Och jag som cyklist undrar vilken lagbok bilförare, busschaufförer och taxiförare anser sig inte behöva använda.
Du skrev det, jag reagerade på det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag som cyklist undrar vilken lagbok bilförare, busschaufförer och taxiförare anser sig inte behöva använda.
Men vänta, villor? Med stad menar jag alltså tätbebyggda områden med flerfamiljshus. Villor är ju väldigt sällsynta i stadsbebyggelse. Där jag bor är det ingen som har en a-traktor (hur skulle man ha råd med det, och vart skulle den parkeras?), de flesta har ingen bil alls, och SUV minns jag inte ens när jag såg sist - folk undviker dem eftersom det är svårt att hitta tillräckligt stor parkeringsplats där de får plats.
Ingen har sagt att bara de på landet ska ändra sig heller, men här på Buke låte det ofta som att "De i innerstan kan ju sluta flyga till Thailand tre gånger om året och åka SUV till mataffären, så skulle klimatet lösa sig. Vi på landet däremot, vi kan inte ändra nånting och vill ha billigare diesel tack!" Klimatanpassning handlar ju inte heller enbart om transporter.
Jag funderar, var får jag tag på biobränsle så jag kan blanda i det själv?
Du skrev det, jag reagerade på det
Att använda det allmänna vägnätet som träningsbana för sin sport är ju litet speciellt.
Att då, som många cyklister gör, strunta i trafikreglerna gör inte bilister särskilt glada.
Nöjen borde dessutom inte få störa nytta.
De flesta transporter på väg är nytta.
Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?
Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
Ska man blanda i diesel är inte etanol särskilt lämpligtDet är väl etanol man blandar i, det finns på de flesta mackorna. E85 kallas det. Om det nu är samma etanol.
Jag har cyklat i Stockholms innerstad. Livsfarligt då bilister och bussförare verkar ha en helt annan lagbok än andra i trafiken.
Och jag har bott ett par manader i Stockholm's innerstad med tva hundar och ingen bil. Jag holl pa att bli pakord manga ganger ... av cyklister. Bilforare, bussar, och transporter stannade om jag stod vid ett overgangs stalle eller for rott ljus, inte cyklister och de korde ofta fortare pa cykelbanan eller trotoaren an bilarna gjorde pa vagen.
Cyklisterna var super laskiga, jag vagade inte ga med bada hundarna (rottisar) utan fick ta dem en och en sa jag hade 100% koll pa hunden alltid, hela promenaden. Vid ett tillfalle da bilarna stannat for rott pa gatan och jag hade gron gubbe kom en cyklist just som jag borjade ga. Unghunden (1-aring) gick nagot steg framfor mig och jag fick slappa kopplet och ryta "up ahead" (betyder "ga framfor mig") sa hon sprang ut pa gatan nar ett par cyklister kom, i bredd, i mycket hog fart ner for en backe sa nara mig att cykeln/personen rorde mina klader.
Haha, spot on!Ingen har sagt att bara de på landet ska ändra sig heller, men här på Buke låte det ofta som att "De i innerstan kan ju sluta flyga till Thailand tre gånger om året och åka SUV till mataffären, så skulle klimatet lösa sig. Vi på landet däremot, vi kan inte ändra nånting och vill ha billigare diesel tack!" Klimatanpassning handlar ju inte heller enbart om transporter.
På kurvig landsväg så kör en 24 meter lång timmerbil inte om annat än på enstaka mycket långa raksträckor. Det kan vara flera mil till en tillräckligt lång raksträcka, om det ens finns.Klungcyklister ska naturligtvis släppa förbi övrig trafik. Jag förstår inte riktigt angående timmerbilen. Menar du att klungan tagit hela vägbredden inkl mötande körfält? För omkörning gäller ju samma regler som vanligt.
Träningscykling bidrar till en bättre hälsa, så jag skulle absolut säga att det är en form av nytta.
På kurvig landsväg så kör en 24 meter lång timmerbil inte om annat än på enstaka mycket långa raksträckor. Det kan vara flera mil till en tillräckligt lång raksträcka, om det ens finns.
Landsvägar är ofta så smala så att det inte finns någon målad mittlinje.
https://ntf.se/fragor-och-svar/cyklar/lagar-och-regler/far-man-cykla-i-bredd/
https://sverigesradio.se/artikel/6746286
Så när det kommer annan trafik bakom, så får klungan göra sig till en linje, och dessutom med avstånd så att det blir möjligt att köra om en del av klungan i taget.
Det är skillnad på att sköta samhällsviktiga transporter, jämfört med att träna, även om träning är nyttigt för individen och kanske gör att individen håller sig friskare.
Men steget är långt för att kräva plats mot trafikregler för en klunga tränande cyklister bara för att träning är nyttig.
Bara för att något är roligt, så betyder det inte att man ska få utöva det där roliga hur som helst. Det får man inte som ryttare, eller fiskare heller.
Ska ju finnas en körbana i varje riktning för att detta ska kunna göras.Intressant skillnad i hur man tanker - har i UK ar rekommendationen att cyklister ska cykla i bredd, darfor att de da blir lattare att kora om.
Argumentet ar da alltsa:
* Behover man kora om cyklist sa behover man ga over i motande korbana for att ge tillrackligt med distans i bredd
* Du kan alltsa inte kora om cyklist nar det kommer motande trafik
* Om cyklisterna kor i bredd, behover du fortfarande ga ut i motande korbanan, men cykelklungan blir halften sa lang, jamfort med enfilig cykeltrafik = kortare omkorningsstracka, och darmed en snabbare och sakrare omkorning.
Ska ju finnas en körbana i varje riktning för att detta ska kunna göras.
På kurvig landsväg så kör en 24 meter lång timmerbil inte om annat än på enstaka mycket långa raksträckor. Det kan vara flera mil till en tillräckligt lång raksträcka, om det ens finns.
Landsvägar är ofta så smala så att det inte finns någon målad mittlinje.
Klungan struntar i att "avklunga sig" helt enkelt, ingen kommer förbi.
https://ntf.se/fragor-och-svar/cyklar/lagar-och-regler/far-man-cykla-i-bredd/
https://sverigesradio.se/artikel/6746286
Så när det kommer annan trafik bakom, så får klungan göra sig till en linje, och dessutom med avstånd så att det blir möjligt att köra om en del av klungan i taget.
Det är skillnad på att sköta samhällsviktiga transporter, jämfört med att träna, även om träning är nyttigt för individen och kanske gör att individen håller sig friskare.
Men steget är långt för att kräva plats mot trafikregler för en klunga tränande cyklister bara för att träning är nyttig.
Bara för att något är roligt, så betyder det inte att man ska få utöva det där roliga hur som helst. Det får man inte som ryttare, eller fiskare heller.
Jag upplever att flera i den här tråden framhåller sina långa resvägar, avsaknaden av bussar och avstånden på landsbygden som ett argument för att hålla nere bränslepriserna till varje pris.Känns som ytterst få som bor så pass långt ute i obygden. Det brukar ju finnas någon lanthandel i närheten eller efter vägen där man kan handla mat. De flesta brukar vilja bo inom ett rimligt avstånd till sina jobb. Det är få som vill pendla mer än 3 mil enkel väg. Sen finns det många som har jobb där de måste vara på plats. I min by jobbar de flesta som maskinförare eller inom industri vilket betyder att man måste vara på plats. Vart ska lantbrukarna bo om inte på landet? I staden och pendla ut till bondgården 8 mil bort? Industrierna som finns ute på landet, vill ni ha dem i stan? Högljudda med mycket buller och störningar? Eller ska man bo i stan och pendla 6 mil enkel väg ut till landsbygden för att jobba i den bullriga fabriken?
Hur vi än vrider och vänder det som så behövs det folk ute på landsbygd också som kan se till att det finns mat på bordet och virke att bygga med. Det finns mer som produceras utanför städerna men jag orkar inte räkna upp allt. För att kunna se till att du kan få mat på bordet, kanske till och med ha ett bord att äta på, någon typ av byggnad att bo i, behövs det folk på landsbygd som kan ta fram råvaran och förädla den. Till det behövs bränsle som inte är så förbannat dyrt att både folk och företag går på knäna. För tyvärr, vi är inte riktigt där än att hjullastare, truckar och skogsmaskiner funkar felfritt på bara el. Sågverket jag jobbar åt har börjat prova stora truckar som går på eldrift och de står oftare än vad de körs trots att de är nya för att det är så mycket problem med batteriet eller elsystemet. Sen behövs dubbla antalet maskiner då batteriet inte räcker ett helt skift.
Fattar inte varför stadsfolk alltid ska se oss dumma priviligierade snåla lantisar som en kostnad för landet och gärna även som vidriga miljöförstörare. Börja producera mat, el, stål och virke inne i städerna då så bor alla nära jobbet och resurserna.
Jag har kass lokaltrafik från mitt hus till stan. Och jag bor bara 5-6 km från centrum! Jag försökte åka buss när jag jobbade i centrum, men det gick så dåligt med bussar att det var sällan det passade. Så när man börjar bo några mil utanför stadskärnan är det inte helt lätt, om man inte bor i anslutning till de "stora" busslinjerna. Sen är det dessutom dyrare att åka buss om du bara åker enstaka dagar än att ta bilen. Jag skulle gärna åka mer buss om det var ekonomiskt hållbart! Nu jobbar jag 15 mil bort och kollektivtrafiken är helt omöjlig, men ibland funderar det inte fast det är rätt nära till jobbet. (ja, cykla gick ofta utmärkt). Sen uppskattar jag att dieseln har blivit billigare, men ser inte mitt val av plats att bo på som ett argument till lägre pris.Jag upplever att flera i den här tråden framhåller sina långa resvägar, avsaknaden av bussar och avstånden på landsbygden som ett argument för att hålla nere bränslepriserna till varje pris.
Om det är så man upplever situationen kan man ändra den.
Har du inte väldigt bra koll på bränslekemi så skulle jag inte mixa själv om jag var rädd om min bil. Speciellt inte när det är kallt ute.Jag funderar, var får jag tag på biobränsle så jag kan blanda i det själv?