Billigare diesel till svenska folket

Vilka är "vi". Du förlitar dig på att det är dom rika som ska rädda klimatet genom att investera och köpa ny dyr teknik som forskningen tar fram och att resten av folket ska skörda frukterna utan att betala för det.

"Vi" är både vi själva som individer och vi som ett kollektiv som utgör samhället. Vissa saker kommer man att bekosta som privatperson och vissa saker kommer stödjas delvis eller helt finansieras av det kollektiva, och det är den fördelningen som är en viktig diskussion att föra. Om du inte vill betala själv, så får du kanske vara beredd på att betala mer via skattsedeln, som med allt annat. Det blir då en mindre kostnad när den fördelas på många fler, å andra sidan så måste man då också fundera över hur skattetrycket fördelas.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Om man vill, och om man inte bara skjuter ifrån sig sitt ansvar och tycker att man inte ska påverkas alls, vare sig i sina individuella val, eller i det kollektiva.
 
Men dom går väl i skolan eller har gjort det och blivit lärda om klimatkrisen. Då är dom väl vetgiriga? Eller hur? Sedan går dom ut och kör sina sunkiga gamla epa Volovos. Lev som dom lär då, (det var så jag menade, inte att du skulle göra det) men då är det minsann inte så viktigt med utsläppen längre i den generationen.

Hur längesedan var det du var i ett högstadieklassrum som vuxen?

De allra flesta eleverna är inte vetgiriga. Har man tur är de pliktelever, men snittet ligger på runt 3-5 elever/klass som verkligen vill lära sig och kämpar järnet*. Sen har man en stor grupp som gör de det ska bara för atr man säger att de skall göra det (även om denna gruppen krymper) och till sist ett gäng som skiter i allt vad skola heter (av olika orsaker).

*Andelen pliktelever sjunker och man vet inte riktigt varför. Jag tror det har att göra med skolans envisande om att man skall vara motiverad hela tiden och de lägger helt enkelt av när de inte 'känner' motivationen. Trots att de liksom inte behöver sagda motivation utan jobbar på ändå.
 
Men dom går väl i skolan eller har gjort det och blivit lärda om klimatkrisen. Då är dom väl vetgiriga? Eller hur? Sedan går dom ut och kör sina sunkiga gamla epa Volovos. Lev som dom lär då, (det var så jag menade, inte att du skulle göra det) men då är det minsann inte så viktigt med utsläppen längre i den generationen.

Aha, då förstår jag, jag trodde du menade det till mig.

Det är väl inte första gången som ungdomar antingen inte tar till sig kunskapen som lärs ut i skolan, eller inte låter den påverka sitt eget liv, men jag håller dig om att det är jättetrist (om du menade så, jag tycker att du är lite svår att hänga med på när du är allvarlig och när du menar ironiskt med det du skriver). Men som jag skrev till någon annan tidigare, så tror jag inte att det så ofta handlar om brist på kunskap/information som att det handlar om att man tycker att det inte är ens eget ansvar att behöva göra något åt saken. Jag möter väldigt få idag som inte har kännedom om riskerna framåt, eller inte tror på den forskning som finns, det är mer att man inte bryr sig själv om saken och tycker att eventuella åtgärder för att minska riskerna inte ska påverka dem själva negativt. Utan att det är någon annan som ska göra det som behövs, de ska inte behöva göra eller försaka något. Jag tror inte att det handlar om kunskap faktiskt.
 
"Vi" är både vi själva som individer och vi som ett kollektiv som utgör samhället. Vissa saker kommer man att bekosta som privatperson och vissa saker kommer stödjas delvis eller helt finansieras av det kollektiva, och det är den fördelningen som är en viktig diskussion att föra. Om du inte vill betala själv, så får du kanske vara beredd på att betala mer via skattsedeln, som med allt annat. Det blir då en mindre kostnad när den fördelas på många fler, å andra sidan så måste man då också fundera över hur skattetrycket fördelas.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Om man vill, och om man inte bara skjuter ifrån sig sitt ansvar och tycker att man inte ska påverkas alls, vare sig i sina individuella val, eller i det kollektiva.
Allt det där har fortfarande inte funkat. Se bara på Miljöpartiet Per Bolund. Han åkte minsann runt i en sunkig gammal V70. Inte brydde han sig om miljön. Å sen hon så i miljöpartiet vars man, sambo, åkte omkring i en miljöfarlig SUV bara för att han behövde köra lite sten ibland. Men herregud köp en miljövänligare bil då och hyr en släpvagn när det behövs köras sten. Å alla andra miljöpartister som kör fossilbränsle. Varför byter dom inte till elbil och lever som dom lär.
 
Hur längesedan var det du var i ett högstadieklassrum som vuxen?

De allra flesta eleverna är inte vetgiriga. Har man tur är de pliktelever, men snittet ligger på runt 3-5 elever/klass som verkligen vill lära sig och kämpar järnet*. Sen har man en stor grupp som gör de det ska bara för atr man säger att de skall göra det (även om denna gruppen krymper) och till sist ett gäng som skiter i allt vad skola heter (av olika orsaker).

*Andelen pliktelever sjunker och man vet inte riktigt varför. Jag tror det har att göra med skolans envisande om att man skall vara motiverad hela tiden och de lägger helt enkelt av när de inte 'känner' motivationen. Trots att de liksom inte behöver sagda motivation utan jobbar på ändå.
Men dom visar ju upp elever i Statstelevisionen som uttrycker sin rädsla för klimatet och att vi måste förbjuda både det ena och det andra. Å dom protesterar och allierar sig med Greta. Är det bara en massa snack då och ingen verkstad
 
Allt det där har fortfarande inte funkat. Se bara på Miljöpartiet Per Bolund. Han åkte minsann runt i en sunkig gammal V70. Inte brydde han sig om miljön. Å sen hon så i miljöpartiet vars man, sambo, åkte omkring i en miljöfarlig SUV bara för att han behövde köra lite sten ibland. Men herregud köp en miljövänligare bil då och hyr en släpvagn när det behövs köras sten. Å alla andra miljöpartister som kör fossilbränsle. Varför byter dom inte till elbil och lever som dom lär.

Ibland är det bättre att köra slut på det man har istället för att skrota och köpa nytt, och ibland är det bättre att just byta ut. Jag känner inte till all info i de exempel du tar upp, så jag kan inte sitta och döma i specifika fall över nätet. De kanske hade rimliga anledningar, t ex måste man ju ha möjlighet att ladda sin bil vilket påverkas stort av var man bor någonstans, och blir bättre för varje år och var en helt annan situation för bara några år sedan när Per Bolund åkte runt i sin V70.

En sambos val är ju en dialog med den personen.

Att byta bil bara för att, som symbolpolitik, är inte heller alltid så önskvärt, om byte av bil faktiskt inte är det bästa.

Att peka finger åt andra är sällan en väg framåt. När alla bara sitter och säger åt varandra, "amen, du'rå" så kommer vi ju inte framåt.
 
Men dom visar ju upp elever i Statstelevisionen som uttrycker sin rädsla för klimatet och att vi måste förbjuda både det ena och det andra. Å dom protesterar och allierar sig med Greta. Är det bara en massa snack då och ingen verkstad

Är det samma personer som du ser uttrycka oro i TV som hänger i EPA-kretsar på kvällen? Ungdomar består ju av en stor mängd olika grupperingar med olika åsikter, precis som vi vuxna.
 
Det går att åka Mopedbil i stället.
Dels så får de köras i 45 km/h i stället för bara 30 km/h och dels så drivs de av små bränslesnåla dieselmotorer och gör ett avsevärt mindre miljöavtryck.

3 dl i stället för 3 liter per mil spelar faktiskt roll.
Och jag tycker nog att just den generationen som kommer att få problem med klimatförändringarna borde vara de som bryr sig mest.

Det är extremt enkelt att strypa en elbil.
Mycket enklare än att strypa en fossilbil.
Det är ju åt helt åt fanders. Här säger Regeringen att man ska skrota gamla fossila bilar och få skrotnings premie samtidigt som man gör det enklare att att dessa sunkiga bilar ska köras som EPA och fortsätta att spy ut ännu mer avgaser än dom gjorde som vanlig bil.
 
Ibland är det bättre att köra slut på det man har istället för att skrota och köpa nytt, och ibland är det bättre att just byta ut. Jag känner inte till all info i de exempel du tar upp, så jag kan inte sitta och döma i specifika fall över nätet. De kanske hade rimliga anledningar, t ex måste man ju ha möjlighet att ladda sin bil vilket påverkas stort av var man bor någonstans, och blir bättre för varje år och var en helt annan situation för bara några år sedan när Per Bolund åkte runt i sin V70.

En sambos val är ju en dialog med den personen.

Att byta bil bara för att, som symbolpolitik, är inte heller alltid så önskvärt, om byte av bil faktiskt inte är det bästa.

Att peka finger åt andra är sällan en väg framåt. När alla bara sitter och säger åt varandra, "amen, du'rå" så kommer vi ju inte framåt.
Men då är det väl bra att köra på minst 20-30år ytterligare för dagens fossilbilar är ju väldigt hållbara nuförtiden. Dessutom finns det ju reservdelar tillgängliga långt efter att en modell inte tillverkas längre. Så vi behöver inte ha så bråttom med omställningen som man vill påskina. Å det fattar ju folk. Vissa tillverkare har ju dragit ner på sina satsningar på elbilar. Dessutom gillar man inte billigare elbilar från Kina för det hotar övriga marknaden. Höga tullar/förbud på dessa.

Så förbjud alla bilar som inte är euro klassade och vi kör på med billig diesel. Blir mest ekonomiskt ett tag till 🙂
 
Kvittar vad bränslet kostar .Om det så vore nästan gratis så åker jag dom sträckor jag behöver .Till jobbet affären och någon fritidsaktivitet Något möte ibland .Dom möten som är långt bort tar jag alltid över datorn då jag tycker det är onödigt att åka 15 mil för 1,5 timmes möte
 
Men då är det väl bra att köra på minst 20-30år ytterligare för dagens fossilbilar är ju väldigt hållbara nuförtiden. Dessutom finns det ju reservdelar tillgängliga långt efter att en modell inte tillverkas längre. Så vi behöver inte ha så bråttom med omställningen som man vill påskina. Å det fattar ju folk. Vissa tillverkare har ju dragit ner på sina satsningar på elbilar. Dessutom gillar man inte billigare elbilar från Kina för det hotar övriga marknaden. Höga tullar/förbud på dessa.

Så förbjud alla bilar som inte är euro klassade och vi kör på med billig diesel. Blir mest ekonomiskt ett tag till 🙂

Jag vet inte vad/vem du argumenterar mot? Har du sett något förbudsdatum för fossilt bränsle?

20-30 år låter som en rimlig livstid för en bil, och det är ju det successiva utbytet som pågår. Inträdet av elbilar och hybrider började för ca 10 år sedan, så då har vi 10-20 år kvar tills att flottan av fossilbilar i princip är utbytt. Det låter rätt rimligt tycker jag. Jag har inte hört någon förespråka att alla bilar ska bytas ut över en natt, här och nu, har du? Men om det går trögt med att välja bort fossilbilar för nya bilar, så förskjuts ju hela kedjan, därför måste det läggas fokus på att "putta igång" den, sedan kommer det mer gå av sig självt. Om vi lutar oss tillbaka, och gör det mer attraktivt att stanna kvar i fossilberoendet nu på kort sikt, så kommer vi istället hamna i stressen att byta ut mycket snabbare senare.
 
Hur längesedan var det du var i ett högstadieklassrum som vuxen?

De allra flesta eleverna är inte vetgiriga. Har man tur är de pliktelever, men snittet ligger på runt 3-5 elever/klass som verkligen vill lära sig och kämpar järnet*. Sen har man en stor grupp som gör de det ska bara för atr man säger att de skall göra det (även om denna gruppen krymper) och till sist ett gäng som skiter i allt vad skola heter (av olika orsaker).

*Andelen pliktelever sjunker och man vet inte riktigt varför. Jag tror det har att göra med skolans envisande om att man skall vara motiverad hela tiden och de lägger helt enkelt av när de inte 'känner' motivationen. Trots att de liksom inte behöver sagda motivation utan jobbar på ändå.
Är det detta som kallas flumskolan
 
Men då är det väl bra att köra på minst 20-30år ytterligare för dagens fossilbilar är ju väldigt hållbara nuförtiden. Dessutom finns det ju reservdelar tillgängliga långt efter att en modell inte tillverkas längre. Så vi behöver inte ha så bråttom med omställningen som man vill påskina. Å det fattar ju folk. Vissa tillverkare har ju dragit ner på sina satsningar på elbilar. Dessutom gillar man inte billigare elbilar från Kina för det hotar övriga marknaden. Höga tullar/förbud på dessa.

Så förbjud alla bilar som inte är euro klassade och vi kör på med billig diesel. Blir mest ekonomiskt ett tag till 🙂

Att byta ut fordonsflottan till en energikälla som vi producerar själva, och t o m lokalt i allt större utsträckning, gör oss också mindre beroende av andra länder som t ex Kina. Det är inte bara regeringens beslut om skatter och borttag av reduktionsplikt som gjort fossildrivmedlen billigare, det är också att ekonomin i bl a Kina puttrar lite mindre så efterfrågan bli lägre. När de stora grupperna av medelklass i Kina och Indien vill ha samma standard som medelklassen i väst, så kommer inte fossila bränslen vara så billigare längre, och det är mycket liten påverkan vår regering kommer att ha på det.
 
Jag vet inte vad/vem du argumenterar mot? Har du sett något förbudsdatum för fossilt bränsle?

20-30 år låter som en rimlig livstid för en bil, och det är ju det successiva utbytet som pågår. Inträdet av elbilar och hybrider började för ca 10 år sedan, så då har vi 10-20 år kvar tills att flottan av fossilbilar i princip är utbytt. Det låter rätt rimligt tycker jag. Jag har inte hört någon förespråka att alla bilar ska bytas ut över en natt, här och nu, har du? Men om det går trögt med att välja bort fossilbilar för nya bilar, så förskjuts ju hela kedjan, därför måste det läggas fokus på att "putta igång" den, sedan kommer det mer gå av sig självt. Om vi lutar oss tillbaka, och gör det mer attraktivt att stanna kvar i fossilberoendet nu på kort sikt, så kommer vi istället hamna i stressen att byta ut mycket snabbare senare.
Vi har inte el så det räcker på vintern om 10-20år. Vi har inte ens börjat bygga nya kärnkraftverk. Tvärt om har vi ju avskaffat en del. Vi har inte ens alla tillstånd som ju tar år att få.
 
Vi har inte el så det räcker på vintern om 10-20år. Vi har inte ens börjat bygga nya kärnkraftverk. Tvärt om har vi ju avskaffat en del. Vi har inte ens alla tillstånd som ju tar år att få.

Vi kommer att ha en mycket mer effektiv användning och styrning av användningen om 10-20 år, om vi bestämmer oss för att satsa på det. Kärnkraften är inte enda svaret på det, så det kommer inte vara det i sig som hindrar ett utbyte av fordonsflottan. Personligen tror jag snarare att det kommer att vara projekten om grön stål och liknande som kommer att dra ut på tiden jämfört med de mest optimistiska prognoserna, än att det är utbytet av fordonsflottan som inte skulle vara möjlig.

Hur vi ska producera el och hur den ska användas om 20-30 år är dock en annan fråga, än om vi huruvida alls ska röra oss mot ett el- och energilagringsdrivet samhälle. Så jag ser det som positivt om det är sådana frågor som diskuteras, mer än att vi borde stanna kvar i en fossilberoende fordonsflotta.
 
Först var det E85 som skulle rädda klimatet och sedan miljödisel och nu batteribilar. Jag undrar mest när batteribilar går samma öde som dom 2 tidigare och var nästa blir som ska rädda klimatet för visst är det bättre för miljön där elbilar körs men inte tusan är det miljövänligt eller bra för mänskliga rättigheter med batteri
https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/foretagsansvar/hallbara-litiumjonbatterier/

Skulle jag ha pengar till en elbil så skulle det inte bli elbil ändå utan skulle köpa bostad🙂
 
Men om det går trögt med att välja bort fossilbilar för nya bilar, så förskjuts ju hela kedjan, därför måste det läggas fokus på att "putta igång" den, sedan kommer det mer gå av sig självt.
Men det är ju det det inte gör. Det går inte av sig själv längre. Vi puttade ingång den med rapsolja och etanol. Å det var svindlande ideer att lantbrukarna skulle bygga anläggningar och prodecera rapsolja till bilarna. Det blev ju inget av. Å sen kom det lite elbilar man puttade på igen men nu står vi här åter med att det inte går av sig självt. Värdeminskning på elbilar är större än för fossilbilar, biltillverkarna vissa av dom satsar inte lika mycket på el och folk köper hellre en fossilbil istället av olika skäl. Beg fossilbilar stiger i pris.
 
Att byta ut fordonsflottan till en energikälla som vi producerar själva, och t o m lokalt i allt större utsträckning, gör oss också mindre beroende av andra länder som t ex Kina. Det är inte bara regeringens beslut om skatter och borttag av reduktionsplikt som gjort fossildrivmedlen billigare, det är också att ekonomin i bl a Kina puttrar lite mindre så efterfrågan bli lägre. När de stora grupperna av medelklass i Kina och Indien vill ha samma standard som medelklassen i väst, så kommer inte fossila bränslen vara så billigare längre, och det är mycket liten påverkan vår regering kommer att ha på det.
Därför jag gillar E85, om det krisar så kan jag tillverka det själv, fast blir då nog E100 istället 🙂
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 559
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp