Billigare diesel till svenska folket

Du tänker att folk hux flux börjar nöjesköra, helt utan mål för att bränslet blivit en gnutta billigare?

🤦‍♀️
Den är vell blandad olika nu som är sämre för miljön. Jag tänker på miljön på så sätt att jag inte flyger.

Sedan kan man ju tänka så här. Det är så viktigt att Sverige gör allt. Vad gör resten av världen?

Härligt, brum brum! Kör mer bil! Strunt i miljön, billigt och bra ska det vara så man kan köra precis hur mycket bil som helst!
Hur tänker du där? Vart skulle folk köra då jämf med innan 1 januari? Folk har ju sina liv att ta hand om och dygnet har bara 24 timmar

Den är vell blandad olika nu som är sämre för miljön. Jag tänker på miljön på så sätt att jag inte flyger.

Sedan kan man ju tänka så här. Det är så viktigt att Sverige gör allt. Vad gör resten av världen?
Det är ju tur att större delen av världen gör mer än Sverige, för annars skulle vi vara illa ute.

1710229311714.webp

Härligt, brum brum! Kör mer bil! Strunt i miljön, billigt och bra ska det vara så man kan köra precis hur mycket bil som helst!

Kan inte påstå att jag kör så mycket mer bara för att dieseln blivit billigare. Det enda som har hänt är att min ekonomi har blivit en gnutta mindre pressad och jag kanske har råd att faktiskt spara undan några slantar i år. Tro det eller ej men folk på landsbygden behövs i år också. Återkom gärna när man kan ha lantbruken, gruvorna och skogsindustrin mitt i centrala storstan. Då kanske folk ute på landsbygd inte behövs längre.
Sen vet jag inte om du har noterat detta de senaste åren men när energikostnader för produktion och frakt blir svinhög så tenderar allt som man kanske vill köpa i vardagen för t.ex sin egna överlevnad skena iväg lite grann. Tyvärr har inte alla människor så gott ställt som du och andra bukefalister har det och kan betala multum för något så simpelt som att åka till affären och köpa mat och inte alla är så friska och krya att de kan gå flera mil om dagen för att ta sig till jobbet.

Innan jag skulle börja köra bil bara för att det är "kul" så skulle priset behöva falla till typ hälften av dagens priser. Tror inte ens jag skulle öka min bilkörning då. Jag kör exakt det jag behöver och lika mycket om dieseln kostar 15 kr eller 25 kr. Det blir bara mindre dyrt att fylla tanken. Men det finns säkert de som har råd att nöjesköra mer.

I gårdagens Rapport i Svt kablades det ut att Sverige har ett av Västeuropas lägsta dieselpriser. Man kan tanka för under 17kr på vissa mackar 👏 Nu är det mer rimligt och vallöftet är infriat ✅

Innan jag skulle börja köra bil bara för att det är "kul" så skulle priset behöva falla till typ hälften av dagens priser. Tror inte ens jag skulle öka min bilkörning då. Jag kör exakt det jag behöver och lika mycket om dieseln kostar 15 kr eller 25 kr. Det blir bara mindre dyrt att fylla tanken. Men det finns säkert de som har råd att nöjesköra mer.
Gammalt inlägg, men nej, jag nöjeskör absolut inte. Däremot så har jag inte ångest när jag står vid pumpen längre.

I gårdagens Rapport i Svt kablades det ut att Sverige har ett av Västeuropas lägsta dieselpriser. Man kan tanka för under 17kr på vissa mackar 👏 Nu är det mer rimligt och vallöftet är infriat ✅
Så vallöftet enligt dig var ett par kronor på dieseln? För det är vad man gjorde politiskt genom sänkningen av reduktionsplikten. Sen har priset stigit mot andra europeiska länder. Man har även höjt skatten på drivmedlen sedan valet flera gånger.

Att vallöftet är infriat är inget annat ren desinformation. Varför kan du inte vara ärlig?

Och vad vinner vi på det? Inte motivation för att gå över till mer bränslesnåla bilar direkt. Det är ett hån mot oss som valt att betala ett högre inköpspris för att ha tex hybrider.

Det är ett val ni själva har gjort. Skulle aldrig någonsin köpa en elbil som det är idag.

Har du barn? Någon du bryr dig om som har barn? Tror du på klimatförändringar? Jag har inga barn och kommer aldrig att påverkas negativt särskilt eftersom jag inte är intresserad av att åka på solsemester eller ens vara ute i skogen. Vad bryr jag mig om några öar här och där (ja plus Florida och Nederländerna) sjunker ner i havet. Isbjörnar är gulliga på tv och de kommer alltid att finnas på zoo i min livstid iaf.

Konstigt nog bryr jag mig ändå om klimatet. Och även folk på landsbygden behöver en landsbygd att bo i. Iofs så kanske det bara blir positivt eftersom vi då kan odla vindruvor i Norrland. Ja, om inte gulfströmmen ändrar riktning. Då blir vi Alaska eller Sibirien utan olja.

Ja, jag är en stadsbo utan bil så jag kanske inte ska uttala mig. Eftersom jag inte kan förstå landsbygds och glesortsbor enorma ångest och nu underbara lättnad över att Sverige förorenar ännu mer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 261
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024