Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Jag menade verkligen inget illa, jag får be om ursäkt om jag tog i för hårt! Men blev bara lite chockad när han som brukar vara SÅ SJUKT SNYGG helt plötsligt ser ut att sättas igång efter en låååång vila! :o:o

Har sett både bilder och filmer där han är magisk! :love:

Hade jag inte tyckt att det är en sjukt fin häst hade jag inte reagerat så! Men igen, ursäkta!

Ni kanske har proteinrikt hö?
Min häst sväller av korn ibland, blir bättre om jag minskar stärkelsen.
Som ofta finns där proteinet finns. Hon mår bäst på en kvot runt 6 och mycket energi.

Ja vi har ju mycket mer protein i höet nu denna leverans än förra. Kanske är det kornet som du säger? Jag provar att öka proteinet o oljan så får vi se vad som händer.

Det är ju allmänt känt att man inte skall ge korn till unghästar (speciellt unghästar, inga hästar alls egentligen) då det pga stärkelsen ger stabbiga ben! :)

Jag blir så trött. Han har inte tappat SÅ MYCKET. Han har alltid varit tunn, förutom efter betet. Kanske nått kilo mindre nu än förut, men sedan flytten i september har det hänt MASSOR MASSOR. Om han blivit mycket tunnare borde det märkas på sadelgjord eller täckesgjorden isf. Jag lovar dig, jag har stenkoll.

Men aja, det är som det är. Jag läste vad du skrivit o tolkade det precis så. Men tack för att du tycker han är fin i vanliga fall. Nu lämnar vi detta o hoppas han lägger på sig lite.

Ang korn, jo det är ju sagt så men nu kanske jag gjort fel. Nu ska jag gå över helt från korn till svarthavren. Har hört mycket gott om den! :)

Jag tycker inte att han är ful nu heller, mager betyder inte ful! :) (Jo jag vet att jag skrev att baken är anskrämlig, dum och snabb kommentar!)

Ja, svarthavre skall ju vara något av det bästa, lycka till och jag hoppas verkligen på nya kort snart, du gör ett superjobb med honom trots att han är svår! :)

(Nej det är inte fjäsk för att glömma det jag skrev, jag menar det)

Jag tyckte i alla fall han var fin :love: inte sätt din häst innan men gillade den helt klart. Du får gärna pma din blogg :) Följer gärna honom!

jag tycker han ser jättefin ut!

mer vanligt att se "proppmätta" hästar som beskrivs som runda o fina.

kallas min 2åring också mager?

denna bild togs igår (en liknande bild togs för några dagar sedan och finns på sida 40) skillnaden är att hon drar upp sig mer här.. enstaka bilder kan så lätt misstolkas.

644024_10151894502391344_2145022120_n.jpg

Senast ändrad:

alltså, förlåt mig!
Men jag började läsa tråden och diskussionen om hullet på din häst bakifrån och förväntade mig en sjukt mager häst med revben som stack ut och höftben av en annan värld, och så får jag se bilderna….. :rofl:

Jag tycker hen ser fin ut! lite tunn, ja, men långt ifrån anskrämlig och vanvårdad

Men du gör ju inget ledande tygeltag på bilderna? Inte förstår hon väl bättre för att du viker dig och tränger över innerhanden på fel sida?

Jag saknar simultankapacitet (eller kroppskontroll) så när instruktören bad mig dutta på bogen med spöt åkte handen in ... nått att jobba med till kommande träningar. Blev tyvärr inte så många bilder och fler var suddiga så de togs bort - men har massa film som jag ska ladda upp.

Din är mager ja! Ser verkligen ut att fattas protein i den foderstaten! :crazy:

Såhär såg min ut när hon var 1 ½, sportigt Mecklenburgersto:

62455_446632063179_4526291_n.jpg

2 ½:

7023_160317973179_6937659_n.jpg

Senast ändrad:

Enligt min personliga smak var han finast på beteskortet.. men mager är han inte men lite väl tunn. Vet dock att det är bökigt med hästar som är svåra att hålla/bygga hull. Och din är ju av en naturligt slank typ. Har bara läst slutet men vår tunnis vi hade för något år sedan tog sig skapligt på lucernpellets, olja, potatisprotein och linfrökaka :)
Ja och en jäkla massa hö då så klart :D

Jag tycker att hon är OK.

Hmm. Är det en kotsenskidegalla eller hudproblem i hb?

Min hade som 2åring konstanta i båda bak o fick opereras.

Blir galet nervös över balkarna i taket i ditt stall.

De maskätna originalen var så låga att min fölunge knaprade på dem. Så visst behövdes de förstärkas, men.:eek:

det är hudproblem, rasp som är under behandling.

mm dom är inte så roliga balkarna, men vi har öppnat upp i andra stallet där jag vanligtvis ställer upp henne, högt i tak där.
Det är just förstärkning på en gammal byggnad och går inte att ta bort hursomhelst, finns ju inte i boxarna (förutom en där mindre häst kan stå) utan just i denna stallgång tyvärr.

Vogue ok jag bad nog om det när jag lade ut den bilden på en uppdragen och något taggad häst..

här är bilden som jag hänvisade till på sida 40.. samma häst men mer avspänd. mager? skulle inte tro det ;)

1525286_10151881373671344_2092387030_n.jpg

Fortfarande väldigt tanig, inte en muskel! Tråkigt att se! :(

Senast ändrad:

med tanke på att hon bara är 1½ (räknas som 2) så ska hon väl inte vara direkt välmusklad? hur tänkte du nu?

dessutom har hon från juni-nov gått på 10 hektar kuperad lösdrift, hon kunde nog inte fått en bättre uppbyggnad än så.

Ja?

Normala muskler efter att ha fått rätt mat och rört sig bör väl dom ha då? Se på min! :love:

Jag tog promenader, löshoppade, testade longering samt påbörjade tömkörning med min som 2.

Det är högst normalt när man skall sitta in dem som 2 ½ och sen rida in som 3.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka