Jag tycker det är på riktigt SVÅRT med träningscyklister i grupp på små vägar (tänk mindre landsväg) när jag själv kör bil eller särskilt bil med släp. Där jag bodde tidigare var de väldigt vanligt förekommande från tidig vår till sen höst och detta var också i en av landets hästtätaste kommuner. Häst o ryttare mötte jag i stort sett aldrig ute på asfaltvägarna utom korta "transportsträckor" från stall till skog/grusväg, men cyklisterna vill ju liksom vara på vägarna eftersom det är där de tränar... Så åtminstone där var det stor skillnad i hur ofta man stötte på de olika kategorierna!
Jag kan väl inte säga att jag är en av dem som "ondgör sig", men kan konstatera att jag tycker det är lite läskigt att köra om en klunga på 15-20 cyklister som inte på något sätt är statisk utan där cyklisterna rör sig sinsemellan. Och det handlar ju i slutändan såklart om att jag inte vill köra på någon! Jag kan möjligen också ibland tycka att det är lätt provocerande att se en helt tom, fin cykelbana bredvid vägen och cyklisterna envisas ändå med att vara på bilvägen....
En cykelbana går tyvärr oftast inte att jämföra med vägbanan vad gäller jämnhet, rakhet, framkomlighet eller till och med säkerhet.