Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Så kom han äntligen - mitt i Eurovision igår!

Escania's Palomides e. Escania's Pharazon LT u. Hagas Uplands Mary. En häftig kille med mycket attityd.

559988_10150972292731648_1856354874_n.jpg

540010_10150972292846648_653951647_12611614_972750225_n.jpg

564916_10150972293321648_653951647_12611619_1748526087_n.jpg

Grattis gud så stilig!!! Roligt namn också :D lite lustigt, vi döpte vårat sista föl som blev ett isabell sto föl (gotlandsruss) till Euforia :rofl:
länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

kl

nu är det ju inte exakt 11 månader man "ska" räkna för att vara petig ;)
Allt mellan 320 - 370 dygn är normalt säger man ju, dvs allt mellan 31 maj (i dag!!) och 20 juli om den 16 juli är senaste betäckningsdatum.

Men har stoet blivit betäckt igen efter den 16 juli? Eftersom du undrade över hur vanligt det är att de står för hingsten och dessutom räknar med att hon skulle gå ända till augusti innan fölning?

Ja hon blev betäckt igen i September!! Därav frågan.....

Det är ju inte lätt att komma med råd om man inte får information...
Du skrev ju att sista betäckning var 16 juli, och då svarar man ju utifrån det.

Nu börjar jag faktiskt bli riktigt brydd över min donna...
Var så inställd på att det inte blir något föl efter henne iår då hon inte visat många tecken, men glad åt att vi åtminstone har kallblodsfölet som föddes förra veckan. Började planera inridningen och delmål i träningen för Ina.
Men så igår...
Inte så mycket mage (även om den blivit lite större senaste veckorna) men juvret var svullet, nästan ända ut i spenarna och små små gråa droppar längst ut. De ramlade av under dagen och det blev inget mer på kvällen.
Imorse var där gula droppar! Hon är så mycket sig själv man kan vara i regnet. Ser ut som en dränkt katt och vägrar gå in i nya fina ligghallen utan vill bara till den gamla som fölet och Jossa står i.

Ser det som tre alternativ just nu: Skendräktig, ett riktigt fällknivsföl eller oxå så har hon dragit igång mjölkproduktionen för att kunna dia nykomlingen i flocken...

Brydd är jag och så länge hon verkar pigg och frisk avvaktar jag, men vid minsta konstiga tecken eller att hon inte verkar må bra blir det att ta ut vet.

Hoppsan, där ser man! Blir ju spännande att se hur det avlöper.:banana: Lycka till hur det än blir!

Tack, det kan behövas!!! :S

Såg nästan ut att ha små små värkar oxå... Bytte ben ofta när hon vilade och knölade med läppen samtidigt som magen vobblade och liksom arbetade bakåt.

Senast ändrad:

Winjette (shetlandsto) är på dygn 325 idag o fyllt i rejält på ett par dagar, kristaller/proppar, dock grumliga o något roda/röd bak o lite slappare än vanligt. Bäcken banden e slappa sedan ett par v tillbaka...

Har två bilder på juver, en från dag 310 o en från idag.

543487_10150830647939261_1388661588_n.jpg

Här dag 310 typ.

542974_10150875619994261_150801335_n.jpg

Här från idag på 325dygn.

Fullblodet som är på 308 ungefär har oxå fyllt på mer, slapp i bäckenbanden. Men hon brukar göra sig redo tidigt.

Vad härligt, nu verkar det ju vara dags för några till! :banana:

Oz_och_ina -vad spännande! Visst är hon ett av de där stona som vi bestämde å det tydligaste att de ÄR dräktiga? ;)

Mina damer händer det inte mycket med, här har det blivit kallt och risigt väder igen. Vi har haft runt en ynka plusgrad nattetid och spöregn sedan i går... så de väntar förhoppningsvis ut vädret lite :) Tardee har precis gått över den magiska gränsen 320 och Sessan är där på tisdag. Henne räknar jag med dryga tre veckor till om hon följer sina senaste års fälningsdatum så att säga. Tardee vet jag ju inte alls hur länge hon har gått med tidigare 8 föl.

Var framme hos winjette precis då var de gula kladdiga proppar. Vet att de kan dröja lite men nu börjar vakandet för mig. :-D

jag hade helt klart också vakat! Här får du en földans och ett lycka till!

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Ja det var precis en av de stona som vi bestämde skulle vara dräktig. ;)
Nu ikväll är juvren ganska spända, på ett sätt de inte varit tidigare.
I övrigt verkar allt lugnt. Tror att om det möjligen är nåt på G så väntar hon ut vädret ochh då lär hon väl få vänta är jag rädd...
Sicket förbånkat s**t-väder! Regn regn regn. Mer eller mindre i 14 dagar till läste jag på smhi, vad är detta för skitväder i Juni?!

Kl*
Nu har min dam gått 300dagar ca, beräknad till 13 juli. Juverna har börjat fyllas på ch jag har kännt några sparkar från fölet. Dock så rymde hon in till mina andra 2 hästar idag, ett sto och en valack. Nu mitt i natten. Staketet va helt förstört mellan hagarna och jag kan inte fixa det nu. Dm verkade lugna, dom har ju stått och gosat över staketet men ändå.. Dom andra två är snälla men ändå. blir så trött på odjuren! varför kan dom inte hålla sig i sina egna hagar??

Gah! Det spööööregnar och ska visst göra så hela veckan... hoppas på att Tardee inte planerar att föla den närmsta tiden. Juvret har dock vuxit på sig lite igen och hon är ganska så rejält trött. Sitter och planerar att sy ihop ett föltäcke ifall att, men vad ska det vara för mått vid hals och bringa? (har inga stora hundtäcken, och inga butiker som har såna i närheten heller... postorder tar ofta minst 3 vardagar att komma hit - efter att det är avsänt från butik).

ursäkta kapet, men vem var det som hade fux-shettis (tror jag) som var högdräktig och låg på sidan med benen som spretade rakt ut?

sparade bilden (för den var så söt) å vill inte minnas att jag läst att den fölat än!

Jag tror att jag lade upp en bild på winjette när hon rulla sig, svart sto. Kanske hon. Eller nån annan som oxå lagt upp. Svårt o komma ihåg alla.

Här har winjette vit mjölk som droppat lite. Boxen halmad o redo. Fölis välkommen.

Jag tror att jag lade upp en bild på winjette när hon rulla sig, svart sto. Kanske hon. Eller nån annan som oxå lagt upp. Svårt o komma ihåg alla.

Här har winjette vit mjölk som droppat lite. Boxen halmad o redo. Fölis välkommen.

:bump::banana::bump::banana::bump:
Nu låter det sov vi får shettisföl snart här i tråden!

Vem är nästa vi ska földansa för? :)

Inte är det mitt welshsto för hon är inte dräktigt, inte en chans att ska vara 1,5 månad kvar på henne. Men hon brunstar inte så jag måste nog kolla upp varför hon hakat upp sig :( hon gillar INTE ultraljud bara....

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 707
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar