Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jag kan inte se din bild... Vad är det för ras du har? Många ston kan gömma sin bebis ganska bra, men du kan ju ta ett blodprov:) Enkelt och smidigt:laugh:

Ok, tack ska försöka igen...

358 dygn
http://s1150.photobucket.com/albums/o613/Tagalyckan/?action=view&current=358dygn.jpg
Tagalyckan

http://i1150.photobucket.com/albums/o613/Tagalyckan/358dygn.jpg

258dygn.jpg

Detta var innan dräktigheten, hon var igång och visades på 3-årstestet... lite annan form mer muskler men jag tänkte att man kunde jämföra..
Darthina__d147_197kopiera-1.jpg

Hoppas det funkar nu??

Det är ett halvblod, hon är ganska lätt i modellen...

På bilden där hon ska föreställa vara dräktig har hon fått syn på något och kanske drar upp sig något men...

Märker man inte om de kastat?

Nog tycker jag det är stor skillnad på henne! (fast jag gissar att hon är på 258 dygn, inte 358 ;))

Jag har också en fuxfia som sätter griller i huvudet på mig, har beställt WeeFoal att testa henne med hemma då det blir rasande dyrt för mig att ta ut vet. för blodprov. Om de kastar sent kan man hitta "kvarlevor" plus att man kan märka på stoet om det är på gång, blod, flytningar, större juver plötsligt osv. Om fölet istället resorberats av kroppen så märker man inget utanpå...

Så här såg hon ut på 240 (är på 260 i dag men har inga nya bilder än)
sessa2.jpg

Icke dräktig på bete:
juli.jpg

Eftersom att jag fick onda blicken igår när jag matade mitt sto. Så har jag idag varit och köpt ett annat foder att
blanda med hennes gamla. Hon åt ungefär hälften igår och ställde sig sedan och glodde på mig. :devil:

Nog tycker jag det är stor skillnad på henne! (fast jag gissar att hon är på 258 dygn, inte 358 ;))

Jag har också en fuxfia som sätter griller i huvudet på mig, har beställt WeeFoal att testa henne med hemma då det blir rasande dyrt för mig att ta ut vet. för blodprov. Om de kastar sent kan man hitta "kvarlevor" plus att man kan märka på stoet om det är på gång, blod, flytningar, större juver plötsligt osv. Om fölet istället resorberats av kroppen så märker man inget utanpå...

Ja absolut, 258 :)

Ok, Tack :) ja jag hoppas verkligen där är något, hade varit så kul! Fint med fuxsto :) Vem är den efter och vad är hon betäckt med? Är det tillförlitligt veterinären jag pratade med sa att blodprov inte var så säkert..??

Ja absolut, 258 :)

Ok, Tack :) ja jag hoppas verkligen där är något, hade varit så kul! Fint med fuxsto :) Vem är den efter och vad är hon betäckt med? Är det tillförlitligt veterinären jag pratade med sa att blodprov inte var så säkert..??

Som jag har förstått det hela och minns det nu så är det säkrare svar på blodprovet så här sent i dräktigheten. Provet kontrolleras mot hormonet östronsulfat, vilket ger ett mer tillförlitligt svar än eCG som man testar på tidigt. Östronsulfat försvinner ur stoets kropp ett par dagar efter att fölet har dött till skillnad från eCG som kan finnas kvar längre och ge ett falskt positivt svar så att säga. Annars kan man ju även göra en rektal undersökning.

Stoet är en quarter e. Peppys Tino - Doc Chex Brown och betäckt med Obsesed to be Cool. :) Hon visar ju inte direkt sin finaste sida på dräktighetsbilden.. :angel:

Eftersom att jag fick onda blicken igår när jag matade mitt sto. Så har jag idag varit och köpt ett annat foder att
blanda med hennes gamla. Hon åt ungefär hälften igår och ställde sig sedan och glodde på mig. :devil:

Haha aja baja inte ställa till det för henne med såna dumheter ;)

Mina är mest trötta och dåsiga, stora suckar ganska mycket vilande. Stackarna har det ganska tråkigt i hagen nu när det är mycket is och det är nog inte det lättaste att vagga runt på :crazy: Förhoppningsvis smälter det undan snabbt ändå, krattar för glatta livet för att försöka hjälpa det på traven så mycket det bara går, och sandar där det är halkigt... knöligheten är ju svår att råda bot på förstås :(

Snyggt sto! Gillar modellen:)

Får man fråga vad det är för stam?

Håller med om att hon gömmer magen bra om hon är dräktig, men vissa ston kan vara duktiga på det;)

Blodprov tog bekanta till mig, det är 3 prover som ska tas vid x-antal dygn och jag hör för mig det ska vara ganska exakt och bara kan tas under en period. Sen jämförs hormonerna i blodet. De skulle sen försäkra fölet men då godtog inte bolaget blodprov så de fick göra ultraljud ändå. Vilket de sen ångrade att de inte gjorde från början. De fick svar direkt och i slutändan samma peng. (De åker till samma station som mig och vet tar 400kr för ett UL)

*kl*
Min är ju på 321 dagar nu :bump: Magen och juvret växer för varje dag det händer verkligen massor nu på slutet.

det var skumt, vad jag vet är det bara ett enda provtillfälle för östronsulfatet, och det kan tas fram till någon vecka innan beräknad fölning...?

För försäkring så brukar man ju kunna försäkra från och med 40 dygn numera, tidigare var det 90 dygn.. så tidigt kan jag förstå att det blir lite osäkert med blodprov. Stoet kan ju ha resorberat och ändå ha påvisbara mängder av eCG. Att flera prover tas är ju för att se att det inte minskar, samma som man gör på människor. Tänkte på att det inte är så vanligt att man tecknar försäkringen så sent som runt 260 dygn, men det kanske görs det också?

Hon var över 90 dagar när de tog blodprov men inte så långt som 260 dagar.
Kan man inte ringa distriktsvet som kommer förbi och känner om de har vägarna förbi?

jag har för mig att eCG inte kan mätas efter runt 100 dygn, så då blir det förstås en annan femma... Min vet. pratade i alla fall bara om ett enda blodprov för att kolla min på dryga 230 dygn.

Jo det borde man ju absolut kunna!

I väntan på alla föl som väntas nu i dagarna så postar jag en bild på trötta tanter...

trotta.jpg

fotade mitt i borstning och hagkrattning och ser nu att jag glömde ta bort borsten från tardees rumpa innan jag fotade :angel:

Haha, underbart! Brukar också använda stora trygga hästrumpor som avlastningsyta!:idea:

haha ja helt otroligt vad stadigt det ligger... till och med när hon fick trava iväg en bit för att sessan ville ha just det hönätet för sig självs å låg borsten kvar :love:

kl

Men herregud har det inte kommit några föl än?
Nu får ni snart gå ut och tala allvar med era ston så att vi som följer den här tråden i tysthet inte sprängs av spänning! :p

322 dagar idag. En toktrött häst hämtade jag i hagen och så glad att hon inte rullat sig! Och hon kom emot mig. Men vad tror ni hon gör? Lägger sig ner i värsta blötleran och rullar sig, mitt framför mig!
Sen stod hon och flåsade, stackarn jobbigt att komma runt med den där magen ;)

Lång borstning (utan resultat men mindre päls i alla fall) sen han jag ta några bilder innan hon fick gå ut i hagen igen.

Hon är så rolig, känd för att ALLTID dra ett lyckovarv när hon kommer ut, stapplar hon igenom leran, känner efter underlaget. Travar en bit och drar några galoppsprång. Att jag inte filmade hur det ser ut med hennes jättemage :rofl:

541092_10150924390357738_522242737_13003697_774390670_n.jpg

536167_10150924399222738_522242737_13003772_1637696161_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 734
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025