Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Vad jag fått veta är att visa förstföderskor kan bli aggresiva mot sina föl.
Har en kompis vars häst blev sån.

Enligt semin vet så är det för att ett visst ämne i kroppen ( som ska kicka igång moderskänslorna ) inte kommer med en gång på en del.
Likaså om det är första fölet så kan en del reagera på att juvret blir spännt och gör ont.

Enligt denna vet ( som sem måånga ston per säsong ) så finnst det ett visst preparat och lugnande man kan ge stoet, efter det att fölis är ute.

Vet inte om detta var till någon hjälp men det är vad jag fått berättat av vet.

Jag fortsätter att följa tråden och hoppas att en dag få vara med på ett hörn ;)

*kl*

Va roligt att se alla föl som "pluttar" ut nu, det är ju jätte roligt med föl har jag upptäckt..även om det innebär en massa oro att något ska gå fel :crazy:

Igår fick mor och dotter gå ut en stund, full fart på lillplutten :D

33002518.jpg
[/url][/IMG]

Vågabäckens Hillevi, f: 2012-04-08

nu är mitt sto på 334 dygn så vi får se om det kommer något föl inatt :)
Hoppas det då jag börjar bli lite sliten av för lite sömn

Jag har upplevt flera gånger att ston får humörförändringar under dräktigheten, blir ilskna mot de andra hästarna i flocken, springer och flirtar med hingsten hela tiden men slår som sjutton om han kommer åt att nosa på henne. Snälla mot människor, men riktiga bitchar mot de andra hästarna. De gånger jag har sett detta har det inte varit några som helst problem med moderskänslorna, snarare tvärtom!

Men ditt sto verkar ju vara något utöver det vanliga .... :crazy:

Rajmon: Jag förstår att du är orolig det hade jag också varit. Det låter ju inte helt friskt om jag får säga så :confused:

Jag har dessvärre inga bra råd att ge utan ville mest bara visa mitt deltagande. Även om hon inte vill skada fölet kan det ju vara så att fölet kommer "i vägen" för hennes små utbrott. Inte kul att isolera stoet och fölet heller, hon ska ju vara en förebild till fölet och forma det hur det ska fungera i flock och mot människor. Står det en häst bredvid henne när hon beter sig så där? Hon verkar ju inte må så bra själv av det hörs liksom på henne hur jobbigt det är. Hoppas hoppas att saker och ting faller på plats inom henne så det går bra med fölis mm.

/Viktoria

Lite bilder från idag, börjar verkligen hända saker med juvret nu! :laugh:

34qmdc7.jpg

2qc2j5l.jpg

I denhär posen spenderar hon mest tid med i boxen... :angel:
xe1x92.jpg

318 d.

Ska börja vaka på henne i stallet from.imorgon :bump:

Haha de där juverbilderna på mina jättestora skärmar på jobbet gjorde att en arbetskamrat kom in och undrade vad sjutton jag tittade på. När han fick höra att vi tog bilde på magar och juver på dräktiga ston och satt och kommenterade på nätet dem så trodde han mig inte först. Så jäkla udda ni är, riktigt konstiga sa han. :D
det kanske vi är? :banana:

Haha de där juverbilderna på mina jättestora skärmar på jobbet gjorde att en arbetskamrat kom in och undrade vad sjutton jag tittade på. När han fick höra att vi tog bilde på magar och juver på dräktiga ston och satt och kommenterade på nätet dem så trodde han mig inte först. Så jäkla udda ni är, riktigt konstiga sa han. :D
det kanske vi är? :banana:

*ASG* Haha! Dagens skratt fick jag verkligen här! :rofl::rofl::rofl:

Kan riktigt föreställa mig hans min! :rofl:

:rofl: Jag har också fått några kommentarer angående juverbilderna! Helt ärligt för den som inte vet vad det föreställer så..:angel:

Nougat spännande! Kan ju vara nära..

Verkar som många av oss som är aktiva i tråden har fått föl eller är nära. Själv får jag vänta 6 veckor till minst!:( Inte är sollan bland dom sista?

Ironwill, stella vet jag ju är beräknad vid samma tidpunkt som min;)

Senast ändrad:

Stella är ju beräknad efter till och med, och den andra märren ska föla två veckor efter det. Jag gissar på att "vi" är sist ut.

Tyvärr tycks inte Stella vara medveten om det, hon har ett stort juver nu som inte går ner vid motion. Ena halvan är större och
jag gissar på att hon kommer att fylla spenarna snart. Semin vet kommer ut imorgon och vaccinerar mot stelkramp, om hon nu
tänker föla tidigt. Det är ju 6,5 veckor kvar till BF men vi vet inte om vi vågar vänta längre med stelkrampen.

Hade hon behållt sitt första foster istället för att resorbera så skulle hon haft BF fölning om en vecka. Hon kanske är förvirrad? :p

Hennes juver är nära på lika stort som vissa här i tråden som snart ska föla. Dock är det inte helt fullt än. Spenarna är invecklade.
och ena sidan är ganska mjuk. Stallägaren tror att hon kommer få ett juver alá dubbel E-kupa. (En badboll mellan bakbenen alltså...)

Senast ändrad:

Ni är nog inte sist ut med era Charlottee och Ironwill för mina två ston är beräknade till 22/5 resp. 12/6 ;)

Jag har följt tråden ett tag och passar på att gratulera alla till dom fina fölen som kommit hittills! :) Samt beklagar dom som haft otur med kastningar och så :(
Håller även tummarna för dom som verkar ha föl på gång nu :) Lika spännande varje gång det är nya inlägg i tråden :)

Jag tror mitt lilla welshsto är sist ut :) hon är beräknad till 22/7. Inte optimalt kanske men så blev det....

Verkar som många av oss som är aktiva i tråden har fått föl eller är nära. Själv får jag vänta 6 veckor till minst!:( Inte är sollan bland dom sista?

Knappast. :) Jag har ca 4 respektive 6 veckor till mina beräknade fölningar, men tror eventuellt att den första ploppar ut lite tidigare och den andra lite senare. Men det är ju svårt att säga så här långt i förväg.

I fredags fick vi en dm snö och efter det har vi bara haft skitväder. Juvertillväxt och andra fölningstecken har helt avstannat och istället har jag en riktigt grinig märr och en som håller på att svälta ihjäl precis heeeela tiden. Idag fick vi till och med ta lite påminnande uppfostringsövningar och då har det gått långt, för jag är ganska tolerant mot havande kvinnor... :devil:

Idag fick vi till och med ta lite påminnande uppfostringsövningar och då har det gått långt, för jag är ganska tolerant mot havande kvinnor... :devil:

:o

Jag har också insett att jag är mycket mer tolerant mot Stella sen hon blev klassificerad som en "havande kvinna",
jag vill bara servera chocklad i alla dess former och fluffa upp kuddarna åt henne när hon är tjurig. :D

*kl*

Kom på att jag har några frågor till er som har fölvakat tex. i stallet/husvagn etc.

Jag ska ju börja med min vakning im. förhoppningsvis har man satt upp kameran lagom till kvällen, men nu till mina frågor:

1: Hur ofta ska man titta i monitorn om man inte ser några tydliga tecken på fölning?

2: Hur kan man roa sig själv mellan "kolla-till tillfällerna"?

3: Någon praktisk mat/fika som kan vara bra?

4: Hur många ombyten med kläder ( tröja, underkläder,byxor) kan vara lagomt att ta med sig innan man byter/tvättar igen?

Jag ska då vaka from. im. och fram tills fölet har kommit, blir min första egna vakning på mitt eget sto, så börjar bli lite nervös :angel:

Tack på förhand! :bow::bow:

jamen då är vi några kvar ändå!:)

Ironwill stella förbereder sig väl, hennes unge kommer ha "happy hour" för jämnan vid mjölkbaren!:D

KL.
Vi ska inom kort montera upp kameran i boxen samt hämta halm. Bra att vara ute i god tid. Skura boxen ren brukar jag göra ungefär 4 veckor innan BF.
Har även börjat se över min fölväska. Förväntansfull är bara förnamnet!:bump:

Haha, ja vi får väl hoppas att hon förbereder sig. Hennes unge är så tyst bara, så jag hoppas att det är liv i den än.
Det är lätt att oja sig, när man ser hagkompisens unge sparka så att man ser hovarna.
Medens Stellas inte har sparkat på länge så att jag känt det.

Här står halmen två meter från Stellas boxdörr och bara väntar på att få bäras i boxen.

Jag ska höra med min semin vet om han tycker att vi ska skura boxen och göra i ordning den tidigare
eller som vanligt, fyra veckor innan.

Fölkameran är uppe här och är bara att koppla i datorn.

Fölningsväskan med allt innehåll måste införskaffas. Lär få åka med en lång lista till apoteket.

:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar