnarbete och ffa se till att de metaller som krävs i största möjliga mån utvinns i Sverige. Och ja, det innebär att vissa områden kommer att behövas för brytningen.
Har inte läst längre än hit, men vill bara påpeka att metallerna bryts i Australien också, och där har man inte barnarbete.
 
Bensin 95 okt
Men hallå var det inte diesel som har högst miljöpåverkan och ska vara skadligast?
Nä, energiinnehållet är högre så koldioxidutsläppen blir lägre. Däremot finns ett gäng andra ämnen som är skadlig, men de är "bara" skadliga för lokal miljö när det blir för höga koncentrationer.

Men det är lite pest eller kolera över det. Ingen stor skillnad så länge det mest är fossilt i tanken.
 
När elpriserna rusade i höjden förra året ökade försäljningen och installeringen av förnybara källor som sol, vind och vatten jämf med de som drevs av direktverkande el.

Och jo, jag vet att det är många som är beroende av bil av olika anledningar. Vad jag vänder mig emot är att de källor som förorenar och skapar mest utsläpp är de där priset sänks. Medan däremot något så basalt som att ha råd att värma upp sitt hem och laga mat blir dyrare och att de ökade kostnaderna faller oproportionerligt på de mest utsatta hushållen.
Hur menar du med det fetade? Ökade elkostnader påverkar ju proportionerligt mot hur mycket el man använder, tänker jag?
 
Lätt att säga för de som bor i stan och inte måste ha bil för att ta sig någonstans. Här är kollektivtrafiken verkligen urkass, så bil är ett måste.

Vi kommer absolut tjäna på det, även om vi inte kör mer än innan. Men det blir ändå några mil till och från jobb, grabbens träningar (för något sådant finns inte i den här jädra hålan ) osv osv.
Det går inte att undvika bil när man har barn.
Jag bor inte i stan om det är mig du syftar på.
Bor 1 mil utanför en småstad med kass kollektivtrafik.
 
Bensin 95 okt
Men hallå var det inte diesel som har högst miljöpåverkan och ska vara skadligast?
Diesel är något bättre än bensin sett till klimatpåverkan. Det beror på ett högre energivärde i diesel och att dieselmotorer är något mer effektiva än bensinmotorer - det blir helt enkelt mer rörelseenergi av diesel än bensin på samma mängd utsläppt koldioxid.

Att diesel utsetts till större miljöbov än bensin beror på att förbränning av diesel ger större utsläpp av partiklar och kväveoxider. Detta är inget som ger klimatpåverkan, men som har andra negativa effekter på miljö och hälsa.
 
Skatten på el höjs kraftigt och nu när kylan verkligen slår till i januari och februari kommer det att slå brett.
Jo, jag vet att elskatten höjs nu, men det jag menade var bara att elkostnaderna är proportionella mot hur mycket el man använder (även om priset per kWh ökar med högre skatt) och att jag har svårt att se det som att dessa ökade kostnader "faller oproportionerligt på de mest utsatta hushållen" som @MJLee skriver. Förutom givetvis att ALLA ökade kostnader blir jobbigare om man har små marginaler från början.
 
Lätt att säga för de som bor i stan och inte måste ha bil för att ta sig någonstans. Här är kollektivtrafiken verkligen urkass, så bil är ett måste.

Vi kommer absolut tjäna på det, även om vi inte kör mer än innan. Men det blir ändå några mil till och från jobb, grabbens träningar (för något sådant finns inte i den här jädra hålan ) osv osv.
Det går inte att undvika bil när man har barn.

Samma här. Backat till 90-talet igen med utan kollektivtrafik hit efter flera år med turer gånger flera om dagen....
 
Jo, jag vet att elskatten höjs nu, men det jag menade var bara att elkostnaderna är proportionella mot hur mycket el man använder (även om priset per kWh ökar med högre skatt) och att jag har svårt att se det som att dessa ökade kostnader "faller oproportionerligt på de mest utsatta hushållen" som @MJLee skriver. Förutom givetvis att ALLA ökade kostnader blir jobbigare om man har små marginaler från början.
Mtp att själva elanvändningen är mindre än 1/3-del av kostnaden, så gör det nog ingen gigantisk skillnad på elräkningen att snåla ytterligare nån kwh här och där, för de som redan elsnålar allt de kan för att hålla nere kostnaden.

Det finns förmodligen en gräns för hur mycket el som folk kan dra in på och får man trots maxat elsnålande ändå högre kostnad, så slår det naturligtvis hårdast mot de som har lägst inkomst.
 
Mtp att själva elanvändningen är mindre än 1/3-del av kostnaden, så gör det nog ingen gigantisk skillnad på elräkningen att snåla ytterligare nån kwh här och där, för de som redan elsnålar allt de kan för att hålla nere kostnaden.
Skatten är direkt proportionell mot elanvändningen, eftersom den är ett fast belopp per kWh, så den bör ju räknas in i elanvändnings-kostnaden. Från 1/1 i år höjdes den skatten med 4,5 öre till totalt 42,8 öre per kWh. I jämförelse med de senaste vintrarnas höga elpriser som orsakats av ffa kriget i Ukraina och bristen på tillgänglig naturgas, så är det väldigt lite.

Det finns förmodligen en gräns för hur mycket el som folk kan dra in på och får man trots maxat elsnålande ändå högre kostnad, så slår det naturligtvis hårdast mot de som har lägst inkomst.
Elskattehöjningen lär inte komma i närheten av de två senaste vintrarnas höga elpriser, så kostnaden lär nog snarare bli lägre totalt sett detta året - för alla - än tidigare två år. Såhär långt är elpriserna betydligt lägre än förra vintern, trots en rejäl köldknäpp i november/december och än finns det inget som tyder på en dramatisk förändring av det (även om priserna alltid går upp en del när det är kallt).

Höjda kostnader av vilka slag de än är blir ju alltid jobbigast att bära för den som har låg inkomst eller redan ansträngd ekonomi. Det tycker jag inte är samma sak som att säga att något "faller oproportionerligt på det mest utsatta hushållen", för det gör ju allting i så fall, utom möjligen höjningar av inkomstskatten?
 
Lätt att säga för de som bor i stan och inte måste ha bil för att ta sig någonstans. Här är kollektivtrafiken verkligen urkass, så bil är ett måste.

Vi kommer absolut tjäna på det, även om vi inte kör mer än innan. Men det blir ändå några mil till och från jobb, grabbens träningar (för något sådant finns inte i den här jädra hålan ) osv osv.
Det går inte att undvika bil när man har barn.
Men hur gjorde folk med barn innan var man hade bil då? Det har ju bott folk i Sverige mycket längre än vi haft personbilar.
 
Lätt att säga för de som bor i stan och inte måste ha bil för att ta sig någonstans. Här är kollektivtrafiken verkligen urkass, så bil är ett måste.

Vi kommer absolut tjäna på det, även om vi inte kör mer än innan. Men det blir ändå några mil till och från jobb, grabbens träningar (för något sådant finns inte i den här jädra hålan ) osv osv.
Det går inte att undvika bil när man har barn.
Men pengarna hade ju kunnat satsas på kollektivtrafiken. Då skulle den sluta vara urkass. Dessutom kunde de satsa på cykelbanor mellan orter tex.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 264
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp