Nej.Du tänkte kanske på cykelbana och cykelfält?
Kan vi inte låta den som fått frågan svara?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej.Du tänkte kanske på cykelbana och cykelfält?
Nej.
Kan vi inte låta den som fått frågan svara?
Fördelen är ju annars att de är bilfria.En cykelbana går tyvärr oftast inte att jämföra med vägbanan vad gäller jämnhet, rakhet, framkomlighet eller till och med säkerhet.
Fördelen är ju annars att de är bilfria.
Det ger ju en ofantligt lägre risk att som cyklist bli påkörd av en långtradare.
Jo.Absolut, det är ju en stor fördel förstås. Men ska man träningscykla finns det många andra hinder på cykelbanor som inte finns i vägbanan - kanter, skarpa svängar, skymda hörn, stolpar (ofta som är kopplat till motortrafiken), förvirrade gångtrafikanter (gärna med hund i koppel som rör sig oväntat), ojämnt underlag osv.
Kan inte alla få plats och ta hänsyn till varandra i trafiken?
Jo.
Men det vore ju lämpligt om varje trafikslag höll sig på sin anvisade plats enligt Trafikförordningen.
Det är noga reglerat var cyklar skall befinna sig och hur de skall uppföra sig.
På samma sätt som det är för bilar.
Inte på väg där hastighetsbegränsning är högre än 50 km/h.Det är fullt tillåtet att cykla i körbana så jag är osäker på vad du menar.
"I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
Ja med det gäller inte med en parallell cykelväg som går till precis samma ställe.
Ja med det gäller inte med en parallell cykelväg som går till precis samma ställe.
Exempel Oxelösund - Nyköping.
Märsta - Upplands Väsby.
Jo.Jag känner inte till just de platserna men kollade Google maps från Märsta och gissar att du syftar på Norrsundavägen. Där är det naturligtvis lämpligast att använda cykelbanan som går parallellt ja, den såg ju jättefin ut. Jag tolkar dock trafikförordningen som att det fortfarande skulle vara tillåtet att cykla i körbanan där om man t ex ska svänga av på en plats längs med sträckan som inte är ihopkopplad med cykelbanan och som annars skulle innebära en mycket stor omväg för cyklisten = lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Jo.
Men det motiverar inte träning i klunga på körbanan om man inte skall svänga.
Eller för den delen enskilt.
Vilket hände emellanåt under min tid som busschaufför i området.
Buss + möte + cykel på körbanan får inte plats.
Och att tuffa i 18 km/h när man har en tidtabell att följa är inte kul.
Körtiden är satt efter de lagliga förutsättningarna och inte efter felplacerad cyklister.
Om det är någon som tycker att vissa "hyser agg" mot cyklister, så är det just den attityden som gör det.Nej, får man möte får ju bussföraren (du?) vänta. Precis som med all annan trafik på körbanan.
Jo visst.Nej, får man möte får ju bussföraren (du?) vänta. Precis som med all annan trafik på körbanan.
En klunga är faktiskt säkrare än en låååång rad cyklister. Det går snabbare (när sikten är klar) att köra förbi en tight klunga, än en lång rad. Är det dålig sikt för mötande trafik kör man givetvis inte om alls. Klungor med tränande cyklister kör dessutom oftast hyfsat snabbt, kring 40 i alla fall.Beror väl på var man bor. Där jag bor, absolut. De dyker upp i en bred klunga på kurvig men platt landsväg och har flera gånger varit med om att nästan köra på dem i en blind kurva för att vissa inte håller åt höger. En gång blev en så skrämd så han styrde in åt höger på en annan som i sin tur tryckte till den tredje. Så låg de fem sista i en hög i diket. Antar att de tyckte det var mitt fel, men jag höll så långt åt höger som det gick pga jag kör där varje dag och vet att man kan träffa på en lastbil eller traktor på den vägen.
Jo visst.
Men det är möte där hela tiden under rusningstid.
Cyklisten har ingen laglig rätt att vara där.
Det blev bättre på slutet då polisen rensade av de envisa cyklister som vägrade åka där de skulle vara.
Om det är någon som tycker att vissa "hyser agg" mot cyklister, så är det just den attityden som gör det.
Bussen ska alltså vänta för att cyklisten inte vill använda cykelvägen?
Polisen tyckte inte det.Är det lämpligare med hänsyn till färdmålets läge så får de vara där enligt lag, jo. Men jag kan hålla med om att det låter smidigare för alla om cyklister håller sig på cykelbanan just där.
Så jag ska köra i diket då för att det är säkrare att de kommer i en klunga i en blind kurva? Vad menar du?En klunga är faktiskt säkrare än en låååång rad cyklister. Det går snabbare (när sikten är klar) att köra förbi en tight klunga, än en lång rad. Är det dålig sikt för mötande trafik kör man givetvis inte om alls. Klungor med tränande cyklister kör dessutom oftast hyfsat snabbt, kring 40 i alla fall.
Men så fort ska du ju inte köra genom en blind kurva, att du inte hinner bromsa för trafikanter på andra sidan kurvan! Det gäller ju oavsett om det är cyklister eller nåt annat. Vad gör du om där är en traktor med släp på andra sidan? Eller en EPA?Så jag ska köra i diket då för att det är säkrare att de kommer i en klunga i en blind kurva? Vad menar du?