Billigare diesel till svenska folket

Jag har noll i lån på min bensinare så även om bensinen skulle kosta 30 kr/l blir det billigare än att köpa ny bil.
Jag kör vad jag måste och åker aldrig på nöjesresor längre så jag är tacksam över det aktuella prisläget.

Jag har noll i lån på min bensinare så även om bensinen skulle kosta 30 kr/l blir det billigare än att köpa ny bil.
Jag kör vad jag måste och åker aldrig på nöjesresor längre så jag är tacksam över det aktuella prisläget.
Såklart folk är det när dom inte blir orimligt illa behandlade av staten när dom tankar bilen

Nä, det är inte särskilt sant. Jorden har en förmåga att minst dubbla befolkningen mot idag utan att vi gör overshoot. Det handlar om att vi alla måste sluta göra overshoot genom våra livsval (både som individer men framförallt som samhällen). Det är inte lätt, men den där attityden att ”någon annan” ska se till att det sker är både för vanlig och ett av de allra största hinder som existerar för att komma till en bättre status.
Nej.

Jorden kan inte bära alla människor, utan människorna gör jorden till en öken i bemärkelsen att man ödelägger biotoper, och utrotar arter.

Jorden behöver inte människorna, men människorna behöver en jord med fungerande ekosystem, ren luft och rent vatten.

Hur det ska gå till att få till en minskning av jordens befolkning ät däremot en värre nöt att knäcka.

Det stora frågorna handlar om hur man kan åstadkomma en minskning av av jordens befolkning på ett etiskt sätt.

KL

De som ständigt bemöter frågeställningen om hur man minskar jordens befolkning med påståenden av typen "jasså, du förordar massmord", har en stor ovilja att ta till sig problemen med en stor för stor befolkning för jordens bärkraft.

Det handlar inte enbart om att kunna producera tillräckligt många kalorier för att människor ska överleva, det handlar om tillgång på många sorters råvaror för att kunna bo och leva, om vatten, sanitet, och inte minst om att kunna dela planeten med alla andra som finns idag, både på land, i vatten och i luften.

Skogsskövling beror på "för många människor". Tankar på att utvinna mineraler från havsbotten, beror på "för många människor". En stor del av utsläppen av CO2, beror på "för många människor". En del av nu pågående våldsamma konflikter beror på "för många människor" som finns hopträngda på en liten yta med begränsade resurser i form av rent vatten, för lite odlingsmark, och stor råvarubrist.

Så varför är så många så rädda för att diskutera hur man kan göra för att minska jordens befolkning utan att döda nu levande personer?

Att byta ut fordonsflottan till en energikälla som vi producerar själva, och t o m lokalt i allt större utsträckning, gör oss också mindre beroende av andra länder som t ex Kina. Det är inte bara regeringens beslut om skatter och borttag av reduktionsplikt som gjort fossildrivmedlen billigare, det är också att ekonomin i bl a Kina puttrar lite mindre så efterfrågan bli lägre. När de stora grupperna av medelklass i Kina och Indien vill ha samma standard som medelklassen i väst, så kommer inte fossila bränslen vara så billigare längre, och det är mycket liten påverkan vår regering kommer att ha på det.
Vilka elbilar kan produceras i Sverige från råvara till färdig bil menar du?
Då inkluderar jag verkligen allt i frågan, inklusive datorchiptillverkning.

Att kunna ladda bilen med el är inte samma sak som att kunna producera bilen

Samma här och jag har 0 planer på att byta den mot en elbil,kommer inte in på min gård,då cyklar jag hellre.
Har ingen aning om vad nöjesresor är, kör det som jag vill eller behöver

Senast ändrad:
Samma här och jag har 0 planer på att byta den mot en elbil,kommer inte in på min gård,då cyklar jag hellre.
Har ingen aning om vad nöjesresor är, kör det som jag vill eller behöver
Håller med .Bor man ute i spenaten så åker man det man måste så om bränslet kostar 10 kr eller 30 kr så måste man ta bilen för att komma till affär och jobb. Verkar som folk tror att när bränslet är billigt åker man bil så mycket man orkar .Här har man dåligt med kollektivtrafik .Skillnad i fjollträsk där tunnelbanan går var 5e minut och i princip kunde man förbjuda biltrafik i innerstan för folk tar sig dit dom vill ändå enkelt

Men dom visar ju upp elever i Statstelevisionen som uttrycker sin rädsla för klimatet och att vi måste förbjuda både det ena och det andra. Å dom protesterar och allierar sig med Greta. Är det bara en massa snack då och ingen verkstad

Det finns tyvärr betydligt fler "Bianca-tonåringar" än "Greta-tonåringar".

Håller med .Bor man ute i spenaten så åker man det man måste så om bränslet kostar 10 kr eller 30 kr så måste man ta bilen för att komma till affär och jobb. Verkar som folk tror att när bränslet är billigt åker man bil så mycket man orkar .Här har man dåligt med kollektivtrafik .Skillnad i fjollträsk där tunnelbanan går var 5e minut och i princip kunde man förbjuda biltrafik i innerstan för folk tar sig dit dom vill ändå enkelt

Jag tycker nog "onödiga" resor och transporter är minst lika vanliga här ute i spenaten som inne i tätorten. Skillnaden är väl att i spenaten kostar de ofta lite mer för klimatet.

Jodå man ska snart börja med ett litet förbud. Sen att vindarna kommer att blåsa in avgaser i zonen från alla väderstreck det har dom inte tänkt på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...a-bilar-forbjuds-i-centrala-stockholm--an4nkd

Vilka elbilar kan produceras i Sverige från råvara till färdig bil menar du?
Då inkluderar jag verkligen allt i frågan, inklusive datorchiptillverkning.

Att kunna ladda bilen med el är inte samma sak som att kunna producera bilen

Jag skrev "byta energikälla", inte att vara självförsörjande av alla ingående råvaror och komponenter till bilar. Vi kommer fortfarande i hög utstrålning vara beroende av andra länder för att få tillgång till bilar, men när man väl har en bil så minskar det kortsiktiga beroendet för att kunna använda bilen om man har egen produktion av drivmedel. Sedan krävs det förstås att man inte skapat sig ett annat beroende i de allt mer smarta bilarna; att någon annan kan göra bilen obrukbar via mjukvaran.

Jo är det inte reduktionsplikten så är det miljöpartiets käpphäst bensin/dieselskatten. Det är väldigt lätt för dom bara att säga vi ska ha igenom detta. Inget direkt arbete krävs siffran ska bara matas in i pumpriset. Men det är ju ochså lätt för miljöpartister i Riksdagen att diktera sånt för dom har ju ett arvode på 150 000kr i månaden så dom har ju råd att tanka sina bilar utan kännbara konsekvenser. Sen får ju vanligt folk med avsevärt lägre inkomst klara sig bäst dom vill.

Att de menar att det är "lätt" att lösa klimatfrågan är din egen tolkning, och har nog att göra med dina egna glasögon som du tolkar dem genom, och mindre att göra med vad de verkligen tänker och säger. Men jag tror inte du är så intresserad av att få någon annan bild av dem, så jag tänker inte ens göra ett försök. Andra läsare här hoppas jag gör en egen bedömning.

Tyskland går i ledningen genom att ta bort reduktionsplikten 2030. Där bör Sverige följa efter. Inför nästa val kommer naturligtvis partierna att dryfta om reduktionsplikten ska vara kvar i nuvarande form eller sänkas ytterligare eller avskaffas. Vi får se vad folket tycker då. Låt folk köra elbil om dom vill och låt folk köra fossilbil dom som vill och låt marknaden och biltillverkarna sköta minskningen av utsläppen inte politiker. Men var och en får betala sin egen bil själva. Det är inte meningen att vissa ska betala andras bilar. Ingen ska tro att folk och klimat blir friskare bara för att man ska köra elbil.

Det är en smula ologiskt att du i ett tidigare inlägg hänvisar till orättvisa ur ett klassperspektiv, och i detta inlägg menar att var och en ska lösa sin egen situation och marknaden styra. Skillnaden mellan de som har mer och de som har mindre har ökat de senaste decennierna i Sverige, och det kommer en helt fri marknad där politiken avstår från att använda de styrmedel som skulle kunna vara aktuella, inte att lösa. Sedan kan man ju tycka att skillnader i inkomster och kapital inte är något som staten ska blanda sig i, utan att det ska vara upp till var och en att lösa sitt eget liv, men det blir då märkligt när du verkar bry dig om klassperspektivet när det passar in i din argumententation, men inte annars.

https://teknikensvarld.expressen.se...e-riskerar-miljardboter-men-volvo-klarar-sig/

Intressant artikel om de allt strängare kraven på bensin och dieselbilar. Det här alltså ett EU direktiv som den svenska regeringen inte kan göra så mycket åt. Allt eftersom folk köper nyare bilar kommer en del utsläpp minska, vilket är meningen. Tyvärr verkar det ju som försäljningen av elbilar har minskat när fossilbränslen blir billigare generellt.
Jag tror snarare att elbilsförsäljningen minskat pga folk har mindre pengar i kombination med att det blivit dyrare att leasea och låna. Bränslesnåla begagnade bilar som några år gamla Toyota hybrider är väldigt dyra att köpa t.ex.

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama