Billigare diesel till svenska folket

Först var det E85 som skulle rädda klimatet och sedan miljödisel och nu batteribilar. Jag undrar mest när batteribilar går samma öde som dom 2 tidigare och var nästa blir som ska rädda klimatet för visst är det bättre för miljön där elbilar körs men inte tusan är det miljövänligt eller bra för mänskliga rättigheter med batteri
https://www.amnesty.se/vara-rattighetsfragor/foretagsansvar/hallbara-litiumjonbatterier/

Skulle jag ha pengar till en elbil så skulle det inte bli elbil ändå utan skulle köpa bostad🙂

Vad är ditt eget förslag på lösning, eller är det kort och gott att vi ändå kommer att ta kål på jorden och allt liv så det ändå inte är någon vits med att försöka göra något bättre? I så fall förstår jag dig delvis, för jag tappar ibland hoppet om att vi kommer att få tillräckligt många med på tåget för att faktiskt ändra riktningen, men jag vill ändå inte släppa hoppet helt. I så fall kunde jag ju lika gärna hoppas på att Putin släpper en atombomb som förintar oss alla på jorden så behövs ingen förändring. Men det vore ju också lite tråkigt slut på det hela, det känns bättre då att behålla i alla fall ett litet hopp...🙂

Men det är ju det det inte gör. Det går inte av sig själv längre. Vi puttade ingång den med rapsolja och etanol. Å det var svindlande ideer att lantbrukarna skulle bygga anläggningar och prodecera rapsolja till bilarna. Det blev ju inget av. Å sen kom det lite elbilar man puttade på igen men nu står vi här åter med att det inte går av sig självt. Värdeminskning på elbilar är större än för fossilbilar, biltillverkarna vissa av dom satsar inte lika mycket på el och folk köper hellre en fossilbil istället av olika skäl. Beg fossilbilar stiger i pris.

Nej, just nu styr ju politikerna tillbaka till fossilberoendet. Och det är ju för att de tänker att det ger fler väljare i valen.

Vad är ditt eget förslag på lösning, eller är det kort och gott att vi ändå kommer att ta kål på jorden och allt liv så det ändå inte är någon vits med att försöka göra något bättre? I så fall förstår jag dig delvis, för jag tappar ibland hoppet om att vi kommer att få tillräckligt många med på tåget för att faktiskt ändra riktningen, men jag vill ändå inte släppa hoppet helt. I så fall kunde jag ju lika gärna hoppas på att Putin släpper en atombomb som förintar oss alla på jorden så behövs ingen förändring. Men det vore ju också lite tråkigt slut på det hela, det känns bättre då att behålla i alla fall ett litet hopp...🙂
Själv tycker jag E85 eller ännu bättre E100 och starta med bensin och sedan gå över till E100 vid kallt väder som det satsas på i Sydamerika är ett betydligt bättre alternativ än batteri. E85/E100 har ju samma problem som elen som bilarna laddas med då det beror på hur och var det kommer ifrån hur miljövänligt alternativet är.

Mitt hopp försvann när förklaringen från regeringen till varför E100 inte är ett alternativ då skatten på 100% sprit är för dyr istället för att se över skatten på det.

Nej det är folket som ger politikerna uppgiften att göra så som majoriteten vill ha det. Därför röstar vi.

Jo, det hänger ju ihop. Därav att vi har de politiker vi har, som kommer att fortsätta i denna riktning eftersom de tänker att de få blir återvalda i nästa val. Så det är ju du och jag och alla andra här, som kan få till en förändring i nästa val, om vi inte tycker att vi går i rätt riktning nu.

Själv tycker jag E85 eller ännu bättre E100 och starta med bensin och sedan gå över till E100 vid kallt väder som det satsas på i Sydamerika är ett betydligt bättre alternativ än batteri. E85/E100 har ju samma problem som elen som bilarna laddas med då det beror på hur och var det kommer ifrån hur miljövänligt alternativet är.

Mitt hopp försvann när förklaringen från regeringen till varför E100 inte är ett alternativ då skatten på 100% sprit är för dyr istället för att se över skatten på det.
Fast vi producerar inte så mycket socker som Sydamerika 🙃. Vår sockerproduktion räcket bara till föda

Jag kan för lite om E-drivmedlen för att ge mig in i en debatt om dem. Som jag minns det från då när den allmänna debatten var större så var det väl en problematik med att det kanske inte finns tillräckligt med odlad råvara och skog att avverka, för att tillgodose behovet om det skulle bli väldigt stort.

Dock tycker jag (vilket ditt inlägg tangerar) att vi ofta blir väldigt enkelspåriga i lösningsdiskussionerna. Lösningen kanske inte är att alla fordon ska drivas på samma sätt, även idag finns det ju lite olika och så kommer det nog vara i framtiden också.

Om vi inte vill sitta i knät på Kina eller liknade länder så är batteri synnerligen dåligt så länge vi i Sverige och EU inte börjar med gruvbrytning på grundämnen som batterier behöver.

Kan även vara bra och se över vårt beroende av kisel på samma gång för att inte behöva vara beroende av Kina eller Ryssland som är dom två länderna som bryter mest kisel.

Om vi inte vill sitta i knät på Kina eller liknade länder så är batteri synnerligen dåligt så länge vi i Sverige och EU inte börjar med gruvbrytning på grundämnen som batterier behöver.

Kan även vara bra och se över vårt beroende av kisel på samma gång för att inte behöva vara beroende av Kina eller Ryssland som är dom två länderna som bryter mest kisel.
Vilket gör mest skada, sitta i knät på Kina eller förstöra vår natur för att köra elbil?

Det är väl klart om nu folket vill ha det så med rimliga bränslepriser 🙂

Men folkets åsikt kan också förändras, den är inte för evigt statisk. Jag tycker att det är jättetrist att folket velat ha det såhär, och gör vad jag kan för att diskutera med dem jag möter hur vi skulle kunna ha det istället.

Sedan önskar jag även modiga politiker som inte för väljarna bakom ljuset eller låtsas att samhällsproblem är enklare att lösa än vad de faktiskt är. Våra politiker är ledare, och jag förväntar mig av alla ledare oavsett om de är politiker eller chefer att de möter dem de leder, att man är transparent och förklarar varför vissa jobbiga saker behöver göras, istället för att låtsas att verkligheten inte fungerar som den gör och är något som man kan tänka lite hur man själv vill om.

Sedan förväntar jag mig av alla myndiga medborgare med rösträtt att man tar sitt eget ansvar och skaffar sig tillräckligt med information inför valen, och att man inte vill ha ledare som inte bryr sig om fakta, som konstruerar egna sanningar och förenklar saker och ting på ett oheligt sätt, som försöker vinna val genom att trolla och sprida hat och påhittade historier om de andra osv.

Men folkets åsikt kan också förändras, den är inte för evigt statisk. Jag tycker att det är jättetrist att folket velat ha det såhär, och gör vad jag kan för att diskutera med dem jag möter hur vi skulle kunna ha det istället.

Sedan önskar jag även modiga politiker som inte för väljarna bakom ljuset eller låtsas att samhällsproblem är enklare att lösa än vad de faktiskt är. Våra politiker är ledare, och jag förväntar mig av alla ledare oavsett om de är politiker eller chefer att de möter dem de leder, att man är transparent och förklarar varför vissa jobbiga saker behöver göras, istället för att låtsas att verkligheten inte fungerar som den gör och är något som man kan tänka lite hur man själv vill om.

Sedan förväntar jag mig av alla myndiga medborgare med rösträtt att man tar sitt eget ansvar och skaffar sig tillräckligt med information inför valen, och att man inte vill ha ledare som inte bryr sig om fakta, som konstruerar egna sanningar och förenklar saker och ting på ett oheligt sätt, som försöker vinna val genom att trolla och sprida hat och påhittade historier om de andra osv.
Jovisst, antingen ser man till att folk klarar sin vardag och har en bra levnadsstandard jmf med övriga jämförbara länder eller så ser man till att mata folket med bidrag. Det kan ju inte vara så att i ett land ska dieseln kosta 30kr litern medans man åker över gränsen till ett annat land med mycket billigare diesel. Avgaserna sprids ju med vinden till vårt land ändå från grannländer med billigare diesel

Jag kan för lite om E-drivmedlen för att ge mig in i en debatt om dem. Som jag minns det från då när den allmänna debatten var större så var det väl en problematik med att det kanske inte finns tillräckligt med odlad råvara och skog att avverka, för att tillgodose behovet om det skulle bli väldigt stort.

Dock tycker jag (vilket ditt inlägg tangerar) att vi ofta blir väldigt enkelspåriga i lösningsdiskussionerna. Lösningen kanske inte är att alla fordon ska drivas på samma sätt, även idag finns det ju lite olika och så kommer det nog vara i framtiden också.
Problemet var att det skövlades regnskog istället för att ta resurser från tillexempel mer lämpligt ställe som från egen skog eller energskog.

Jovisst, antingen ser man till att folk klarar sin vardag och har en bra levnadsstandard jmf med övriga jämförbara länder eller så ser man till att mata folket med bidrag. Det kan ju inte vara så att i ett land ska dieseln kosta 30kr litern medans man åker över gränsen till ett annat land med mycket billigare diesel. Avgaserna sprids ju med vinden till vårt land ändå från grannländer med billigare diesel

Självklart kan det finnas prisskillnader mellan olika länder för diesel, precis som det finns för andra varor. Skatt, boende, sjukförsäkringar och en massa annat skiljer också, det går inte att göra det så enkelt som att säga att priset på en viss vara inte får skilja sig mellan olika länder.

Om andra länder inte har samma ambitionsnivå så finns det två sätt att hantera det på. Antingen sätter man sig på rumpan och pekar finger och gnäller över att jag vill minsann ha lika låga krav som den, och så gör vi alla så tills att allt står stilla och inget händer. Eller så jobbar man på, t ex via EU och andra samarbetsorgan, att andra istället ska lyfta sig så att den totala effekten blir större.

Faktum är att det bl a är svensk industri som efterfrågar en politisk tydlighet och långsiktighet i ambitionerna, eftersom Sverige med vår tekniska nivå har mycket bättre konkurrenskraft om ambitionerna och krav på teknisk utveckling höjs, än om de sänks och vi ska konkurrera på lägre teknisk nivå på en fossildriven marknad. Det är här jag önskar ett politiskt modigt ledarskap som förklarar och motiverar vart Sverige är på väg, i stället för att bejaka de krafter som tycker att vi ska titta bakåt och motsträvigt klamra oss fast vid en tid då nymodigheter inte var påtänkta, och lite sådär barnsligt peka finger och gnälla "men de gör ju inte..."

Eller så jobbar man på, t ex via EU och andra samarbetsorgan, att andra istället ska lyfta sig så att den totala effekten blir större.
Men nu blev det inte så som miljöpartiet försökte lura på svenska folket. Att andra länder skulle ta efter oss bara vi höjde reduktionsplikten mer o mer och att Sverige skulle vara världsledande i fallet för nu minnsan ska världen räddas. Blev tvärt om. Tyskland har sänkt sin till 2.3% vad jag minns och från 2030 ska den vara 0, borttagen alltså. Dessutom har många länder ingen reduktionsplikt alls. Man är inte intresserad av att rädda klimatet på detta sätt helt enkelt.

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 559
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama