Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Och svar till er andra. Mager?? Anskrämlig?? och TRÖTT?? Jaja, var o en är salig på sin tro... För övrigt äter han ETT PAR KILO kraftfoder. Varför tror ni att han inte får nått alls?? Raggig, tja, han har vinterpäls, går ute 06-21 så han har mer päls än förra året. Tycker faktisk att ni tar i här. Det låter på er som att jag vanvårdar min häst. Är det så ni ser på saken, vänligen ge konkreta tips på vad jag ska ändra. Det är inte så att jag har för avsikt att få honom tunnare, självklart jobbar vi för mer muskler. När jag köpte honom vägde han 440kg, 167cm o nu väger han 550kg. På två år på en ung häst är det mycket, i mina ögon.

Bild från juli 2011-
017_50a20b4ee087c3121cc23d75.jpg
Skillnad?

Bild från maj 2012-
wp_000331_5185f172ddf2b30db6d1dbf4.jpg

Och en från sommaren, vilket självklart är en häst med mer hull efter 8 veckor helvila på kraftigt bete.
1147929_445992078847450_1954381708_n_5214b18cddf2b337cddaaeb2.jpg

Senast ändrad:

Jadu, jag hoppas för guds skull att det var tydligt att JAG varken avsett att göra ngn följetång runt diskussion om hull på din häst, och inte heller anser den är vare sig mager eller en milimeter missskött.... så verkligen inte meningen att andra skulle dra igång. Jag undrade bara om han fallit ur lite, hoppas du läste det för vad det var och inget annat. Jag vill heller inte dras in i ngn följetång nu där mitt inlägg på ngt som helst sätt används av ngn annan som ngn katalysator att älta vidare. :(

Nejdå, jag förstod din fråga o ja, efter betet har han tappat, men sedan köp gått upp. Tycker att denna diskussion är buke i ett nötskal. Därför har jag hållit mig borta länge från att lägga upp något. Ska nog fortsätta med det. Tycker att det var synd att jag la ut dessa bilder. Lätt att vara efterklok. Men det skär i hjärtat när ord som "anskrämlig" "extremt mager" osv kommer upp när jag kämpat som en dåre med allt vad rör hull, träning o allmän stallsituation heter :( Det gör mig ledsen på riktigt.

Ja, anskrämlig, trött och raggig? O_o Var då?

Självklart blir hästen raggigare på vintern... Det blir skevt om man ska jämföra bilder på hästen i sommarpäls ute i solskenet med bilder i vinterpäls inne i ridhus.

Hoppas nu inte att detta leder till ännu en urspårad hulldiskussion.

Ja dom blir ju det. Och jag har inte klippt min häst så pälsen blir lång o ruffsig. Jag har ingen stans sagt att jag vill ha honom såhär tunn, men 1- han är bara 6 och har växt massor, 2- han HAR GÅTT UPP, 3- hans stam är baserad på hästar av en slimmad modell, 4- jag ger honom verkligen mycket mat, både hö o krafft.

Tycker det vore tråkigt om du slutade posta bilder eftersom iaf jag är en av de som längtat efter mer uppdateringar från er :)

Du vet att du gör det bästa för din häst och att vissa här överdriver ska du inte ta åt dig av!

Det var ju kul att höra :) Men det blir så känsligt när det gäller saker som man kämpar med. Och när hästen ligger mig så varmt om hjärtat. Men om det inte klagas på det ena är det nått annat. Och jag är känslig, så då kanske det är dumt att lägga ut något alls faktiskt.

Det kan vara svårt att hålla dom i hull när de växer! Min tappar lätt både hull och muskler. Det jag kan tycka är att han är lite tunn över rumpan, men det skrev du ju också att han fallit ur lite, och har han vuxit kan det lätt bli så för de använder sin energi till att växa och inte att lägga på sig :)
Nu vet jag inte vad du ger för mat men mycket protein är bra om de växer! Lusern och Kraft grov 125 har varit kanon till min i sånna här perioder då har han fått i sig tillräckligt för att både växa OCH bygga muskler. :) På sista bilden tycker jag han ser superfin ut! Vinterpäls är vinterpäls och den är tjockare och raggigare än sommarpäls så det går inte jämföra. Men du verkar ha koll på honom så lycka till :)

Jag tycker att han är jättefin, syns att det är en häst som inte är helt lätt att hålla i hull eller muskla eftersom den är så "slank" i typen, det är väl en TP om jag inte misstar mig? Många av dem är ju mera "vinthundstypen" än vad vanliga halvblod är. Han är superläcker iallafall och mager är den då inte.

Mer muskler önskar man väl nästan alltid tycker jag, även när mina tjockisar är vältränade så tycker jag att de kan ha lite mer muskler och då är mina snarare alltid tjocka hur jag än gör :D Men det är så de är i typen, veterinären tyckte t.o.m att min lilla bruna var bra i hullet nu och att han inte alls behöver banta men ändå ser han tjock ut för han är så satt i kroppen så det är klart att de ser olika ut beroende på ras osv.

Javisst, det är flera faktorer som spelar in. Men så mycket har han inte tappat om man jämför med innan betet o nu. Hoppades på att sommarhullet skulle få vara kvar men tyvärr har yttre omständigheter gjort honom mycket stressad. Då tappade han o var mycket tunnare än nu. Därav stallbytet.

Tack för det. Jag tycker själv att han är superfin o passar mig bra :)

Visst är det en TP! O de är precis som du säger mer som en vinthund i kroppen. Ja, muskler får man inte nog av :)

Jag har alltid gillat din häst! Du ska inte ta åt dig av såna överdrivna kommentarer.
Dock hade jag gärna haft honom lite rundare, efter 11år med nätt fullblodsdam har jag blivit lite manisk på att mata hästar :D
Får man fråga vad han äter? det kanske går att optimera ännu mer?
Han var jättefin i somras, rumpan är slimmad pga hans kroppsform skulle jag säga.
Han har ingen ponnyrumpa liksom i vinklarna :)

Hoppas du vill lägga ut bilder på honom även fortsättningsvis. Ni passar så bra ihop och det är roligt att se hur ni utvecklas.

Han kanske har tappat något kg, men det kan hända den bästa och du jobbar ju på det :)

Visst får du fråga det. Han äter så gott som fri tillgång på torrt hösilage, men han är inte så superivrig att få i sig det. Kanske runt 12 kg per dag? Sedan får han 0,75 kg av GG proteinkoncentrat, bytte från lusernet som han ratade. Han får även 1/2 kg svarthavre och drygt 1 kg korn, o 8 dl torr betfor (självklart uppblött). Samt salt, selen o e-vit o en dö linfröolja per dag. Fodras 4 ggr per dag.

Vill gärna ge GG´s foder då det innehåller passande värden, ffa på vitaminer o mineraler. Eftersom det är pälssättartider just nu kanske man ska öka på lite av både protein o energi...

Senast ändrad:

Tack! Vi får väl se. Håller mig till bloggen tror ja :)

Det låter som att jag är den enda i världen som har en smal häst, eller? I mina ögon är det värre med feta än lite tunna om man anpassar ryttarens vikt, träningsintensitet osv.

Min häst petar i sig 10kg som max ungefär, inte så värst impad av mat.
Jag hade nog vågat öka olja och proteinkoncentratet lite.
Det är nu de sätter sommarpälsen och det kan kräva extra energi och protein.

Du har helt rätt i att vara underviktig faktiskt är mindre skadligt än vara lite fet.

Nä, jag har TVÅ islänningar (dessutom) som periodsvis är svåra att hålla hull på och då får man skäll och skäms...

Precis så jag tänker, det borde inte skada att öka olja o proteinet lite. Men det är en känslig kille som lätt sväller i benen av för mycket gott. Vi var uppe på 1 kg av det förut, men då blev han lite tjock i benen. Men jag ska prova då han faktiskt går mer nu än då. Jag har ju inte haft honom så länge, och förra vintern promenerade vi bara då han växte som en riktig tonåring. Så jag har inget behov att backa emot och jag kan honom inte riktigt än.. :)

Tack för hjälpen, att vara konstruktiv i sina kommentarer uppskattas! :)

Ja, tänk vad lätt folk har att klaga på dom som är lite tunna. Men feta hästar uppskattas o kallas "rund o fin" åt höger o vänster. Weird. Lagom är bäst men ibland faller pendeln åt nått håll. Som du säger skäms man när man faktiskt jobbar på saken. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 476
Senast: Lingon
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka