Billigare diesel till svenska folket

Jag har inte elcykel men för den som pendlar är det nog suveränt. Med bra väg och en mil till arbetet tar det mindre än trettio minuter med elcykel och det lär inte vara mycket man förlorar i tid mot att ta bilen.
Nej precis. Jag har ca 7 km till jobbet och med tanke på bilköerna i rusningstrafik behöver jag inte ens elcykel för att komma till jobbet lika fort med cykel.
 
Varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte påstått det du skriver.

Det tar kanske 10 - 15 min att köra med bil, men det beror mycket på väg och trafik, sen tillkommer en del extra som parkering och det varierar också mycket. Tidsvinsten är väl som mest en kvart ungefär och det tycker inte jag är särskilt mycket.
Tillkommer extra vadå extra som parkering? Mina 2 mil tar 20 minuter 80 sträcka. Parkering-jobbet 5 meter om det är det du menar. Parkering-husdörr 5 meter.
 
Jag har inte elcykel men för den som pendlar är det nog suveränt. Med bra väg och en mil till arbetet tar det mindre än trettio minuter med elcykel och det lär inte vara mycket man förlorar i tid mot att ta bilen.

Min sambo har elcykel och har 17 km till jobbet. Det går definitivt fortare än kollektivtrafiken, men bara en kvart längre tid än bil när det är köfritt. Lägger man till tid för att leta parkering, skrapa rutor och köer så är cykel en klar tidsvinst.
 
Memils används i nedsättande betydelse. Sen är det inte sant att alla större vägar har parallella cykelbanor, snarare regel att man mer eller mindre helt struntar i cyklisterna så att det inte längre är möjligt att alls cykla mellan vissa platser utan långa omvägar när vägar byggs om för att göras säkrare och kunna ta mer trafik. Inte heller är det sant att alla cykelvägar snöröjs och halkbekämpas, på landsbygden snarare regel att det inte görs, åtminstone i södra Sverige.

Jag cyklar året runt, om väglaget är rimligt blir det snarare fler än färre mil under vinter. Och jag är inte den enda precis.

På en punkt kan jag hålla med och det är att en del av de åtgärder som görs är onödiga eller till och med kontraproduktiva och de som beslutar och planlägger borde ta in kunskap från de som verkligen cyklar om vad och var de behöver förbättra.

Jag pendlar inte och cyklar inte dagligen men cyklar en del lite längre turer så per år blir det ganska många mil ändå.
När jag idrottade på hög nivå, så cykelpendlade jag till jobbet 14-15 km dagligen som en del av min träning. Det fanns hyggliga cykelvägar större delen av vägen, men det fattades några småstumpar här och där. Arbetsplatsen låg i en förort till Stockholm.

På min arbetsplats med ca 2000 personer, så var det kanske 15-20 som cyklade hyfsat regelbundet, och då bodde de flesta inom några kilometer till arbetsplatsen och cyklade bara vid mer tjänlig väderlek. Och så var vi några få som cyklade längre, och en större del av året.

Att verkligen cykelpendla lite längre sträckor "på riktigt" i stort sett varje dag, i ur och skur, vinter som sommar, är inte något som en majoritet gärna gör. Majoriteten som cyklar till jobbet 3-4-5-6-7-8 km under den tid på året när det är rimligt väder och rimligt underlag.
Det är den där majoriteten som behöver säkra och enkla cykelvägar/cykelbanor i samhällen/tätorter.

Jag kanske är lite nedsättande mot Memils, eftersom de där grupperna med män med medelålderskris, som cyklar i grupp under försommaren (inför Vätternrundan), men som kör bil till jobbet, och dessutom beter sig som om de har egen rätt att köra i klunga i allmän trafik, förtjänar en del kritik.

Varför cykelpendlar dom inte för att träna istället?

Som sagt, att utflyktscykla är en helt annan sak än att cykelpendla till jobbet. Utflykten kan man ställa in om vädret eller underlaget är dåligt. Man kan inte avstå från att åka till jobbet.

Cykelpendling (längre sträckor) är ett slags commitment, där man valt bort att köpa månadskort till kollektivtrafiken, valt bort att köra bil till jobbet, och valt att organisera livet så att tidsåtgången för cykelpendlingen blir acceptabel. Man har också fixat så att man kan duscha och byta kläder.

Jag vet inte hur många cyklister du träffar på två mil från närmaste tätort under vintern på en cykelbana längs en riksväg som går genom skogen?
 
@skogaliten Kan du ge några exempel på de här onödiga cykelvägarna så att jag bättre kan förstå vilka du tänker på för jag känner inte alls igen din beskrivning. Jag cyklar visserligen mest i Skåne men det blir kanske i snitt en längre flerdagarstur ungefär upp till gränsen för mellansverige per månad så jag har hyfsad koll på cykelvägar i södra delen av landet.
 
Det jag inte förstår är aversionen hos en del här mot de som cyklar istället för att köra bil. Varför skall man bara kunna göra det i städer och inte på landsbygden? För mig är det obegripligt, varje person som cyklar bidrar till en bättre miljö långt mer än de som köper elbilar tror sig göra.
 
@skogaliten Kan du ge några exempel på de här onödiga cykelvägarna så att jag bättre kan förstå vilka du tänker på för jag känner inte alls igen din beskrivning. Jag cyklar visserligen mest i Skåne men det blir kanske i snitt en längre flerdagarstur ungefär upp till gränsen för mellansverige per månad så jag har hyfsad koll på cykelvägar i södra delen av landet.
Exempel: Cykelväg längs väg 55/57 mellan Katrineholm och Flen. Cykelväg längs väg 51 mellan Finspång och Norrköping.

I båda fallen handlar det om två-tre mil av i stort sett oanvända cykelvägar.

Skåne är extremt tätbefolkat jämfört med resten av Sverige (förutom runt de allra största städerna), det finns städer och orter lite överallt.
Man kommer så att säga "någonstans" på rätt kort distans.

Och återigen så beskriver du utflyktscykling (möjligen träningscykling) som inte alls fungerar på samma sätt som "daglig pendling till jobbet".
 
Varför skall man bara kunna göra det i städer och inte på landsbygden? För mig är det obegripligt,

Hur kan det vara obegripligt att folk inte kan lägga flera timmar om dagen på att cykla?

I mitt fall skulle jag -om jag cyklade till jobbet- behöva kliva upp senast 03 på natten för att vara på jobbet i tid och livet skulle enbart bestå av sova-cykla-jobba-cykla-sova.

Hur obegripligt det än kan tyckss vara för dig, så vill de flesta människor ha ett liv också..
 
Jag tror ingen tror att det går att åka tunnelbana utanför Stockholm, faktiskt.

Vilka förändringar har landsortsbor i tråden varit villiga att göra? Annat än att börja åka buss om den blir gratis och går överallt var tionde minut?

Det finns endel som utan att ens ta reda på hur folk bor, anser att man kan ta tunnelbanan. Men just det var inte så allvarligt menat. Poängen var att det faktiskt är mycket svårare för landsortsbor att göra större förändringar. Flera kör ju inte mer bil än det som absolut måste köras t.ex.
 
Det var inte lika populärt att ha många olika aktiviteter och träningar i veckan "förr" tror jag.
Sedan tror jag barnen tog sig mer själva.
När var förr?
Jag red, dansade balett och spelade piano.
Varje vecka.
För över 50 år sedan.
Vi hade 2 bilar i familjen och åkte till västkusten varje sommar och fjällen varje vinter.

Ungefär som folk lever nu.
 
Om jag tar min hembygd i Norrlands inland som exempel så fick barnen gå x mil till skolan, annars vara hemma och arbeta på gården eller skogen precis som föräldrarna.
Hur länge sedan då?
För 55 år sedan så åkte jag skidor eller cyklade den enorma sträckan av 750m till skolan
Småstad i södra Norrland.
 
Vem betalar för att dessa tomma bussar ska trafikera genom alla byar flera gånger om dan?

Cykelbanor mellan orter käns som väldigt bortkastade pengar....
Och det är definitivt inte miljövänligt.
En buss drar ungefär 5 liter bränsle per mil.

Jag vet busslinjer som blivit indragna just av miljöskäl.
Det är totalt omotiverat att använda fossila bränslen på det viset.
 
Ja, en veckohandling blir ju också lite besvärligt att få med sig på bussen! :D
Nej??
Jag har ingen bil och inget körkort.
Har alltid veckohandlat och tagit bussen.
Innan jag flyttade till en by med Ica som ligger 500 m bort.
Problemet här är ju att bussen läggs ned.
Nu betalar kommunen den nåt år till, sen försvinner den.
Så då är man beroende av tåg för att pendla om man inte har bil.
Tåget som har 50 procent inställda avgångar.
Jippie.
Jag har som tur var 5-600 m till jobbet numer
 
Jag vet inte riktigt hur man ska lyckas få till en politik som sätter press på dem som faktiskt har alternativ, men låter andra som inte har det, leva utan extrema transportkostnader. För det är just det som skulle behövas, att alla de som har eller kan ordnas alternativ genom satsningar använder bil mycket mindre.
Bilen måste byta bränsle.
Åka elbil är lika praktisk som att åka fossilbil.
Bilar kan dessutom köras på biogas.

På landsbygden finns ju bra möjlighet att producera solel och vi måste röta mera CNG.

Jag tror att bilen som koncept kommer att finnas kvar.
 
Hur många kommer att cykla till grannstan/grannbyn x antal mil bort ToR tror du?
Jättemånga faktiskt.
I alla fall där trafiken på vägarna är så tät att körbanan för bilar inte är ett säkert alternativ.

Cykelvägarna mellan Nyköping och Oxelösund är vältrafikerad.
Liksom mellan Märsta och Upplands Väsby.
I Knivsta så önskar sig invånarna cykelbana in till Uppsala för säker pendling.

När cykeln blir ett säkrare alternativ så är det många fler som cyklar.
Och de lata köper elcykel.
 
Jag skulle svänga vänster på en ganska trafikerad väg och det var en lång kö efter att järnvägsbommarna varit nere så det var bara att stå och vänta på en lucka men under tiden roade jag mig att räkna hur många som var ensamma i bilarna - mer än 9 av 10 bilar hade inga passagerare. Så potentialen att med enkla medel minska såväl trafik som utsläpp är enorm. Hade viljan funnits hade det gått att göra på nolltid men den finns inte.
Det handlar om att få en liten tid för sig själv i en hektisk vardag.
Egen kupé på kollektivtrafiken skulle lösa det.
När man då dessutom slipper köra så skulle det bli ännu mer attraktivt som egentid.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp