Så om dom rika vägrar så dör människan ut...Ja vilka skulle annars göra det?
Det är ju bara de som har möjligheten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så om dom rika vägrar så dör människan ut...Ja vilka skulle annars göra det?
Det är ju bara de som har möjligheten.
Gissningsvis.Så om dom rika vägrar så dör människan ut...
Vilka är "vi". Du förlitar dig på att det är dom rika som ska rädda klimatet genom att investera och köpa ny dyr teknik som forskningen tar fram och att resten av folket ska skörda frukterna utan att betala för det.
Men dom går väl i skolan eller har gjort det och blivit lärda om klimatkrisen. Då är dom väl vetgiriga? Eller hur? Sedan går dom ut och kör sina sunkiga gamla epa Volovos. Lev som dom lär då, (det var så jag menade, inte att du skulle göra det) men då är det minsann inte så viktigt med utsläppen längre i den generationen.
Men dom går väl i skolan eller har gjort det och blivit lärda om klimatkrisen. Då är dom väl vetgiriga? Eller hur? Sedan går dom ut och kör sina sunkiga gamla epa Volovos. Lev som dom lär då, (det var så jag menade, inte att du skulle göra det) men då är det minsann inte så viktigt med utsläppen längre i den generationen.
Allt det där har fortfarande inte funkat. Se bara på Miljöpartiet Per Bolund. Han åkte minsann runt i en sunkig gammal V70. Inte brydde han sig om miljön. Å sen hon så i miljöpartiet vars man, sambo, åkte omkring i en miljöfarlig SUV bara för att han behövde köra lite sten ibland. Men herregud köp en miljövänligare bil då och hyr en släpvagn när det behövs köras sten. Å alla andra miljöpartister som kör fossilbränsle. Varför byter dom inte till elbil och lever som dom lär."Vi" är både vi själva som individer och vi som ett kollektiv som utgör samhället. Vissa saker kommer man att bekosta som privatperson och vissa saker kommer stödjas delvis eller helt finansieras av det kollektiva, och det är den fördelningen som är en viktig diskussion att föra. Om du inte vill betala själv, så får du kanske vara beredd på att betala mer via skattsedeln, som med allt annat. Det blir då en mindre kostnad när den fördelas på många fler, å andra sidan så måste man då också fundera över hur skattetrycket fördelas.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Om man vill, och om man inte bara skjuter ifrån sig sitt ansvar och tycker att man inte ska påverkas alls, vare sig i sina individuella val, eller i det kollektiva.
Men dom visar ju upp elever i Statstelevisionen som uttrycker sin rädsla för klimatet och att vi måste förbjuda både det ena och det andra. Å dom protesterar och allierar sig med Greta. Är det bara en massa snack då och ingen verkstadHur längesedan var det du var i ett högstadieklassrum som vuxen?
De allra flesta eleverna är inte vetgiriga. Har man tur är de pliktelever, men snittet ligger på runt 3-5 elever/klass som verkligen vill lära sig och kämpar järnet*. Sen har man en stor grupp som gör de det ska bara för atr man säger att de skall göra det (även om denna gruppen krymper) och till sist ett gäng som skiter i allt vad skola heter (av olika orsaker).
*Andelen pliktelever sjunker och man vet inte riktigt varför. Jag tror det har att göra med skolans envisande om att man skall vara motiverad hela tiden och de lägger helt enkelt av när de inte 'känner' motivationen. Trots att de liksom inte behöver sagda motivation utan jobbar på ändå.
Allt det där har fortfarande inte funkat. Se bara på Miljöpartiet Per Bolund. Han åkte minsann runt i en sunkig gammal V70. Inte brydde han sig om miljön. Å sen hon så i miljöpartiet vars man, sambo, åkte omkring i en miljöfarlig SUV bara för att han behövde köra lite sten ibland. Men herregud köp en miljövänligare bil då och hyr en släpvagn när det behövs köras sten. Å alla andra miljöpartister som kör fossilbränsle. Varför byter dom inte till elbil och lever som dom lär.
Men dom visar ju upp elever i Statstelevisionen som uttrycker sin rädsla för klimatet och att vi måste förbjuda både det ena och det andra. Å dom protesterar och allierar sig med Greta. Är det bara en massa snack då och ingen verkstad
Det är ju åt helt åt fanders. Här säger Regeringen att man ska skrota gamla fossila bilar och få skrotnings premie samtidigt som man gör det enklare att att dessa sunkiga bilar ska köras som EPA och fortsätta att spy ut ännu mer avgaser än dom gjorde som vanlig bil.Det går att åka Mopedbil i stället.
Dels så får de köras i 45 km/h i stället för bara 30 km/h och dels så drivs de av små bränslesnåla dieselmotorer och gör ett avsevärt mindre miljöavtryck.
3 dl i stället för 3 liter per mil spelar faktiskt roll.
Och jag tycker nog att just den generationen som kommer att få problem med klimatförändringarna borde vara de som bryr sig mest.
Det är extremt enkelt att strypa en elbil.
Mycket enklare än att strypa en fossilbil.
Men då är det väl bra att köra på minst 20-30år ytterligare för dagens fossilbilar är ju väldigt hållbara nuförtiden. Dessutom finns det ju reservdelar tillgängliga långt efter att en modell inte tillverkas längre. Så vi behöver inte ha så bråttom med omställningen som man vill påskina. Å det fattar ju folk. Vissa tillverkare har ju dragit ner på sina satsningar på elbilar. Dessutom gillar man inte billigare elbilar från Kina för det hotar övriga marknaden. Höga tullar/förbud på dessa.Ibland är det bättre att köra slut på det man har istället för att skrota och köpa nytt, och ibland är det bättre att just byta ut. Jag känner inte till all info i de exempel du tar upp, så jag kan inte sitta och döma i specifika fall över nätet. De kanske hade rimliga anledningar, t ex måste man ju ha möjlighet att ladda sin bil vilket påverkas stort av var man bor någonstans, och blir bättre för varje år och var en helt annan situation för bara några år sedan när Per Bolund åkte runt i sin V70.
En sambos val är ju en dialog med den personen.
Att byta bil bara för att, som symbolpolitik, är inte heller alltid så önskvärt, om byte av bil faktiskt inte är det bästa.
Att peka finger åt andra är sällan en väg framåt. När alla bara sitter och säger åt varandra, "amen, du'rå" så kommer vi ju inte framåt.
Men då är det väl bra att köra på minst 20-30år ytterligare för dagens fossilbilar är ju väldigt hållbara nuförtiden. Dessutom finns det ju reservdelar tillgängliga långt efter att en modell inte tillverkas längre. Så vi behöver inte ha så bråttom med omställningen som man vill påskina. Å det fattar ju folk. Vissa tillverkare har ju dragit ner på sina satsningar på elbilar. Dessutom gillar man inte billigare elbilar från Kina för det hotar övriga marknaden. Höga tullar/förbud på dessa.
Så förbjud alla bilar som inte är euro klassade och vi kör på med billig diesel. Blir mest ekonomiskt ett tag till
Är det detta som kallas flumskolanHur längesedan var det du var i ett högstadieklassrum som vuxen?
De allra flesta eleverna är inte vetgiriga. Har man tur är de pliktelever, men snittet ligger på runt 3-5 elever/klass som verkligen vill lära sig och kämpar järnet*. Sen har man en stor grupp som gör de det ska bara för atr man säger att de skall göra det (även om denna gruppen krymper) och till sist ett gäng som skiter i allt vad skola heter (av olika orsaker).
*Andelen pliktelever sjunker och man vet inte riktigt varför. Jag tror det har att göra med skolans envisande om att man skall vara motiverad hela tiden och de lägger helt enkelt av när de inte 'känner' motivationen. Trots att de liksom inte behöver sagda motivation utan jobbar på ändå.
Men då är det väl bra att köra på minst 20-30år ytterligare för dagens fossilbilar är ju väldigt hållbara nuförtiden. Dessutom finns det ju reservdelar tillgängliga långt efter att en modell inte tillverkas längre. Så vi behöver inte ha så bråttom med omställningen som man vill påskina. Å det fattar ju folk. Vissa tillverkare har ju dragit ner på sina satsningar på elbilar. Dessutom gillar man inte billigare elbilar från Kina för det hotar övriga marknaden. Höga tullar/förbud på dessa.
Så förbjud alla bilar som inte är euro klassade och vi kör på med billig diesel. Blir mest ekonomiskt ett tag till
Vi har inte el så det räcker på vintern om 10-20år. Vi har inte ens börjat bygga nya kärnkraftverk. Tvärt om har vi ju avskaffat en del. Vi har inte ens alla tillstånd som ju tar år att få.Jag vet inte vad/vem du argumenterar mot? Har du sett något förbudsdatum för fossilt bränsle?
20-30 år låter som en rimlig livstid för en bil, och det är ju det successiva utbytet som pågår. Inträdet av elbilar och hybrider började för ca 10 år sedan, så då har vi 10-20 år kvar tills att flottan av fossilbilar i princip är utbytt. Det låter rätt rimligt tycker jag. Jag har inte hört någon förespråka att alla bilar ska bytas ut över en natt, här och nu, har du? Men om det går trögt med att välja bort fossilbilar för nya bilar, så förskjuts ju hela kedjan, därför måste det läggas fokus på att "putta igång" den, sedan kommer det mer gå av sig självt. Om vi lutar oss tillbaka, och gör det mer attraktivt att stanna kvar i fossilberoendet nu på kort sikt, så kommer vi istället hamna i stressen att byta ut mycket snabbare senare.
Vi har inte el så det räcker på vintern om 10-20år. Vi har inte ens börjat bygga nya kärnkraftverk. Tvärt om har vi ju avskaffat en del. Vi har inte ens alla tillstånd som ju tar år att få.
Men det är ju det det inte gör. Det går inte av sig själv längre. Vi puttade ingång den med rapsolja och etanol. Å det var svindlande ideer att lantbrukarna skulle bygga anläggningar och prodecera rapsolja till bilarna. Det blev ju inget av. Å sen kom det lite elbilar man puttade på igen men nu står vi här åter med att det inte går av sig självt. Värdeminskning på elbilar är större än för fossilbilar, biltillverkarna vissa av dom satsar inte lika mycket på el och folk köper hellre en fossilbil istället av olika skäl. Beg fossilbilar stiger i pris.Men om det går trögt med att välja bort fossilbilar för nya bilar, så förskjuts ju hela kedjan, därför måste det läggas fokus på att "putta igång" den, sedan kommer det mer gå av sig självt.
Därför jag gillar E85, om det krisar så kan jag tillverka det själv, fast blir då nog E100 iställetAtt byta ut fordonsflottan till en energikälla som vi producerar själva, och t o m lokalt i allt större utsträckning, gör oss också mindre beroende av andra länder som t ex Kina. Det är inte bara regeringens beslut om skatter och borttag av reduktionsplikt som gjort fossildrivmedlen billigare, det är också att ekonomin i bl a Kina puttrar lite mindre så efterfrågan bli lägre. När de stora grupperna av medelklass i Kina och Indien vill ha samma standard som medelklassen i väst, så kommer inte fossila bränslen vara så billigare längre, och det är mycket liten påverkan vår regering kommer att ha på det.