Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

sollans unge hade en tyst period för ett tag sedan också.. men nu lever den rövare igen! tog sig säkert bara en något förlängd powernap..:angel::D

Stellas hagkompis hade fått flera föl om jag minns rätt? Säkert därför det syns mera när fostret bökar runt, än på stella som är en maiden:)

Skönt dock att du har kameran uppe redan om nu stella skulle få för sig att bli tidig!

Senast ändrad:

Nu har jag packat min väska inför morgondagen, kändes väldigt overkligt på något sätt. fick verkligen tänka in i huvudet att " NU packar jag väskan för att börja fölvaka på Bennie... IMORGON!:eek:"

Men det ska bli så spännande, kan knappt bärga mig till fölis kommer ut! :love:

Hittade också min favvo bok igen, "Att bli med föl" så den ska jag läsa medan jag väntar på min ( Det känns på något sätt också stort att tänka att det är mitt sto som ska föla,och inte någon annans sto som det har varit förut för min del)tants nedkomst :bump:

Kommer att uppdatera er så mkt jag hinner, och självklart hojta till + vissa bild när fölis har kommit.:idea:

Sov gott från mig & Benedictin "Bennie"

Att bli med föl är ju en skräck bok. :p

Men nyttigt att läsa om allt som kan gå fel också!

Lycka till!

Kameran sitter alltid upp i boxen, eftersom att hon står i ett stall på gården som bara är till för fölston.

Jovisst har hennes hagkompis fått flera föl innan och är duktigt uttöjd. :p

Det känns bra att herr veterinär kommer imorgon och kikar på henne. Då kanske jag kan få något slags besked.

Nu måste jag fråga er här inne om ni har varit med om detta; Plannja droppade/sprutade mjölk igår kväll. Det var tydligt att det kom vid värkar, hon stod och vilade, började skrapa med hoven, slänga med huvudet, trampa runt och då kom mjölksprutet.
Hela natten höll detta på, med kanske fem- tio minuters mellanrum. Hon la sig ner ett par gånger och jag var säker på att nu börjar det på allvar.
Men inte det, nej.

Släppte ut henne en stund på morgonen, nu är hon i boxen igen.

Jag har varit med om ett antal fölningar, men ingen med så långvarigt "förarbete". Vad säger er erfarenhet om detta?

*kl*

En bekant fick nyligen ett friskt fint stoföl på dygn 309! Hon stod upp i hagen plötsligt...

Boken ni pratar om är för övrigt skriven av min veterinärs pappa :)

*kl*

Min gula har nu 6,5 vecka kvar. Mat och vila är det som gäller i hennes värld nu. Fölis är en livlig unge som retar gallfeber på morsan ibland :D

Att bli med föl är ju en skräck bok. :p

Men nyttigt att läsa om allt som kan gå fel också!

Lycka till!

Usch ja, håller verkligen med om att det är riktigt läskig läsning... men väldigt nyttigt ifall något skulle gå snett.

Är det någon som har Ridsports bok Sto och föl eller vad den heter..? Är den värd att lägga pengar på?

Blä, nu har vi stort juver och klar vätska.

Herr Veterinär var här idag. Han sa, Ja antingen så går det åt helvete eller så går det bra. Hon är inte färdigfylld och
han tycker inte att det är dags att oroa sig med vakning än, men blir det mjölk, ja då är det dags. Hon är på 284 dygn idag.

Och juvret kliar som tusan tycker hon. Stackarn.

Hon fick en stelkrampsspruta i alla fall.

Usch jag håller alla tummar jag bara kan för att det ska gå bra för din vackra Stella och hennes föl..

Hoppar in här jag med, måste ju ha något att sysselsätta mig med mellan stallturerna :) Jag har två dräktiga i år den ena med BF 21 april och den andra 18 maj. Hon som är först ut har fölat förut då 3 veckor före BF så nu har hon ju gått längre dock följer hon inte alls samma mönster som sist så jag håller på att bli knäpp. Hon har gått med vaxproppar sedan i fredags kväll, vankar, gräver, kliar rumpan, vilar med ena bak men byter ofta för att sedan gå och "kasta" i sig mat en stund och så börjar det om men inget föl nähä då. Skitsur på kompisarna så from idag får hon gå i egen hage. Vet trodde det berodde på vädret att hon "ångrat" sig, hon fyllde ut först förra måndagen så då trodde jag det var dags å vakade den natten men sen gick det tillbaka å juvret blev slappare igen till dagen efter innan hon satte vaxproppar i fredags...
någon som varit med om liknande? hur länge kan de gå omkring så här? mjölken är ju inte råmjölksvit än mer som lättmjölk/grumlig men långt ifrån klar. Fölungen lever iaf för man känner att den rör sig meeeen jag orkar inte så många fler nätter nu pust men vågar inte koppla av heller.

Det är inte så ovanligt att dom drar ut på det särskilt när vädret slår om. Så du får nog hålla ut ;) Hon kan lika gärna föla inatt som om ett par veckor....

Skit också. Hoppas hon håller i en månad till åtminstone! Det kan hon mycket väl göra, jag håller tummarna!

Jag hoppas också att hon håller i minst en månad till, men jag har alltid otur, så jag tvivlar... Får väl ta en bild på juvret ikväll.
Det är enormt. Betydligt mer färdig i sitt juver än många andra på över 300 dygn i den här tråden.

Håller verkligen tummarna att hon kniper ihop ett bra tag till! Intressant att få se juverbilder senare.

580531_10150678522049261_766219260_9588261_335685834_n.jpg

Ett av mina shetlandston på ca 280dygn.... Hon e stor som ett hus...

Nu måste jag fråga er här inne om ni har varit med om detta; Plannja droppade/sprutade mjölk igår kväll. Det var tydligt att det kom vid värkar, hon stod och vilade, började skrapa med hoven, slänga med huvudet, trampa runt och då kom mjölksprutet.
Hela natten höll detta på, med kanske fem- tio minuters mellanrum. Hon la sig ner ett par gånger och jag var säker på att nu börjar det på allvar.
Men inte det, nej.

Släppte ut henne en stund på morgonen, nu är hon i boxen igen.

Jag har varit med om ett antal fölningar, men ingen med så långvarigt "förarbete". Vad säger er erfarenhet om detta?

Hur har det gått för er?

Så spännande att följa den här tråden!! Speciellt nu när några är födda och många börjar närma sig. Jag kikar flera gånger om dagen både på mitt eget sto och följer tråden för och se vad som händer:). Zwaantje har 10 dagar kvar till beräknad fölning. Hennes juver är enormt och super spänt, men spenarna är pytte små. Dom försvinner liksom i jätte juvret:) Två kvällar har hon inte ätit sitt kvällshö förens senare och bara stått och sett besvärad ut. Trycker med rumpan mot väggen. Jag ställer klockan på nätterna nu och tittar på kameran. Tror dock hon väntar på bättre väder!

Men vad f-n:( jag håller självklart mina tummar också!

chickengirl vilken liten söting!:love:

cornelia undrar också hur det går för er? håller tummarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar