Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jerseyko: Nu har det allt hänt saker med hennes juver! :laugh:

*kl*

Idag kom jag på att min tant fyller år! Så hon fick allt smaska i sig några morötter, hon gav mej en väldigt belåten min som tack :grin:

Så nu är hon hela 20 år fyllda! :eek::love:

Nu tillbringar jag min sista helg "hemma" på skolan, för på måndag/tisdag flyttar jag in i stallet hos henne! :love:

Tur att man har påsklov denna veckan, kommer bli värre nästa v. om hon inte har fölat, då blir det vakning på kväll/natt och skola under dagen, undrar hur pigg man skulle se ut då? :rofl:

Så jag hoppas att min mamma + ev.moster kan komma ner och fylla på mitt snåla matförråd i veckan :angel:

Idag är tanten på 315 d.:banana:

Om inte stoet vill ge med sig kanske du kan gå runt till damens baksida och locka med en morot? :D

Stella hade ett enormt juver idag. Men efter en promenad på 10 minuter så var det sladdrigt och tomt igen.

Hur hade ni gjort? Rört på henne så att juvret går ner eller bara låtit henne vara?

Snyggt sto! Gillar modellen:)

Får man fråga vad det är för stam?

Håller med om att hon gömmer magen bra om hon är dräktig, men vissa ston kan vara duktiga på det;)

Tack :) Det är Carthino Z, Animo, Le Mexico.

Jag hoppas verkligen att hon bär på något för jag kommer inte betäcka om henne igen på en massa år, nu ska det bli hopphäst av damen... :)

Någon som har en bra lista på saker man bör ha skaffat innan fölning?
Någon som har erfarenhet av fölvakt som larmar till mobil? Skulle ni ta ut vetrerinären efter fölning om allt gått bra bara för att göra en hälsokoll på föl och sto om det var er första gång?
Massa frågor... :confused:

Tacksam för alla svar, det är inte lätt att vara nybörjare...

försök att låna boken "att bli med föl". En nappflaska e bra o ha, o laxermedel till fölet, microlax har jag för mig det heter. Har du nån i din närhet som vet hur en normal fölning är o vad som är ett normalt föl?

Jag skriver ner de grejjer jag brukar ha (kan missa något för minnet är inte det bästa).

Rena handdukar
Nappflaska
Burk att mjölka ur i
Microlax
Ett grovt rep med ögla i vardera änden om man behöver hjälpa till att få ut ungen (OBS!! Inte dra bara hålla när stoet krystar så inte fölet åker tillbaka in igen)
Jodopaxlösning att tvätta fölets navelsträng
Plasthandskar

Det var allt jag kom på nu men andra kanske kan fylla i med det jag missat

Du behöver inte ta ut vet om fölningen gått bra och du sett att fölet ätit och bajsat inom ett par timmar men om du vill vara säker på att fölet fått i sig tillräckligt med antikroppar kan du göra ett foalcheck något dygn efter fölning. Känner du dig osäker ska du ju självklart be om hjälp men i normalfallet behöver man inte vara orolig.

Jag står hos en uppfödare med mitt sto. Och vi pratade lite hull och foder. Hon sa då att hon inte tänker gå på mer mera protein nu på slutet på mitt sto. Då hon m.f har erfarenheten av att för mycket protein (på fullblod och varmblodig travare som hon jobbar med) ger väldigt tjocka och starka fosterhinnor som inte alls vill gå sönder vid fölningen utan måste skäras/klippas.

Men du det där har jag aldrig hört talas om....ändå har jag varit med om ca 10-17 fölningar per år, bara fullblod, och dessa ston har alla fått ordentlligt med protein. Har aldrig behövt skära upp någon fosterhinna. Du behöver ju ändå vara med vid fölningen då så mycket annat kan hända så det är det minsta problemet vid fölning....

Har samma erfarenhet som du!

*kl*

Igår kväll på påskafton fölade Luisa. Hon har varit vänlig nog att hålla sig trots att hon var helt klar för en vecka sedan men det hände en massa tråkigheter i mitt liv... jag är banne mig övertygad om att hon väntade tills det lugnade ner sig lite.

Brun hingstunge med bläs, inga andra tecken. En absolut kopia av sin pappa (precis som alla Luisas föl har blivit, fyra st med tre olika hingstar!)

Stella hade ett enormt juver idag. Men efter en promenad på 10 minuter så var det sladdrigt och tomt igen.

Hur hade ni gjort? Rört på henne så att juvret går ner eller bara låtit henne vara?

Himla skumt med hennes juver.. Jag tänker så här: Motion är bara bra, och så länge hon inte visar obehag eller liknande så hade jag rört på henne.

Kan det vara nån form av lättare svullnad eller så eftersom det går ner när hon rör på sig? Att hon egentligen inte fyller upp juvret alltså, utan att det blir så i det området pga högre belastning? Hänger ni med på hur jag tänker och är jag helt ute och cyklar?

Grattis till det superfina fölet Wrangler!!!! :)

Underbar :love: Stoooort grattis till fina hingstungen och en stooor kram till dig samtidigt! Vi tänker på er!

Grattis!!!:love: Vad härligt att allt har gått bra!

Det var en rejäl hingstunge det där, med maskulint uttryck redan från början!:)

Stort grattis till fina ungen, han ser verkligen pigg och fin ut. En stor tröstekram till dig också vad nu än som hänt.

Det här med kräsna dräktiga ston...:confused:

Mitt sto äter bara upp ungefär hälften av kraftfodret nu och verkar inte vara så sugen. Jag pratade med foder tillverkaren och fick rådet att att "komprimera" fodermängden genom att komplettera med deras mineral blandning istället. Den innehåller dubbelt så mycket av mineraler och spårämnen jämfört med deras avelsfoder. Då behöver hon ju bara halva mängden menade han. Problemet är att hon nog inte tycker det är så smakligt. I morse hällde jag i en skvätt äpplejuice och se, det funkade!:idea:
Iallafall denna gången.
Kanske ett tips?

Vi är på dygn 302 idag:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 734
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025