Många verksamheter lyckades göra gigantiska energibesparingar permanenta.Jag är inte så säker på att det var så bra faktiskt, många hus som inte tålde att temperaturerna drogs ner som det gjordes med vattenskador och mögel som följd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många verksamheter lyckades göra gigantiska energibesparingar permanenta.Jag är inte så säker på att det var så bra faktiskt, många hus som inte tålde att temperaturerna drogs ner som det gjordes med vattenskador och mögel som följd.
Eller månadshandling. Bussen för mig skulle innebära att jag måste gå upp 40 minuter tidigare på morgonen. På kvällen har den inte ens gått från stan när jag slutar. Min tid är värt väldigt mycket för den kostnaden det skulle innebära.Ja, en veckohandling blir ju också lite besvärligt att få med sig på bussen!
Fast piska är mycket effektivare. Förra vintern när elen var dyr var elförbrukningen rekordlåg. Ur klimatsynpunkt borde vi fortsätta med det, men det gör vi inte. Så fort vi har råd så brassar vi el igen.
Det kan bli mer cyklister som slutar cykla än bilister som slutar åka bil. Folk åker småsträckor som de lika gärna kan gå så bussarna blir fulla med personer som kan cykla eller gå medan bilisterna inte vill åka för det är trångt. Sedan tenderar saker som man inte betalar ens tio kronor för betraktas som värdelöst och därmet ok att förstöra.Jaså? Varför då?
För att det ska vara värt att det tar den dubbla tiden behöver det vara ordentligt mycket billigare tror jag. För det är ofta typ så stor skillnad vi pratar om. Dessutom kanske längre att gå.
Och med pris - har man elbil så är det ju väldigt billigt att åka, framförallt sommartid om man har solpaneler. Så kollektivtrafiken får vara bra billig om man ska tjäna något på det då.
Ja, en veckohandling blir ju också lite besvärligt att få med sig på bussen!
Nja. Kanske. Men taxi kostar ändå 850 kronor enkel väg till närmaste affär, så det blir inte så gynnsamt.Men om veckohandling ar det mesta man behover bil for sa ar det nog billigare att bara ta taxi nar man behover handla, istallet for att underhalla en bil.
For mindre hushall (som jag sjalv) ar det f.o. helt mojligt att fa hem veckohandlingen pa cyckeln - jag har tva sadelvaskor som jag satter i kundvangnen och packar direkt i da jag handlar med scanner - efter att jag har betalt sa lyfter jag bara vaskorna fran kundvangnen till pakethallaren och susar ivag - supersmidigt!
For storre hushall vet jag ocksa att en del far hem sin handling med en s.k. "cargobike", ofta ocksa eldriven.
Nja. Kanske. Men taxi kostar ändå 850 kronor enkel väg till närmaste affär, så det blir inte så gynnsamt.
Jo, så är det det förstås. Att finansiera en bil med att veckohandla när man bor i tätort med butiker ganska nära är nog nästan omöjligt. Då blir onlineshopping eller köp i närmaste närbutik mer fördelaktigt än att ha bil.Jag tanker att bor man sa avlagset att en tur till matbutiken kostar 850kr i taxi sa behover man nog bil for en valdigt massa mer an bara veckohandling.
Ja eller om man är ute och åker på annat.. hahaNja. Kanske. Men taxi kostar ändå 850 kronor enkel väg till närmaste affär, så det blir inte så gynnsamt.
Men jag åker aldrig med bilen för att handla, det görs "på vägen" på arbetsresorna. Jag tror inte jag kört en enda gång 2023 enbart för att handla. Det är för dyrt och för långt.
Fast om man tittar på elförbrukningen så har den ökat jämfört med förra året.Många verksamheter lyckades göra gigantiska energibesparingar permanenta.
För att inte tala om minerna på passagerare när man kommer på bussen med 3 border collies och en 7-årig tjej. Det är inte särskilt populärt.En annan anledning att ta bilen istället för att åka kollektivt är ju att man behöver transportera mer än bara sig själv... Jag har en dieselbil, en pickup, och bor på gård, så jag använder ju min bil till tusen andra saker än att transportera mig själv från punkt A till punkt B. Hämta ved i skogen. Hämta hö hos bonden. Hämta strö på en annan gård. Åka på träning med hästarna. Åka på tävling med hästarna. Köpa foder. Köpa diverse annat som behövs på en gård.
Jo, så är det det förstås. Att finansiera en bil med att veckohandla när man bor i tätort med butiker ganska nära är nog nästan omöjligt. Då blir onlineshopping eller köp i närmaste närbutik mer fördelaktigt än att ha bil.
Det är ju också ett väldigt mycket annat väder.Fast om man tittar på elförbrukningen så har den ökat jämfört med förra året.
Det är en trevlig tanke att folk kommer använda något mindre ju billigare det blir, men all data pekar på att det är tvärtom.
Jag fortsätter min tankegång. Hur många av elbilsägarna på Buke flyger på semester? Och hur många av dieselägarna?
Cykelväg finns största biten, Google maps beräknar det till 2h och 30 min ToR.Där hade ju varit nice med cykelväg mellan kan man tycka, i alla fall trevlig vår o höst.
När det byggts cykelbanor längs "landsvägar" som är så långa som två mil eller mer, så används de väldigt, väldigt lite för cykelpendling. Det är vanligare med "utflyktscyklister" eller grupper av tränande memils på sådana cykelbanor.Säger kanske du? Men de som tex bor här och jobbar i orten två mil bort vill väldigt gärna ha cykelbana.
Min personliga teori är att folk helst inte vill ha bra kollektivtrafik eftersom de då med gott samvete kan köra bil så du har en poäng där med tomma bussar. Men det är ju därför det är lite trist att det är dyrare med en resa med buss än med bil in till stan, om du ändå redan har bilen på uppfarten.
Och vem betalar för all miljöförstöring och klimatuppvärmning som bilarna förser med?
(Bland annat barn på förskolegården dit föräldrarna skjutsar, med tex astma.)
https://tyngre.se/podd/hur-var-halsa-paverkas-av-luftfororeningar/
Det tycker jag med. Tiden är dyrbar och orken. Orken att cykla så långt. Min sträcka skulle ta 1 1/2 enkel väg. Det ger 2 timmar extra. Plus svettig före jobbet. Dessutom skulle jag få gå upp före 4 på morgonen. Nä tack då sover jag gärna.Cykelväg finns största biten, Google maps beräknar det till 2h och 30 min ToR.
Att få 6 timmar istället för 4 timmar utöver jobb, sova och förbereda för jobb gör mycket tycker jag.
Den typen av cykelvägar byggs oftast för att man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen, antingen genom att det är förenat med livsfara att göra det eller att det helt enkelt är förbjudet. Sen används de mer än man tror och i jämförelse med en väg för bilar och lastbilar kostar en cykelväg en bråkdel att anlägga.När det byggts cykelbanor längs "landsvägar" som är så långa som två mil eller mer, så används de väldigt, väldigt lite för cykelpendling. Det är vanligare med "utflyktscyklister" eller grupper av tränande memils på sådana cykelbanor.
Gratis tenderar tyvärr vara kontraproduktivt tydligen. Jag önskar billig kollektivtrafik. Men att man betalar för den. Dvs billigare än att ta bilen in till stan + parkering, eller i alla fall inte dyrare.