Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Åh grattis till superfin bebis! :love: Förstår att det kanske har med din pappa att göra, mamma hästen kände säkert på sig att det var bättre att vänta lite. Tänker på dig och skickar styrkekram!

Himla skumt med hennes juver.. Jag tänker så här: Motion är bara bra, och så länge hon inte visar obehag eller liknande så hade jag rört på henne.

Kan det vara nån form av lättare svullnad eller så eftersom det går ner när hon rör på sig? Att hon egentligen inte fyller upp juvret alltså, utan att det blir så i det området pga högre belastning? Hänger ni med på hur jag tänker och är jag helt ute och cyklar?

Hon tycker det är lite äckligt att man tar på juvret när det är svullet och spänt. Men efter att man rört på henne så är det inga problem.
Funderar på att be veterinären kolla på juvret när han kommer på onsdag, kan det vara juverinflammation på g?

Hon har ju lite ödem på magen och runt "Ljumskarna", så det kanske hör ihop?

Hon är skitpigg och bockar när man går med henne, så hon tycker det är roligt att vara ute och röra på sig.
Lät henne springa lite i lina igår efter att juvret gått ner, och hon galopperade runt i finfin galopp och bara
skakade på huvudet och pep. :p

Det här med kräsna dräktiga ston...:confused:

Mitt sto äter bara upp ungefär hälften av kraftfodret nu och verkar inte vara så sugen. Jag pratade med foder tillverkaren och fick rådet att att "komprimera" fodermängden genom att komplettera med deras mineral blandning istället. Den innehåller dubbelt så mycket av mineraler och spårämnen jämfört med deras avelsfoder. Då behöver hon ju bara halva mängden menade han. Problemet är att hon nog inte tycker det är så smakligt. I morse hällde jag i en skvätt äpplejuice och se, det funkade!:idea:
Iallafall denna gången.
Kanske ett tips?

Vi är på dygn 302 idag:)

Det låter konstigt? De behöver ju mer än mineraler?

Jag vill helst inte ge för mycket socker till min, men krisar det sig så får jag väl börja ge något sådant, tack för tips!

Nu äter hon upp sitt foder under natten i alla fall!

Grattis det fina fölet! Tycker att de mer än en gång har varit så att hästarna anpassas sig efter rådande omständigheter. Har flera gånger varit med om ston som väntat och väntat, när matte är på plats så fölas det bums.

Vad gäller Stellas juver så vet jag faktiskt inte om jag ahde oroat mig så mycket, är det liksidigt stort, hon inte läcker mjölk och hon mår bra för övrigt? Hade vet varit ute kanske jag hade nämnt det och bett dom kika men vad ska dom göra? Går det ner vid motion så känns det ju mer som svullnad än mjölk, eller? Gillar hon att motionera så kan man väl ta lite lugna promenader men det är ju bara för att det ska se bättre ut i dina ögon problemet är ju egentligen fortfarande detsammma om det nu är att betrakta som problem? Hon är ju inte pur ung din märr om jag inte minns fel, dräktighet är ju en belastning för kroppen så hon kanske får lite extra ödem bla vid juvret, bara tankar.

/Viktoria

Häll i lite koncentrerad sockerfri äppeljuice eller socerfri äppelmos, det har funkat jättebra på kräsna hästar hos mig :)
Mina får alltid en skvätt äppelcidervinäger i fodret, kanske det kan vara nåt annars?

Ang juvret så kan det ju inte skada att veterinären kikar på det... du får ju chansen att få lite svar i alla fall :)
Jag tänker lite så som Viktoria också, att det nog är mer svullnad än en faktiskt fyllnad av juvret. Det kan säkert ha med ödemen att göra om hon har såna också.

*kl*

Imorse fick mitt sto (som hade bf ca 14:e maj!) ett fint stoföl. Jag kom ut i stallet precis när hon kom ut! :laugh:

32994592.jpg
[/url][/IMG]

Nämän ojj! Tidigt ute! Är du säker på att det var rätt bf? :) Superfin liten tjej var det iaf! :love: Tur att du hann ut! :laugh:

Nä det kan inte varit det, förra ägaren som sa det :crazy: Hon var dräktig när vi köpte henne.. Såå skönt att allt gick bra! :D

Här är min racer-tax idag i hagen 323 dagar.

318281_10150926718067738_522242737_13018146_344606717_n.jpg

522917_10150926745382738_522242737_13018423_1148507425_n.jpg

Vi börjar vaka henne i natt. Hon har börjat slappa i bäckenbanden och i morse under den "dagliga morgon-mjölk-kontrollen" hade hon vit mjölk.

oj vilken lurvig liten sötnosa!:love: Grattis!!

Låter väldigt tidigt men kanske BF datum var fel som sagt. Hon ser ju frisk och stark ut på bilden!:)

Grattis till ni som fått föl nu i dagarna! :love:

*Kl*

Imorgon får min tanta flytta till en egen hage, så hon kan få lugn och ro, hennes hagkompis har terroriserat henne genom att valla runt henne i hela deras hage, så min stackars gumma bla. knappt får äta upp sin mat i tid, då hagkompisen snor hennes mat :cry::devil:

Hon tycker också det är tuuung nu på slutet, och går saaaakta,saaakta fram när man ska plocka ut/in henne.

Hon gav magen en ilsken blick idag också, som om hon tyckte " Kan den inte komma ut nu ngn gång?!"

Juvret har ökat i storlek,dock ej helt fyllt än och ingen mjölk från spenarna, imorgon går hon in på 317 d.

Skulle inte förvåna mig om hon fölar innan 330 d.:idea:

Jag själv håller just nu på och tvättar lite kläder inför kommande fölvakning, imorgon eller på tisdag river vi ner en väg i hennes box ( den ena på långsidan), så hon får en gigantisk fölbox och i samband med att detta görs så börjar min vakning :idea:

Grattis till superfina stofölet Viggen!!!! :D

Nu är det 2 veckor resp. 3veckor kvar tills mina två fina flickor har BF!! Ramona som är beräknad föla om 2veckor var väldigt svullen där bak idag, även lite blodiga flytningar, slemproppen!? Hon har dock inte skaffat sig något juver alls än, bara vääldigt lite, nästan omärkbart men är dock stenhård om spenarna.

Dina som är bf om 3veckor har fyllt jätte mycket juver och har även vaxproppar! Har övervakningskamera i boxarna och kikar titt som tätt i den under natten, mest för att jag inte kan sova ;)

Har funderat på namn och har kommit fram till ngt som kanske kan passa! Vårat Stuterinamn är Palmbacken.

Ramona x Parat = Romance, Revansch, Perfect
Dina x Skotte = Secret, Delux

Vad tycks?

Vaxproppar brukar vara ett ganska tydligt tecken för fölning, du har ingen bild?

Grattis Wranglan!!:love:

Har tänkt så mycket på dig den senaste tiden.....

Hoppas att allt ordnar sig för er! KRAM

MEEEN vilken söting!!!!:love:
Ser lite ut som en visentkalv;) Urgullig!!

Bild på Ramonas svullna slida, om man tittar noga så ser man lite blod längst ner.
http://s1159.photobucket.com/albums/p625/rajmon1/?action=view&current=2012-04-08142124.jpg

Här är även en bild på Dinas juver (3veckor till bf) spenarna har inte "trillat ner" än men hon är väldigt stor överallt annars, ingen bra bild för man får inte komma så nära hennes juver.... men hoppas man ser lite av vaxpropparna!

http://s1159.photobucket.com/albums...on1/?action=view&current=2012-04-08142221.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar