Den har en ganska så bred vägren.Nä man vill liksom inte dö på den vägen.
Och om man har tid så kan man ta den vackra Hallavägen i stället.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den har en ganska så bred vägren.Nä man vill liksom inte dö på den vägen.
För mig är det typ gratis.För mig är det ungefär dubbla priset på bostad i stan jämfört med utanför.
Jo, det är ju skitkul.Men det gör ju stadsbor också? Man åker ju inte bil i stan bara för att det är kul, liksom.
Men det gör ju stadsbor också? Man åker ju inte bil i stan bara för att det är kul, liksom.
Det är den senare även jag önskar och menade.Jättemånga faktiskt.
I alla fall där trafiken på vägarna är så tät att körbanan för bilar inte är ett säkert alternativ.
Cykelvägarna mellan Nyköping och Oxelösund är vältrafikerad.
Liksom mellan Märsta och Upplands Väsby.
I Knivsta så önskar sig invånarna cykelbana in till Uppsala för säker pendling.
När cykeln blir ett säkrare alternativ så är det många fler som cyklar.
Och de lata köper elcykel.
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.Jag tycker alltid det är fascinerande när hästfolk ondgör sig över träningscyklister. Gemene bilist verkar tycka illa om både ryttare som rör sig på bilvägar och träningscyklister, och gör lika många farliga grejer nära dem är min erfarenhet. Vi är oskyddade trafikanter allihop och borde jobba mot att ha större förståelse för varandra
Det kanske inte spelar så stor roll. I trådar på Buke låter det som att alla som förespråkar cykelvägar i tätorter eller mellan täta tätorter är idioter bara för att 12% av befolkningen bor där de inte kan cykla.Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?
Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
Många av dem som bor "på landet" är samma människor, eller anhöriga till dem som odlar mat, eller ser till att maten transporteras eller förädlas. Eller så jobbar man inom skog, transporterar skog eller på en förädlingsanläggning av skogsprodukterOm nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?
Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
Eller föder upp hästarMånga av dem som bor "på landet" är samma människor, eller anhöriga till dem som odlar mat, eller ser till att maten transporteras eller förädlas. Eller så jobbar man inom skog, transporterar skog eller på en förädlingsanläggning av skogsprodukter
Det finns också gott om industrianläggningar på landsbygden.
Men så är det ju så att många hushåll består av flera personer, där den ena parten jobbar nära sådant som inte kan flyttas, jordbruk t.ex., och den andra parten jobbar i närmsta tätort många mil bort.
Ska vi sluta ha primärproducenter för mat i Sverige? Ska industrier ( som ofta är störande med ljud och lukt) som finns nära råvaran som de använder flyttas till stan? Ska folk som är bönder inte ha familj?
#inteallacyklisterAtt använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
Man behöver inte störa för att man finns.Jag fattar *verkligen* inte hur en diskussion om sänkta dieselpriser och att vi behöver göra något för att rädda klimatet landar i att LVG-cyklister helst inte borde finnas?
Man behöver inte störa för att man finns.
Ofta så räcker det bra med att använda cykelbanan som finns i stället för vägen bredvid samt att följa trafikreglerna som resten av trafiken skall göra.
Högerregeln, rödljus och så vidare gäller ju även för cyklister.
Jag har kört buss i Stockholms innerstad.
Där verkar cyklister ha en helt annan lagbok än vi andra.
Och om cykling skall bli ett verkligt och reellt alternativ för persontransporter så måste det ju även fungera tillsammans med resten av trafiken.
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
Dessutom tror jag knappast att alla transporter på väg är nyttotrafik när jag är i vägen för dem på sommarkvällar. Många är på väg till stallet, på väg till fritidsaktiviteter, motorträffar, nöjesåker med MC/gamla bilar/A-traktor osv osv.Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
Men det gör ju stadsbor också? Man åker ju inte bil i stan bara för att det är kul, liksom.
Det är inget fel att cykla för nöje eller träning.Att använda det allmänna vägnätet är ju oftast det enda man som landsvägscyklist är hänvisad till, eftersom det inte finns cykelbanor överallt (eller med tillräckligt god standard för att cykla landsvägscykel på).
De flesta landsvägscyklister ser också sin cykling som både nytta och nöje eftersom det är en träningsform.
Jag har cyklat i Stockholms innerstad. Livsfarligt då bilister och bussförare verkar ha en helt annan lagbok än andra i trafiken.
Men vänta, villor? Med stad menar jag alltså tätbebyggda områden med flerfamiljshus. Villor är ju väldigt sällsynta i stadsbebyggelse. Där jag bor är det ingen som har en a-traktor (hur skulle man ha råd med det, och vart skulle den parkeras?), de flesta har ingen bil alls, och SUV minns jag inte ens när jag såg sist - folk undviker dem eftersom det är svårt att hitta tillräckligt stor parkeringsplats där de får plats.Fast jag ser många som skjutsar ungar till skolan i samma område, a-taktorer står på var och varannan villatomt även i områden med bra kollektivtrafik och så kan man ju undra om behovet av SUV:ar är så stort i tätorten som antalet säger? Varför är det beteendet okej, medan de på landet som åker för behovs skull "inte har lust att ändra på sitt beteende"?
Skulle också vara intressant att veta vilka som åker mest bil till stallet, de som bor i tätorten eller de som bor på landet.
Och jag som busschaufför undrar vilken lagbok cyklisterna anser sig inte behöva använda?
Det är inget fel att cykla för nöje eller träning.
Det är däremot fel att inte följa trafikregler, och t.ex. fortsätta köra i klunga när annan trafik behöver utrymme för att komma fram.
Jag har legat bakom timmerbil som inte kommit förbi träningscyklister flera gånger.
Att kalla träningscykling för nytta är lite väl starkt tycker jag. Att transportera post, eller mat är nytta.