Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

jag hänvisar till mitt föregående svar, min har fått enligt mig en bra uppbyggnad hittills, plockades endast hem pga rasp, men lever fortfarande flockliv med bra foderstat och promenader. Aktiveras så mkt jag tycker en 2åring bör.

Finns inga fel i hull eller muskler på bild nr 2, du kanske behöver ta på dig glasögon :o

O du kanske ska ta av din ögonbindel! :sneaky:

Hon ser ut att kunna bli riktigt fin om du tar tag i det nu, hon är rejält underutvecklad och det är alltid lika tråkigt att se!

Vi var och tränade hos min tränare igår, gick helt ok. I efterhand så ser jag att jag skulle velat ha henne lite mer på bakbenen & kortare tyglar.
1094969_10152197860388278_2008168489_n.jpg

1532120_10152197862888278_1480676609_n.jpg

haha ok lika :D

men jag kan inte köpa att hon skulle vara rejält underutvecklad.

I hull och muskler menar jag nu. Annars ser det ut att vara en trevlig och högrest modell.

äsch nu kapar vi tråden.. så bör sluta.

MEN jag kan heller inte hålla med om att hon är mager och omusklad? Hon är väl så musklad en 1½ åring brukar vara.

på första bilden är jag medveten om att hon ser en aning tunn och uppdragen ut eftersom hon drar upp sig (vilket jag skrev) men tycker att bild nr 2 visar en högt normalmusklad unghäst. Även vid gott hull.

det är hudproblem, rasp som är under behandling.

mm dom är inte så roliga balkarna, men vi har öppnat upp i andra stallet där jag vanligtvis ställer upp henne, högt i tak där.
Det är just förstärkning på en gammal byggnad och går inte att ta bort hursomhelst, finns ju inte i boxarna (förutom en där mindre häst kan stå) utan just i denna stallgång tyvärr.

Vogue ok jag bad nog om det när jag lade ut den bilden på en uppdragen och något taggad häst..

här är bilden som jag hänvisade till på sida 40.. samma häst men mer avspänd. mager? skulle inte tro det ;)

1525286_10151881373671344_2092387030_n.jpg
Tycker hon ser ut som en välväxt och sund 1½ åring.

det är så hon ser ut igentligen. jag lade ju den andra bilden för att visa hur lätt det kan misstolkas med ögonblicksbilder. Och jag fick ju verkligen vatten på min kvarn :D

Nä, alltså, seriöst nu blir jag väldigt grinig. Och ledsen. Så jag vill inte ens veta hur Anna känner. Nämner inga namn - men hur kan folk ha mage att vräka ur sig saker hur som helst?! Det är uppenbart så jäkla enkelt bakom en dataskärm, och utan några helst belägg förutom några foton. Och ja, jag känner till de flesta bilder som finns på denna vackra, röda, herre - nämligen jag som fotograferat många av dem.

Anna är en av mina absolut närmsta vänner, och jag har följt resan med Cavelerist ända sedan de första dagarna Anna hade honom. Ingen av er här, på ett forum, kan någonsin ana vilken jäkla resa det har varit. För det har det verkligen. Visst att Anna har valt att posta lite bilder på honom då och då, men det är verkligen i-n-g-e-n-t-i-n-g som gör att någon borde kunna slänga ur sig åsikter hur som helst.

För det första. Hur kan man säga att en häst ser raggig ut mitt under vintern?? Det stavas vinterpäls, dessutom mycket vinterpäls, på grund av långa, härliga utetider i hagen. Dessutom (!!) så tror jag minsann att bilderna är fotade mitt under ett svettigt träningspass. Hur ser (din) häst ut om den är oklippt och går ett pass? Förmodligen rätt "raggig". (Man kan inte heller jämföra bilder som är fotograferade på en häst i sommarpäls, nyryktad och i bästa solljus, påstår någon något annat blir jag gråtfärdig) Dessutom känns det väldigt märkligt att man kan lämna som kommentar att en häst ser "trött" - eller hur det nu var - när hästen har öronen framåt på alla bilder.

Sen är det tyvärr så under vintern, att man får göra det bästa av saker och ting. Man har inte alltid vädret på sin sida, och här i norr har vi haft en fruktansvärd ishalka överallt, och ingen snö alls. Tror ni att det är lätt att hålla hästarna i toppkondition? Man blir ganska låst till att ha tillgång till ridhus. Sen att en häst är "rund och go" efter ett rejält bete, hmmm... undra varför.

Att komma med konstruktiv kritik är en sak, likaså att undra/ställa vettiga frågor. Men att komma med sådana här påhopp, ja det är vad jag skulle kalla det, är ganska allvarligt. Och tråkigt.

Om du nu sett att han varit så himla fin förut, och inte är det nu, så tycker jag inte att du ska yttra dig. För jag vet om någon, vilka utomordentliga framsteg Risto gör för varje träning. Och hur han ser ut nu vs. när han kom. Förstår du vilket björnjobb Anna har gjort med denna häst??

Det jag slutligen vill komma fram till, är att jag aldrig någonsin under mina 12 år med hästar, har träffat en sådan pedantisk människa som Anna när det kommer till sina djur.

Men tror du mig inte, så tror jag säkert att du får komma och hälsa på denna vackra häst. Tack för mig.

(Och ursäkta mig om jag kapade tråden ett inlägg.)

Jag reagerar mest på framhovarna.

Men alltså ursäkta nu .... Men KNAPPLÅN fast även till dig.

Herregud!

Lomuxx: vet du att jag inser att ens fråga om din häst fallit ur lite var ett missdrag eftersom tydligen det väckte helvetet i fråga om urspårad debatt .
Samtidigt kan jag nog inte för mitt liv ta på mig att tråden efter det nu ballat ur så att folk som sen lägger in bild i ämnet hull , nu spårar ur på att hovar skulle vara misskötta , galna och vanvårdade osv, herregud folk, skärp er !?

Jag Håller med Lomuxx, tur att man aldrig efter alla år på buke ens tänker tanken att Öht posta bilder här ens i ngt avseende och oavsett ämne . Med bukefalos alla Grand prix hästar menar jag och ffa i fråga om hull , hovar, skötsel och allt däremellan !

Senast ändrad:

Fortfarande väldigt tanig, inte en muskel! Tråkigt att se! :(
Nu överdriver du väl ändå lite?

För hur hårt jag än försöker, så kan jag inte leva mig in i vilka ramar för normalhull du verkar ha? Du får jättegärna visa med bilder, vad som är magert, resp överhull för dig.

Ingen av de två hästarna du förfasat dig över i denna tråd var särskilt avvikande utan i mina ögon iaf inom helt normalt hull såväl som muskler med tanke på åldern. Det är normalt att de faller ur vid stress, vid tillväxt, samt under vintern. Det sistnämnda har jag upplevt varje vinter med en av mina hästar, att den får ett stopp i ätandet och magrar ur utan orsak (ja, gastroskoperad ua).

Utan tvärtom, det finns anledning att hellre vara återhållsam med maten och hålla lägre hull, än det motsatta som kan få allvarliga följder hos hästen.

Ja herregud! Jag sitter med hakan i golvet över denna tråd. Välmående, ompysslade hästar som plötsligt är anskrämliga och Gud vet allt. Kommer nog aldrig våga lägga ut bilder på min alldagliga häst och min egen amatöriska ridning. Man lär ju få självmordstankar efteråt.

Jag tycker Lomuxx häst är underbart fin. Mer muskler kan man ju alltid önska, och det är olika lätt att uppnå på olika hästar. För hälsans skull är det ändå bättre att vara slank är i överhull. Även Charlottees unghäst är ljuvlig, och helt normal för sin ålder. En 1,5-åring ska inte se ut som en vuxen häst. Några magra hästar har vi inte sett tillstymmelse till i tråden.

Äsch ta inte åt dig!

Din häst är jättefin! Det är ju en tunn modell på häst medan vouge har en fläskmodell av häst, det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Jag har också en tunnis som är svår att hålla i fint hull som dessutom äter dåligt den här tiden på året *suck*
För vår del fungerar iaf Matildahavre väldigt bra, det innehåller nästan dubbelt så mkt fett som svarthavre och lite mer energi.
Min får även 3dl linfröolja med e-vitamin från Gunnarshög varje dag förutom allt annat och min har aldrig varit så fin i hull som nu med denna foderstaten så det kanske är något som kan passa din häst också?

Jag tycker Holli är jättefin i kroppen! Även lomuxx häst tycker jag ser bättre ut nu än innan, ffa mer sammansatt och avspänd även om jag är förtjust i honom som sommartjockis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 478
Senast: Lingon
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka