Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Okej, ja det såg inte så stort ut ;) Såg betydligt större ut på bilderna ovan där bara halva magen syndes.

En boll var rättså bra beskrivning :)

Jag tror att den ligger på tvären...

st0.jpg

Fast det är väll egentligen helt normalt att det inte börjar synas ordentligt ordentligt fören i 8-9 månaden. Däremot är väll dräktiga ston ofta bukiga pga stora mängder grovfoder och ingen eller lite träning. Dessutom behöver man ju inte öka på fodret fören vid åttonde månaden och dom flesta börjar ju fodra på rejält så fort stoet är betäckt = fet häst.

Stella är i 8e månaden, äter 1000 smb rp och 125 MJ. Typ mat för ett litet fullblod. :p Det vill säga 16-18 kg silage och lite kraftfoder på det.
Jag fick öka upp maten redan i 5 månaden för att hon blev mager. Hon åt 60-70 MJ när vi tävlade.

Missade helt att Saigon och Jovius svarat.

Jag har känt sprattel och spark en gång. Jag tror inte att hon kastat, hursom finns det inte så mycket att göra åt saken. :)
Herr veterinär får titta på henne när hon ska få sin sista spruta om ett par veckor i månad 9. Saigon, jo jag har försått att
förstagångarna kan vara små. :)

Det känns lite spionaktigt att vara så intresserad av en häst som man aldrig har träffat men jag ser helhjärtat fram emot dagen när Stella får sin gula sälunge. :love::banana:

Har du inte hört att det blir ett fuxfärgat stoföl utan tecken? ;) Stella tenderar till att göra tvärtom mot vad jag tycker.

Visst ser hon dräktig ut lilltjejen:)

De växer på så det knakar sista perioden.

Vårt avelssto som haft ett viloår har blivit stor nu på slutet och hon är beräknad till den 3 Maj.

Den här gången tror jag att hon har lyssnat på dig (eller tja, om det blir en säl istället för en ponny så har hon ju inte det). :D

När den kan byta i språnget vet du vart du skall skicka den. :angel:

Fast det är väll egentligen helt normalt att det inte börjar synas ordentligt ordentligt fören i 8-9 månaden. Däremot är väll dräktiga ston ofta bukiga pga stora mängder grovfoder och ingen eller lite träning. Dessutom behöver man ju inte öka på fodret fören vid åttonde månaden och dom flesta börjar ju fodra på rejält så fort stoet är betäckt = fet häst.

Det är alla gånger att föredra att stoet är i ett ganska bra överhull redan innan högdräktigheten och framförallt innan fölning. De kan falla ur riktigt riktigt fort när de börjar producera mjölk. Om de dessutom vaktar fölet och är stressade är det inte säkert att de ens äter. Fick just det problemet med Tetris. Hon var i superfint hull i högdräktigheten och var riktigt präktig. Men två veckor innan fölning slutade hon äta kraftfoder och började inte igen förrän fölet var två veckor gammal... Hon fullkomligt rasade i vikt och jag lyckades aldrig få henne så fin igen som hon var under dräktigheten:(.

Veckan innan fölning:
29157_1371709784692_1590181870_822795_7399019_n.jpg

Nja, som jag minns det så finns det ingen forskning som visar att det finns någon anledning att ha stoet i överhull innan betäckningen.

Det du beskriver tror jag oftast beror på att man inte ökar fodret efter fölningen. Vad jag kommer ihåg behöver stoet nästan dubbel så mycket mat när de diar.

Sen kan jag ju hålla med om att det är bättre att ha stoet lite i överhull innan fölningen, men det jag menar är ju de som överfodrar stona redan i början av dräktigheten och tror att de har fölmage, när de i själva verket bara är smällfeta och bukiga.

Nja, som jag minns det så finns det ingen forskning som visar att det finns någon anledning att ha stoet i överhull innan betäckningen.

Det du beskriver tror jag oftast beror på att man inte ökar fodret efter fölningen. Vad jag kommer ihåg behöver stoet nästan dubbel så mycket mat när de diar.

Nej, innan betäckningen har jag inte skrivit något om?

Och jag lovar dig att tetris fick hur mycket mat som helst! Men först ville hon inte äta alls och när hon väl började äta-ja då var det redan för sent och hon hade tappat riktigt mycket. Herregud-det var väl klart att jag hade koll på hur mycket mat min häst skulle ha:cool:!!

Såhär står det i plancks bok om hull vid fölning och början av avelssäsongen.

Samband mellan hull vid fölning eller början av avelssäsongen och dräktighetsresultat.

Hull poäng Dräktighet %

3-3,5 55%
4-4,5 75%
5-5,5 92%
6-6,5 94%
7-7,5 96%
8 100%

Under 5 = lågt hull, 5 = normalt hull, över 5 = högt hull men inte fet.

+ Centaur; Ja hade hon kastat så hade jag nog hittat bebisen någonstans!

Jerseyite; Nädu. Stella fick inte flytta till USA och det får inte bebisen heller. :D Såvida jag inte följer med. :D

Du kan få bo på vinden - toppenutsikt över... hmmm... ett garage, ett träd med gangstrar (ekorrar) i, och Sothebys. Sälarna får bo i stallet bredvid den pensionerade GP-valacken på 190cm som gillar att pussa andra hästar om de inte hellre bor i solstols-stallet i Florida. :banana:

Åh, snacka om att det är ett litet rugbybollsföl på tvären där inne :love:

KL

Åh nu kommer jag in på ett litet sidospår. Har varit på utflykt idag och hälsat på min gamla ponny -närmare bestämt min första egna ponny :love:
Hon är ju inte min dressyrhäst, men däremot min grund ;)
En dam som numera är 19 år och låter barnen smaka grus precis som jag fick göra XD
Fick mig en liten ridtur och minsann så fick jag känna på räsersnabba ponnyhovar som inte drog sig för att sticka iväg med mig trots att jag är lite större idag än på den tiden. Nån som kan gissa hur stor hon är, keep in mind att jag är såhär stor på en häst som är 170..

Calle
calle_170640543.jpg

Ponnyn
dscn0199_190031031.jpg

dscn0200_190031109.jpg

hu, allroundsadel är inte smickrande för sitsen...
dscn0201_190031171.jpg

*KL*
Min polle står redo inför morgondagens debut i LA:P1 och årets första tävling :)

32880252.jpg

Startar så tidigt, så det blir intressant att se hur knopparna ser ut imorgon :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I en annan tråd fick jag förslaget (av @Cattis_E), att jag skulle skapa en särskild bildtråd för rosa kläder, så då gör jag det. Här är...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 335
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
49 50 51
Svar
1 006
· Visningar
67 696
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
8 730
Senast: Ketrawzc
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka