Billigare diesel till svenska folket

Eftersom du klipper bort det mesta jag skriver så får jag komplettera lite själv.

Om andra länder inte har samma ambitionsnivå så finns det två sätt att hantera det på. Antingen sätter man sig på rumpan och pekar finger och gnäller över att jag vill minsann ha lika låga krav som den, och så gör vi alla så tills att allt står stilla och inget händer. Eller så jobbar man på, t ex via EU och andra samarbetsorgan, att andra istället ska lyfta sig så att den totala effekten blir större.

Men nu blev det inte så som miljöpartiet försökte lura på svenska folket. Att andra länder skulle ta efter oss bara vi höjde reduktionsplikten mer o mer och att Sverige skulle vara världsledande i fallet för nu minnsan ska världen räddas. Blev tvärt om. Tyskland har sänkt sin till 2.3% vad jag minns och från 2030 ska den vara 0, borttagen alltså. Dessutom har många länder ingen reduktionsplikt alls. Man är inte intresserad av att rädda klimatet på detta sätt helt enkelt.

Ingen har sagt att förändringen skulle vara enkel att genomföra, och det är väl ingen överraskning att en antimiljö-våg pågår över stora delar av Europa och inte bara Sverige. Och de brukar argumentera ungefär som du, att om ett miljöinriktat parti tycker någonting, så tycker de tvärtom. De är inte så mycket för något, som de är emot andras politik, och lurar i folket att allt kommer bli bättre om vi bara lutar oss tillbaka och inte gör någonting för att hantera de risker som vi ser komma.

Nu hänger du upp dig på reduktionsplikten, men miljöpolitik består av många delar. Jag tycker att det är synd att vi i Sverige nu släpper ut mer koldioxid tidigare, men framför allt tycker jag att det är oansvarigt att totalt släppa taget om miljömålen i stort. När man istället för att fortsätta kämpa för att få fler att göra mer, pekar finger åt andra och säger att de minskar sina ambitioner, då gör vi det också, så legitimerar man ju den inställningen. Att alla kan luta sig tillbaka och sänka och sänka sina ambitioner, för det kommer alltid att finnas någon som gör ännu mindre. Tycker du att det är en önskvärd utveckling?
 
Nu ska vi se. Jag för körjournal nämligen. 10/11 2022 tankade jag för 25.62kr/l i Sverige. 14/11 2022 tankade jag i Schwäbish,Tyskland för 22.56. 16/11 2022 Hugelheim, Tyskland, 21.88kr. 17/11 2022 Macon, Frankrike, 21.56kr. 2/12 2022 Blanes, Spanien, 17,24.

22/10 2023 tankade jag i Sverige för 24.39kr. 24/10 2023 Rostock, Tyskland 21.18kr. 27/10 2023 Münchberg, Tyskland 21.13. 29/10 2023 Müllheim, Tyskland 20.84. St 30/10 2023 Chely d Apacher, Frankrike 22.31kr. 24/11 2023 Vinaros, Spanien 16.68kr. Priser gäller diesel.

Innan sänkningen av reduktionsplikten var det allmänna känt att man skulle köra på båten till Tyskland med så tom tank som möjligt och sedan tanka fullt när man körde av båten i Tyskland. Det gällde när vi höjde reduktionsplikten mer än övriga Europa
Ställer du dessa priser mot medianlönen som invånarna har i landet eller mot bara din egen inkomst?
 
Ingen har sagt att förändringen skulle vara enkel att genomföra,
Jo miljöpartiet. För dom är det enkelt att bara höja energiskatterna. Hade den här Regeringen och SD inte gripit in så hade ju reduktionsplikten fortsatt att höjas. Det låg ju klart


Nu hänger du upp dig på reduktionsplikten,
Ja, det är ju vad tråden handlar om, billigare diesel till folket

men framför allt tycker jag att det är oansvarigt att totalt släppa taget om miljömålen i stort.
Vilket Sverige inte gör, eller hur? Vi har ju miljölagar att rätta oss efter.

När man istället för att fortsätta kämpa för att få fler att göra mer, pekar finger åt andra och säger att de minskar sina ambitioner, då gör vi det också, så legitimerar man ju den inställningen. Att alla kan luta sig tillbaka och sänka och sänka sina ambitioner, för det kommer alltid att finnas någon som gör ännu mindre. Tycker du att det är en önskvärd utveckling?
Ja när det visar sig att fantasidrömmar slår ut vissa gruppers överlevnad och på såvis skapar klass skillnader att vissa ska bara inte ha råd med vissa saker som dom har haft förut. Eller ni ska banne mig bara köra mindre. Vi kan inte förbjuda er enligt lag men vi kan göra livet surt för er genom att stifta andra lagar så att ni kör mindre och får betala för det. Sen om det blir en klasskillnad vilka som måste anpassa sig det skiter vi i bara det körs mindre
 
Ställer du dessa priser mot medianlönen som invånarna har i landet eller mot bara din egen inkomst?
Nej, dom är omräknade från € till SEK vid varje tankningstillfälle i Tyskland, Frankrike, Spanien.

Det var ju nån här som sa att det bara skillde några 10 öringar mellan svenska bränslepriser och utomlands vilket jag ville motbevisa

Dessutom bestäms väl inte bränslepriser med vad folk har råd med
 
Men det är ju helt ointressant.
Intressant är vad bränslet kostar för landets invånare. Valuta varierar kraftigt för diverse länder. Sveriges krona är rekordsvag vilket medför låga priser på allt.
Ja men räkna baklänges då. Ta mina siffror i resp land och ställ SEK mot € så ser du vad invånarna i varje land fick betala i € vid resp tidpunkt. Det är inte så stor valuta skillnad då mot idag faktiskt
 
Jo miljöpartiet. För dom är det enkelt att bara höja energiskatterna. Hade den här Regeringen och SD inte gripit in så hade ju reduktionsplikten fortsatt att höjas. Det låg ju klart



Ja, det är ju vad tråden handlar om, billigare diesel till folket


Vilket Sverige inte gör, eller hur? Vi har ju miljölagar att rätta oss efter.


Ja när det visar sig att fantasidrömmar slår ut vissa gruppers överlevnad och på såvis skapar klass skillnader att vissa ska bara inte ha råd med vissa saker som dom har haft förut. Eller ni ska banne mig bara köra mindre. Vi kan inte förbjuda er enligt lag men vi kan göra livet surt för er genom att stifta andra lagar så att ni kör mindre och får betala för det. Sen om det blir en klasskillnad vilka som måste anpassa sig det skiter vi i bara det körs mindre

Nej, Miljöpartiet säger inte att det är en enkel sak att lösa klimatförändringsproblematiken. Reduktionen har aldrig varit den enda och allsmäktig lösning. Men nu när den är borta så ökar ju utsläppen, hur tycker du att vi då ska göra för att minska utsläppen i Sverige igen?

Regeringen har varit tydlig med att de är medvetna om att de flesta av Sveriges miljömål inte kommer att nås med nuvarande politik som de för, så jo, jag tycker faktiskt att man kan säga att nuvarande regering har sänkt ambitionerna rejält. Sedan kan man tycka att det inte gör något om man vill, men att säga att regeringen INTE har släppt målen tycker jag är vilseledande.

Hur de begränsade utsläppen ska fördelas är ju en viktig diskussion vi behöver ta, men då måste vi ju först komma förbi tröskeln att vi överhuvudtaget behöver begränsa utsläppen. Möjligheterna mellan de som har pengar och inte skiljer redan idag, och att genom olika regleringar och stöd (t ex till boende på landsbygden, och de som har behov av bil till jobbet) ger en möjlighet att bättre fördela utrymmet att släppa ut avgaser till dem som behöver det bäst. Att som nuvarande regering ta bort styrning, sänka skatterna och låta människor och marknaden lösa sakerna själva, kommer inte att fördela utrymmet till dem som behöver det bäst. Mest troligt kommer det istället vara de som redan har hög lön, bor i storstäder där bostäderna gett dem en stor kapitalökning och där det finns en god kollektivtrafik, som gynnas mest.
 
Nej, Miljöpartiet säger inte att det är en enkel sak att lösa klimatförändringsproblematiken. Reduktionen har aldrig varit den enda och allsmäktig lösning. Men nu när den är borta så ökar ju utsläppen, hur tycker du att vi då ska göra för att minska utsläppen i Sverige igen?

Regeringen har varit tydlig med att de är medvetna om att de flesta av Sveriges miljömål inte kommer att nås med nuvarande politik som de för, så jo, jag tycker faktiskt att man kan säga att nuvarande regering har sänkt ambitionerna rejält. Sedan kan man tycka att det inte gör något om man vill, men att säga att regeringen INTE har släppt målen tycker jag är vilseledande.

Hur de begränsade utsläppen ska fördelas är ju en viktig diskussion vi behöver ta, men då måste vi ju först komma förbi tröskeln att vi överhuvudtaget behöver begränsa utsläppen. Möjligheterna mellan de som har pengar och inte skiljer redan idag, och att genom olika regleringar och stöd (t ex till boende på landsbygden, och de som har behov av bil till jobbet) ger en möjlighet att bättre fördela utrymmet att släppa ut avgaser till dem som behöver det bäst. Att som nuvarande regering ta bort styrning, sänka skatterna och låta människor och marknaden lösa sakerna själva, kommer inte att fördela utrymmet till dem som behöver det bäst. Mest troligt kommer det istället vara de som redan har hög lön, bor i storstäder där bostäderna gett dem en stor kapitalökning och där det finns en god kollektivtrafik, som gynnas mest.
Jo är det inte reduktionsplikten så är det miljöpartiets käpphäst bensin/dieselskatten. Det är väldigt lätt för dom bara att säga vi ska ha igenom detta. Inget direkt arbete krävs siffran ska bara matas in i pumpriset. Men det är ju ochså lätt för miljöpartister i Riksdagen att diktera sånt för dom har ju ett arvode på 150 000kr i månaden så dom har ju råd att tanka sina bilar utan kännbara konsekvenser. Sen får ju vanligt folk med avsevärt lägre inkomst klara sig bäst dom vill.

Tyskland går i ledningen genom att ta bort reduktionsplikten 2030. Där bör Sverige följa efter. Inför nästa val kommer naturligtvis partierna att dryfta om reduktionsplikten ska vara kvar i nuvarande form eller sänkas ytterligare eller avskaffas. Vi får se vad folket tycker då. Låt folk köra elbil om dom vill och låt folk köra fossilbil dom som vill och låt marknaden och biltillverkarna sköta minskningen av utsläppen inte politiker. Men var och en får betala sin egen bil själva. Det är inte meningen att vissa ska betala andras bilar. Ingen ska tro att folk och klimat blir friskare bara för att man ska köra elbil.
 
Jo är det inte reduktionsplikten så är det miljöpartiets käpphäst bensin/dieselskatten. Det är väldigt lätt för dom bara att säga vi ska ha igenom detta. Inget direkt arbete krävs siffran ska bara matas in i pumpriset. Men det är ju ochså lätt för miljöpartister i Riksdagen att diktera sånt för dom har ju ett arvode på 150 000kr i månaden så dom har ju råd att tanka sina bilar utan kännbara konsekvenser. Sen får ju vanligt folk med avsevärt lägre inkomst klara sig bäst dom vill.

Tyskland går i ledningen genom att ta bort reduktionsplikten 2030. Där bör Sverige följa efter. Inför nästa val kommer naturligtvis partierna att dryfta om reduktionsplikten ska vara kvar i nuvarande form eller sänkas ytterligare eller avskaffas. Vi får se vad folket tycker då. Låt folk köra elbil om dom vill och låt folk köra fossilbil dom som vill och låt marknaden och biltillverkarna sköta minskningen av utsläppen inte politiker. Men var och en får betala sin egen bil själva. Det är inte meningen att vissa ska betala andras bilar. Ingen ska tro att folk och klimat blir friskare bara för att man ska köra elbil.
Sånt politikerförakt du uttrycker, jag blir mållös.
 
https://teknikensvarld.expressen.se...e-riskerar-miljardboter-men-volvo-klarar-sig/

Intressant artikel om de allt strängare kraven på bensin och dieselbilar. Det här alltså ett EU direktiv som den svenska regeringen inte kan göra så mycket åt. Allt eftersom folk köper nyare bilar kommer en del utsläpp minska, vilket är meningen. Tyvärr verkar det ju som försäljningen av elbilar har minskat när fossilbränslen blir billigare generellt.

Det har ju även lagts fram förslag om att slopa flygskatten. Dvs, skapa ännu mer utsläpp. SD:s lösning är eldrivna flygplan. Mycket realistiskt.
 
https://teknikensvarld.expressen.se...e-riskerar-miljardboter-men-volvo-klarar-sig/

Intressant artikel om de allt strängare kraven på bensin och dieselbilar. Det här alltså ett EU direktiv som den svenska regeringen inte kan göra så mycket åt. Allt eftersom folk köper nyare bilar kommer en del utsläpp minska, vilket är meningen. Tyvärr verkar det ju som försäljningen av elbilar har minskat när fossilbränslen blir billigare generellt.

Det har ju även lagts fram förslag om att slopa flygskatten. Dvs, skapa ännu mer utsläpp. SD:s lösning är eldrivna flygplan. Mycket realistiskt.
Det där med miljardböter kommer aldrig att hända. Då hotar bara biltillverkarna med att säga upp personal alt lägga ner och sen får vi se om EU tål den arbetslösheten och släpper in billiga kinesiska elbilar
 
Det där med miljardböter kommer aldrig att hända. Då hotar bara biltillverkarna med att säga upp personal alt lägga ner och sen får vi se om EU tål den arbetslösheten och släpper in billiga kinesiska elbilar

Tariffer. De har redan börjat. Så de kinesiska bilarna kommer inte vara så billiga.
 
Det har ju även lagts fram förslag om att slopa flygskatten. Dvs, skapa ännu mer utsläpp. SD:s lösning är eldrivna flygplan. Mycket realistiskt.
Kan man köra elbåtar, eltåg, elbilar, eldrönare så kan man väl köra elflyg. Det är ingen raketforskning. Det är bara att bestämma sig. Finns redan elflygplan och 2026 ska man börja flyga kommersiellt kortare sträckor.

Sen ska ju SJ lägga ner vissa nattåg. Det är inte lönsamt. Folk värdesätter sin tid mer än miljön och flyger hellre.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sj-lagger-ner-nattag-mellan-goteborg-och-umea
 
Vem ska betala tarifferna då? Och om NN inte vill betala tarifferna?

https://talenom.com/sv-se/ekonomisk-ordlista/tariff/

Importtariffer har direkt påverkan på hur företag bedriver internationell handel. Dessa tariffer bestäms ofta utifrån handelsavtal mellan länder och kan variera stort. Inom EU, till exempel, kan företag dra nytta av lägre eller inga tullavgifter tack vare frihandelsavtal. Att ha en djup förståelse för dessa tariffer är viktigt för att framgångsrikt kunna importera varor och råvaror till konkurrenskraftiga priser.

Importerade kinesiska bilar blir dyrare än bilar tillverkade i EU pga tariffer. Det är ett av skälen till att en 'swexit' aldrig skulle kunna genomföras.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp