Billigare diesel till svenska folket

Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?

Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
 
Beror nog rätt mycket på hur man har hästarna. Eftersom jag har islandshästar så finns det en teoretisk möjlighet till åretrunt-bete, och då skulle det ju bli väldigt liten miljöpåverkan. Så som vi har dem nu, med odlat hö halva året, spånströ i boxarna och diverse transporter till träning o tävling är det såklart inte så miljövänligt. Men att ge upp hästarna är inget jag är beredd att göra. Anpassa hästhållningen och minska transporterna - ja. Helt sluta med hästar - nej.
Ja även hästar som hobby är ju lämpligt att miljöanpassa.
Att köra runt i stora bilar för att dra runt på hästar och foder är inte så grönt.
Foder som skull kunna gå till livsmedelsproduktion eller spannmål och soja som är mat för människor är inte heller så klimatsmart.

Att se vad man kan göra själv är ju tämligen lämpligt innan man skuldbelägger andra.
 
Jag fortsätter min tankegång. Hur många av elbilsägarna på Buke flyger på semester? Och hur många av dieselägarna?

Jag har ingen elbil och svarar mer i stort. Jag tror att korrelationen är större mellan en god ekonomi och både att ha elbil och att flyga på semester, snarare än att drivmedel för bilen avgör huruvida man flyger till semesterresmålet eller inte.

Även bostadsplats och -typ tror jag har större korrelation. Bor man i lägenhet i en stad är det ofta enklare att kunna lämna hemmet 1-2 veckor, och det är bättre tillgång till laddplatser, vilket lär göra att större andel av lägenhetsboenden med elbil i stan reser mer till resmål långt bort, än hus-/gårdsägare med dieselbil på landsbygden. (När de ekonomiska faktor är lika)
 
Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?

Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
Ja det är nog lämpligt att se till att kompensera för sitt boende i det läget.
Där finns ju mycket att göra.
Solceller och elbil är en sak som är möjlig.
Några entusiaster kör på gengas
Att ha ett yrke som till stor del går att utföra hemma eller på distans är ett annat sätt.

Var och en får hitta sin egen möjlighet att dra sitt strå till stacken.
 
Jag har ingen elbil och svarar mer i stort. Jag tror att korrelationen är större mellan en god ekonomi och både att ha elbil och att flyga på semester, snarare än att drivmedel för bilen avgör huruvida man flyger till semesterresmålet eller inte.

Även bostadsplats och -typ tror jag har större korrelation. Bor man i lägenhet i en stad är det ofta enklare att kunna lämna hemmet 1-2 veckor, och det är bättre tillgång till laddplatser, vilket lär göra att större andel av lägenhetsboenden med elbil i stan reser mer till resmål långt bort, än hus-/gårdsägare med dieselbil på landsbygden. (När de ekonomiska faktor är lika)
Jag tror faktiskt att elbil är enklare att administrera när man bor i eget hus.
En elbil med runt 30 mil i räckvidd klarar av de flesta ärenden på laddning bara hemma.
Elen kostar dessutom totalt olika mycket hemma mot i publika laddstationer.
 
Jag petsonligen utgår alltid från verkligheten och vad som är realistiskt, inte från nån önskefantasivärld.
Vi diskuterar inte cykla som lösningen på persontransporter.
Vi diskuterar olika lösningar på persontransporter.

Vad kan du göra för att bli fossilfri och sänka din klimatpåverkan?
Köra elbil kanske?
Eller på biogas?
 
Jag tror faktiskt att elbil är enklare att administrera när man bor i eget hus.
En elbil med runt 30 mil i räckvidd klarar av de flesta ärenden på laddning bara hemma.
Elen kostar dessutom totalt olika mycket hemma mot i publika laddstationer.

Ja, många husägare i städer har också laddbilar eftersom det just då går att skaffa sig en egen laddning. Huruvuda det på totalen är billigast med el eller diesel beror ju mycket på vart man kör. Som boende i lägenhet i städer är det bästa att vara med i en bilpool, där det finns, skulle jag säga.
 
Men har någon (i verkligheten) påstått att det är många som vill cykla 4-6h till och från jobbet varje dag? Har det (i verkligheten) planerats för det någonstans?
Och att överge våra miljömål och göra fossilabränslen mer klimat-ovänliga och billigare för alla (inklusive gränsnära norrmän), för att vissa människor har valt att bo på ett ställe på landet och jobba på ett helt annat ställe på landet . Det är långsiktigt inte realistiskt.

(nu är det ju inte därför man gör det, utan för att vinna röster, så landsbygdsborna är mest ett nog alibi)
 
Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?

Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.

Vi har politiker i alla läger som hävdar att hela landet ska leva. Förutom då att urbanisering inte är en helig graal.

Om nu bara 10% av landets invånare måste ha tillgång till bil i ägd/leasad form (och de flesta av dessa elbilar) och resten helt enkelt använde en väl utbyggd kollektivtrafik och hyrde vid behov - skulle vi inte längre ha ett transportutsläppsproblem. Även de 10%-en kan i olika utsträckning använda sig av kollektivtrafik, även om man vid 99% av tillfällen behöver ett litet fordon för att ansluta.

Att ett fåtal människor väljer att bo otillgängligt. På det sätt du beskriver gissar jag att det är under 1% vilket alltså inte skulle bränna upp någon planet även om samtliga transporter gjordes med dieselfordon från 70-talet.

(Sen ogillar jag starkt att nuvarande regering backar in i framtiden genom att lägga sig på minimi-ansvars-nivå i sitt regerande i alla de här frågorna, även detta.)
 
När det byggts cykelbanor längs "landsvägar" som är så långa som två mil eller mer, så används de väldigt, väldigt lite för cykelpendling. Det är vanligare med "utflyktscyklister" eller grupper av tränande memils på sådana cykelbanor.

Det är färre cyklister på den långa cykelbanan än pendlare på den den där "tomma" bussen. I synnerhet från oktober t.o.m. april (norra Götaland, södra Svealand - på andra håll lite kortare eller längre)

Det som får fler att cykla, är säkra cykelvägar på upp till ungefär 6-8 km, och säkra cykelvägar inom tätorter.

För att få folk att se kollektivtrafik som en möjlighet, så behöver det finnas kollektivtrafik.
Nu lägger vi massor med miljoner på cykelbanor som används av få, men nedrustar kollektivtrafiken som kan användas av både barn, åldringar och den som har hinder för för att cykla.
Jo vår nästa ort är väldigt nära, var samma kommun förr. Det finns även många som bor längs med vägen som vill ha cykelväg, inte bara mella orterna.

Tycker dock inte att det är fel att åka på cykelutflykt eller vara memil heller, och folk brukar ju ändå inte vilja ha dem på landsvägarna.
 
Och att överge våra miljömål och göra fossilabränslen mer klimat-ovänliga och billigare för alla (inklusive gränsnära norrmän), för att vissa människor har valt att bo på ett ställe på landet och jobba på ett helt annat ställe på landet . Det är långsiktigt inte realistiskt.

(nu är det ju inte därför man gör det, utan för att vinna röster, så landsbygdsborna är mest ett nog alibi)

Fast jag ifrågasätter att det verkligen har påståtts och planerats för att en stor mängd folk ska cykla 4-6 TIMMAR varje dag. Jag har mycket svårt att tro det, och jag tror snarare att tolkningen är en sån där egocentrisk reflex som alltid poppar upp i miljödiskussioner - om det någonstans pratas om cykling så måste man genast gå in och (gärna med viss förlöjligande ton) protestera med att JAG kan minsann inte cykla för JAG skulle behöva cykla halva natten och gå över 5 fält och simma med cykeln över 3 åar. Trots att ingen sagt att cykling är den universella lösningen för alla transporter för alla människor oavsett var man bor eller vart man är på väg.
 
När var förr?
Jag red, dansade balett och spelade piano.
Varje vecka.
För över 50 år sedan.
Vi hade 2 bilar i familjen och åkte till västkusten varje sommar och fjällen varje vinter.

Ungefär som folk lever nu.
Det är nog olika bubblor helt enkelt. I mitt förr, som var ca 40 år sedan :) så hade folk aktiviteter men knatade till dem själva till stor del, eller cyklade och inte så många aktiviteter. Jag red tex bara (de flesta tjejerna red) det gick att åka buss till ridningen (de flesta gjorde, jag fick skjuts, senare med annat stall när jag var 13 cyklade jag en kvart.). Men ingen hade två bilar såvitt jag vet, vi hade ingen bil (eller pappa hade men de var skilda). Dock åkte jag till Gotland o Skåne varje sommar och åkte slalom varje vinter. Min bubbla i skolklassen var också innerstad, radhus, bara akademikerföräldrar (som i jobbar på universitetet).
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 275
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp