Billigare diesel till svenska folket

Fast piska är mycket effektivare. Förra vintern när elen var dyr var elförbrukningen rekordlåg. Ur klimatsynpunkt borde vi fortsätta med det, men det gör vi inte. Så fort vi har råd så brassar vi el igen.

Jag har inte slagit på huvudströmbrytaren för den huvudsakliga uppvärmningskällan (direktverkande el) sedan augusti 2022 när den bröts.
 
Jaså? Varför då?

För att det ska vara värt att det tar den dubbla tiden behöver det vara ordentligt mycket billigare tror jag. För det är ofta typ så stor skillnad vi pratar om. Dessutom kanske längre att gå.

Och med pris - har man elbil så är det ju väldigt billigt att åka, framförallt sommartid om man har solpaneler. Så kollektivtrafiken får vara bra billig om man ska tjäna något på det då.
Det kan bli mer cyklister som slutar cykla än bilister som slutar åka bil. Folk åker småsträckor som de lika gärna kan gå så bussarna blir fulla med personer som kan cykla eller gå medan bilisterna inte vill åka för det är trångt. Sedan tenderar saker som man inte betalar ens tio kronor för betraktas som värdelöst och därmet ok att förstöra.
 
Ja, en veckohandling blir ju också lite besvärligt att få med sig på bussen! :D

Men om veckohandling ar det mesta man behover bil for sa ar det nog billigare att bara ta taxi nar man behover handla, istallet for att underhalla en bil.

For mindre hushall (som jag sjalv) ar det f.o. helt mojligt att fa hem veckohandlingen pa cyckeln - jag har tva sadelvaskor som jag satter i kundvangnen och packar direkt i da jag handlar med scanner - efter att jag har betalt sa lyfter jag bara vaskorna fran kundvangnen till pakethallaren och susar ivag - supersmidigt!
For storre hushall vet jag ocksa att en del far hem sin handling med en s.k. "cargobike", ofta ocksa eldriven.
 
Men om veckohandling ar det mesta man behover bil for sa ar det nog billigare att bara ta taxi nar man behover handla, istallet for att underhalla en bil.

For mindre hushall (som jag sjalv) ar det f.o. helt mojligt att fa hem veckohandlingen pa cyckeln - jag har tva sadelvaskor som jag satter i kundvangnen och packar direkt i da jag handlar med scanner - efter att jag har betalt sa lyfter jag bara vaskorna fran kundvangnen till pakethallaren och susar ivag - supersmidigt!
For storre hushall vet jag ocksa att en del far hem sin handling med en s.k. "cargobike", ofta ocksa eldriven.
Nja. Kanske. Men taxi kostar ändå 850 kronor enkel väg till närmaste affär, så det blir inte så gynnsamt.

Men jag åker aldrig med bilen för att handla, det görs "på vägen" på arbetsresorna. Jag tror inte jag kört en enda gång 2023 enbart för att handla. Det är för dyrt och för långt.
 
Jag tanker att bor man sa avlagset att en tur till matbutiken kostar 850kr i taxi sa behover man nog bil for en valdigt massa mer an bara veckohandling.
Jo, så är det det förstås. Att finansiera en bil med att veckohandla när man bor i tätort med butiker ganska nära är nog nästan omöjligt. Då blir onlineshopping eller köp i närmaste närbutik mer fördelaktigt än att ha bil.
 
Nja. Kanske. Men taxi kostar ändå 850 kronor enkel väg till närmaste affär, så det blir inte så gynnsamt.

Men jag åker aldrig med bilen för att handla, det görs "på vägen" på arbetsresorna. Jag tror inte jag kört en enda gång 2023 enbart för att handla. Det är för dyrt och för långt.
Ja eller om man är ute och åker på annat.. haha
 
Många verksamheter lyckades göra gigantiska energibesparingar permanenta.
Fast om man tittar på elförbrukningen så har den ökat jämfört med förra året.

Det är en trevlig tanke att folk kommer använda något mindre ju billigare det blir, men all data pekar på att det är tvärtom.
 
Sjalv tycker jag att folk far val kora sa mycket bil de vill, sa lange bilkorningen betalar for sig sjalv - och det ar har det blir knepigt, for man behover t.ex. prissatta alla externaliteter till bilkorning - som t.ex. klimatskada pa grund av utslapp, men ocksa kostnaderna for sjukvard och infrastruktur som behovs pa grund av bilkorning - allt fran personer som far astma pa grund av utslapp till de som blivit skadade eller dodade av bilar och bilforare till kostnaden for infrastruktur som vagar och parkering (bade ny men framforallt reparationer pa grund av skador fran trafik) med nagon "offset" fran de ekonomiska fordelarna fran korning ( alltsa det ar t.ex. bra att folk kan ta sig till jobb, eller att mat kan levereras till butik)

Jag ar ingen expert, men den lilla lasning jag gjort pa amnet indikerar att motorister i nulaget inte betalar den "sanna" kostnaden for sitt fardmedel.

https://www.forbes.com/sites/carlto...ociety-subsidises-this-ownership-with-275000/

https://www.eta.co.uk/2022/03/15/what-is-the-true-cost-of-motoring/

Minns ocksa nagon studie fran Danmark som visade pa att cykelbanor mer an betalade for sig sjalva pa grund av de positiva externaliteter som kommer fran cykling. Observera att jag inte argumenterar for att cykelbanor i Norrlands inland ar losningen pa allt, utan tycker bara det ar intressant att fundera pa vad transportkostnader faktiskt ar, och vem som betalar for vad - samhallet versus individen
 
En annan anledning att ta bilen istället för att åka kollektivt är ju att man behöver transportera mer än bara sig själv... Jag har en dieselbil, en pickup, och bor på gård, så jag använder ju min bil till tusen andra saker än att transportera mig själv från punkt A till punkt B. Hämta ved i skogen. Hämta hö hos bonden. Hämta strö på en annan gård. Åka på träning med hästarna. Åka på tävling med hästarna. Köpa foder. Köpa diverse annat som behövs på en gård.
För att inte tala om minerna på passagerare när man kommer på bussen med 3 border collies och en 7-årig tjej. Det är inte särskilt populärt.
 
Jo, så är det det förstås. Att finansiera en bil med att veckohandla när man bor i tätort med butiker ganska nära är nog nästan omöjligt. Då blir onlineshopping eller köp i närmaste närbutik mer fördelaktigt än att ha bil.

Precis. Jag bor i storstad och ar standigt forvanad over hur manga privatbilar det ar overallt, inklusive pa matbutikens parkering. Att minska bilkorning i storstader ar typ top 10 grejer som skulle gora mig lycklig.
 
Jag fortsätter min tankegång. Hur många av elbilsägarna på Buke flyger på semester? Och hur många av dieselägarna?

Jag har dieselbil.. aldrig åkt i flygplan på semester. Kört till Finland har jag gjort en gång men till den byn gick det varken tåg eller flyg. Beroende på vart jag ska och syfte så blir oftast färdmedel bil, mc eller tåg. I min bil ryms enbart 2 personer. Fler än så är olagligt.
 
Säger kanske du? Men de som tex bor här och jobbar i orten två mil bort vill väldigt gärna ha cykelbana.

Min personliga teori är att folk helst inte vill ha bra kollektivtrafik eftersom de då med gott samvete kan köra bil :) så du har en poäng där med tomma bussar. Men det är ju därför det är lite trist att det är dyrare med en resa med buss än med bil in till stan, om du ändå redan har bilen på uppfarten.

Och vem betalar för all miljöförstöring och klimatuppvärmning som bilarna förser med?
(Bland annat barn på förskolegården dit föräldrarna skjutsar, med tex astma.)

https://tyngre.se/podd/hur-var-halsa-paverkas-av-luftfororeningar/
När det byggts cykelbanor längs "landsvägar" som är så långa som två mil eller mer, så används de väldigt, väldigt lite för cykelpendling. Det är vanligare med "utflyktscyklister" eller grupper av tränande memils på sådana cykelbanor.

Det är färre cyklister på den långa cykelbanan än pendlare på den den där "tomma" bussen. I synnerhet från oktober t.o.m. april (norra Götaland, södra Svealand - på andra håll lite kortare eller längre)

Det som får fler att cykla, är säkra cykelvägar på upp till ungefär 6-8 km, och säkra cykelvägar inom tätorter.

För att få folk att se kollektivtrafik som en möjlighet, så behöver det finnas kollektivtrafik.
Nu lägger vi massor med miljoner på cykelbanor som används av få, men nedrustar kollektivtrafiken som kan användas av både barn, åldringar och den som har hinder för för att cykla.
 
Cykelväg finns största biten, Google maps beräknar det till 2h och 30 min ToR.

Att få 6 timmar istället för 4 timmar utöver jobb, sova och förbereda för jobb gör mycket tycker jag.
Det tycker jag med. Tiden är dyrbar och orken. Orken att cykla så långt. Min sträcka skulle ta 1 1/2 enkel väg. Det ger 2 timmar extra. Plus svettig före jobbet. Dessutom skulle jag få gå upp före 4 på morgonen. Nä tack då sover jag gärna. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Skulle jag jobba inom tätorten ja det är en sak men 2 mil nä tack.
 
När det byggts cykelbanor längs "landsvägar" som är så långa som två mil eller mer, så används de väldigt, väldigt lite för cykelpendling. Det är vanligare med "utflyktscyklister" eller grupper av tränande memils på sådana cykelbanor.
Den typen av cykelvägar byggs oftast för att man tagit bort möjligheten att cykla på den vanliga vägen, antingen genom att det är förenat med livsfara att göra det eller att det helt enkelt är förbjudet. Sen används de mer än man tror och i jämförelse med en väg för bilar och lastbilar kostar en cykelväg en bråkdel att anlägga.

Och sen att försöka hitta nedsättande ord om de som cyklar, vad är det för trist attityd? Är det något som behövs är det att fler ställer bilen och tar cykeln istället. Du borde själv testa det tycker jag :)
 
Senast ändrad:
Gratis tenderar tyvärr vara kontraproduktivt tydligen. Jag önskar billig kollektivtrafik. Men att man betalar för den. Dvs billigare än att ta bilen in till stan + parkering, eller i alla fall inte dyrare.

Jag håller med om billig kollektivtrafik.

Här kostar ett månadskort drygt en tusenlapp.
Enkelresa (75min) kostar 39:-. (Eller ja, från den 22/1 gäller det, ny prislista..)
Om jag åker bussen till stan så tar det ganska precis en timme. (Det går både buss och tåg. Men busshållplatsen ligger så att det tar under fem minuter från min lägenhet till hållplatsen..) Med bilen tar det några minuter kortare tid, och det kostar betydligt mer (åtminstone för mig) att köra de 4,5-5milen till stan (avståndet är beroende på vart i stan jag ska, därav spannet).
För mig blir det mycket billigare att pendla de där 4,5-5milen till mitt nya jobb i stan (dit jag kan åka kollektivt) än att pendla de 3milen åt andra hållet till mitt nuvarande jobb (som kräver bil pga arbetstiderna). Även räknat på enbart bränslekostnaden för bilen.

(Däremot lär jag förstås anpassa mig efter kollektivtrafikens tider, vilket kan innebära att jag lär åka lite tidigare till jobbet t ex. Men min kommentar gällde främst ekonomin.)

Jag inser förstås att detta inte är samma för alla, långt ifrån, utan beror på ens förutsättningar. Priser, vad en har för bil, hur långt en ska, hur väl kollektivtrafiken fungerar osv osv osv..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 266
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp