Billigare diesel till svenska folket

Och vad vinner vi på det? Inte motivation för att gå över till mer bränslesnåla bilar direkt. Det är ett hån mot oss som valt att betala ett högre inköpspris för att ha tex hybrider.
Mitt förslag till dom som inte gillar diesel/bensipriserna är att betala tex mellan skillnaden 28kr-17kr för varje liter som tankas till tex nån förening, organisation, m.m som vill minska utsläppen, kämpar för att rädda klimatet m.m. Då blir ju alla nöjda o glada.

Och vad vinner vi på det? Inte motivation för att gå över till mer bränslesnåla bilar direkt. Det är ett hån mot oss som valt att betala ett högre inköpspris för att ha tex hybrider.
Det var ett hån mot oss som EU medlem när andra EU medlems länder hade mycket billigare bränslepriser. EU ska ju vara lika för alla var det ju tänk med gemensamma regler

Fast det var ju aldrig billigare priser. Jag har vänner i flertalet länder och frågade dem rakt ut vad det kostade och det var på 10 talet öret samma pris.
Nu ska vi se. Jag för körjournal nämligen. 10/11 2022 tankade jag för 25.62kr/l i Sverige. 14/11 2022 tankade jag i Schwäbish,Tyskland för 22.56. 16/11 2022 Hugelheim, Tyskland, 21.88kr. 17/11 2022 Macon, Frankrike, 21.56kr. 2/12 2022 Blanes, Spanien, 17,24.

22/10 2023 tankade jag i Sverige för 24.39kr. 24/10 2023 Rostock, Tyskland 21.18kr. 27/10 2023 Münchberg, Tyskland 21.13. 29/10 2023 Müllheim, Tyskland 20.84. St 30/10 2023 Chely d Apacher, Frankrike 22.31kr. 24/11 2023 Vinaros, Spanien 16.68kr. Priser gäller diesel.

Innan sänkningen av reduktionsplikten var det allmänna känt att man skulle köra på båten till Tyskland med så tom tank som möjligt och sedan tanka fullt när man körde av båten i Tyskland. Det gällde när vi höjde reduktionsplikten mer än övriga Europa

Fast det var ju aldrig billigare priser. Jag har vänner i flertalet länder och frågade dem rakt ut vad det kostade och det var på 10 talet öret samma pris.
Vilket är för övrigt precis vad man ser när man jämför riktpriserna i olika EU-länder. Det var ingen större skillnad. Att påstå att Sverige hade markant högre priser på drivmedel var inget annat än felaktigt.

Har du barn? Någon du bryr dig om som har barn? Tror du på klimatförändringar? Jag har inga barn och kommer aldrig att påverkas negativt särskilt eftersom jag inte är intresserad av att åka på solsemester eller ens vara ute i skogen. Vad bryr jag mig om några öar här och där (ja plus Florida och Nederländerna) sjunker ner i havet. Isbjörnar är gulliga på tv och de kommer alltid att finnas på zoo i min livstid iaf.

Konstigt nog bryr jag mig ändå om klimatet. Och även folk på landsbygden behöver en landsbygd att bo i. Iofs så kanske det bara blir positivt eftersom vi då kan odla vindruvor i Norrland. Ja, om inte gulfströmmen ändrar riktning. Då blir vi Alaska eller Sibirien utan olja.

Ja, jag är en stadsbo utan bil så jag kanske inte ska uttala mig. Eftersom jag inte kan förstå landsbygds och glesortsbor enorma ångest och nu underbara lättnad över att Sverige förorenar ännu mer.
Jag orkar inte ens svara på detta.

Folk är väl inte dumma i huvvet? Folk köper väl en bil som passar deras behov och ekonomi. Majoriteten köper väl inte en bil i tron att man ska rädda klimatet?

Få människor tror att just deras bilköp kommer att "rädda" något. Däremot är det många människor är min upplevelse, som bryr sig om vilka konsekvenser deras val och agerande får, och som då hellre väljer något som är mindre negativt om det finns som val. Alla människor utgår inte från JAG, MIG och MIN RÄTT när de lever sina liv, utan väger också in hur det påverkar andra.

Sedan är det ju inte alltid lätt att veta vad som kommer att visa sig vara rätt i slutändan, och gällande bilkörning så behöver vi framför allt minska bilkonsumtionen på total nivå snarare än att "bara" byta drivkonstruktion. Det är en enorm resursåtgång och för en pryl som oftast står stilla den största delen av sin livstid.

Och du valde att inte göra den investeringen och sitta och gnälla på bränslepriserna.

Är du en förnekare av klimatförändringarna?
Det är inte byte till elbil som kommer lösa några klimatförändringar utan den enda reella lösningen är att sluta åka bil. Batterier bidrar visserligen mindre till just koldioxidutsläpp men orsakar definitivt andra miljöproblem i stället.

Jag har ingen elbil eftersom jag inte har de pengarna som krävs för att skaffa en helt enkelt plus att jag inte tror att det är lösningen. Jag etanolkonverterar min gamla bensinbil i stället. Att jag inte är beredd att antingen sluta jobba eller bo inom gångavstånd från min arbetsplats och sluta resa helt är orsaken till att jag kommer fortsätta behöva en bil. Dvs jag är inte beredd att göra det som faktiskt krävs av majoriteten av världens befolkning för att faktiskt lösa problemet. Ingenting av det har att göra med att man är någon sorts klimatförändringsförnekare…

Det är inte byte till elbil som kommer lösa några klimatförändringar utan den enda reella lösningen är att sluta åka bil. Batterier bidrar visserligen mindre till just koldioxidutsläpp men orsakar definitivt andra miljöproblem i stället.

Jag har ingen elbil eftersom jag inte har de pengarna som krävs för att skaffa en helt enkelt plus att jag inte tror att det är lösningen. Jag etanolkonverterar min gamla bensinbil i stället. Att jag inte är beredd att antingen sluta jobba eller bo inom gångavstånd från min arbetsplats och sluta resa helt är orsaken till att jag kommer fortsätta behöva en bil. Dvs jag är inte beredd att göra det som faktiskt krävs av majoriteten av världens befolkning för att faktiskt lösa problemet. Ingenting av det har att göra med att man är någon sorts klimatförändringsförnekare…

Att konvertera det som redan finns är ju ett bra sätt att återanvända de resurser vi redan förbrukat, och undvika att hela tiden bygga nytt. Sedan tror jag att vi behöver få in mer av andra sätt att se på transporter, än att alla ska äga en egen bil (undantaget utspridda boende på landsbygden), för framtiden som jag ser den innebär inte heller att alla bara ska röra sig mellan hemmet och jobbet, med kort avstånd däremellan, och inte göra något mer i livet.

Största hotet mot Jorden som håller på att "brinna upp" är människan. Vi måste minska jordens befolkning.

Största hotet mot Jorden som håller på att "brinna upp" är människan. Vi måste minska jordens befolkning.
Och här hoppas jag att det inte är speciellt många som är beredda att aktivt försöka sig på det på annat sätt än att inte skaffa så många barn.

Större krig är sällan bra för miljön så det är inte riktigt en bra lösning och ekoterrorism låter inte lockande det heller.

Nä, det är inte särskilt sant. Jorden har en förmåga att minst dubbla befolkningen mot idag utan att vi gör overshoot. Det handlar om att vi alla måste sluta göra overshoot genom våra livsval (både som individer men framförallt som samhällen). Det är inte lätt, men den där attityden att ”någon annan” ska se till att det sker är både för vanlig och ett av de allra största hinder som existerar för att komma till en bättre status.

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 579
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama