Billigare diesel till svenska folket

Men vad vill du säga med exemplet? Du tänker väl något när du skriver? Att bara låta tangenterna smattra utan någon tanke blir ju ett konstigt sätt att föra en diskussion på, du har väl något du vill säga med det du skriver?
Lev som du lär då.

Som information smattrar inte tangenterna. Jag skriver på mobilen och det är ljudlöst

Lev som du lär då.

Som information smattrar inte tangenterna. Jag skriver på mobilen och det är ljudlöst

Ja, om du pekar på något inlägg som du vill att jag förklarar vad jag menade, så gör jag gärna det.

Jag fattar fortfarande inte varför du tyckte att just EPA-förare var en särskilt utmärkande grupp. Det är ju en kort tid i livet som man tillhör den gruppen, och det är också en relativt liten grupp av totala gruppen 15-18-åringar. Så jag blir nyfiken på hur du tänkte om dem? Du kallar dem också "vetgiriga", vilket jag inte heller vet vad du menade? Är det din bild av EPA-förare att de är särskilt vetgiriga? I så fall får jag inte riktigt ihop det med det jag skrev om (bristen på) att ta eget ansvar för sina val? Eller var du ironisk?

Jag är ingen tankeläsare, och ibland skriver du så kortfattat att det är svårt att förstå hur du menar.

Elbil är jättebra att kombinera med solpaneler, om vi nu skall diskutera klimat.
Med negativt elpris så åker man på "gratis" drivmedel i stället för att överladdad elsystemet.

Jag sparar till en bil som skall klara V2G.
D.v.s. att ladda tillbaka el till nätet.
Det skulle ge en bra utjämning av toppar och dalar i elsystemet och en bra ekonomi i bilåkandet.
Dessutom med en tämligen minimal miljöpåverkan.
Just nu så åker jag så litet bil att det skulle bli en större miljöpåverkan om jag bytte upp mig i stället för att köra slut på det som jag har.

Jag ser inte en elbil som en investering direkt. 😂

Att ställa om samhället till eldrivet istället för fossildrivet kan ses som en investering på så sätt att om vi tar den kostnaden och besväret nu, så kan vi skörda frukterna av det i framtiden.

(Men vi måste förstås också elproduktionen, energilagring och distributionen, samt att det finns en massa andra problem med vår resursförbrukning. Så plättlätt är det verkligen inte, men om alternativet är att göra ingenting och bara invänta problemen, så finns det ju i alla fall en möjlighet att det blir bättre om vi gör någonting än om vi gör ingenting.)

Varför tog du just dem? Ser du EPA-förare i sunkiga volvos som representativa för gruppen som tycker att "någon annan" ska göra förändringar?
EPA eller A-traktor som det egentligen heter, är en riktigt dålig ide för miljön.
Man tar en gammal bil som inte går igenom besiktningen och fixar till den så att den drar flera liter milen utan avgasrening.
Det är ett förfärligt dåligt koncept.

Ungdomar borde kunna åka i något mindre belastande för miljön.
El-traktor av något slag t.ex.
Bygga om en elektrisk Renault Kangoo kanske?

Att ställa om samhället till eldrivet istället för fossildrivet kan ses som en investering på så sätt att om vi tar den kostnaden och besväret nu, så kan vi skörda frukterna av det i framtiden.

(Men vi måste förstås också elproduktionen, energilagring och distributionen, samt att det finns en massa andra problem med vår resursförbrukning. Så plättlätt är det verkligen inte, men om alternativet är att göra ingenting och bara invänta problemen, så finns det ju i alla fall en möjlighet att det blir bättre om vi gör någonting än om vi gör ingenting.)
Jag började med att producera egen el med solceller och jobbar mig framåt därifrån.

Om alla gör så gott de kan så borde det göra skillnad.
Nu så sjönk ju elpriset drastiskt, bl.a. tack vare alla solpaneler.
Då kanske någon annan än jag kan köra på el i stället för fossila bränslen, så blir det ju bättre.

Vilka är "vi". Du förlitar dig på att det är dom rika som ska rädda klimatet genom att investera och köpa ny dyr teknik som forskningen tar fram och att resten av folket ska skörda frukterna utan att betala för det.

Min upplevelse är att det är få som idag förnekar klimatförändringarna, men väldigt många tycker att det är "någon annan" som ska fixa det, jag ska inte behöva bry mig.

Ja, det är väl så med folk som kör en sunkig gammal epa Volvo

Och jag drog bara ett exempel ur den vetgiriga gruppen

Var har jag skrivit det? Men läs vad jag skriver istället. För andra gången, "ett exempel".

Jag fattar fortfarande inte hur du menar att EPA-förare i volvo är en "vetgirig" grupp, och varför du tycker att de är en särskilt intressant grupp som är värd att exemplifiera gruppen "de som tycker att någon annan ska lösa riskerna med klimatförändringarna".

Men jag släpper det nu, eftersom du verkar högst ovillig att förklara vad du menar när du kastar ur dig "exempel".

EPA eller A-traktor som det egentligen heter, är en riktigt dålig ide för miljön.
Man tar en gammal bil som inte går igenom besiktningen och fixar till den så att den drar flera liter milen utan avgasrening.

Dessutom ska det låta mycket från motorn, vråla smattra, puttra, smälla.

Vilka är "vi". Du förlitar dig på att det är dom rika som ska rädda klimatet genom att investera och köpa ny dyr teknik som forskningen tar fram och att resten av folket ska skörda frukterna utan att betala för det.

De rika är de som gör minst för klimatet. I Sverige står de rikaste 10% för en större del av utsläppen av koldioxid än resten av befolkningen. Den grupp som minskat sitt miljöavtryck mest är den fattigaste 30% men över lag ser man skillnad på de fattigaste 50%.

EPA-begreppet används ju idag för fler typer av fordon än vad det egentligen är, därför tycker jag att det blir lite knepigt att svepande säga att EPA-förare är särskilt ovilliga att bry sig om miljön. Jag vet inte hur man bygger om bilar, men om det inte är omöjligt att strypa elbilar så är jag övertygad att även sådana kommer att byggas om när elbilsflottan blir äldre. Särskilt bra vore det ju om de kan leva lite längre om de körs i lägre hastigheter som "pensionär".

Det är ju skillnad på "EPA-förare" som kör LGF som transportmedel pga ålder, och de som är engagerade inom EPA-kulturen. Bland de som tillhör den senare gruppen så tycker jag att det tyvärr finns ett rätt utbrett inslag av attityden "jag gör som jag vill och skiter i vad andra tycker om det". Tyvärr även uppmuntrat av deras föräldrar, vilket gör att jag inte heller har så mycket hopp om att de nödvändigtvis släpper den attityden när de inte längre är EPA-förare.

De rika är de som gör minst för klimatet. I Sverige står de rikaste 10% för en större del av utsläppen av koldioxid än resten av befolkningen. Den grupp som minskat sitt miljöavtryck mest är den fattigaste 30% men över lag ser man skillnad på de fattigaste 50%.
Sen är ju nästan alla i Sverige topp-10% globalt. Så vi som samhälle har verkligen muskler att försöka visa vägar framåt för andra.

Jag fattar fortfarande inte hur du menar att EPA-förare i volvo är en "vetgirig" grupp, och varför du tycker att de är en särskilt intressant grupp som är värd att exemplifiera
Men dom går väl i skolan eller har gjort det och blivit lärda om klimatkrisen. Då är dom väl vetgiriga? Eller hur? Sedan går dom ut och kör sina sunkiga gamla epa Volovos. Lev som dom lär då, (det var så jag menade, inte att du skulle göra det) men då är det minsann inte så viktigt med utsläppen längre i den generationen.

EPA-begreppet används ju idag för fler typer av fordon än vad det egentligen är, därför tycker jag att det blir lite knepigt att svepande säga att EPA-förare är särskilt ovilliga att bry sig om miljön. Jag vet inte hur man bygger om bilar, men om det inte är omöjligt att strypa elbilar så är jag övertygad att även sådana kommer att byggas om när elbilsflottan blir äldre. Särskilt bra vore det ju om de kan leva lite längre om de körs i lägre hastigheter som "pensionär".

Det är ju skillnad på "EPA-förare" som kör LGF som transportmedel pga ålder, och de som är engagerade inom EPA-kulturen. Bland de som tillhör den senare gruppen så tycker jag att det tyvärr finns ett rätt utbrett inslag av attityden "jag gör som jag vill och skiter i vad andra tycker om det". Tyvärr även uppmuntrat av deras föräldrar, vilket gör att jag inte heller har så mycket hopp om att de nödvändigtvis släpper den attityden när de inte längre är EPA-förare.
Det går att åka Mopedbil i stället.
Dels så får de köras i 45 km/h i stället för bara 30 km/h och dels så drivs de av små bränslesnåla dieselmotorer och gör ett avsevärt mindre miljöavtryck.

3 dl i stället för 3 liter per mil spelar faktiskt roll.
Och jag tycker nog att just den generationen som kommer att få problem med klimatförändringarna borde vara de som bryr sig mest.

Det är extremt enkelt att strypa en elbil.
Mycket enklare än att strypa en fossilbil.

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 579
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama