Billigare diesel till svenska folket

Ja även hästar som hobby är ju lämpligt att miljöanpassa.
Att köra runt i stora bilar för att dra runt på hästar och foder är inte så grönt.
Foder som skull kunna gå till livsmedelsproduktion eller spannmål och soja som är mat för människor är inte heller så klimatsmart.

Att se vad man kan göra själv är ju tämligen lämpligt innan man skuldbelägger andra.
Ja precis! Och i sammanhanget är det kanske värt att påpeka att det inte är jag som skuldbelägger någon pga dennes hobby i den här tråden....
 
Att hitta lösningar som passar alla transportbehov går inte. Men vi kan nog inte låta svårigheten att lösa 5-10% av befolkningens transportbehov stå i vägen för att bygga både cykelbanor och koncentrera planeringen kring annan infrastruktur i tätorter för annat än bilen.

Att de där 10%:en fortfarande behöver bilen dagligen är inte ens ett stort problem om vi löser det som hjälper flest att vara mer effektiva i lösningen av sina transportbehov. Även om vi kan göra mycket även där med elektrifiering, biodrivmedel och effektiviseringar.

Att det inte finns en perfekt lösning för alla - ska inte hindra oss från att skapa den för många.
 
Det är nog olika bubblor helt enkelt. I mitt förr, som var ca 40 år sedan :) så hade folk aktiviteter men knatade till dem själva till stor del, eller cyklade och inte så många aktiviteter. Jag red tex bara (de flesta tjejerna red) det gick att åka buss till ridningen (de flesta gjorde, jag fick skjuts, senare med annat stall när jag var 13 cyklade jag en kvart.). Men ingen hade två bilar såvitt jag vet, vi hade ingen bil (eller pappa hade men de var skilda). Dock åkte jag till Gotland o Skåne varje sommar och åkte slalom varje vinter. Min bubbla i skolklassen var också innerstad, radhus, bara akademikerföräldrar (som i jobbar på universitetet).
Absolut olika bubblor! Jag är född 1971, under hela min uppväxt fanns det två bilar i familjen vilket jag uppfattade som ganska vanligt. Medelklass i mindre ort utanför en av landets större städer. Jag tog mig till stallet själv på eftermiddagarna med buss, mamma hämtade samtidigt som hon körde från jobbet (stallet låg längs hennes hemväg).

För sisådär en 70 år sedan var min mamma ung. Hon red en gång i veckan, dansade balett ett par gånger i veckan och spelade piano. Tog sig själv med spårvagn till aktiviteterna (och skolan). Den familjen hade aldrig bil, varken mormor eller morfar hade körkort.
 
Det är nog olika bubblor helt enkelt. I mitt förr, som var ca 40 år sedan :) så hade folk aktiviteter men knatade till dem själva till stor del, eller cyklade och inte så många aktiviteter. Jag red tex bara (de flesta tjejerna red) det gick att åka buss till ridningen (de flesta gjorde, jag fick skjuts, senare med annat stall cyklade jag en kvart.). Men ingen hade två bilar såvitt jag vet, vi hade ingen bil (eller pappa hade men de var skilda). Dock åkte jag till Gotland o Skåne varje sommar och åkte slalom varje vinter. Min bubbla i skolklassen var också innerstad, radhus, bara akademikerföräldrar (som i jobbar på universitetet).

Min bubbla var liknade din, åtminstone bitvis av min uppväxt. Många som hade okej ställt hade egen bil, men väldigt få hade 2 stycken. I dag upplever jag det vara mycket vanligare med 2, vilket är dubbelt hos mig för det jag ser idag är att det innebär att mannen och kvinnan (i heteropar, vilket jag har flest av i mitt umgänge och därför generaliserar kring) nu har tillgång till bil på samm villkor. Till skillnad från familjer som bara har 1 bil där oftast mannen har "företräde" till bilen, både till bilen i sig och till förarplatsen, både förr och nu. När det bara finns 1 bil att tillgå så är det oftare mannen som använder den, och kvinnan som åker kollektivt eller cykel, även när barn ska lämnas och hämtas, eller mat ska handlas på vägen.

Sedan har även barnens tillgång till egen bil från 15 år, fullkomligt exploderat jämfört med när jag var ung. Det var ytterst få, och bara de som bodde på verkligen ute på landet, som hade EPA när jag var ung. Så är det inte längre.
 
Att hitta lösningar som passar alla transportbehov går inte. Men vi kan nog inte låta svårigheten att lösa 5-10% av befolkningens transportbehov stå i vägen för att bygga både cykelbanor och koncentrera planeringen kring annan infrastruktur i tätorter för annat än bilen.

Att de där 10%:en fortfarande behöver bilen dagligen är inte ens ett stort problem om vi löser det som hjälper flest att vara mer effektiva i lösningen av sina transportbehov. Även om vi kan göra mycket även där med elektrifiering, biodrivmedel och effektiviseringar.

Att det inte finns en perfekt lösning för alla - ska inte hindra oss från att skapa den för många.

Precis så, när miljödiskussioner hela tiden består av skyttegravskrig så kommer vi ju aldrig att komma någonstans. Vi måste tänka pluralistiskt. Det enda som faktiskt gäller ALLA är att vi alla måste bidra, och inte ha inställningen att det är "någon annans" ansvar.
 
Absolut olika bubblor! Jag är född 1971, under hela min uppväxt fanns det två bilar i familjen vilket jag uppfattade som ganska vanligt. Medelklass i mindre ort utanför en av landets större städer. Jag tog mig till stallet själv på eftermiddagarna med buss, mamma hämtade samtidigt som hon körde från jobbet (stallet låg längs hennes hemväg).

För sisådär en 70 år sedan var min mamma ung. Hon red en gång i veckan, dansade balett ett par gånger i veckan och spelade piano. Tog sig själv med spårvagn till aktiviteterna (och skolan). Den familjen hade aldrig bil, varken mormor eller morfar hade körkort.
Akademiker har ju/hade ju inte lika mycket pengar som tjänstemän tex.

Men verkar ju som om vi kunde ta oss till aktiviteter själva. Tex jag skulle ju fått åka buss och gå en kvart till den där aktiviteten som min unges vänners föräldrar skjutsar till.

Mamma var också ung på 50 talet, hon hade inga aktiviteter och tog sig helt själv dit hon skulle, de hade bil och två jobbande föräldrar, högstadielärare och hög tjänsteman. Pappa o co rodde och sådant som aktivitet.
 
Om nu bo på landet innebär att man måste åka bil i timmar och tiotals mil varje dag till jobbet och sedan tiotals mil till affären - är det då värt att bränna upp hela planeten för att ett fåtal människor ska ha privilegiet att kunna välja att bo på landet?

Att bo på landet kanske inte är mer en rättighet än att bo centralt i storstäderna? Att det senare inte är en rättighet brukar flera av nicken vara mycket snabba på att påpeka.
För mig är det ungefär dubbla priset på bostad i stan jämfört med utanför.
 
Det finns endel som utan att ens ta reda på hur folk bor, anser att man kan ta tunnelbanan. Men just det var inte så allvarligt menat. Poängen var att det faktiskt är mycket svårare för landsortsbor att göra större förändringar. Flera kör ju inte mer bil än det som absolut måste köras t.ex.
Men det gör ju stadsbor också? Man åker ju inte bil i stan bara för att det är kul, liksom.
 
Minns ocksa nagon studie fran Danmark som visade pa att cykelbanor mer an betalade for sig sjalva pa grund av de positiva externaliteter som kommer fran cykling. Observera att jag inte argumenterar for att cykelbanor i Norrlands inland ar losningen pa allt, utan tycker bara det ar intressant att fundera pa vad transportkostnader faktiskt ar, och vem som betalar for vad - samhallet versus individen
Jo det var väl någon studie som rent av sa att samhället drog in pengar på varje cyklad kilometer. I rena minskade kostnader för hälsovård bland annat. Men det är nog lite olika på hur man räknar.
 
Jag var ironiskt förlåt. Men ja för att vara ärlig så har jag fått till svar att flyga på semester vill man göra. Då skall man inte fundera.

Ja, det kan jag absolut tänka mig att du någon gång fått höra. Det sägs knasigheter i alla grupper av människor liksom. Men om man hela tiden utgår från de knasigheterna som någon gång har sagts av någon person man mött, när man diskuterar med andra, så kommer diskussionen aldrig att komma någonstans. Och om man verkligen tror på att klimatpåverkan och miljöförstöringen är problem för oss, så har vi inte råd att sumpa möjligheten till att lösa det genom att varv efter varv trampa runt de knasigheter vi någon gång har hört.

Sedan tror jag att en del "knasigheter" har en del grund i att de tolkats av någon som är en helt annan person med andra behov och prioriteringar. Ofta kommer det t ex upp av personer som är emot flygresor, att de själva inte skulle uppskatta en resa till solen - varmt, klibbigt och en massa folk, usch och fy, typ. Helt onödigt i deras värld, och helt OBEGRIPLIGT att andra lägger sin koldioxid på det, till skillnad från resorna till deras egna hästar som är mycket mer rimligt. Men att vistas i ett varmt klimat har visat sig vara positivt vid visa hälsoproblem, det är liksom inget hittepå bara för att en solresa är det värsta någon annan kan tänka sig.

Eller det här med att bo i tätbebyggt eller på landet, vi uppskattar olika.
 
Jag som kör elbil har upplevt hur ny denna teknik egentligen är.
Hämtade ut elbilen den 27 december 2022. Den har varit på verkstad i januari pga tpms-sensorerna kopplade ifrån bilen. februari pga ingen värme i bilen. April åter igen tpms, juni pga sprickor i baklyktorna, augusti (2 gånger) pga startade inte, september (2 gånger pga startade inte) oktober en gång då den inte startade. December var det dags för service och åter igen tpms som inte fungerar. Bilen innan dess var en ny Toyota som såg verkstaden en gång om året när det var dags för service.

Vi är testkaniner som betalar massor av pengar för detta. Och det är inte bara min bil. Vi som har denna modell har en facebookgrupp där många har upplevt samma problem som jag har.
 
Jag kanske är lite nedsättande mot Memils, eftersom de där grupperna med män med medelålderskris, som cyklar i grupp under försommaren (inför Vätternrundan), men som kör bil till jobbet, och dessutom beter sig som om de har egen rätt att köra i klunga i allmän trafik, förtjänar en del kritik.

Varför cykelpendlar dom inte för att träna istället?
(ja, jag är en medelålders kvinna i lycra)

Det är mycket möjligt att de cykelpendlar *också*. Jag gör det t ex, men när jag tränar för lopp räcker inte mina ~15 km per dag. Ska man ta sig runt Vättern på ett trafiksäkert och lagom fysiskt besvärligt vis behöver man köra mycket längre träningspass än så. Planerar man dessutom köra i klunga behöver man öva på att köra i klunga så att man är samspelt nog att ligga axel mot axel och några dm ifrån varandras hjul i höga hastigheter. Att säga att man kan ersätta träning med jobbpendling är lite som att tycka att distansryttare kan träna för tävling genom att trava runt i ridhuset en stund.

Jag tycker alltid det är fascinerande när hästfolk ondgör sig över träningscyklister. Gemene bilist verkar tycka illa om både ryttare som rör sig på bilvägar och träningscyklister, och gör lika många farliga grejer nära dem är min erfarenhet. Vi är oskyddade trafikanter allihop och borde jobba mot att ha större förståelse för varandra.
 
Jag tror faktiskt att elbil är enklare att administrera när man bor i eget hus.
En elbil med runt 30 mil i räckvidd klarar av de flesta ärenden på laddning bara hemma.
Elen kostar dessutom totalt olika mycket hemma mot i publika laddstationer.

Jag behöver definitivt inte större räckvidd än så. Åker aldrig på långresor och kan jag ändå ladda hemma nattetid, duger det alldeles prima.
 
Exempel: Cykelväg längs väg 55/57 mellan Katrineholm och Flen. Cykelväg längs väg 51 mellan Finspång och Norrköping.

I båda fallen handlar det om två-tre mil av i stort sett oanvända cykelvägar.
Jag har inte cyklat på just de vägarna men slog upp dem i NVDB och tittade även på dem i Streetview och längs landsvägen mellan Katrineholm och Flen finns det bara cykelväg de första ungefär 6,5 km till lite innan samhället Valla. Det är ett avstånd som många tycker är helt ok att cykelpendla och särskilt med elcykel. Riksväg 55 är här 2+1 väg och det vore livsfarligt att cykla på den med den trafikmängden och någon reell alternativ väg finns inte för denna bit. Cykelvägen här är mer än väl motiverad från vad jag kan se.

Från lite innan Valla och sen hela resten av sträckan till Flen förutom allra sista biten in i Flen finns det ingen cykelväg men större biten finns det mindre vägar parallellt med Rv55/57 man kan följa. Sista biten måste man ut på Rv57 och här är det riktigt farligt för en cyklist, här hade jag nog hoppat av och gått utanför vägen och sen försökt komma över och cykla omvägen via Stenhammars slott.

När jag tittar på sträckan Norrköping - Finspång är det motsvarande med cykelväg de sista 7 km längs Rv51 från Solklint till Finspång. Rv51 går inte att cykla (eller köra moped) på och det finns ingen alternativ väg.

Så att det här byggts helt omotiverade 4-6 mil cykelväg stämmer inte alls med verkligheten.

Fotnot. Det är en hel del kvinnor med i de här grupperna med "medelålderskrisande" män du möter på vägarna. Solorekordet för Vätternrundan sattes för övrigt förra året av en "medelålderskrisande" man, 32 mil på 8 h, snabbare har ingen cyklat utan draghjälp.
 
(ja, jag är en medelålders kvinna i lycra)

Det är mycket möjligt att de cykelpendlar *också*. Jag gör det t ex, men när jag tränar för lopp räcker inte mina ~15 km per dag. Ska man ta sig runt Vättern på ett trafiksäkert och lagom fysiskt besvärligt vis behöver man köra mycket längre träningspass än så. Planerar man dessutom köra i klunga behöver man öva på att köra i klunga så att man är samspelt nog att ligga axel mot axel och några dm ifrån varandras hjul i höga hastigheter. Att säga att man kan ersätta träning med jobbpendling är lite som att tycka att distansryttare kan träna för tävling genom att trava runt i ridhuset en stund.

Jag tycker alltid det är fascinerande när hästfolk ondgör sig över träningscyklister. Gemene bilist verkar tycka illa om både ryttare som rör sig på bilvägar och träningscyklister, och gör lika många farliga grejer nära dem är min erfarenhet. Vi är oskyddade trafikanter allihop och borde jobba mot att ha större förståelse för varandra.

Jag tycker overlag att bilister behover chilla.
Du har inte ensamratt till vagen och du far inte skada / hota andra bilister, sa, ta ett djupt andetag, sjung med till radion och sitt lugnt i det bekvama satet tills du far en saker mojlighet att kora om.
 
Vi har politiker i alla läger som hävdar att hela landet ska leva. Förutom då att urbanisering inte är en helig graal.

Om nu bara 10% av landets invånare måste ha tillgång till bil i ägd/leasad form (och de flesta av dessa elbilar) och resten helt enkelt använde en väl utbyggd kollektivtrafik och hyrde vid behov - skulle vi inte längre ha ett transportutsläppsproblem. Även de 10%-en kan i olika utsträckning använda sig av kollektivtrafik, även om man vid 99% av tillfällen behöver ett litet fordon för att ansluta.

Att ett fåtal människor väljer att bo otillgängligt. På det sätt du beskriver gissar jag att det är under 1% vilket alltså inte skulle bränna upp någon planet även om samtliga transporter gjordes med dieselfordon från 70-talet.

(Sen ogillar jag starkt att nuvarande regering backar in i framtiden genom att lägga sig på minimi-ansvars-nivå i sitt regerande i alla de här frågorna, även detta.)
Jag för min del tycker att fossila bränslen kan få kosta massor.
De som bor avsides till kan få ett generöst reseavdrag i stället.

Som det blir nu så är onödig okynneskörning alldeles för billig.
Det var rätt lugnt och skönt med färre Epor (A-traktorer), färre motorbåtar och mindre åkande i skogen av enduro- och cross-cyklar.
En konsumtion av fossila bränslen som verkligen inte behövs.
 
(Jag tycker alltid det är fascinerande när hästfolk ondgör sig över träningscyklister. Gemene bilist verkar tycka illa om både ryttare som rör sig på bilvägar och träningscyklister, och gör lika många farliga grejer nära dem är min erfarenhet. Vi är oskyddade trafikanter allihop och borde jobba mot att ha större förståelse för varandra.
Attityden har också blivit klart hårdare under senare år med fler bilister som gör helt livsfarliga saker mot cyklister.
 

Liknande trådar

Samhälle Att Northvolt inte går så bra köper jag fullt pga att upplägget inte varit helt genomtänkt men det blir billigt att köpa för någon annan...
2
Svar
34
· Visningar
1 818
Senast: Mia_R
·
Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
4 274
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp