Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hur många dygn räknar ni på era :)

Jag räknar 330 dygn :laugh:

*Kl*

Undrar också hur det går för Wrangler :bump:

Enligt vädret imorgon ska vi få snö och allmänt väldigt blåsigt, så fick glatt leta reda på det större täcket till tanten...

2s8k6md.jpg

Var med nöd och näppe som mag-gjordarna gick runt henne! :rofl::angel: (313 dygn idag)

Hoppas att ovädret åker fort förbi och att man får lite mera värme igen! :idea:

För övrigt blev hon verkad igår, gick galant, så nu ska jag bara fixa det sista i helgen inför fölvakningen som börjar nu nästa vecka :d

Ja, hoppas det har gått bra... Stoet var väl förstagångare?

Wranglans sto som ska föla nu har haft föl innan, det var Mackan som fick den fine lille gule som var förstagångare.

Hoppas också verkligen att allt har gått bra, tjuvkikade till och med i tråden under en träning i kväll för att se om nån uppdatering hade kommit.. :angel:

Snabb uppdatering, kom precis hem. Otroligt nog blev det inget föl inatt men jag gissar väldigt snart. Det är lite rörigt här då min sjuka pappas tillstånd kraftigt försämrats så jag vakar över Luisa på nätterna och pappa dagtid, och då är det 30 mil enkel resa till pappa.... så det kanske inte blir så mycket uppdateringar de närmsta dagarna, men lovar rapportera när hon har fölat!

Gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Vi väntar och väntar.
Betäckningsdatum 18 april 2011 och idag ska det alltså vara 353 dagar dräktig. Hon är kollad, magen har dansat jutterbugg senast för 4 dagar sen. lite lugnare nu dock.
Hon verkar ha känt av värkar tidigare men just nu är det hur lugnt som helst. Inga vaxproppar, ibland lite "kondens" på spenarna.

Hur har det gått för andra som gått över tiden? Vi börjar bli nervösa. Hennes andra föl men första i vår ägo, vet inget om hur länge hon gick då.
Vårt tidigare sto som fick 7 föl var klockren och hur tydlig som helst att läsa av. Det här ger bara sömnlöshet o gråa hår.....

Å nej... usch för att allt ska hända samtidigt. Skönt att höra att inget gått fel med Luisa och fölet i alla fall.

Sv: Gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Upp till 370 dygn räknas ju som inom det normala så ni kan nog försöka hålla er lugna ett tag till.. även om jag förstår att det känns både nervöst och frustrerande :)

Vi väntar och väntar.
Betäckningsdatum 18 april 2011 och idag ska det alltså vara 353 dagar dräktig. Hon är kollad, magen har dansat jutterbugg senast för 4 dagar sen. lite lugnare nu dock.
Hon verkar ha känt av värkar tidigare men just nu är det hur lugnt som helst. Inga vaxproppar, ibland lite "kondens" på spenarna.

Hur har det gått för andra som gått över tiden? Vi börjar bli nervösa. Hennes andra föl men första i vår ägo, vet inget om hur länge hon gick då.
Vårt tidigare sto som fick 7 föl var klockren och hur tydlig som helst att läsa av. Det här ger bara sömnlöshet o gråa hår.....

Eftersom den andra tråden låstes lägger jag in samma svar här så du inte missar det, hoppas det är ok med moderator.

Det är ingen fara, upp till 370 dagar räknas fortfarande som normalt och jag vet flera som gått 380... även om det kanske inte hör till vanligheterna. När stona går över är det för att fölen helt enkelt inte är klara än.

Det längsta kända jag vet är 445 dygn men det får väl betäcknas som högst onormalt och låg sannolikhet.

Mit sto som är 306 dygn i dag syns det inget alls på juvret, inte som jag skulle vilja räkna iallafall. HAr för mig att jag tyckte att det började ändras ca en månad innan förra gången och då gick hon ju 357 har jag för mig, tror nog att hon kommer gå lite längre än 330 i år med, att jag längtar bryr hon sig inte ett smack om :( såna är dom ;-)

Viktoria

KL

Mina donnor har börjat sätta juver båda två. Tillan (dygn 297) känns det helt normalt med, hon började tidigt förra året med och fölade på dygn 332. Jag tror inte att hon kommer gå 330 dygn ens i år.

Dolly däremot (dygn 285) tycker jag det känns väl tidigt för. Men det är väl mest för att det fortfarande knappt syns att hon är dräktig, magen är ungefär som den brukar vara och hon rör sig lätt och smidigt i alla gångarter.

Har idag provkört igång kameran, så nu blir det nog ett par nätter för att spana in deras normala rutiner för att kunna hålla koll sen när de ändras.

Jag går bara och tjatar på min märr att hon ska knipa ihop benen så att hon håller sig till över 330 dygn i alla fall. :p
Jag ser hellre att hon går över tiden, än kläcker ur sig ungen förtidigt.

stella kniper nog ska du se!;):D

min dam är jag helt övertygad om att hon kommer föla runt 330 dygn igen, en magkänsla jag har bara.

wrangler måste erkänna att efter juverbilderna du visade igår var jag övertygad om att fölis skulle komma då:o

håller tummarna och hoppas det går bra!

Jag hoppas det. :)

Drottningarna in action.

ladies.jpg

Stella muterar numera ganska hög fart till formen av en sjöko.

(Det är hennes hagkompis som biter sönder hennes man...)

fina magar! Solette får nog känna sig besegrad av den bruna.. vilken mage!:D

Vänta bara tills fölis tittat ut.. dom tuggar svans ofta! Iaf hingstungarna:devil:
.. kan du inte smeta in sådant där "smaka illa" gegg i manen? Då kanske hagpolaren låter bli att tugga;)

Hon ska till och med ha sin fölis efter Stella. :eek: Hon ser ut som en fästing. :rofl:

Det blir bitmedel i svansen. :devil:

Stella och hennes hagkompis är ju så gulliga, står och kliar varandra. Vet inte om jag har hjärta att smeta in
manen med medel, nu när de är så bra kompisar. Ska skära av den andra delen av manen dock, den får bli
i knoppningsbar längd istället. Jag som sparat så länge. :cry:

Vem är den bruna dräktig med?:)

Nej det kan jag förstå och även om det är trist när man sparat så tycker jag manen är mer ok. Den kan man göra kort och snygg. Medans svansen tar en evighet att växa ut:(

Hon är dräktig med Sohn der Sonne, hon har bla. fått en avkomma som fått dubbeldiplom på treårs,
(som jag rider ibland nu. :)) och förra årets avkomma fick 49p på fölvisning. Så det är ett fint sto!

Ja svansen är jag rädd om, manen den är ju snygg kort också. Hon går bara inte att rycka och klippning är så fult.

spännande med Sohn der Sonne! Ball hingst!

beror lite på kvaliten av manen men håller med om att klippt man inte är en höjdare, jag brukar använda mankniv. Funkar bra på sollans man och skonar mina fingrar!:p

Hej på er!

Jag har ett sto som är dräktigt på 258dygn men det syns inte... Hon är fyra och första gången hon är dräktig men borde det ändå inte synas mer? Hon är kollad på 90dagar efter det har jag inte kollat henne men jag har inte heller märkt något konstigt som skulle tyda på att hon kastat. Hon är mycket lugnare i temperamentet än vad hon var innan hon blev dräktig men det är nog den enda jag kan säga... Vad tror ni? Vill inte gärna åka iväg till vet och kolla i onödan då det kanske stressar henne.. Men vill heller inte vaka i onödan då jag själv ska ha barn en vecka innan... otroligt planerat eller hur???!!! NOT!! Men jag har familj och vänner som skall hjälpa till, fölvakt och en otroligt kunnig veterinärstyrka som rycker ut om det skulle vara något... men jag vill ju inte belasta alla om det inte är något... Jag ska försöka lägga upp bilder... Tyck gärna till, vad hade ni gjort?:confused:

https://mail-attachment.googleuserc...333705369449&sads=oGksfLCH92DxIjw-Hnl8lEu7M4M

bild-28.JPG

dr-C3-A4ktig

Senast ändrad:

Har inte helt koll på om jag lyckats att lägga in bilden... Kan ni se den?

Hur gör jag om inte??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 723
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar